مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

مهم ترین نرم افزار های رشته معماری و کاربرد آنها

دلایل استفاده از نرم افزار های رشته معماری

استفاده از نرم افزار های رشته معماری در جهان مدرن امروز ضروری است. که طراحی، ذخیره و چاپ طرح های شما را آسان تر می کند. علاوه بر این، در حالی که نرم افزار های طراحی کامپیوتری بسیاری وجود دارد، مهندسان معماری، به ابزاری تخصصی تر از نرم افزار های رایج طراحی گرافیک احتیاج دارند. بهترین نرم افزار مهندسی معماری به معماران در طراحی دیجیتالی و طراحی مجدد آنها برای ساختمان ها و مدل ها کمک می کند.

نرم افزار های مهندسی معماری معماران اجازه می دهد نه تنها دید خود را به سادگی و به راحتی طراحی کنند، بلکه به دلخواه ویرایش، حذف و اضافه کنند. علاوه بر این، برای پروژه های جدی تر، می توانید اطلاعات مهندسی را نیز وارد کنید تا مطمئن شوید که سازه های شما در شرایط واقعی قابل اجرا هستند.

نرم افزار های رشته معماری همچنین می تواند برای تنظیم مدیریت گردش کار و در نظر گرفتن وظایف مدیریت پروژه مورد استفاده قرار گیرد.

۷ نرم افزار مهندسی معماری که به آن نیاز خواهید داشت

در اینجا ما یک لیست ۷ تایی از بهترین نرم افزار های رشته معماری موجود در بازار را بررسی می کنیم.

۱. Auto Cad(اتوکد)

اتوکد مدتهاست که جزء اصلی کار مهندسان و معماران ساختمانی است و Autodesk مجموعه ای از ابزارهای طراحی ساختمان و معماری را در نرم افزار اصلی خود اتوکد ساخته است. برای سرعت بخشیدن به فرایند کار، اشیاء از پیش ساخته شده برای دیوارها، درها و پنجره ها و مکانیزم هایی برای ایجاد ارتفاعات، مقاطع و نقشه هایی از هندسه مدل ارائه می دهد.

آموزش اتوکد

نرم افزار مهندسی عمران اتوکد

اتوکد به کاربرانش در فرایند طراحی کمک می کند و به صورت لایه ای می باشد. در این لایه های الگوهای متعددی برای طراحی معماری و ساختمان سازی وجود دارند. بنابراین با دانش کافی در مورد اتوکد هر کسی می تواند پروژه های مربوط به طراحی ساختمان را انجام دهد. نسخه های جدیدتر اتوکد شامل ابزارهای تحلیلی لازم برای تجزیه و تحلیل اجزای ساختمان و حل مشکلات مربوط به فشار و بار مصالح هستند یعنی با استفاده از اتوکد می توان یک نقشه ساختمانی را طراحی کرده و تحلیل های مربوط به مقاومت آن را قبل از شروع به ساخت انجام داد.

تنها هشدار بزرگ در مورد این برنامه این است که با شیوه های کاری قدیمی تر همخوانی دارد، در حالی که بسیاری در تجارت ساختمان به سمت یک برنامه مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در آینده حرکت می کنند. Autodesk برای آن دسته از مشتریان Revit را ارائه می دهد.

۲. تری دی مکس (۳d max)

نرم افزار تری دی مکس یکی از مهمترین و مطرح ترین نرم افزار های موجود در بازار که کاربرد گسترده ای در معماری ساختمان ، ساخت فیلم های انیمیشن ، طراحی و ساخت گیم های کامپیوتری ، قسمت طراحی صنعتی و … دارد. امکانات خوب مدل سازی باعث شده تا این نرم افزار دارای طرفداران زیادی در بخش ساختمان و معماری باشد.

تری دی مکس چه کاربردی در معماری دارد ؟

نرم افزار مهندسی معماری 3dmax

کاربرد تری دی مکس در طراحی نمای ساختمان

همانطور که میدانید یکی از مهمترین قسمت های هر ساختمان نمای ساختمان میباشد. هر چه نما زیباتر و خاص تر جلوه ساختمان هم زیباتر خواهد بود. بنابراین یکی از وظایف اصلی کاربران تری دی مکس طراحی نما ، مدلسازی نما و رندر در این حوزه میباشد. تری دی استودیو کارانی که در این حوزه فعالیت میکنند و دارای مهارت زیادی باشند و می توانند درآمد خوبی از انجام پروژه ها بدست آورند.

کاربرد تری دی مکس در معماری داخلی

تقریبا می تواند گفت بدون استفاده از تری دی مکس هیچ فعالیتی در زمینه معماری داخلی آغاز نمی شوئ. یکی از مزایای نرم افزار برای کارفرمایان در این حوزه پیش نمایش نمای داخلی و دکور می باشد تا مشتری طرحی که سفارش داده را دیده و تغییرات را انجام دهد.

کاربرد تری دی مکس در طراحی و ساخت معماری ویلا

یکی از کاربردهای نرم افزار تری دی مکس ارائه طرح های ویالیی و مدل های ساختمان های ویالیی است. امکانات و قابلیت های نرم افزار از جمله ویژگی های نور و متریالی که نرم افزار در اختیار شما می گذارد جذابیت های بصری فوق العاده زیبایی به اثر معماری و طرح شما خواهد بخشید. یکی از ویژگی های خوب نرم افزار قابلیت خوب رند خارجی است.

 کاربرد تری دی مکس در طراحی محوطه ساختمان

توسط امکانات نرم افزار از جمله پالگین های متعدد max 3d میتوان به محوطه سازی ، طراحی استخر ، مدل سازی آب نما و … پرداخت.

کاربرد تری دی مکس در شناخت متریال

برای مدلسازی و طراحی ساختمان ها در تری دی مکس میتوانید از متریال هایی با ویژگی ذاتی واقعی استفاده کنید. تری دی مکس ازامکانات زیادی برای طراحی و مدلسازی بهره می برد. یکی از آنها انتخاب متریال های واقعی است. با استفاده از نورپردازی های مختلف میتوانید بهترین حالت برای انتخاب متریال در فضا را انتخاب کنید.

۳. Civil 3D (سیویِل سه بعدی)

مدل سازی و طراحی تنها دو مورد از عملکردهای مورد نیاز معماران است. عملکرد های بسیار دیگری وجود دارد که توسط Civil 3D از Autodesk مورد بررسی قرار گرفته اند.نرم افزار معماری civil 3d

نرم افزار مهندسی معماری Civil 3D، برای کار با سایر محصولات Autodesk، به ویژه AutoCAD ، Revit و DS Max۳، طراحی شده  است. یک خط طراحی و مستندسازی برای گردش کار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) ارائه می دهد.

همچنین، به مهندسان این امکان را می دهد تا بر منطقه خاص خود تمرکز کنند، اما همچنین می بینند که تغییرات آنها چگونه ممکن است با دیگران تداخل داشته باشد.

۴. CATIA (کتیا)

می تواند ساختمان ها را به خوبی جت  مدل سازی کند!  این محصول به راحتی می تواند مشکلات معماری پیچیده را برطرف کرده و مدلهای با جزئیات دقیق تولید کند.

۵. Chief Architect (چیف آرکیتکت)

نرم افزار های مهندسی معماری chief architectاین نرم افزار مهندسی معماری برای افرادی که قصد بازسازی خانه هایشان را دارند، بسیار مناسب است. علاوه بر این، برای افرادی که کارشان ساخت و ساز است و طراحان معماری داخلی و مهندسان معماری که بنا های ایده آلی خلق می کنند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۶. Revit(رِویت)

Revit که بخشی از نسل جدید محصولات Autodesk است، آتلیه های معماری که پروژه های پیچیده را اداره می کنند و نیاز به BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) دارند، از رویت استفاده می کنند. Revit نه تنها طراحی و مدل سازی یک ساختمان، بلکه چندین مهندس را که در یک پروژه همکاری می کردند، را در یک طرح نمایش می دهد تا با هم هماهنگ شوند.

طراحانی که از Revit استفاده می کنند با اشیاء کار می کنند، و از بردار بین دو نقطه خبری نیست که این به آنها اجازه می دهد تا سریع و با اطمینان کار کنند.

رِویت مانند اتوکد نیست و کسانی که از اتوکد استفاده کرده اند و به سراغ رِویت می آیند، ممکن است در ابتدا با این انتقال مبارزه کنند. هنگامی که بیشتر با این نرم افزار مهندسی معماری کار می کنند، می بینند که Revit می تواند برتری هایی را نسبت به برنامه های طراحی سنتی، ارائه دهد.

۷. Rhinoceros 3D (راینو)

اکثر برنامه های CAD با خطوط مستقیم عالی هستند و با چیزهای منحنی کمتر سازگارند. راینو از ابتدا برای مدیریت خطوط منحنی، مش و سطوح NURBS با پیچیدگی بالا طراحی شده بود. مانند مواردی که در ویژگی های چهره انسان یا پیچ های گسترده یک ماشین فوق العاده وجود دارد.

نرم افزار های مهندسی معماری راینوراینو به راحتی می تواند طراحی معماری خطوط پیچیده، سقف های خمیده یا هر قسمت از سازه را که راست و مستقیم نیست را مدل سازی کند و از سیستم برنامه نویسی Grasshopper حمایت می کند تا بتواند متناسب با وظایف خاص تنظیم شود. این باعث می شود که راینو به ابزاری بسیار انعطاف پذیر تبدیل شود که می تواند برای خودکارسازی مدل سازی پیچیده و جزئیات عملیات پروژه هایی که به آنها نیاز دارند ، اصلاح شود.

 

+ در ریسمونک بخوانید:

دانلود جزوه و خلاصه معماری کامپیوتر – PDF

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *