مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

ولاگ چیست و ولاگر کیست؟ + ۸ گام تا شروع ولاگری

ولاگ Vlog و ولاگری Vloger کردن اصطلاحاتی هستند که در این چند سال اخیر و با گسترش شبکه های اجتماعی طرفداران زیادی پیدا کرده اند و این موضوع احتمالا یک دلیل بسیار بزرگ دارد و آن هم تبدیل شدن این کار به یک شغل پردرآمد و تمام وقت برای بعضی از ولاگرهاست.

وقتی که افراد از میزان درآمد ولاگرهای موفق آگاه می شوند ناخودآگاه به سمت آشنایی با این شغل جذاب و در حال رشد می روند. مخصوصا که روز به روز شاهد آنلاین شدن مشاغل، سهولت هرچه بیشتر ساخت تبلیغات آنلاین و دیده شدن در بستر وب و شبکه های اجتماعی هستیم. همه این موارد باعث شده تا نیاز به آگاهی بیشتر از اینکه ولاگرها چه کسانی هستند و چرا باید به این مقوله به عنوان یک شغل حرفه ای توجه کرد بیشتر احساس شود.

ولاگ (Vlog) چیست؟ به چه کسی ولاگر (Vlogger) گفته می شود؟

ولاگ از ترکیب دو کلمه ویدیو (Video) و بلاگ (Blog) بوجود آمده است اما برای توصیف ولاگ و ولاگر شاید بهتر باشد که ابتدا به سراغ همان اصطلاح بلاگ برویم. بلاگ کردن به زبان ساده به قرار دادن محتوای نوشتاری یا مقالات در صفحات وب یا بلاگ شخصی گفته می شود.

حالا تصور کنید که افراد به جای نوشتن از محتوای تصویری و ویدئوهایی که کاری را در آن انجام داده اند استفاده کنند، این ویدئو توسط یک ولاگر در ولاگ متعلق به خودش که می تواند یک صفحه در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام یا وبسایت های اشتراک ویدیویی مثل یوتیوب باشد بارگزاری می شود و با دیگران به اشتراک گذاشته می شود.

نمودار تحلیل روند رشد ولاگ و بلاگ (قرمز = ولاگ – آبی = بلاگ)

روند رشد ولاگ و بلاگ

پست های یک Vlog شامل ویدیوهایی می شوند که شخص مورد نظر در آنها شروع به صحبت کردن کرده و موضوعی را انتخاب می کند و قصد دارد نظرش را در مورد آن بیان کند یا اینکه به بررسی یک محصول می پردازد و یا حتی اثر هنری که مشغول خلق کردنش است را به نمایش می گذارد.

ساخت ویدیو برای Vlog یکی از بهترین روش ها برای برقراری ارتباط با بینندگان آنلاین یا فالورهای شما می باشد و اگر چندان اهل نوشتن نباشید، ویدیوهایی که از خودتان تهیه می کنید بهترین وسیله برای انتقال پیام های مهم و با ارزش شما خواهند بود.

تاریخچه Vlog

آدام کونتراس (Adam Kontras) فردی بود که در دوم ژانویه سال ۲۰۰۰ رسما اولین ولاگ را از خودش منتشر کرد. او از این ولاگ برای مطلع کردن دیگران در مورد سفرش از ایالت میزوری به لس آنجلس استفاده کرد.

بعد از آن ولاگرهای بیشتری سر و کله شان پیدا شد و این موضوع جسته و گریخته تا حوالی سال ۲۰۰۵ هم ادامه پیدا کرد ولی در کل نتوانست محبوبیت چندانی را بدست آورد. شاید نقطه عطف رشد و گسترش محتواهای ولاگی از زمانی استارت خورد که وبسایت های اشتراک ویدیویی و ابر سایت هایی مثل Youtubeبه روی کار آمدند و این باعث شد تا مشکلاتی همچون نیاز به پهنای باند و بالاتر رفتن حجم محتواهای ویدیویی رفته رفته حل شود. یوتیوب از زمان شروع به کار در فوریه ۲۰۰۵ تا ژوئن سال بعد، تبدیل به پنجمین وبسایت پربازدید در جهان شد تا راه را برای ولاگرها هموارتر کند.

vloger

چند مدل ولاگ وجود دارد و چه محتوایی در ولاگ می توان قرار داد؟

ویدیوهای یک Vlog را می توان به دو مدل کلی تقسیم کرد. در مدل اول فرد ولاگر دوربین خودش را بر روی یک پایه ثابت قرار داده و به عنوان مثال تمام مدت در مورد کتابی که به تازگی مطالعه کرده، تجربه اش از سفری که داشته یا برنامه ای که قصد انجام آن را دارد صحبت می کند. مدل دوم هم ویدیویی است که برخلاف اولی، فرد دوربین را با خودش به همراه دارد و تکه هایی از صحنه های مختلف که در طول روز، هفته و یا ماه های مختلف که مشغول انجام فعالیت خاصی بوده، به صورت مونتاژ کنار هم قرار داده و بعد از ادیت کردن منتشر کرده است.

ولاگرها می توانند از بین بی نهایت موضوع برای سبک کار و دسته بندی پیج و صفحه ولاگشان انتخاب کنند. از عکاسی گرفته تا سلامتی و تندرستی، غذا، سفر، موضوعات مرتبط با فناوری، اقتصادی و هزاران موضوع دیگر.

مزایای ولاگری کردن

ولاگ می تواند نگرش ما را به زندگی و دنیای اطراف و حتی خودمان دچار تحول کند، اما بیشتر بُعد کسب درآمد آن است که افراد را تشنه ولاگر شدن می کند. اما بد نیست با دیگر مزایای این حرفه جالب بیشتر آشنا شوید.

۱- یک سرگرمی سالم

جدای از اینکه ولاگ می تواند ساعات یا روزهای زندگی شما را به خوبی ثبت کند، شروع یک صفحه ولاگ شخصی باعث می شود چشمان شما به نحوه اجرا و آنچه در چشمان دیگران از خودتان به نمایش می گذارید باز شود. می توانید روند رشدتان را تحت نظر داشته باشید و شناخت هر چه بیشتر خودتان کمک می کند که سبک زندگی بهتری را پیدا کنید.

علاوه بر این مقابله و مطرح کردن بلند بلند چالش ها و مشکلاتتان، مواجه شدن و حل کردنشان را راحت تر می کند. این قضیه در مورد آنهایی که مشکلات ذهنی یا بیماری های خاصی دارند و با راه اندازی Vlog به دنبال یافتن حامی و همراهان بیشتر هستند به خوبی صدق می کند. اینها بعد از مدتی در می یابند که تنها نیستند و خیلی های دیگر هم هستند که شرایط مشابه آنها را دارند.

ولاگر

۲- تقویت کننده اعتماد بنفس

ولاگر شدن کمک می کند که با وحشت صحبت کردن در جمع روبرو شده و از این راه اعتماد به نفس فرد بیشتر می شود. Vlog شما بهترین راه برای آرامش یافتن و برقراری ارتباط بهتر با دیگران است. این شانس وجود دارد که کارتان خیلی نگیرد، اما همیشه در بدترین شرایط هم حامی هایی پیدا می کنید که شما را دنبال کنند و فقط کافیست که راه کنار آمدن با انتقادها را یاد بگیرید.

۳- راه اندازی کسب و کار آنلاین

می توانید انتظار داشته باشید که ولاگر شدن شما را به فردی پولساز تبدیل می کند، اما انتظار نداشته باشید که این اتفاق یک شبه رخ دهد. اکثر ولاگرها در حین ساخت ویدیوهای خود همچنان شغل روزمره و اصلیشان را حفظ می کنند چرا که می دانند در حقیقت برای دیده شدن باید زمان و انرژی زیادی بگذارند. با این حال ولاگرهای زیادی هم وجود دارند که بعد از اینکار با شغل قبلی خود خداحافظی کرده اند چرا که برای رسیدن به موفقیت از شور و انرژی و فداکاری خود دریغ نکرده بودند، حتی اگر در طول مسیر بارها شکست خورده و نا امید شده باشند.

۴- یافتن ارتباطات بیشتر

حمایت کردن از ولاگرهای موفق دیگر که اسم و رسمی برای خودشان پیدا کرده اند به نفعتان خواهد بود، چرا که آنها هم این لطف شما را پاسخ خواهند داد. به همین دلیل تمرکز اصلی در هنگام شروع کار بهتر است بر روی برقراری روابط درست با دیگران باشد چون باعث افزایش فالور شده و ابتکار عمل بیشتری به ولاگر می دهد.

در کنار موارد بالا باید در نظر داشت که Vlog کسب و کارها نه تنها بازدید کنندگان آنها را بیشتر می کند، بلکه باعث ارتقا امتیاز و نمایش کم نقص تر محصولات تولید شده آنها می شود و می توانند بینندگان و فرصت های بیشتری را به خود جذب کنند.

ولاگر سفر

علت محبوبیت بالای ولاگ ها چیست؟

۱- نگاه دقیق تر به همه چیز

ساخت ولاگ معنای تازه ای به مفهوم تبلیغات و دیده شدن داده است. تصور کنید که شما یک طرفدار پر و پا قرص در زمینه محصولات بهداشتی و زیبایی هستید. تجربه ثابت کرده که شما به جای تماشای یک آگهی ساخته شده توسط شرکت سازنده یک کرم ضد پیری پوست، ترجیح می دهید تا تجربه یک فرد نسبتا آگاه از استفاده از محصول مورد نظر و همینطور ویدیویی که اثرات قبل و بعد از مصرف آن کرم را نمایش می دهد را تماشا کنید. چیزی که هیچگاه به صورت رسانه ای و یا صادقانه توسط شرکت سازنده آن کرم انجام نخواهد شد.

۲- یک سرگرمی جذاب

ویدیوهای آپلود شده در Vlog ها در کنار قدرت اطلاع رسانی بالا، در عین حال سرگرم کننده نیز هستند. چنین ویدیوهایی باعث ایجاد رابطه ای نزدیک با بینندگان ولاگر می شود. البته این رابطه با میزان خلاقیت و ابتکار عمل سازنده آن رابطه مستقیم دارد.

۳- حس صمیمیت

یک لحظه تصور کنید که یک اتفاق خنده دار را از یک دوست صمیمی می شنوید، حالا اگر این قضیه را یک غریبه برای شما تعریف کند چه می شود؟ قطعا احتمال از ته دل خندیدن شما هنگامی که دوستتان آن جوک را تعریف کرده بیشتر است. بینندگان Vlog هنگام تماشای ویدیوهای ولاگر محبوب خود به خوبی با وی ارتباط برقرار می کنند چرا که با تماشای زندگی او، به گونه ای خود را با وی سهیم می دانند و بعد از گذشت زمان می توانند به فالوورهای وفادار آن تبدیل شوند.

۴- گریزی کوتاه از واقعیت

همگی در طول روز تحت فشار کار و استرس ناشی از چالش های مختلفی که با آنها دست و پنجه نرم می کنیم هستیم. فرقی نمی کند که یک دانش آموز باشید یا یک پدر یا مادربزرگ، تماشای ویدیویی از سبک یا اتفاقات زندگی یک ولاگر موفق باعث می شود که حس حضور در یک خانواده مجازی بزرگتر را تجربه کنید و مادامی که در اتاق خود استراحت می کنید، دسته جمعی به سفری جالب و هیجان انگیز که ولاگر تجربه کرده بروید.

how become a vloger

روش های کسب درآمد ولاگرها

در سال های اخیر صنعت ویدیوسازی برای ولاگ ها پیشرفت چشمگیری داشته و هر روز شاهد خلاقیت های منحصر به فردتری از این قشر هستیم. ولاگرها در مجموع می توانند از روش های زیر پول های خوبی را به جیب بزنند:

۱- سرویس رایگان تبلیغات گوگل ادسنس (Google Adsense)

اگر به تازگی ویدیویی را در یوتیوب و یا حتی سایت های اشتراک گذاری ویدیوی ایرانی مثل آپارات تماشا کرده باشید، حتما متوجه پخش یک تبلیغ پیش از شروع ویدیو یا در میانه های آن شده اید. تولیدکنندگان محتواهای ویدیویی می توانند به صورت رایگان و با همکاری گوگل، آگهی هایی به صلاحدید گوگل که دست بر قضا صاحب یوتیوب هم هست را برای بیننده پخش کنند و در نهایت هزینه این همکاری به جیب ولاگر و گوگل خواهد رفت.

بنابراین اولین و رایج ترین روش درآمدی ولاگرها استفاده از تبلیغات یوتیوب یا آپارات بر روی ویدئوهاست که البته برای باز شدن این قابلیت باید به شرایطی که این پلتفرم ها از قبل تعیین کرده اند رسیده باشید.

۲- بازاریابی با محصولات دیگر شرکت ها

با توجه به طبیعت ساخت محتوا برای ولاگ ها، ولاگرها نیاز دارند تا همواره از با کیفیت ترین دوربین ها برای فیلم برداری و سریع ترین کامپیوترها برای ادیت فیلم های خود استفاده کنند. از این رو این افراد با همکاری شرکت های دیگر و در واقع افیلیت مارکتینگ کردن برای آنها می توانند ضمن استفاده از محصولات آنها، با نمایش و معرفی این محصولات یا خدمات به مخاطبیت خود، از کمیسیون های خوبی بهره مند شوند.

۳- پیدا کردن اسپانسر

روز به روز که به تعداد ولاگرهای حرفه ای افزوده می شود، نیاز به خطوط هواپیمایی برای سفر، کسب و کارهای جدید، ساخت بازی های ویدیویی بیشتر و یا حتی تعمیر دستگاه های الکترونیکی و کامپیوتری قدیمی بیشتر حس می شود. همین موضوع فضای ایده آلی را برای هر چه بیشتر معرفی شدن این مشاغل در فضای Vlog ها باز کرده است.

ولاگرها می توانند در ابتدا یا در طول ویدیوی خود، اسپانسری که آنها را حمایت می کند معرفی کنند. مثلا اگر شما یک بدنساز حرفه ای هستید و روزانه بخشی از تمرینات خود را با فالوورها به اشتراک می گذارید، می توانید یک اسپانسر مکمل های ورزشی پیدا کنید و برند آنها را به صورت لوگو یا اشکال دیگر در ویدئو خود قرار دهید.

۴- قرار داد برای نوشتن کتاب یا ساخت فیلم

بله درست شنیدید چرا که ولاگرهای ایرانی وجود دارند که در این اواخر به فکر به چاپ رساندن کتاب خودشان و سرنوشتشان افتاده اند. برخی هم در پله های بالاتر قرار دارند و به فکر ساخت فیلم سینمایی از سبک زندگی خود هستند. اما قطعا به این مرحله رسیدن کار دشواری است چرا که کتاب یا فیلم سرنوشت زندگی شما باید به اندازه کافی جذاب باشد!

۵- فروش کالای اختصاصی

ولاگرهایی هستند که دست به فروش محصولاتی مثل تی شرت، هودی، کلاه و یا اقلامی می زنند که حاوی طرحی مربوط به آنها یا شاخه فعالیتشان می شود. فالوورهای پر و پا قرص این ولاگرها تمایل بسیار زیادی برای حمایت و پوشیدن چنین محصولاتی که نشان دهنده علاقه هر چه بیشتر به آنها است دارند.

ولاگ چیست

نکات ساده برای اینکه از همین امروز یه ولاگر شویم

سخت ترین مرحله برای ولاگر شدن در حقیقت شروع آن است. اغلب افراد فکر می کنند که قدرت انجام اینکار را ندارند و برای همین هیچ زمان یه سراغ آن نمی روند. عده ای هم تصور می کنند که چرا وقتی کسی قرار نیست ویدیوهای آنها را تماشا کند، باید ولاگری کنند و برای همین هیچ زمان از خودشان فیلم نمی گیرند. برخی هم بلافاصله پس از آعاز کار فکر می کنند که راه به جایی نمی برند و برای همین تسلیم می شوند.

همین حالا می توانید در هشت گام ساده ولاگری شروع کنید:

قدم اول

با جستجو میان ولاگرهای معروف سعی کنید دلایل محبوبیت آنها را پیدا کنید. با ابزارهایی که آنها را به این جایگاه رسانده آشنا شوید، ولی فراموش نکنید که هیچوقت نباید عینا از ولاگ آنها کپی برداری کنید. در عوض دریابید که چگونه با استفاده از ابزارهایشان توانسته اند فالورهای وفاداری را پیدا کنند.

قدم دوم

به دنبال علایقتان بروید و سعی کنید موضوعی را برای ولاگتان انتخاب کنید. فکر کنید که چه باید بگویید، چه لباسی بپوشید و چگونه جلوی دوربین رفتار کنید. سعی کنید نامی که به راحتی در ذهن می ماند برای کانال یا پیجتان انتخاب کنید و همچنین از نکات مهم سئو که در مورد نامگذاری توصیه شده است غافل نشوید.

قدم سوم

هر چقدر هم که دوربینتان حرفه ای باشد، باز هم به یک سه پایه خوب نیاز دارید. از ساخت ویدیوهایی که سراسر لرزش دست هستند دوری کنید و سعی کنید که قواعد نورپردازی و زیباسازی را برای هرچه قشنگ تر شدن نتیجه نهایی بیاموزید.

وسایل مورد نیاز ولاگری کردن

قدم چهارم

یک لوکیشن مناسب را برای فیلم برداری انتخاب کنید و از خلاق بودن نترسید.

قدم پنجم

لحظه شروع فیلم برداری سعی کنید آرامشتان را حفظ کنید و خودتان باشید. بینندگان شما به خوبی فردی را که سعی می کند ادای شخص دیگری را دربیاورد تشخیص می دهند. یک نفس عمیق بکشید، دکمه شروع فیلم برداری را فشار دهید و در طول صحبت کردن در مورد موضوعی که از آن آگاه هستید لبخند زدن را فراموش نکنید.

قدم ششم

به هیچ عنوان برای طولانی تر شدن ویدیو سعی نکنید که به موضوعات بی ارزش بپردازید. هرچه در ذهنتان است را بیان کنید و سپس از فیلم گرفتن دست بکشید تا به خسته کننده بودن متهم نشوید.

قدم هفتم

پس از انتشار اولین ویدیویتان به دنبال برقراری ارتباط با ولاگرهای دیگر بروید. بعد از ساخت اولین ویدیو یک ویدیوی دیگر بسازید و مطمئن باشید که هر دفعه این روند آسان تر می شود. به یاد داشته باشید که ویدیوها باید تگ گذاری و هشتگ گذاری شوند و حتی الامکان در سایر شبکه های اجتماعی محبوب به اشتراک گذاشته شوند.

قدم هشتم

تبریک می گوییم شما به یک ولاگر حرفه ای تبدیل شده اید!

what is vlog

معرفی چند ولاگر معروف یوتیوب و درآمد آنها

ولاگرهای بی شماری هستند که در یوتیوب فعالیت می کنند و تعدادی از آنها پول های هنگفتی را از این راه بدست می آورند. در ادامه ۵ ولاگر مشهور Youtube را به شما معرفی کرده ایم.

  • پیودی پای (PewDiePie)

یکی از موفق ترین ستاره های یوتیوب است که بیش از ۵۴ میلیون سابسکرایبر (Subscriber) داشته و در سال ۲۰۱۶ درآمدی ۱۵ میلیون دلاری را کسب کرده بود.

  • دی دایموند ماینکرفت (TheDiamondMinecart)

صاحب این حساب به نام دنیل میدلستون (Daniel Middleton) یک گزارشکر حرفه ای بازی رایانه ای ماینکرفت است و با بیش از ۱۴٫۴ میلیون دنبال کننده در یوتیوب، به بررسی روند بازی ها می پردازد و به درآمد ۲۱۳ الی ۲٫۵ میلیون دلاری در سال دست یافته است.

  • رومان اتوود (Roman Atwood)

یکی از شناخته شده ترین سازندگان ویدیوهای دوربین مخفی و طنز است که شهرت بیش از ۱۰ میلیون کاربری او، درآمد ۷٫۵ میلیون دلاری را برایش ایجاد کرده است.

  • لیلی سینگ (Lilly Singh)

یک کمدین نام آشنا با بیش از ۱۰ میلیون دنبال کننده در یوتیوب و در نتیجه پولسازی ۷٫۵ میلیون دلاری برای وی.

این ستاره جوان یوتیوب یک مدرس نکات زیبایی است که بیش از ۱۷٫۸ میلیون Subscriber دارد و هر ماه از کانال یوتیوبش بیش از ۴۱ هزار دلار درآمد بدست می آورد.

نتیجه گیری

اگر هنوز در فکر ولاگر شدن هستید ولی از آن مطمئن نیستید، ما با اطمینان به شما می گوییم که این کار نتیجه مثبت می دهد. از بهبود نحوه برخورد با دیگران گرفته تا ایجاد حس اعتماد به نفس بیشتر و دور شدن از استرس ها و تا ایجاد رابطه دوستانه بلند مدت با فالوورها و حتی برندهای مشهور را می توان از ولاگری انتظار داشت. توجه داشته باشید که ولاگر شدن یک سبک زندگی و در حقیقت آینده ای ایده آل است که فقط برخی به خوبی از پس آن بر می آیند. علاوه بر این در کنار کسب درآمد، راه خوبی برای سرگرم شدن و بیان افکار شما نیز می باشد.

 

+ در ریسمونک بخوانید:

دانلود PDF کتاب شیمی آلی ۱ – موریسون و بوید (جلد اول)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *