مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

پاسخ به تمام سؤالات درباره جذب اعضای هیأت علمی و اخراج برخی اساتید

پاسخ به تمام سؤالات درباره جذب اعضای هیأت علمی و اخراج برخی اساتید

جزئیات مربوط به جذب اعضای هیأت علمی اعلام شد.

به گزارش جهت پرس، 

 اولین فراخوان جذب اعضای هیأت علمی در سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آغاز شد و تا پنجشنبه ۱۶ شهریورماه ادامه دارد، این فراخوان دارای دو ویژگی خاص نسبت به فراخوان‌های قبلی است که درباره این موضوع و همچنین به طور کلی درباره روند جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم گفت‌وگو کردیم و وی به تمام سؤالات متقاضیان جذب هیأت علمی پاسخ داد.

همچنین بحثی درباره جذب اعضای هیأت علمی پیش آمده بود که علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم در توئیتی اعلام کرد: ‏تنها فرایند قانونی موجود برای جذب اعضای هیات علمی فرایند مصوب هیات عالی جذب و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این فرایند توسط هیات‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها و با فراخوان سراسری انجام می‌شود و هیچ راهکار دیگری وجود ندارد، این را همه اعضای هیات علمی می‌دانند و فرایند مخفیانه‌ای وجود ندارد و نخواهد داشت، این موضوع را هم از خلج امیرحسینی پیگیر شدیم.

همچنین اعلام شده بود که متقاضیان جذب هیأت علمی مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان، که خارج از فراخوان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی معرفی شده‌اند، به‌منظور پیگیری جایابی جذب هیأت علمی با ورود به لینک https://sccr.ir/forms/register سوابق تحصیلی خود را بارگزاری کنند.

اتفاقا این سؤال را هم از رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم پرسیدیم.

* اهم گفت‌وگو با محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم

* تفاوت‌های فراخوان جذب هیأت علمی سال ۱۴۰۲ با سال‌های قبل از آن

* واگذاری اختیارات جذب اعضای هیأت علمی به دانشگاه‌ها

* زمان بندی طی فرایند جذب

* مزایا فراخوان امسال نسبت به سال‌های قبل

* ظرفیت جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها

* توضیح درباره اخراج یا عدم تمدید قرارداد برخی اساتید

مشروح گفت‌وگوی ما با خلج امیرحسینی را در زیر می‌خوانید:

درباره روند کلی فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها صحبت کنید.

خلج امیرحسینی: به لطف خدا پس از وقفه‌ای که ایجاد شده بود فراخوان سال ۱۴۰۲ برای جذب اعضای هیأت علمی در مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی از شنبه ۴ شهریورماه آغاز شد و تا شنبه ۱۶ شهریورماه ادامه می‌یابد.

طبق مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی تنها مسیر جذب اعضای هیأت علمی شرکت در فراخوان‌های سالیانه است که از طریق مرکز جذب وزارت علوم اعلام می‌شود و مسیر دیگری نداریم.

گویا مسیری هم برای جذب نخبگان وجود دارد؟

خلج امیرحسینی: بله، البته یک مسیر خاصی هم اخیرا ایجاد شده که برای جذب نخبگان مورد تائید بنیاد ملی نخبگان است، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در نگهداشت و تکریم نخبگان کشور، مصوبه‌ای داریم که افراد حائز شرایط در طرح شهید شهریاری می‌توانند با مراجعه به بنیاد ملی نخبگان در صورت صلاحدید این بنیاد جذب هیأت علمی شوند.

* مواردی که برای اولین بار در فراخوان امسال اجرا می‌شود

درباره مزایای فراخوان جذب اعضای هیأت علمی امسال نسبت به سال‌های قبل هم صحبت بفرمایید.

خلج امیرحسینی: فراخوان امسال بسیار رقابتی خواهد بود، اول اینکه حداکثر سن امسال به ۴۵ سال رسیده در حالیکه قبلا ۴۰ سال بوده است، دوم اینکه شرط همترازی دانشگاه محل تحصیل و دانشگاه محل تقاضا برداشته شده است.

* رفع مشکل اعضای هیأت علمی درباره همترازی دانشگاه‌ها

شرط همترازی چه شرطی بوده است؟

خلج امیرحسینی: یکی از گلایه‌های اعضای هیأت علمی در سال‌های گذشته این بود که دانشگاه محل تحصیل‌شان از نظر تراز در درجه پایین‌تری بوده اما تلاش‌ها و مقالات خودشان بهتر بوده است اما حذف شده‌اند، خوشبختانه شرط همترازی برداشته شد و همه عزیزانی که مدارک دکتری از مراکز معتبر کشور دارند می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند و این مسأله رقابت را بیشتر می‌کند و همه افرادی که تحقیقات و پژوهش‌های خوبی دارند می‌توانند در این عرصه حضور یابند.

رسانه* حضور در فراخوان جذب برای افراد فاقد کارت پایان خدمت

نکته بعدی این است که در این فراخوان برای اولین بار تمام آقایانی که مدرک دکتری دارند و بدون کارت پایان خدمت هستند(البته بدون غیبت) این‌ها هم می‌توانند در فراخوان شرکت کنند، در سال‌های قبل یکی از شرایط لازم برای شرکت در فراخوان داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان بود که اعتراضات بسیاری را به همراه داشت و از عدالت هم به دور بود چرا که آقایان باید دو سال از عرصه رقابت عقب بیفتند و آسیب بسیاری از لحاظ علمی و خدمت رسانی به کشور می‌دیدند، در راستای حمایت از این افراد و همچنین در راستای کمک به جوانی جمعیت بخصوص جوانان نخبه کشور این شرط کارت پایان خدمت از فراخوان حذف شد و ترجیحی بین دارندگان کارت پایان خدمت با افرادی که فاقد کارت هستند وجود ندارد.

مسأله بعدی این است که امسال اعلام نیاز براساس آمایش انجام شده و با توجه به نیازهای هر منطقه و رشته‌هایی که در هر استان دارای ضرورت است اعلام نیاز صورت گرفته است تا کمبودهای دانشگاه‌ها در برخی رشته‌ها هم برطرف شود بنابراین فراخوان امسال نسبت به سال‌های گذشته هدفمندتر شده است.

در سال‌های قبل این مسأله به چه صورت بود؟

خلج امیرحسینی: در سال‌های قبل فراخوان انجام می‌شد و بعد افرادی ثبت‌نام می‌کردند که باید نام آن‌ها به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شد و فرایند نسبتا طولانی صورت می‌گرفت تا به این افراد ردیف استخدامی و بودجه اختصاص داده شود که این فرایند حدود هشت ماه یا بیشتر به طول می‌کشید، خوشبختانه امسال فراخوانی داریم که با مجوز و امضای رؤسای هر دو سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود بنابراین امیدواریم که فرایند جذب کوتاه باشد و بلافاصله ردیف استخدامی این افراد هم صادر شود که سریع‌تر وارد دانشگاه شوند و حکم آن‌ها هم سریع‌تر صادر شود.
* افزایش میزان جذب در فراخوان ۱۴۰۲

امسال چه تعداد جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها خواهیم داشت؟

خلج‌امیرحسینی: امسال برای ۳ هزار نفر امکان جذب وجود دارد که ۱۶۰۰ نفر در دانشگاه‌های دولتی و حدود ۱۴۰۰ نفر در دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی جدب می‌شوند که امسال میزان جذب حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

در سال‌های قبلی ظرفیت به طور کامل استفاده نمی‌شده است، بعضی رشته‌ها را به جای بعضی رشته‌های دیگر پذیرش می‌کردند و برخی متقاضیان متضرر می‌شدند اما امسال به این صورت نیست، به طور کلی فراخوان امسال با تغییراتی که داشته است فرصت خوبی است و از تمام کسانی که صلاحیت علمی و عمومی را دارند می‌خواهیم که در این فراخوان شرکت کنند.

* زمان‌بندی فرایند فراخوان و اعلام نتایج

درباره روند طی فراخوان و زمان اعلام نتایج نیز صحبت کنید.

خلج‌امیرحسینی: اعلام نتایج با دانشگاه‌ها است.

به چه صورت؟

خلج‌امیرحسینی: به این شکل که دانشگاه‌ها در مرحله اول غربالگری می‌کنند که معدل و سن و رشته و … را بررسی می‌کنند و این فرایند زمان‌بر نیست، پس از آن صلاحیت علمی افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد به طوریکه حداقل سه نفر برتر علمی باید در هر رشته مشخص شوند و کارشان پیش برود، در نهایت تصمیم نهایی با هیأت اجرایی دانشگاه است.

یعنی اختیار جذب اعضای هیأت علمی به مسؤولان دانشگاه‌ها سپرده شده است؟

خلج‌امیرحسینی: بله، در فراخوان امسال همه چیز دست دانشگاه‌ها است و ما به عنوان مرکز جذب تسهیل گری امور را برعهده داریم و بر روند فراخوان نظارت می‌کنیم.

از تمام موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها هم می‌خواهیم که زمان فرایند را کوتاه کنند، در نامه‌ای هم که به دانشگاه‌ها ارسال کردیم اعلام شده که می‌توانند زمان را به چهار ماه برسانند که با طی روندهای بعدی این فراخوان در ۶ تا ۷ ماه به اتمام برسد.

* امتیاز جدید فراخوان امسال

شنیده‌ایم که در روند اجرای فراخوان امتیازات و تفاوت‌های دیگری نسبت به فراخوان سال‌های قبل وجود دارد.

خلج‌امیرحسینی: بله، سه نفر برتر که از سوی هر دانشگاه انتخاب می‌شود مورد بررسی قرار گرفته و یک نفر از میان آن‌ها جذب دانشگاه می‌شود، ما مجوز گرفتیم که آن دو نفر دیگر می‌توانند در تمام دانشگاه های دولتی به صورت حق التدریس مشغول به کار شوند و در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی هم هیأت علمی شوند.

* توضیح درباره اخراج یا عدم تمدید قرارداد برخی اساتید

فارس: درباره اخراج اساتید از دانشگاه هم توضیحاتی بفرمایید، به تازگی عنوان شده که ۶۰ نفر از اساتید اخراج شده‌اند.

خلج‌امیرحسینی: ما متعجبیم این اعداد را از کجا منتشر می‌کنند، ما که در مرکز جذب هستیم این اعداد را نداریم، این اعداد از کجا می‌آید و با چه منبعی اعلام می‌شود، شاید آن‌ها که اعلام می‌کنند اطلاعات بیشتری از ما دارند.

نکته بعدی اینکه تمام فرایندها تابع قانون است، ما خارج از قانون چیزی نداریم، در بحث اعضای هیأت علمی هم که با فرهیختگان کشور ارتباط داریم اینگونه نیست که به راحتی به کسی بگوییم که شما باش یا شما نباش.

کلمه«اخراج» بسیار کلمه سنگینی است، این کلمه جایی به کار می‌رود که اگر کسی اعم از هیأت علمی تخلف محرزی انجام بدهد یا مورد امنیتی داشته باشد که از سوی مراجع ذیصلاح تائید شود یا مورد اخلاقی داشته باشد.

ما تقریبا از این موارد اصلا نداریم، بسیار انگشت شمار است که کسی وسط قرارداد از فعالیت کنار گذاشته شده باشد، اما ما مسأله‌ای به نام عدم تمدید قرارداد داریم که این هم قانونی است که از دهه هشتاد یا نود بوده است، هر عضو هیأت علمی که جذب دانشگاه می‌شود مثل بقیه اداره‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد، پس از دو سال هر عضو باید وارد عرصه تبدیل وضعیت بشود و رسمی آزمایشی شود، برای این کار باید مستنداتی ارائه دهد، حتی دانشجویان آن دانشکده نیز باید نمره علمی فرد را خوب بدهند.

اگر نظم آموزشی نداشته باشند یا کیفیت تدریس نداشته باشند ممکن است تمدید قرارداد نشود.

فرد تا پنج سال می‌تواند برای تبدیل وضعیت تلاش کند اگر تا سال پنجم نتواند شرایط اولیه تبدیل وضعیت را به لحاظ علمی، آموزشی، اخلاقی و نظمی نداشته باشد آیا صلاح است که این فرد در دانشگاه بماند؟ قانون می‌گوید: خیر.

تشخیص این مسأله با کجاست؟

خلج‌امیرحسینی: تشخیص با هیأت اجرایی دانشگاه که افراد امین و موثق دانشگاه است، اعضای این هیأت تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی دانشگاه هستند.

اینکه می‌بینید اینگونه اخبار اواخر شهریور زیاد می‌شود به این دلیل است که پایان قراردادها آن زمان است.

حتی اگر هیأت اجرایی دانشگاه تشخیص داد که این شخص نمی‌تواند تمدید قرارداد داشته باشد، آن فرد می‌تواند به هیأت مرکزی جذب اعتراض کند.

اگر مجددا هیأت مرکزی که افراد با صلاحیتی هستند اعتراض را مردود کرد باز فرد می‌تواند به هیأت عالی جذب اعتراض کند بنابراین به این راحتی نیست که شخصی از دانشگاه خارج شود.

اگر واقعا اثبات شود که فرد رکود علمی دارد، قانون این فرصت را از او می‌گیرد زیرا دیگر صلاح دانشگاه نیست که آن فرد در دانشگاه حضور داشته باشد.

برخی مسائل را به یکدیگر ربط می‌دهند و این مسأله را هم سیاسی نشان می‌دهند، اگر کسی به دنبال حاشیه‌سازی است بحث آن جداست اما اگر کسی به دنبال حقیقت است توضیحات را ارائه دادم، ما از رسانه‌های خارج کشور انتظاری نداریم زیرا آن‌ها آنچه خودشان می‌خواهند ارائه می‌دهند اما از رسانه‌های داخل می‌خواهیم که حقایق را ببینند.

نامه وزیر بهداشت به معاون رئیس‌جمهور درباره حقوق و مالیات اساتید

 

منبع: فارس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *