مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

بهترین کتابهای داستان برای نوجوانان

کتاب‌های داستان برای نوجوانان به شکل طنز، انگیزشی، عاشقانه و ترسناک نوشته شده؛ در این میان هر نوجوان با توجه به علایق و روحیات خود به آسانی می‌تواند مناسب‌ترین کتاب را انتخاب کند.  اما در حال حاضر کتاب‌های بسیار زیادی در این حوزه‌ها منتشر شده‌اند که ممکن است برای نوجوانان در هنگام خرید،  سوالات مختلفی به وجود بیاورد، مانند بهترین‌ کتاب داستان برای نوجوانان چیست؟ یا کتاب‌های فانتزی چه تاثیری بر روحیه نوجوانان دارد؟ اگر برای شما هم این سوالات به وجود آمده تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

چرا نوجوانان باید کتاب بخوانند؟

در زندگی همه افراد گاهی اوقات احساس تحلیل انرژی و از بین رفتن نیرو به وجود می‌آید که بهترین راه برای تغییر از این احساسات، خواندن کتاب است.

اگر به ادبیات گذشته و کهن اجدادمان نیز توجه کنیم، آنها هم دائماً به دنبال خلق داستان و ارائه آن به شکل‌های مختلف بوده‌اند.

با چنین نگاهی به محیط پیرامون، درمی‌یابیم که لازم است تا برای تقویت جسم و ذهن از کتاب‌های داستان کمک گرفت.

در واقع خواندن کتاب برای نوجوانان مانع پیری مغز می گردد؛ اما دلایل بسیار زیادی وجود دارد که نوجوانان را به خواندن کتاب  تشویق می کنند.

مهم‌ترین دلایلی که باید نوجوانان کتاب بخوانند:

  • تقویت قدرت ایده پردازی
  • کاهش استرس و اضطراب
  • یادگیری لغات بسیار زیاد
  • افزایش تمرکز
  • پر کردن اوقات فراغت
  • تقویت ذهن و جسم

 

 

نکات مهم در هنگام تهیه بهترین کتاب‌های دنیا برای نوجوانان

در حال حاضر کتاب‌های بسیار زیادی از ناشرین و نویسندگان مطرح چاپ شده است که هر کدام از آنها در مقوله‌های خاص مورد توجه قرار می‌گیرند.

از آنجایی که مغز نوجوانان در سال‌های بین ۱۱ تا ۱۷ سالگی در حال ساخته شدن و شکل‌گیری هست، در نتیجه فشار زیادی را به نوجوانان تحمیل می‌کند.

بر همین اساس اهمیت مطالعه کتاب‌های خوب و مناسب برای این گروه سنی بسیار زیاد است، پس باید در انتخاب کتاب‌ها، والدین و نوجوانان وسواس بیشتری به خرج دهند.

گاهی اوقات به دلیل اینکه درک و فهم نوجوانان از برخی مسائل با بزرگسالان متفاوت هست، خواندن یک کتاب نه تنها نتیجه مثبت ندارد، بلکه مضراتی نیز به وجود می‌آورد.

در صورتی که به برخی از نکات مهم در ابتدای انتخاب کتاب برای نوجوانان توجه شود، امکان جلوگیری از مشکلات پیش رو فراهم می‌گردد.

در هنگام تهیه کتاب مناسب برای نوجوانان باید به چند نکته مهم در ابتدای خرید توجه کرد:

انتشارات معتبر

در هنگام انتخاب هر کتاب اولین موردی که باید به آن توجه کرد ناشر کتاب است؛ اگر در هنگام انتخاب کتاب‌های مناسب نوجوانان به سراغ ناشرانی که به شکل تخصصی در این حوزه فعال هستند بروید، حتماً کتاب‌هایی با اعتبار بیشتر پیدا می‌کنید.

نویسنده معتبر

انتخاب یک نویسنده فعال به صورت کاملاً تخصصی در حوزه کتاب‌های نوجوانان، می‌تواند کمک زیادی به تهیه کتاب‌های مناسب‌تر کند؛ زیرا این افراد به تمامی جوانب و زوایای ذهن نوجوانان تسلط بیشتری دارند. همچنین داشتن تحصیلات درست و آکادمیک نویسنده موجب شده تا ذهن نویسنده بازتر و مطالب بهتری را ارائه دهد.

مترجم خوب

در صورتی که یک فرد کاملا مسلط به بخش‌های مختلف، ترجمه کتاب‌های خارجی را ترجمه کند، به شکل بهتری می‌تواند محتوای کتاب را به خواننده انتقال دهد. بدین منظور با بررسی ویژگی‌های مترجم که در ابتدای کتاب، خود را معرفی کرده و همچنین با سرچ در فضای آنلاین این افراد و مهارت‌های آنها را بشناسید.

نکته مهم به عنوان خریدار کتاب نوجوان، باید همیشه عینک انتقاد به چشم داشته باشید و در صورت انتخاب انتشارات و نویسنده معتبر، بازهم به زوایای مختلف کتاب‌ها دقت کنید.

چند فایده کتاب‌های فانتزی برای نوجوانان

ادبیات فانتزی به عنوان یک اصطلاح به کتاب‌های گفته می‌شود که در آنها موارد غیر جادویی نوشته شده و تمامی داستان‌هایی که در این کتاب‌ها روایت می‌گردد، بسیار حیرت انگیز در واقع تخیلی است.

آثار بسیار زیادی در حوزه کتاب‌های فانتزی برای نوجوانان خلق شده که خواندن آنها خالی از لطف نیست و حتما فواید زیادی نیز  دارد.

در اینجا به چند فایده مهم کتاب‌های فانتزی برای نوجوانان می‌پردازیم:

ایجاد یک جهان بینی بهتر نسبت به جامعه

جهان طبق خواسته‌ها و تصمیمات افراد پیش نمی‌رود و در صورتی که به خوبی نتوانند با زوایای مختلف تغییرات موجود در جهان هماهنگ شوند، ممکن است دنیا جای ترسناکی برای زندگی به نظر بیاید. خواندن کتاب‌های تخیلی کمک می‌کند تا ذهن نوجوانان نسبت به برخی از اتفاقات بهتر برخورد کرده و با صحنه سازی و سناریو چینی بتواند مشکلات موجود در جامعه مدرن را نیز مطرح نمایند.

تقویت دانش و مهارت نوجوانان

با مطالعه همواره افراد، چیزهای جدیدی را یاد می‌گیرند که مطالعه کتاب‌های فانتزی، موجب تقویت قوه تخیل و تجسم شده و با نگاه بهتر به شرایط مختلف، تصمیمات منطقی می‌گیرند.

افزایش آگاهی

مطالعه کتاب‌های فانتزی و تخیلی موجب می‌گردد تا ذهن نوجوانان هوشیارتر بوده و همچنین حواسشان را بیشتر به دنیای اطراف جمع کنند.

کمک به سلامت مغز

مغز سالم باید به دور از هرگونه افسردگی، استرس و عادت‌های بد قرار بگیرد و خواندن کتاب‌های فانتزی و تخیلی سبب می‌شود تا ذهن مشغول این موضوع گردد و دیگر به دنبال افکار و ایده‌های استرس آور نباشد.

 

معرفی بهترین کتاب‌های دنیا برای نوجوانان

می‌دانیم که نوجوانی به عنوان یک پل بسیار مهم برای عبور کودک به دوران بزرگسالی است، پس خواندن کتاب‌های معتبر می‌تواند در این مقطع حساس کمک کند تا زندگی نوجوانان پربارتر شود.

در این بخش قصد داریم تا به معرفی برخی از بهترین کتاب‌های دنیا برای نوجوانان بپردازیم که با خواندن آنها به‌طور قطع مطالب بسیار مفید و هیجان انگیزی را تجربه خواهید کرد.

یک لیست مختصر از بهترین کتاب‌های دنیا برای نوجوانان:

  • شازده کوچولو، ترجمه احمد شاملو، انتشارات نگاه
  • تام گیتس، ترجمه بهرنگ رجبی، انتشارات هوپا
  • جزیره سرگردانی، نوشته سیمین دانشور، انتشارات خوارزمی
  • ارباب حلقه‌ها، ترجمه علیزاده، انتشارات نشر روزنامه
  • شگفتی یا اعجوبه، ترجمه پروین علی پور، انتشارات نشر پیدایش
  • قصه‌های مجید، نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، انتشارات معین
  • مجموعه‌های هری پاتر، ترجمه آرزو مقدس، انتشارات نشر پرتقال
  • پنج داستان، نوشته جلال آل احمد، چاپ توسط انتشارات پیرامید

لازم به ذکر است برخی از کتاب‌ها به دلیل اهمیت و استقبال خوبی که از آنها می‌شود توسط انتشاراتی های متعدد چاپ می‌گردد که در اینجا فقط به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم.

در ریسمونک بخوانید:

دانلود PDF کتاب سیلبرگ (زبان فارسی)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *