مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

برند چیست ؟

کالاها و خدمات برای مصرف‌کنندگان معنایی فراتر از آن کالا یا خدمت را دارند. برای مثال «Coca-Cola» فراتر از یک نوشیدنی است یا «Nike» مفهومی فراتر از تنها یک کفش را برای مصرف‌کننده تداعی می‌کند. این محصولات یک تجربه را برای مصرف‌کننده به همراه دارند. در این مطلب یاد می‌گیریم برند چیست و برندسازی چگونه است. در ادامه اصطلاحات مرسوم در برندینگ، هویت برند، برند بوک و برندسازی شخصی را مطرح می‌کنیم و درنهایت به سوالات متداول پیرامون برند پاسخ می‌گوییم.

برند چیست ؟

شرکت‌ها دقیقا می‌دانند شما هنگام خرید چه تجربه‌ای در ذهن دارید. آن‌ها به همین دلیل برند را ایجاد کرده‌اند. شرکت‌هایی با نام تجاری قوی می‌دانند آثار نام تجاری آن‌ها باید همه‌جا باشد. از لحن کپشن اینستاگرام گرفته تا رنگ‌های استفاده شده در بیلبوردهای تبلیغاتی و نوع بسته‌بندی محصولات. شرکت‌ها آگاهند که نام آن‌ها بسیار فراتر از یک برچسب است. در نتیجه این برندها شناخته‌شده و محبوب هستند و افراد از میان سایر گزینه‌ها، محصولات این شرکت‌ها را انتخاب می‌کنند.

برند یک ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های کسب‌و‌کار است که آن را از سایر کسب‌و‌کارها مجزا می‌کند. نام تجاری معمولا از نام، شعار، لوگو یا نماد، طرح، لحن برند و غیره تشکیل شده است. برند همچنین به تجربه مشتری هنگام تعامل با کسب‌وکار، دنبال‌کننده شبکه اجتماعی یا تنها رهگذر اشاره دارد.

برند

برند سازی چیست ؟

برندینگ فرآیند تحقیق، توسعه و بکارگیری یک یا چند ویژگی متمایز کننده برای کسب‌و‌کار است تا مشتریان بتوانند نام تجاری را با محصولات و خدمات، در ذهن خود ارتباط دهند. برندینگ فرآیندی تکراری است که در آن باید با احساس مشتریان ارتباط برقرار کرد. همچنین، به دلایل زیادی اهمیت دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اهمیت برندینگ

برند یکی از مهم‌ترین دارایی‌های ارزشمند شرکت شماست. نام تجاری به سازمان شما هویت می‌بخشد، کسب‌و‌کار شما را در خاطر افراد ثبت می‌کند و مصرف‌کنندگان را به خرید از شما تشویق می‌کند. همچنین فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات شما را مورد حمایت قرار می‌دهد و باعث افتخار کارمندان شما می‌شود.

زمانی‌که افراد در حال تصمیم‌گیری برای خرید هستند، برندینگ عاملی برای تصمیم‌گیری آن‌هاست. آمارها نشان می‌دهند ۶۰ درصد افراد حتما از برندی خرید می‌کنند که آن را می‌شناسند و ۲۱ درصد محصولی را به دلیل علاقه به نام تجاری آن خریداری می‌کنند.

  • برندسازی به کسب‌و‌کار شما فراتر از محصولات و خدماتی که عرضه می‌کنید، هویت می‌بخشد و باعث می‌شود مشتریان با محصولات و خدمات شما ارتباط برقرار کنند.
  • برندینگ کسب‌و‌کار شما را در خاطر افراد ثبت می‌کند. این در واقع تصویری از شرکت شماست که به مشتریان کمک می‌کند شما را در هر رسانه‌ای تشخیص دهند.
  • برندسازی از تلاش‌های بازاریابی و تبلیغات شما حمایت می‌کند. در واقع با یک نام تجاری شناخته شده تاثیر تبلیغات و تلاش‌های بازاریابی شما بسیار بیشتر خواهد بود.
  • برندینگ باعث می‌شود کارمندان به کار کردن در شرکت شما افتخار کنند. وقتی کسب‌و‌کار خود را برند می‌کنید، نه تنها به شرکت خود هویت می‌بخشید، بلکه محل کار با اعتبار و مورد توجه ایجاد می‌کنید. در نتیجه کارمندان قوی‌تر و بهتری نیز جذب خواهید کرد.

برند بوک چیست ؟

در ادامه در مورد «دستورالعمل‌های برندسازی» (Branding Guidelines) توضیح خواهیم داد. اما پیش‌تر باید به توضیح «برند بوک» (Brand Book) بپردازیم.  «راهنمای سبک برند» (Brand Style Guide) یا کتابچه برند دربردارنده دستورالعمل‌های برندینگ است. داشتن برند بوک به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا فعالیت‌های آگاهی از برند، شناخت برند و وفاداری به برند را با ثبات و هماهنگی پیش ببرند.

برند بوک یا راهنمای سبک برند، سندی است که دستورالعمل‌هایی برای ماندگار کردن هویت برند، تعیین می‌کند. برند بوک بر موارد زیر تمرکز دارد.

  • استفاده از لوگو
  • استفاده از رنگ‌ها
  • استفاده از تصاویر و ویدیوها
  • صدای برند
برند بوک

بخش‌های اصلی برند بوک

برند بوک از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

  • «درباره» (About)
  • «راهنمای تصویری» (Visual Guidelines)
  • «راهنمای ارتباطات» (Communication Guidelines)

درباره

در این بخش باید ماموریت، ارزش‌ها و مخاطبان هدف مشخص شوند. تعیین این موارد از ابتدا به محتوای شما جهت و به فعالیت‌های برندینگ شما منطق می‌دهد.

راهنمای تصویری

در این بخش باید موارد زیر را طراحی کنید.

  • لوگو: باید محل قرارگیری آن، تغییرات احتمالی آن برای پلتفرم‌ها و کانال‌های مختلف، رنگ، اندازه و نسبت‌ها را مشخص کنید.
  • رنگ‌ها: رنگ‌های اصلی و فرعی را مشخص کنید. همچنین نسخه تک‌رنگ را نیز طراحی کنید.
  • فونت‌ها: فونت‌های مورد استفاده در نامه‌های رسمی و وب‌سایت را مشخص کنید.
  • عکاسی: سبک عکاسی و راهنمای استفاده و ارائه آن را مشخص کنید.
  • «علامت تجاری» (Brandmark): تعیین کنید در چه جاهایی از علامت تجاری استفاده می‌کنید.
  • سایر موارد: آیکون‌ها، الگوها، بافت‌ها و سایر موارد گرافیکی را مشخص کنید.

راهنمای ارتباطات

این بخش از برند بوک موارد زیر را مشخص می‌کند.

  • زبان: زبان رسمی خود برای برقراری ارتباط رسمی با مخاطبان را مشخص کنید.
  • سبک: قالب و سبک خود را مشخص کنید.
  • لحن صدا: لحن خود را انتخاب کنید. این لحن می‌تواند حرفه‌ای، منطقی، احساسی، طنز یا غیره باشد.
  • حضور در شبکه‌های اجتماعی: مشخص کنید در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید. نوع پست‌ها و زمان‌بندی انتشار آن‌ها را تعیین کنید.
  • ایمیل: ساختار، امضا و لحن ایمیل‌های خود را مشخص کنید.
  • خوانایی و دستور زبان: نحوه استفاده از اعداد، کلمات اختصاری و غیره را مشخص کنید. نوع و طول جملات را نیز تعیین کنید.

اصطلاحات مرتبط با برند

چندین کلمه کلیدی مرتبط با برند وجود دارد که باید آن‌ها را یاد بگیرید. این کلمات اهمیت و ارزش برندینگ کسب‌و‌کار شما را بیشتر نشان می‌دهند.

آگاهی از برند

«آگاهی از برند» (Brand Awareness) به میزان آشنایی عموم و مخاطبان هدف با برند شما اشاره دارد. آگاهی زیاد افراد از یک برند، باعث ایجاد نام‌های تجاری «پرطرفدار»، «پر سروصدا» و «محبوب» می‌شود. آگاهی از برند مهم است چرا که اگر افراد با نام تجاری شما آشنا نباشند، هنگام خرید، محصولات شما را در نظر نمی‌گیرند.

تعمیم برند

«تعمیم برند» (Brand Extension) زمانی است که شرکت‌ها می‌خواهند محصولات جدیدی در حوزه و بازار متفاوتی تولید کنند. این موضوع به اشخاص یا شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا آگاهی از برند را سطح‌بندی کنند و از آن برای تنوع بخشیدن به خطوط تولید و ایجاد جریان‌های درآمدی بیشتر استفاده کنند.

هویت برند

«هویت برند» (Brand Identity) شخصیت کسب‌وکار شما و تعهدات شما در مقابل مشتریان است و معمولا از ارزش‌های شما نشأت می‌گیرد. همچنین نحوه ارتباط افراد با محصولات و خدمات و انتظار شما از احساس افراد پس از این تعامل، هویت برند را شکل می‌دهد. در بخش دیگری از این مطلب هویت برند را به صورت تفصیلی بررسی می‌کنیم.

مدیریت برند

«مدیریت برند» (Brand Management) به فرآیند ایجاد و نگه‌داری برند اشاره دارد. این فرآیند، مدیریت عناصر ملموس و ناملموس را شامل می‌شود. عناصر ملموس به بسته‌بندی، پالت رنگ، سبک و غیره  گفته می‌شود و عناصر ناملموس برداشت مخاطبان هدف از برند شماست. برند یک دارایی زنده است و باید آن را مدیریت کرد.

شناخت (تشخیص) برند

«شناخت برند» (Brand Recognition) این است که مشتریان به خصوص مخاطبان هدف به چه میزان برند شما را بدون دیدن نام کسب‌وکار، از طریق لوگو، شعار، بسته‌بندی یا تبلیغات شما تشخیص می‌دهند.

اعتماد به برند

«اعتماد به برند» (Brand Trust) یعنی مصرف‌کنندگان و مشتریان چه‌قدر به نام تجاری شما اعتماد و اعتقاد دارند. عمل به وعده‌های بازاریابی و عملکرد فراتر از انتظار فروشندگان و کارمندان پشتیبانی، به ایجاد اعتماد مشتریان کمک می‌کند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که آمارها نشان می‌دهند تنها ۲۵ درصد مردم به شرکت‌های بزرگ اعتماد دارند.

اعتماد به برند

ارزش‌گذاری برند

«ارزش‌گذاری برند» (Brand Valuation) به نوعی تعیین ارزش تجاری آن است. ارزش نام تجاری با توجه به برداشت، شناخت، اعتماد و وفاداری مشتریان به نام تجاری شما به دست می‌آید. این مفهوم با مفهوم ارزش ویژه برند همراه است. یک نام تجاری قوی کسب‌وکار شما را برای سرمایه‌گذاران، خریداران و سهام‌داران ارزشمند می‌کند.

نحوه برند سازی

در ادامه با نحوه ایجاد نام تجاری آشنا می‌شویم. برای بازسازی برند نیز همین مراحل را طی می‌کنیم. برای ایجاد یک نام تجاری قوی باید موارد زیادی را در نظر داشت. برندسازی یک فرآیند تکراری است، بنابراین ممکن است هر مرحله را در حین ساختن برند با بارش فکری، تکرار کنید. ابتدا مراحل را به طور خلاصه نام می‌بریم، سپس به صورت تفصیلی آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  1. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.
  2. بیانیه ماموریت خود را تنظیم کنید.
  3. ارزش‌ها، ویژگی‌ها و مزیت‌های خود را تعریف کنید.
  4. هویت بصری خود را ایجاد کنید.
  5. صدای برند خود را پیدا کنید.
  6. از نام تجاری خود استفاده کنید.

مشخص کردن مخاطب هدف

برندینگ باعث آگاهی، شناخت و اعتماد مخاطبان می‌شود و در نهایت برای شرکت سودآوری به همراه دارد. حال بیایید یک قدم به عقب برگردیم. منظور از مشتریان، هر مصرف‌کننده‌ای نیست بلکه مخاطبان هدف را در نظر داریم. اگر نام تجاری شما با احساس مخاطبان همراه نشود، باعث ایجاد آگاهی، شناخت، اعتماد و سودآوری نخواهد شد. در اینجا از تحقیقات بازار هدف کمک می‌گیریم.

ابتدا باید مشخص کنید نام تجاری شما چه گروهی از افراد را هدف گرفته است. محصولات و خمات شما مختص چه کسانی است و چرا از ابتدا کسب‌وکار خود را ایجاد کردید. آن‌چه در مورد بازار هدف و پرسونای مخاطب خود یاد می‌گیرید، بر تصمیمات برندینگ شما تاثیر دارد.

تنظیم بیانیه ماموریت

به این سوال بازگردیم، چرا کسب‌وکار خود را ایجاد کردید. پاسخ به این سوال به تنظیم «بیانیه ماموریت» (Mission Statement) کمک می‌کند. در واقع این بیانیه هدف و اشتیاق کسب‌وکار شما را مشخص می‌کند.

قبل از این‌که برندی بسازید که مخاطبان آن را بشناسند و به آن اعتماد داشته باشند، باید آن‌چه ارائه می‌دهید را به اشتراک بگذارید. سپس نام تجاری، هر بخش کسب‌وکار مانند لوگو، شعار، تصاویر، لحن و شخصیت آن ماموریت و چشم‌انداز را منعکس می‌کند.

تعریف ارزش، ویژگی‌ها و مزیت‌ها

احتمالا کسب‌وکارهای زیادی در حوزه تخصصی شما وجود دارند. قبل از رقابت با آن‌ها ابتدا روی خودتان متمرکز شوید. ویژگی منحصربه‌فرد شما چیست که سایر کسب‌وکارها آن را ندارند. برند شما باید نشان‌دهنده عناصری باشد که تنها متعلق به شما هستند و باید شامل ارزش‌ها‌، ویژگی‌ها و مزیت‌هایی باشد که کسب‌وکار شما را منحصربه‌فرد می‌کند.

فهرستی تهیه کنید و موارد متمایز کننده شما از سایرین را در آن بنویسید. منظور ویژگی‌های محصولات شما نیستند. در مورد نقش محصولات و خدمات در بهبود زندگی افراد صحبت کنید.

برای مثال، «Alani Nu» یک شرکت تغذیه‌ای است که افراد ویتامین و سایر مکمل‌های تغذیه‌ای از آن سفارش می‌دهند. مشتریان به برند آن اعتماد دارند و به آن احترام می‌گذارند. این شرکت در وب‌سایت خود به صورت شفاف و ساده به ارزش‌ها و مزیت‌های خود به عنوان بخشی از برند، اشاره کرده است. برجسته کردن این موارد باعث می‌شود افراد راحت‌تر به محصولات آن‌ها اعتماد کنند و آن‌ها را نسبت به رقبا برگزینند.

متن تصویر زیر به طور خلاصه بیان می‌کند، ما به خود مفتخریم که تمام آن‌چه به دنبال آن هستید را در محصولات خود قرار داده‌ایم و تمام مواد اضافی و غیرضروری را فیلتر کرده‌ایم. همان‌طور که هر روز بیشتر خانم‌ها سلامت خود را جدی می‌گیرند، به دنبال شرکت‌هایی هستند که بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند. ما می‌خواهیم آن شرکت باشیم. مواد تشکیل دهنده محصولاتمان را محدود و با توجه به نیاز بانوان آن‌ها را متعادل کرده‌ایم همچنین در مورد تعدادی از مواد تشکیل دهنده مکمل‌ها پیش‌رو بازار هستیم.

تعریف مزیت برای برند

ایجاد هویت بصری

تا اینجا مخاطبان هدف، بیانیه ماموریت و مزیت‌های خود را مشخص کرده‌اید. اکنون زمان ایجاد هویت بصری است. «هویت بصری برند» (Brand Visual Identity) شامل لوگو، پالت رنگ، فونت یا تایپوگرافی، آیکون‌گرافی و سایر اجزای گرافیکی می‌شود.

همان‌طور که این عناصر را می‌سازید، یک دستورالعمل یا «برند بوک» (Brand Book) تهیه کنید. این راهنما نحوه استفاده از دارایی‌های بصری را کنترل می‌کند. یک شخص باتجربه برای طراحی لوگو و هویت بصری استخدام یا با چند قالب آماده شروع کنید.

هویت بصری برند

صدای برند

در ادامه مراحل برندسازی به بخش شنیداری نام تجاری خود بپردازید. اگر قرار بود با برند خود مکالمه یا نامه‌نگاری داشته باشید، لحن و صدای آن چگونه بود.

نحوه ارتباط شما با بازار هدف بخشی از برندسازی محسوب می‌شود. باید «صدای برند» (Brand Voice) خود را تعریف کنید که با مخاطبان ارتباط برقرار کند. در غیر این صورت آن‌ها به نام تجاری شما توجهی نمی‌کنند. بنابراین به مرحله اول بازگردید و مخاطب خود را بیشتر بشناسید.

لحن نوشتن شما در کمپین‌های تبلیغاتی، کپشن شبکه‌های اجتماعی، پست‌های بلاگ و داستان برند باید یکسان باشد. اجازه دهید مخاطبان با برند شما بیشتر آشنا شوند و صدا و لحن برند شما را تشخیص دهند. بهتر است لحن و نوشتار سرگرم کننده‌ای داشته باشید تا مخاطبان منتظر مطالب جدید شما در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل باشند.

برای مثال، MailChimp برندی است که همواره با یک لحن ثابت و شفاف صحبت می‌کند. افراد از کار با رابط کاربری آن لذت می‌برند. مطالب وب، ایمیل‌ها و کپشن‌های شبکه‌های اجتماعی، همه از یک صدای برند پیروی می‌کنند. این مطالب سرگرم کننده، صمیمی و دوستانه هستند. برای مثال، تصویر زیر نمونه‌ای از پست اینستاگرام MailChimp است.

لحن برند

به کارگیری نام تجاری

زمانی‌که برندسازی یا بازسازی نام تجاری خود را انجام دادید، آن را به تمام کسب‌وکار خود سرایت دهید. دقت داشته باشید عناصر نام تجاری شما، در مکان‌های حضور مشتریان، نمایش داده شوند. برای به کارگیری نام تجاری خود به موارد زیر نیاز دارید.

  • وب‌سایت
  • شبکه‌های اجتماعی
  • بسته‌بندی
  • تبلیغات
  • فروش و خدمات مشتریان

وب‌سایت

از لوگو، پالت رنگ و تایپوگرافی خود در سراسر سایت استفاده کنید. از چیزی جز دارایی‌های از پیش تعیین شده در راهنمای برند خود استفاده نکنید. وب‌سایت شما بخش عمده‌ای از هویت کسب‌کار شماست و باید نشان‌دهنده نام تجاری شما باشد. همچنین، تمام مطالب وب، دکمه‌های فراخوانی به اقدام (CTAها) و توضیحات محصولات باید صدای برند را منعکس کند.

شبکه‌های اجتماعی

اهمیت نام تجاری در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است. تصویر پروفایل، کاور و سایر تصاویر باید منعکس کننده نام تجاری شما باشند. قرار دادن لوگو به عنوان تصویر پروفایل به کاربران در تشخیص کسب‌وکار شما کمک می‌کند. همانند وب‌سایت، دقت کنید اطلاعات پروفایل، پست‌ها و کپشن‌ها صدای برند را منعکس کند.

بسته‌بندی

اگر محصول فیزیکی دارید، کالای شما ملموس‌ترین راه برای تعامل مشتریان با نام تجاری شماست. به همین دلیل، طراحی بسته‌بندی باید نشان‌دهنده طرح، رنگ، اندازه و احساس نام تجاری شما باشد.

بسته بندی در برند

تبلیغات

تبلیغات هدفمند آنلاین و آفلاین برای آگاهی از نام تجاری و معرفی شما به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین باید عناصر برند را منعکس کنند. در واقع برندینگ شما باید فرآیند تولید تبلیغات را ساده‌تر کند. با استفاده از برند بوک می‌دانید نمایش تبلیغ باید چگونه باشد و چه محتوایی برای آن نوشته شود.

فروش و خدمات مشتریان

نام تجاری زمانی ارزشمند است که مردم از آن پشتیبانی کنند. نام تجاری نسبت به بازاریابی کاربرد بیشتری دارد. فروشندگان و کارمندان بخش پشتیبانی، به‌خصوص زمانی‌ که با مشتریان در ارتباط هستند، باید از دستورالعمل‌های نام تجاری استفاده کنند. این افراد چه در حال نمایش دمو محصول باشند و چه در حال پاسخ به سوالات مشتری، تفاوتی ندارد. آن‌ها را تشویق کنید تا از لوگو، شعار تصاویر و صدای برند شما استفاده کنند.

نکته‌های برندینگ برای کسب‌‌وکارهای کوچک

در ادامه نکات برندسازی برای کسب‌وکارهای کوچک را مطرح می‌کنیم.

  • با نام تجاری خود مانند یک شخص برخورد کنید. نام تجاری باید دارای هویت (چه کسی است)، شخصیت (رفتار او چگونه است) و تجربه (چگونه به خاطر سپرده می‌شود) باشد.
  • انسجام و هماهنگی را در اولویت قرار دهید. ناهماهنگی اولین اشتباه برندسازی است که شرکت‌ها مرتکب می‌شوند. منسجم نبودن فعالیت‌های برندینگ مشتریان را سردرگم و برند شما را تضعیف می‌کند. برندهای ارزشمند و شناخته‌شده، ثبات و هماهنگی را در اولویت قرار می‌دهند.
  • استراتژی برند خود را دنبال کنید. استراتژی برند فراتر از دستورالعمل‌های برند است. برنامه استراتژی، اهداف بلندمدت و مشخص دارد که در طول زمان و با تکامل برند قابل دستیابی هستند.
  • اجازه ندهید الهام‌بخش بودن، به تقلید کردن تبدیل شود. تحلیل‌های رقابتی نه تنها به شما می‌گویند رقبا در چه جایگاهی هستند و چگونه به آن دست یافته‌اند، بلکه به شما برای بهبود و متمایز کردن برندتان ایده‌هایی می‌دهند. اما مراقب باشید تا در دام تقلید گرفتار نشوید. تحقیقات رقابتی را محدود و بر کسب‌وکار خود تمرکز کنید. اگر یک یا دو رقیب شما از یک روش خاص برندسازی استفاده می‌کنند، به این معنی نیست که شما باید از آن‌ها تقلید کنید.
  • از برندینگ در استخدام بهره ببرید. برندسازی قوی باعث می‌شود کارمندانتان به شما افتخار کنند. از نام تجاری خود برای جذب و استخدام بهره ببرید. اگر استخدام برای شرکت شما اهمیت زیادی دارد از «برندسازی کارفرما» (Employer Branding) بهره بگیرید. برندسازی کارفرما نحوه بازاریابی شرکت برای جویندگان کار و کارمندان فعلی است.

هویت برند چیست ؟

همان‌طور که هویت هر فرد، او را منحصربه‌فرد می‌کند، «هویت برند» (Brand Identity)، کسب‌وکار شما را از بقیه شرکت‌ها متمایز می‌کند. طراحی هویت برند سبب شکل دادن به کسب‌وکار می‌شود.

مجموعه عناصری که شرکت برای شکل دادن تصویر مناسب از خود ایجاد می‌کند، هویت برند نام دارد. با وجود این‌که هویت برند با تصویر برند و برندینگ متفاوت است، اما گاهی به جای یکدیگر به کار می‌روند.

واژه برندینگ به فعالیت‌های بازاریابی برای ایجاد یک نام تجاری متمایز اشاره دارد. نام تجاری، درک افراد از شرکت و کسب‌و کار است. در مورد هویت برند با یک مثال عمیق‌تر می‌شویم.

فرض کنید یک دانش‌آموز دبیرستانی هستید. علاقه دارید دوستانتان شما را اجتماعی تلقی کنند و با شما به کافه بیایند. اما نمی‌توانید آن‌ها را مجبور به داشتن چنین تصویری از خود کنید. برای ایجاد این برند به انجام کارهایی نیاز است.

باید کانال‌های یوتیوب مناسب را تماشا کنید، روی رشته ورزشی خود متمرکز شوید و سایر کارهایی را انجام دهید که تصویر مورد نظر شما را ایجاد می‌کند. این اقدامات برندسازی شما هستند.

همواره دقت می‌کنید که چطور به نظر می‌رسید. برای خرید آخرین مدل یک کفش که همه در آرزوی آن هستند، پول پس‌انداز می‌کنید. مدل موی خود را عوض می‌کنید و برای پیوستن به یک تیم محبوب بسکتبال تلاش می‌کنید.

این عناصر ملموس یعنی کفش، مدل مو و عضویت در تیم، هویت برند هستند.

هویت برند چیزی است که باعث می‌شود برای مشتریان خود قابل تشخیص باشید. مخاطبان، هویت برند را با محصولات و خدمات مرتبط می‌کنند. هویت چیزی است که ارتباط بین شما و مشتریانتان را ایجاد می‌کند، باعث وفاداری مشتریان می‌شود و درک مخاطبان از کسب‌وکار شما را شکل می‌دهد.

هویت برند

توسعه هویت برند

قبل از این مرحله باید بیانیه ماموریت خود را تنظیم کرده باشید. همچنین، ارزش‌ها، مزیت‌های کسب‌وکار و صدای برند را نیز مشخص کرده‌اید. این عوامل نام تجاری شما را تشکیل می‌دهند. سپس به ایجاد هویت برند می‌پردازیم. اگر در موارد تعریف و شناسایی موارد قبلی با مشکل مواجه شده‌اید، با یک جلسه طوفان فکری آن را حل کنید و سوالات زیر را بپرسید.

  • چرا این کسب‌وکار را راه‌اندازی کردیم؟
  • چه باورها و ارزش‌هایی برای ما به عنوان شرکت اهمیت دارد؟
  • چه کاری را بهتر از بقیه انجام می‌دهیم؟
  • چه چیزی ما را منحصربه‌فرد کرده است؟
  • اگر می‌خواستیم برند خود را در سه کلمه توصیف کنیم، آن سه کلمه چه بود؟
  • سه کلمه‌ای که می‌خواهیم توسط مشتریان با آن توصیف شویم، چیست؟

المان‌هایی که برای شرکت خود طراحی می‌کنید، عناصر قابل لمسی هستند که برداشت افراد از نام تجاری شما را شکل می‌دهند. این عناصر مواردی همچون وب‌سایت، کارت ویزیت، لوگو، شبکه‌های اجتماعی، بسته‌بندی، لباس فرم و غیره را شامل می‌شوند. به بیان دیگر تثبیت طراحی شما مساوی است با تثبیت هویت برند شما و در نتیجه ایجاد یک کسب‌وکار موفق که نشان‌دهده شخصیت شما به عنوان یک نام تجاری است.

نحوه ایجاد یک هویت برند قوی

ابتدا باید از مشخص کردن موارد پایه شروع کنید. این موارد را در زیر مطرح کرده‌ایم.

  • فونت و تایپوگرافی
  • پالت رنگ
  • فرم و شکل

فونت و تایپوگرافی

فونتی که برای برندینگ خود به کار می‌برید به همراه فونت لوگو اهمیت بسیاری دارد. برای آشنایی بیشتر با مبحث فونت و تایپوگرافی مطالعه مقالات زیر توصیه می‌شوند.

پالت رنگ

افراد از جمله مشتریان احتمالی شما، با رنگ‌های مختلف پیوند روانی دارند. استفاده استراتژیک از رنگ‌ها در برندینگ و لوگو تاثیر زیادی بر نحوه درک مخاطبان از نام تجاری شما دارد. در ادامه در مورد روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و تاثیر رنگ‌ها بر هویت برند توضیح خواهیم داد.

رنگ در برند سازی

قرمز: قرمز رنگ شور و هیجان است. اگر هویت برند شما پرسروصدا، جوان‌پسند و هیجان‌انگیز است از رنگ قرمز استفاده کنید.

روانشناسی رنگ قرمز

نارنجی: نارنجی به عنوان رنگی پرانرژی شناخته می‌شود. برای این‌که صمیمی و جذاب به نظر برسید، از رنگ نارنجی استفاده کنید. استفاده از  نارنجی کمتر از قرمز متداول است، بنابراین با انتخاب این رنگ متمایز می‌شوید.

زرد: زرد رنگ درخشش خورشید و در کل نماد شادی است. اگر می‌خواهید سرگرم‌کننده و صمیمی به‌نظر بیایید، زرد گزینه خوبی است.

سبز: سبز یک رنگ همه‌کاره و برای هر برندی قابل استفاده است. از لحاظ فرهنگی با مشاهده رنگ سبز در ذهن افراد دو موضوع زیر تداعی می‌شود:

اگر نام تجاری شما با این دو موضوع مرتبط است، رنگ سبز انتخاب مناسبی است.

آبی: آبی جذاب‌ترین رنگ در طیف جهانی است. با استفاده از رنگ آبی در برندسازی خود، نام تجاری خود را پایدار و قابل اعتماد جلوه می‌دهید. بنابراین، اگر می‌خواهید افراد زیادی را به خود جذب کنید و به آن‌ها حس اطمینان بدهید، رنگ آبی را در برندسازی خود به‌کار بگیرید.

لوگوی آبی

بنفش: بنفش رنگ مجلل و باشکوهی است. اگر می‌خواهید با برندسازی خود حس لوکس بودن را القا کنید، رنگ بنفش پیشنهاد می‌شود.

صورتی: درست یا غلط، صورتی از لحاظ فرهنگی با زنانگی گره خورده است. اگر جامعه هدف کسب‌وکار شما زنان هستند، صورتی انتخاب خوبی است. همچنین برای برندهایی با هویت ملایم و لوکس رنگ مناسبی به شمار می‌آید.

قهوه‌ای: قهوه‌ای به ندرت در برندینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند به نوعی یک مزیت شمرده شود. از این‌رو، بهره‌گیری از آن سبب تمایز از بقیه خواهد شد و همچنین، حس خشن و مردانه به نام‌تجاری می‌دهد.

روانشناسی رنگ قهوه ای

مشکی: اگر می‌خواهید در برندسازی خود مدرن و اصیل بودن را القا کنید، هیچ انتخابی بهتر از مشکی نیست.

فرم و شکل

فرم و شکل عنصری نامحسوس، اما بسیار کاراست که می‌تواند واکنش دلخواه مشتریان را تقویت کند. برای مثال، یک لوگوی دایره‌ای با لبه‌های نرم واکنش متفاوتی نسبت به یک لوگو مربعی با لبه‌های تیز به همراه دارد. در ادامه در مورد کارکرد فرم‌های مختلف در برندسازی توضیح می‌دهیم.

  • شکل دایره‌ای: این شکل‌ها شامل دایره و بیضی‌ها می‌شوند و مفهوم گرم و مبهم بودن را به همراه دارند. شرکت‌هایی که از این شکل در لوگوی خود بهره می‌گیرند، احساسی از اجتماع، اتحاد و عشق را ایجاد می‌کنند. لبه‌های گرد نمایان‌گر مفهوم زنانه هستند.
  • شکل با ضلع‌های صاف: این شکل‌ها شامل مستطیل، مربع و مثلث می‌شوند و حسی از قدرت، کارایی، پایداری و اعتماد را القا می‌کنند. دقت داشته باشید اگر این شکل‌ها به وسیله رنگ متعادل نشوند، ممکن است افراد با آن ارتباط برقرار نکنند.
  • خطوط صاف: خطوط صاف هم کاربرد خود را دارند. خطوط عمودی نشان‌دهنده قدرت و مردانگی و خطوط افقی نشان‌دهنده آرامش و ملایمت هستند.
نمونه لوگو

برندسازی شخصی چیست ؟

برند شخصی نحوه معرفی خودتان است. مجموعه‌ای از مهارت‌ها، تجربیات و ویژگی‌های شخصیتی است که می‌خواهید افراد شما را با آن‌ها بشناسند. برند شخصی داستان شماست و رفتار، نگرش و کلمات گفته و نگفته شما را منعکس می‌کند.

از برندسازی شخصی برای متمایز کردن خود از دیگران استفاده می‌کنیم. اگر ارتقای برندسازی شخصی را به خوبی انجام دهید، می‌توانید آن را با کسب‌وکار خود پیوند دهید و باعث حداکثر شدن موفقیت برندینگ شرکتی خود شوید.

برند شخصی

از نظر حرفه‌ای برند شخصی تصویری است که مردم از شما می‌بینند. این تصویر می‌تواند ترکیبی از نگاه افراد به شما در زندگی واقعی، نمایش رسانه‌ها از شما و تصویری باشد که افراد از اطلاعات آنلاین در مورد شما به دست می‌آورند.

برخی برند شخصی خود را نادیده می‌گیرند و اجازه می‌دهند به صورت بی‌نظم و خارج از کنترل آن‌ها توسعه یابد. برخی دیگر کنترل آن را به دست می‌گیرند و برند شخصی‌ خود را توسعه می‌دهند. قبل از ایجاد اینترنت، کارت ویزیت همان برند شما بود. اگر در رسانه‌ها و تبلیغات حضور نداشتید، افراد کمی نام شما را شنیده بودند. در دنیای بسیار عمومی امروز که در مورد هر اقدام کوچکی به تفصیل در شبکه‌های اجتماعی بحث می‌شود، نمی‌توان ناشناس باقی ماند. امروزه استفاده از کارت‌های ویزیت آنلاین برای معرفی کسب‌وکار پیشنهاد می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به سرویس «بهلینک» اشاره کرد.

ثبت برند

برای جلوگیری از کپی‌کاری و سوءاستفاده‌های احتمالی از نام و اعتبار شرکت شما، ثبت نام تجاری حائز اهمیت است. ثبت برند با ثبت شرکت تفاوت دارد. در ایران برای ثبت شرکت باید یک عبارت سه‌کلمه‌ای انتخاب کنید اما نام تجاری شما می‌تواند یک کلمه باشد.

برای ثبت برند ابتدا باید از قابلیت ثبت آن مطلع شوید. یعنی آن نام تجاری توسط دیگران ثبت نشده باشد. حتی مشابه هم نباشد به طوری‌که افراد را به اشتباه بیاندازد. پس از این‌که نام تجاری خود را انتخاب کردید و از قابلیت ثبت آن مطمئن شدید، باید مدارک خود را تکمیل کنید. سپس باید در وب‌سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت‌نام و جهت تائید حساب کاربری خود، گواهی امضا را از دفاتر اسناد رسمی دریافت کنید. فهرست مدارک مورد نیاز برای ثبت نام تجاری در زیر آمده است.

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری شخص حقیقی

  • شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • مجوز فعالیت
  • کارت بازرگانی (برای ثبت نام تجاری انگلیسی)

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری شخص حقوقی

  • شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • آگهی تاسیس شرکت
  • مدارک نماینده قانونی (درصورتی‌که وکیل یا نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام دهد)
  • کارت بازرگانی (برای ثبت نام تجاری انگلیسی)

پس از ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بازگذاری مدارک و تصویر برند باید حداقل ۱۵ روز برای اعلام نتیجه بررسی کارشناسان منتظر بمانید.

 

سوالات متداول پیرامون برند

در ادامه به سوالات احتمالی در مورد برند می‌پردازیم.

برند چیست ؟

برند یک ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های یک کسب‌و‌کار است که آن را از سایر کسب‌و‌کارها مجزا می‌کند. نام تجاری معمولا از نام، شعار، لوگو یا نماد، طرح، لحن برند و غیره تشکیل شده است. همچنین به تجربه افراد هنگام تعامل با کسب‌و‌کار به عنوان مشتری، دنبال‌کننده شبکه اجتماعی یا تنها رهگذر اشاره دارد.

برند سازی چیست ؟

برندینگ فرآیند تحقیق، توسعه و بکارگیری یک یا چند ویژگی متمایز کننده برای کسب‌و‌کار است تا مشتریان بتوانند برند را با محصولات و خدمات در ذهن خود ارتباط دهند. برندینگ یک فرآیند تکرار شونده است که در آن باید با احساس مشتریان ارتباط برقرار کرد.

مدیریت برند چیست؟

مدیریت برند به فرآیند ایجاد و نگه‌داری برند اشاره دارد. این فرآیند، مدیریت عناصر ملموس و ناملموس را شامل می‌شود. عناصر ملموس به بسته‌بندی، پالت رنگ و سبک و غیره  گفته می‌شود و عناصر ناملموس برداشت مخاطبان هدف از نام تجاری شماست. نام تجاری یک دارایی زنده است و باید آن را مدیریت کرد.

هویت برند چیست ؟

مجموعه عناصری که شرکت برای شکل دادن تصویر مناسب از خود ایجاد می‌کند، هویت برند نام دارد. هویت برند با تصویر برند و برندینگ متفاوت است. اگرچه گاهی این لغات به جای هم به کار می‌روند.

واژه برندینگ به فعالیت‌های بازاریابی برای ایجاد یک نام تجاری متمایز اشاره دارد. برند، درک افراد از شرکت و کسب‌و کار است. هویت برند چیزی است که باعث می‌شود برای مشتریان خود قابل تشخیص باشید. مخاطبان، هویت برند را با محصولات و خدمات مرتبط می‌کنند. هویت بین شما و مشتریانتان ارتباط ایجاد می‌کند، باعث وفاداری مشتریان می‌شود و درک مخاطبان از کسب‌وکار شما را شکل می‌دهد.

برند بوک چیست ؟

برند بوک یا راهنمای سبک برند، سندی است که دستورالعمل‌هایی برای ماندگار کردن هویت برند تعیین می‌کند. برند بوک بر موارد زیر تمرکز دارد.

  • استفاده از لوگو
  • استفاده از رنگ‌ها
  • استفاده از تصاویر و ویدیوها
  • صدای برند

هویت بصری برند چیست؟

هویت بصری شامل لوگو، پالت رنگ، فونت یا تایپوگرافی، آیکون‌گرافی و سایر اجزای گرافیکی می‌شود.

برندسازی شخصی چیست ؟

برندسازی شخصی نحوه معرفی خودتان است. مجموعه‌ای از مهارت‌ها، تجربیات و ویژگی‌های شخصیتی است که می‌خواهید افراد شما را با آن‌ها بشناسند. برند شخصی داستان شماست و رفتار، نگرش و کلمات گفته و نگفته شما را منعکس می‌کند. از برندسازی شخصی برای متمایز کردن خود از دیگران استفاده می‌کنیم.

 

 

+ در ریسمونک بخوانید:

 

چگونه می‌توانیم سرباز هیات علمی شویم؟!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *