مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

بهترین نرم افزار های رشته عمران چیست ؟

رشته مهندسی عمران، برای طراحی و برنامه ریزی دقیق به نرم افزار های خاص خود نیاز دارد. در ادامه مهم ترین و پرکاربردترین نرم افزار های رشته عمران را بشناسیم (با امید موفقیت در مسیر شغلی).

نرم افزارهای زیادی موجود است که به عنوان نرم افزار مهندسی عمران استفاده می شود. با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی، میزان نرم افزارهای مورد نیاز مهندسی عمران و نیازهای طراحی به طرز فوق العاده ای افزایش می یابد. مهندسان عمران، ساخت، بهره برداری و نگهداری ایمن را تضمین می کنند. مهندسی ساخت و ساز یک رشته حرفه ای است که به طراحی و برنامه ریزی می پردازد.

ما لیست گسترده ای از نرم افزارهایی را که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، ارائه کرده ایم. نرم افزارهای ضروری که برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران ماهر لازم است.

لیست مهمترین نرم افزارهای مهندسی عمران

در اینجا لیستی از نرم افزارهایی است که توسط بسیاری از مهندسان عمران در سراسر جهان استفاده می شود. با استفاده از این نرم افزار های کاربردی و پر استفاده، در وقت و منابع خود صرفه جویی کنید و بینش خود را در هر مرحله از کار نقشه برداری و توسعه سایت، مهندسی سازه و مهندسی حمل و نقل بهبود بخشید.

نرم افزار مهندسی عمران برای تهیه یا ترسیم

۱.Auto Cad  (اتو کد)

آموزش اتوکد

از نرم افزار اتوکد با اهداف مختلف استفاده می شود که دو مورد که به مهندسی عمران مربوط است شرح داده شده است:

  1. کاربرد های اتوکد در برنامه ریزی معماری
  2. کاربرد های اتوکد به عنوان ابزار طراحی مهندسی
  3. کاربرد های اتوکد در طراحی گرافیکی
  4. کاربرد های اتوکد در چاپ سه بعدی
  5. کاربرد های اتوکد در صنعت مد
  6. کاربرد های اتوکد به عنوان ابزار طراحی صنعتی

کاربرد های اتوکد در برنامه ریزی معماری

اتوکد به کاربرانش در فرایند طراحی کمک می کند و به صورت لایه ای می باشد. در این لایه های الگوهای متعددی برای طراحی معماری و ساختمان سازی وجود دارند. بنابراین با دانش کافی در مورد اتوکد هر کسی می تواند پروژه های مربوط به طراحی ساختمان را انجام دهد. نسخه های جدیدتر اتوکد شامل ابزارهای تحلیلی لازم برای تجزیه و تحلیل اجزای ساختمان و حل مشکلات مربوط به فشار و بار مصالح هستند یعنی با استفاده از اتوکد می توان یک نقشه ساختمانی را طراحی کرده و تحلیل های مربوط به مقاومت آن را قبل از شروع به ساخت انجام داد.

کاربرد های اتوکد به عنوان ابزار طراحی مهندسی

با استفاده از اتوکد خطاهای انسانی به حداقل می رسد. اتوکد در استفاده از ابزارهای طراحی کاملا حرفه ای عمل می کند و دقت و صحت لازم را به همراه دارد. پس می توان آن را نرم افزاری برای طراحی قطعات مکانیکی، تحلیل سیستم های برق و لوله کشی و حل مشکلات مربوط به آنها دانست.

  1. SketchUp( اسکچ آپ )

نرم افزار مهندسی عمران اسکچاپ

نرم افزاری است برای مدل سازی سه بعدی. و مورد استفاده کسانی قرار میگیرد که در مهندسی عمران، معماری، طراحی داخلی، معماری منظر، مکانیک، طراحی فیلم و بازی های ویدئویی کار می کنند. SketchUp (اسکچ آپ)، در گذشته Google Sketchup نام داشت. از کاربردهای نرم افزار اسکچاپ می‌توان به طراحی های بسیار باکیفیت و هم چنین دقیق و ظریف، اشاره کرد. منظور از این طراحی‌ها، ایجاد مدل در اسکچ‌آپ و نمای کلی از ساختمان مد‌نظر شماست که قبل از ساختن آن می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار، طرحی کلی از آن را در ذهن خود ایجاد کنید.

مهم ترین کاربرد و مزیت اسکچاپ در عمران این است که شما می‌توانید پس از ساخته شدن ماکت ساختمان در SketchUp، هر گونه ایرادی که در آن وجود داشت را برطرف کنید هزینه زمانی تغییرات کوچک بسیار پایین است و سریع انجام می شود و شما می توانید یک ماکت از پروژه خود را پیش از شروع با نرم افزار بسازید.

نرم افزار مهندسی عمران برنامه ریزی و مدیریت پروژه

MS Excel ( مایکروسافت اکسل )

نرم افزار مهندسی عمران اکسل

نرم افزار مهندسی عمران اکسل

یک مهندس عمران گاهی با تعداد زیادی داده که اغلب عددی هستند سر و کار دارد از جمله این موارد به شرح زیر اند:

  • نقشه‌برداری ( محاسبات مربوطه)
  • متره و برآورد ( تهیه چک لیست‌ها و …)
  • مدیریت پروژه ( نمودار گانت و …)
  • محاسبات عددی و برآوردها
  • طراحی بتن آرمه ( طرح اختلاط بتن و طراحی اجزاء سازه‌ای)
  • هیدرولوژی ( مثلا تهیه هیدروگراف)
  • مهندسی محیط زیست- (مثلا پیش‌بینی جمعیت)
  • مهندسی حمل و نقل (آنالیز داده‌های ترافیکی)

اغلب تحلیل داده‌ها نیازمند محاسبات و کارهای عددی تکراری است. با استفاده از اکسل می‌توان این فرایند را ساده کرد و با تعریف فرمول‌ درست در یک سلول، آن را به سایر سلول‌ ها تعمیم داد و با این کار دقت محاسبات را بالا برد.

بنابراین دیگر نیاز به محاسبات دستی یا استفاده از ماشین حساب‌های حرفه‌ای نمی‌باشد. یا دیگر نیاز به رسم جداول و انجام محاسبات تکراری نیست که اگر در یکی از قسمت‌ها اشتباهی صورت گیرد بر نتیجه نهایی تاثیر‌گذار باشد.

با استفاده از نرم افزار اکسل به راحتی می‌توان فرمول‌های تعریف شده را تغییر داد. بسیاری از شرکتهای کوچک، توانایی مالی برای خرید نرم‌افزار‌های  محاسباتی و یا نرم افزار‌های طراحی سازه را ندارند، بنابراین، با استفاده از نرم افزار اکسل و فرمول نویسی های لازم ‌می‌توانند محاسبات مد نظر خود را در برنامه اکسل انجام دهند.

Primavera P6 (پریماورا پی ۶)

نرم افزار مهندسی عمران primavera

نرم افزار مهندسی عمران primavera

Primavera یک نرم افزار مدیریت نمونه کارها برای پروژه های سازمانی است. که شامل مدیریت پروژه، قابلیت همکاری و کنترل است. و همچنین با سایر نرم افزار های سازمانی مانند سیستم های ERP اوراکل و SAP ادغام می شود.

 Microsoft project (مایکروسافت پراجکت)

Microsoft project یکی از بهترین نرم افزار های مدیریت پروژه است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده و عرضه می شود. هدف این برنامه کمک به مدیر پروژه در شرایط توسعه یک برنامه، تخصیص دادن منابع به وظایف مورد نظر، پیگیری پیشرفت پروژه، مدیریت هزینه ها و بودجه و تجزیه و تحلیل حجم کار طراحی و انجام شده است.

نرم افزار مهندسی عمران برای مدل سازی سه بعدی سازه

Autodesk 3ds Max ( اتودسک تری دی مکس )

نرم افزار های عمران 3dmax

Autodesk 3ds Max، که قبلا D3  Studio وD3 Studio Max نام داشت، یک برنامه گرافیکی کامپیوتری سه بعدی حرفه ای برای ساخت انیمیشن ها، مدل ها، بازی ها و تصاویر سه بعدی است. این نرم افزار توسط Autodesk Media and Entertainment توسعه و تولید شده است.

Autodesk Maya ( اتودسک مایا )

Autodesk Maya، معمولاً به Maya کوتاه می شود، یک برنامه گرافیکی کامپیوتری سه بعدی است که بر روی Windows ، macOS و Linux اجرا می شود. در ابتدا توسط Alias Systems Corporation توسعه یافته و در حال حاضر متعلق به Autodesk، Inc است.

Autocad Civil 3d (اتوکد سیویل تری دی)

 

نرم افزار AutoCAD Civil 3D یک نرم افزار طراحی و مستندسازی برای مهندسی عمران است که وظیفه آن پشتیبانی از گردش کار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است.

با یادگیری استفاده از AutoCAD Civil 3D ، میتوانید عملکرد پروژه را بهبود ببخشید، داده های ثابت را حفظ کنید، فرایندهای استاندارد را دنبال کنید و سریعتر به تغییرات پاسخ دهید.

نرم افزار مهندسی عمران برای تحلیل و طراحی سازه

SAP2000 ( اس ای پی ۲۰۰۰ )

SAP2000 یک نرم افزار مهندسی عمران است که به شکل عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ایده آل و منحصر به فرد برای تجزیه و تحلیل و طراحی و تولید هر نوع سیستم سازه ای است. SAP2000 که توسط مهندسان برای مهندسی موثر ایجاد شده است، نرم افزار ایده آل برای کاربران در هر سطح تجربه و طراحی هر سیستم ساختاری است.

Structure Revit (رویت استراکچر)

Revit Structure یک راه حل نرم افزاری BIM Autodesk برای شرکت های مهندسان سازه است که مجموعه ای غنی از ویژگی ها را فراهم می کند که به پیشبرد فرآیندهای طراحی کارآمد در محیط BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) یا هنگام کار با سایر رشته های ساختمانی با استفاده از نرم افزار Autodesk CAD کمک می کند.

ETABS

ETABS یک نرم افزار مهندسی عمران است، که در طراحی ساختمان های چند طبقه به کار می آید و به تجزیه و تحلیل این طراحی ها می پردازد. ابزارها و الگوهای مدل سازی، نسخه های بارگذاری مبتنی بر کد، روش های تجزیه و تحلیل و تکنیک های راه حل، همه با هندسه شبیه به شبکه منحصر به فرد در این کلاس از ساختار هماهنگ هستند.

نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

Autodesk Revit (اتودسک رویت)

Autodesk Revit نرم افزاری است که به منظور مدل سازی اطلاعات برای معماران، معماران منظر، مهندسان سازه، مهندسان MEP، طراحان و پیمانکاران، توسط Autodesk توسعه یافته است.

Autodesk BIM 360 ( اتودسک بی آی ام ۳۶۰ )

Autodesk BIM 360  یک سرویس مدیریت زمینه مبتنی بر ابر برای متخصصان ساخت و ساز است که یک برنامه تلفن همراه را در محل ساخت با همکاری و گزارش ترکیب می کند. BIM 360 Design تیم های توزیع شده پروژه را به هم متصل می کند و به آنها امکان می دهد در مدلهای مشترک Revit همکاری کنند.

Tekla BIMsight

Tekla BIMsight یک ابزار حرفه ای برای همکاری پروژه های ساختمانی است. کل گردش کار ساخت و ساز می تواند مدلهای آنها را ترکیب کرده، درگیری ها را بررسی کرده و اطلاعات را با استفاده از همان محیط BIM که به راحتی قابل استفاده است به اشتراک بگذارد.

+ در ریسمونک بخوانید:

دانلود طراحی سازه بتن آرمه ۱

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *