مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

برنامه ۴ ساله حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین می شود

برنامه ۴ ساله حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس مصوبه هیات رئیسه و سند سیاستی دانشگاه تدوین و اهداف، استراتژی ها و برنامه های حوزه آموزش در افقی ۴ ساله ترسیم می شود.

جلسه برنامه ۴ ساله حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور معاون آموزشی دانشگاه، مدیران حوزه آموزش و برخی از صاحب نظران و اساتید آموزش دانشگاه برگزار شد.

برنامه ۴ ساله حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین می شود

دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برنامه ۴ ساله حوزه آموزش دانشگاه را برنامه ای در مسیر تحول و نوآوری مطرح کرد و گفت: این برنامه بر اساس مصوبه هیات رئیسه و سند سیاستی برنامه ۴ ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین شده و اهداف، استراتژی ها و برنامه های حوزه آموزش دانشگاه را در افقی ۴ ساله ترسیم کرده است.

وی در خصوص متدولوژی تدوین و نگارش این برنامه گفت: ما برای تهیه این برنامه از چهار منبع بهره برده ایم و این برنامه در مسیری رفت و برگشت بین این منابع برای طرح در این جلسه آماده شده است.

علامه گفت: در اولین گام مصاحبه با خبرگان و دست اندرکاران آموزش دانشگاه، در گام دوم بررسی اسناد بالادستی (اهداف کلان ریاست دانشگاه، برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و…)، در گام سوم مستندات موجود از جمله برنامه و گزارش عملکرد حوزه آموزش در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۳۹۶ مورد مطالعه قرار گرفت.

وی افزود: در نهایت برنامه های پیشنهادی مدیران حوزه آموزش دریافت و جمع بندی شد آنچه در این جلسه به مشورت گذاشته می شود ماحصل این متدولوژیست که بعد از دریافت نظرات اساتید در صورت نیاز اصلاحات لازم بر روی برنامه انجام و جهت تصویب به هیات رئیسه دانشگاه ارسال خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ارائه اهداف ۹ گانه این سند پرداخت و گفت: این اهداف به طور کلی شامل تربیت سرمایه انسانی توانمند، خلاق و متعهد، جهت دهی آموزش دانشگاه به سوی آموزشی جامعه نگر، ارتقای کیفیت آموزش، تامین نیاز کشور در زمینه رشته مقاطع با رویکرد پاسخگویی اجتماعی است.

وی گف: همچنین ، تحقق سیاستگذاری، برنامه ریزی و آموزش مبتنی بر شواهد، گسترش همکاری های دانشگاهی، تامین حمایت مطلوب از دانشجویان و دانش آموختگان، ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی، منابع و زیرساخت ها و در نهایت تسهیل در روند ارائه خدمات آموزشی از دیگر اهداف این سند خواهد بود.

علامه ادامه داد: برای تحقق هریک از این اهداف راهبردها و در ذیل آن برنامه هایی در نظر گرفته شده است که با همکاری متولیان عرصه آموزش و یاری خداوند متعال سعی خواهیم کرد طی مدت این چهارسال به این اهداف دست یابیم.

وی در تصریح راهبردهای حوزه آموزش خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف کلان آموزش ۱۲ راهبرد در نظر گرفته شده است از جمله آن تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی، برنامه های پیش رو، تقویت پاسخگویی اجتماعی آموزش در دانشگاه، استقرار و تثبیت نظام ارتقا و تضمین کیفیت آموزشی، مبتنی بر فناوری ساختن فرآیندها و فعالیت های مرتبط با حوزه آموزش است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: توسعه هدف مند و نظام مند ارتباطات بین المللی، برقراری تعادل بین آموزش بالینی و حقوق بیمار، جهت دهی نظام ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاه به سمت تعادل بین نقش های مختلف یک عضو هیات علمی، اصلاح وضعیت تعریف وظایف اعضای هیات علمی دانشگاه از دیگر راهبردهای تحقق اهداف کلان است.

وی اضافه کرد: حمایت چند بعدی از فراگیرندگان دانشگاه، چابک سازی ساختار، فعالیت ها و فرآیندهای مدیریت آموزشی در ستاد، دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی دانشگاه و توسعه سرمایه انسانی، توسعه منابع و زیرساخت های آموزش نیز از جمله راهبردها است.

علامه یادآور شد: در ذیل هر راهبرد برنامه هایی نیز در نظر گرفته شده است که لازم است حاضرین در جلسه در خصوص هر یک از این اهداف، راهبردها و برنامه ها نظرات و پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه دهند.

سپس هریک از اعضای جلسه به بیان دیدگاه ها، پیشنهادات و انتقادات پرداختند و مسائلی از قبیل: عدالت اجتماعی، مرجعیت علمی و استفاده بهینه از شرایط موجود، طرح تعهد حرفه ای در برنامه، شفاف سازی مطالب، گسترش آموزش بین رشته ای و همگرایی، تحول و نوآوری، استاندار سازی آموزشی، ارتقای زیرساخت های آموزش مجازی، بین المللی سازی و ارتقای جایگاه اعضای هیات علمی را مطرح کردند.

در انتهای جلسه مقرر شد برنامه ۴ ساله با توجه به پیشنهادات اعضای جلسه اصلاح و جهت تصویب به هیات رئیسه دانشگاه ارسال شود.

 

 

+ در ریسمونک بخوانید:

تأسیس «دانشکده حکمرانی» در دانشگاه تهران برای پرورش مدیر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *