مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

انواع طرح کسب و کار و بوم کسب و کار به همراه فایل آماده

انواع طرح کسب و کار و بوم کسب و کار به همراه فایل آماده

داشتن یک طرح کسب و کار یا بیزنس پلن شفاف و مشخص، اولین قدم در راه‌اندازی یا توسعه یک فعالیت اقتصادی و بدست آوردن موفقیت در درازمدت است. این طرح، ابزاری ضروری برای همه کارآفرینان، مالکان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به حساب می‌آید. هنر اصلی در تنظیم بیزنس پلن، توضیح کامل اهداف تجاری مانند برنامه مالی، تحلیل بازار، تحلیل رقبا، توصیف فعالیت، اعضای تیم و غیره است. طرح را باید به‌گونه‌ای نوشت که مخاطب در نهایت متقاعد به انجام سرمایه‌گذاری شود. اما اینکه بخش‌های اصلی یک طرح کسب و کار چیست و برای چه هدفی آن را می‌نویسیم، موضوع مورد بحث در این مطلب از مجله فرادرس است.

فهرست مطالب این نوشته

برای این منظور، در ابتدای بحث طرح کسب و کار چیست پس از ارائه تعریفی ساده، هدف از نوشتن و بخش‌های اصلی بیزنس پلن را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. همچنین برای روشن‌تر شدن نکات مهم در هر قسمت مثال‌هایی واقعی را ارائه می‌کنیم تا راهنمایی مناسب و جامع در اختیار علاقمندان به این موضوع قرار گیرد. در انتهای مطلب نیز به بررسی هفت نوع طرح کسب و کار متداول و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

طرح کسب و کار چیست ؟

بیزنس پلن نوشته‌ای است که خلاصه‌ای از جزئیات، اهداف و استراتژی کسب و کار را به منظور اجرایی شدن فعالیت در درازمدت مشخص می‌کند. طرحی برای متقاعد کردن سرمایه‌گذار که در عین حال راهنمایی جامع برای پیش‌بینی تقاضای بازار در حوزه فعالیت تجاری مورد نظر در آینده است. به عبارتی در این طرح با مشخص کردن موقعیت فعلی و آینده کسب و کار، منابع در دسترس و مورد نیاز، وضعیت رقبا و بازار، نحوه حرکت در جهت اهداف تجاری خود را تعیین می‌کنیم.

آموزش راه اندازی کسب و کار و مبانی بیزینس پلن Business Plan Pro
فیلم آموزش راه اندازی کسب و کار و مبانی بیزینس پلن Business Plan Pro در فرادرس
کلیک کنید

هدف از نوشتن طرح کسب و کار چیست ؟

در حالت کلی هدف از نوشتن این طرح در سه بخش زیر قابل تقسیم‌بندی است.

  • متقاعد کردن سرمایه‌گذار
  • داشتن یک سند مدون و مشخص برای فعالیت
  • نزدیک کردن ایده کسب و کار به واقعیت

برای درک بهتر این موضوع که هدف کسب و کار چیست در این بخش از مجله فرادرس به‌صورت جزئی‌تری موارد اشاره شده را بررسی می‌کنیم.

سرمایه گذاری در کسب و کار-طرح کسب و کار چیست

۱. متقاعد کردن و جلب اعتماد سرمایه‌گذار

طرح کسب و کار به‌عنوان نقطه شروع سرمایه‌گذاری، اطلاعات کاملی در مورد نحوه موفقیت، کسب سود و حتی فرضیات شکست را ارائه می‌دهد. این سند روشی برای روش خرجکرد سرمایه در جهت کمک به رونق و سودآوری کسب و کار است. همه بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاران حقیقی، قبل از هر اقدامی با توجه به بازگشت سرمایه مدنظر خود طرح کسب و کار را مطالعه می‌کنند. به‌عبارتی آن‌ها می‌خواهند بدانند که این سرمایه چطور، بعد از چه زمانی و به چه میزان برمی‌گردد. همچنین ایده تجاری به چه شکل می‌خواهد به اهداف مالی مشخص خود دست پیدا کند و برنامه فروش، بازاریابی و عملیاتی آن چیست.

 ۲. مستندسازی استراتژی و اهداف

یک طرح کسب و کار می‌تواند در چندین و حتی صدها صفحه به توصیف اهداف و نحوه دستیابی به آن‌ها بپردازد. در این طرح، به منظور پاسخگویی به سوالات سرمایه‌گذار، هر نوع سناریوی ممکن در مسیر فعالیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. توجه به تشریح کامل و مستندسازی برنامه بازاریابی، فروش، استراتژی‌های عملیاتی، دلایل انتخاب محل فعالیت، تاکتیک‌های نفوذ در بازار و آنچه می‌تواند سرمایه‌گذار را قانع کند، از نکات اصلی نگارش بیزنس پلن است. همه این موارد باید در نهایت منجر به ارائه مواردی مانند نقطه سر به‌ سر کسب و کار، پیش‌بینی‌های مالی و فروش شود.

۳. نزدیک کردن ایده کسب و کار به واقعیت

هیچ ایده‌ای بزرگ نیست، مگر اینکه دلایل کافی برای سودآور بودن آن به‌صورت مستند بر روی کاغذ ارائه شود. طرح کسب و کار با این هدف نوشته می‌شود که کارآفرینان به شکلی واقعی جذابیت آن برای سرمایه‌گذاری توسط افراد، سازمان‌ها، بانک‌ها یا موسسات مالی را مستند کنند. در اینجاست که فرد صاحب ایده باید مواردی مثل فرایند ارائه محصول به بازار، میزان سرمایه مورد نیاز، بازگشت سرمایه مورد انتظار و سایر موارد را مشخص و تدوین کند. در حقیقت نوشتن بیزنس پلن این اطمینان را به خواننده می‌دهد که کارآفرین در فعالیت خود جدی است و برای شکل‌دهی ایده‌ خود زمان صرف کرده است.

بخش‌های اصلی طرح کسب و کار چیست ؟

هر طرح کسب و کار استاندارد و کاملی از ۹ بخش اصلی به شرح زیر تشکیل شده است. البته ممکن است بر حسب نیاز و نوع بیزنس پلن مدنظر، بخش‌هایی به این موارد اضافه شوند که در انتهای مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آموزش تهیه و تدوین طرح کسب و کار
فیلم آموزش تهیه و تدوین طرح کسب و کار
کلیک کنید

۱. معرفی بخش‌های طرح

۲. خلاصه اجرایی

۳. توصیف شرکت یا کسب و کار

۴. بررسی فرصت‌های بازار

۵. تحلیل رقیبان

۶. تعیین بازار هدف

۷. برنامه بازاریابی

۸. معرفی تیم مدیریتی

۹. طرح مالی

بنابراین نیاز است کارآفرین یا صاحب کسب و کار با اطلاع از نحوه تشریح این بخش‌ها، بیزنس پلن خود را برای ارائه به سرمایه‌گذار تدوین کند. در این مطلب از مجله فرادرس با عنوان بخش‌های مختلف طرح کسب و کار چیست به تشریح هر یک از موارد اشاره شده همراه مثال‌های واقعی می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی:

نحوه نوشتن بیزینس پلن به زبان ساده — آموزش اصول پایه

شروع مطالعه

۱. معرفی بخش‌های طرح

برای اینکه مخاطب دیدی کلی از بیزنس پلن تهیه شده داشته باشد، لازم است در ابتدا عنوان و زیر مجموعه‌های اصلی که در طرح وجود دارند، ارائه شود. این کار در جملاتی کوتاه، سرمایه‌گذار را با داستان کلی کسب و کار و هر آنچه قرار است بخواند، آشنا می‌کند.

۲. خلاصه اجرایی

هر چند این بخش در انتهای طرح کسب و کار نوشته می‌شود، اما محل اصلی قرارگیری آن در ابتدای نوشته است. بنابراین کلیه نکات اصلی برای جلب نظر سرمایه‌گذار مانند ماموریت، چشم‌انداز، اهداف و ارزش پیشنهادی مبنی بر اینکه چرا مشتری باید محصول یا خدمت را انتخاب کند، به همراه خلاصه نکات مالی مورد انتظار را در آن نوشته می‌ٰنویسیم. توجه کنید که این بخش می‌تواند تنها مطلبی باشد که سرمایه‌گذار آن را با دقت می‌خواند. پس خلاصه طرح را کاملا شفاف، بدور از جملات کلی و اضافی بنویسید.

گروهی از مدیران در حال تهیه طرح کسب و کار دور یک میز

 

 مثال

شرکتی فرضی با نام «کولینا تک» در زمینه تولید محصولات اتوماسیون خانگی مبتنی بر فناوری اشیا فعالیت می‌کند. هدف اصلی ما طراحی آشپزخانه‌های هوشمند برای خانه‌های مدرن است. محصول شاخص این شرکت، دو شاخه‌ای است که کاربران به‌وسیله آن می‌توانند کلیه وسایل آشپزخانه خود را کنترل کنند. از این طریق شبکه کاملی از دستگاه‌های متصل به وای فای ایجاد می‌شود که از راه دور توسط تلفن‌ همراه قابل نظارت هستند.

با توجه به اینکه ۳۵ درصد انرژی مصرفی خانوارها مربوط به لوازم خانگی الکترونیکی و روشنایی است، این محصول می‌تواند با تنظیم مصرف انرژی وسایل آشپزخانه، به استفاده بهینه و صرفه‌جویی هزینه خانواده هم کمک کند. علاوه بر این از آنجا که سالانه ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های منازل در آشپزخانه‌ها اتفاق می‌افتد، محصول این شرکت با فراهم کردن امکان نظارت از راه دور، مانع خطرات و آسیب‌های ناشی از این موضوع می‌شود.

در حال حاضر مرحله توسعه و طراحی محصول را تکمیل کرده‌ایم و آماده تولید انبوه هستیم. همچنین تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه از محصول خود را پیش‌فروش کرده‌ایم و جایگاه مناسبی در بازار داریم. در حال حاضر به‌دنبال سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری برای تولید انبوه، بهبود سخت‌افزار و نرم‌افزارها، توسعه فروش، بازاریابی و تحویل به‌موقع پیش‌فروش محصولات تا انتهای سال آینده هستیم. با توجه به پتانسیل موجود، نرخ بازگشت سرمایه ۳۰ درصد در مدت زمان ۱۵ ماه را برای این فعالیت پیش‌بینی می‌کنیم.

لامپ روشن برای نمایش ایده های کسب و کار

۳. توصیف کسب و کار

هدف اصلی در اینجا معرفی کسب و کار به شکلی خلاصه و قانع‌کننده است و در آن مواردی مانند نام کسب و کار، تاریخچه فعالیت یا شکل‌گیری ایده را ارائه می‌کنیم. ویژگی‌های ایده یا محصول مورد نظر هم در اینجا به‌طور کامل بررسی می‌شود.

در اینجا به نحوه معرفی کسب و کار در اپلیکیشنی که به منظور تامین نیروی پرستار برای خدمات بهداشتی مورد نیاز مراجعان طراحی شده می‌پردازیم.

 مثال

بر خلاف سایر کسب و کارهای موجود در بازار، «هالیبو» رویکردی نوع‌دوستانه با محوریت توجه کامل به نیازهای بیماران را مدنظر قرار می‌دهد. البته در این میان منفعت پرستاران و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی هم مورد توجه قرار می‌گیرد. پلتفرم طراحی شده، ارتباط مناسبی بین بیماران و فعالان حوزه بهداشت را فراهم می‌کند و ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی برای خدمات‌دهندگان، نیاز بیماران را برطرف می‌کند. ما به‌دنبال ایجاد شبکه‌ای تخصصی و حرفه‌ای برای پرستاران با هدف مدیریت بهتر فعالیت‌های آن‌ها هستیم. همه این کارها در قالب یک اپلیکیشن انجام می‌گیرد. «هالیبو» این امکان را برای موسسات خدمات پرستاری و شرکت‌های مربوط فراهم می‌کند تا به‌راحتی با مشتریان در ارتباط باشند و فعالیت پرستاران خود را نظارت کنند.

در نتیجه با کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. به این شکل تمرکز این موسسات تنها بر ارائه خدمات بهتر به بیماران و مراجعان متمرکز خواهد بود. در مدت زمان پنج سالی که برای طراحی این اپلیکیشن صرف شد، همیشه سعی داشتیم تا بهترین و کاربرپسندترین نرم‌افزار را به بازار ارائه کنیم به نحوی که کلیه نیازهای جامعه در ارائه خدمات بهداشتی به مردم را تسهیل کند.

۴. بررسی فرصت‌های کسب و کار

در این بخش لازم است سرمایه‌گذار را قانع کنید که کسب و کار پیشنهادی با توجه به ویژگی‌های خود در مقایسه با سایر رقبا چگونه نیاز بازار را برطرف می‌کند. به‌عبارتی بررسی این موضوع که ایده یا محصول مطرح شده چه راه‌حلی برای مشکل مشتریان خود دارد. ارائه اطلاعات در خصوص بازارهای هدف و ارزش پیشنهادی، بخش‌های اصلی مورد اشاره است.

۵. تحلیل رقیبان

هر کسب و کاری رقبایی دارد که لازم است برای دریافت سهم بیشتر از بازار در مقایسه با آن‌ها تلاش کند. در این بخش باید دیدی هدفمند و واقعی به حوزه فعالیت خود داشته باشید و جایگاه کسب و کار خود را پیدا کنید. بررسی میزان رشد سایر رقبا و سهم آن‌ها از بازار، روند و چشم‌انداز آینده به همراه گردآوری اطلاعات کامل در مورد شرکت‌های رقیب، بخش مهمی از تحلیل را تشکیل می‌دهد. بر اساس این اطلاعات در نهایت به دو سوال زیر پاسخ می‌دهیم.

  • آیا این بازار به اندازه کافی برای سرمایه‌گذار جذاب است؟
  • کسب و کار پیشنهادی قادر است چه سهمی از بازار را جذب کند؟

تعیین نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود و همچنین رقیب با استفاده از ماتریس SWOT یکی از فعالیت‌هایی است که می‌توان برای تحلیل دقیق‌تر انجام داد.

آموزش ماتریس SWOT – سوات برای تحلیل استراتژیک کسب و کار
فیلم آموزش ماتریس SWOT – سوات برای تحلیل استراتژیک کسب و کار در فرادرس
کلیک کنید

۶. تعیین بازار هدف

در این بخش لازم است به‌صورت جزئی مشخص کنید که مشتریان اصلی چه کسانی هستند و به چه دلیل آن‌ها می‌توانند مصرف‌کننده محصول یا خدمت کسب و کار پیشنهادی باشند. ارائه اطلاعات جمعیت‌شناختی، روانشناختی، رفتارشناسی و محل زندگی مخاطبان هدف، قسمت‌های اصلی است که باید به آن بپردازید.

در اینجا به نحوه توصیف بازار هدف در اپلیکیشن «هالیبو»، که در بخش قبل اشاره شد، می‌پردازیم.

تعیین بازار هدف در طرح کسب و کار

 مثال

طبق آمار ۳ میلیون پرستار ماهر جویای کار در محدوده سنی ۲۵ تا ۴۰ سال وجود دارد که سالیانه ۵۸ هزار نفر به این تعداد اضافه می‌شوند. انتظار می‌رود با توجه به نیاز رو به افزایش جامعه برای دریافت خدمات پرستاری و مراقبت در منزل ویژه سالمندان بالای ۶۰ سال، سیاست‌های دولت برای بالا بردن کیفیت خدمات بهداشتی و متناسب کردن نسبت پرستار به بیمار، ارایه این خدمات با رشد دو برابری تا ۳ سال آینده معادل ۲۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته باشد.

۷. برنامه بازاریابی

بازاریابی فعالیتی گسترده است که نیاز به بررسی و توجه به موضوعات مختلفی دارد. اما در اینجا تنها کافی‌ست مروری مختصر بر نحوه ارائه محصول یا خدمت به مخاطب هدف و تشریح برنامه‌های مدنظر در این زمینه داشته باشید. برای این کار لازم است مشخص شود که آیا برنامه‌ای تدریجی اما پیوسته برای جذب مشتری دارید یا با استفاده از تبلیغات گسترده می‌خواهید تعداد زیادی مخاطب در مدتی کوتاه را به‌دست آورید. علاوه بر آن در برنامه بازاریابی، استراتژی‌های خود برای دستیابی به مخاطب هدف را مشخص می‌کنیم. برای روشن‌تر شدن بحث به مثال بعد توجه کنید.

آموزش برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و فروش
فیلم آموزش برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و فروش در فرادرس
کلیک کنید

بررسی مثال

موارد زیر انواع مختلفی از استراتژی‌های بازاریابی قابل استفاده برای اپلیکیشن تامین نیروی پرستار مثال اشاره شده در بخش قبل است.

  • شبکه‌های اجتماعی:‌جذب مخاطب ارگانیک از این طریق با تمرکز بر پرستاران
  • بازاریابی اینفلوئنسری: راه‌اندازی کمپین‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی با هدف جذب پرستاران و عموم افراد با استفاده از اینفلوئنسرها
  • بازاریابی محتوایی: تهیه کلیپ‌های اطلاع‌رسانی و معرفی فعالیت
  • شرکت در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها: با تمرکز بر موارد مرتبط با خدمات پرستاری و بهداشتی
  • برقراری شراکت‌های راهبردی: با شرکت‌های خدمات پرستاری معتبر و سرشناس
  • شبکه‌سازی: برقراری ارتباط با پرستاران، پزشکان و ایجاد شبکه کاری با آن‌ها

۸. معرفی تیم مدیریتی

در این نقطه تیم مدیریتی به همراه سابقه کاری و تخصصی آن‌ها را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم. البته اگر تا زمان تنظیم بیزنس پلن برای بعضی از نقش‌های اجرایی کسب و کار خود فردی را در نظر نداشتید، مشکلی وجود ندارد. اما لازم است که این نقش‌ها مشخص شوند تا سرمایه‌گذار بتواند در مورد هزینه مورد نیاز برای استخدام شخص تصمیم بگیرد. مثال زیر نمونه‌ای از نحوه معرفی مدیر عامل کسب و کار پیشنهادی است.

مثال

«برایان کنت»، بنیانگذار و مدیر عامل

«برایان کنت» فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه «جورج براون» است. او تجربه‌ای ۱۰ ساله در طراحی صنعتی و مدیریت اجرایی شرکت‌های مختلف دارد. راه‌اندازی استارت‌آپ «پریور تک» با گردش مالی ۵۰ میلیون دلار در سال از فعالیت‌های درخشان او به‌عنوان یک کارآفرین موفق است.

شهر فرضی برای طرح کسب و کار که در زیر، زیرساخت و در بالا برج‌ های معروف قرار داده شده اند.

۹. طرح مالی

آخرین بخش و در عین حال جذابترین آن برای سرمایه‌گذار، برنامه مالی طرح کسب و کار است. در اینجا اعداد و ارقام، نمودارها و موارد لازم برای قانع کردن مخاطب را ارائه می کنیم. موضوعاتی مانند پیش‌بینی میزان فروش، هزینه‌ها، درآمدها، سرمایه ثابت و جاری مورد نیاز، نقطه سر به سر، مدت زمان بازگشت سرمایه از نکات مهم و قابل اشاره در طرح مالی است.

علاوه بر این لازم است ترازنامه مالی شامل کلیه اطلاعات مورد نیاز مانند دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدهای فعلی را تنظیم کرد. از این طریق سرمایه‌گذار می‌تواند درک کاملی در مورد میزان ریسک و اطمینان خاطر از یک فعالیت تجاری سودآور را بدست آورد. البته برای تجزیه و تحلیل مالی دقیق، بهتر است از نرم‌افزارهای خاص موجود در این زمینه استفاده کنید.

انواع طرح کسب و کار چیست ؟

بر حسب نوع فعالیت هر کسب و کار و نیازهای آن، بیزنس پلن‌های مختلفی وجود دارد. هر چند بخش‌های اصلی در همه موارد یکسان است، با این وجود تفاوت‌های اندکی دارند که لازم است مورد توجه قرار دهیم. متداول‌ترین انواع طرح‌های کسب و کار را می‌توان در هفت دسته زیر تقسیم‌بندی کرد.

آموزش تهیه و تدوین طرح کسب و کار
فیلم آموزش تهیه و تدوین طرح کسب و کار در فرادرس
کلیک کنید

۱. طرح کسب و کار استارت‌آپی

۲. طرح کسب و کار امکان‌سنجی

۳. طرح کسب و کار داخلی

۴. طرح کسب و کار استراتژیک

۵. طرح کسب و کار تملیکی

۶. طرح کسب و کار تغییر وضعیت

۷. طرح کسب و کار رشد

در هر یک از این طرح‌ها، بسته به وضعیت فعلی شرکت یا تصمیم به توسعه ایده و محصول جدید، بخش‌هایی به موارد اصلی که در قبل اشاره کردیم، اضافه می‌شوند. بنابراین در این مطلب از مجله فرادرس به بررسی این موضوع که انواع طرح کسب و کار چیست می‌پردازیم.

کتاب باز شامل ایده های مختلف کسب و کار

۱. طرح کسب و کار استارت‌آپی

به عنوان یکی از متداول‌ترین انواع بیزنس پلن، این طرح برای ایده‌های جدید و با هدف انجام مطالعات جامع در جهت موفقیت نهایی کسب و کار تنظیم می‌شود. نوشتن آن برای استارت‌آپ‌ها فواید زیر را دارد.

 

همچنین در ریسمونک بخوانید:

چگونه به صفحه اول گوگل برسیم ؟ – سئو

 

 

 

  • شفاف کردن اهداف فعالیت
  • تسریح جذب حمایت مالی
  • کمک به تیم‌سازی
  • پیشنهاد ساختار مناسب برای مواجهه با ریسک‌های جدید

بزرگترین چالش در نوشتن طرح برای استارت‌آپ‌ها نداشتن اطلاعات کافی در خصوص اطلاعات و آمار بازار است. زیرا به‌دلیل نو بودن ایده‌های مطرح شده، استراتژی‌‌های این کسب و کارها کاملا منحصر به فرد خواهند بود. از طرفی محتوای طرح کسب و کار برای استارت‌آپ‌ها، بر اساس اهداف تعیین شده می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است در یک طرح بیشتر بر پیش‌بینی‌های مالی و تشریح کامل آن‌ها متمرکز شود و در دیگری اولویت بر بازاریابی قرار گیرد.

۲. طرح کسب و کار امکان‌سنجی

تمرکز این نوع بیزنس پلن بر روی تشریح محصول یا خدمت جدید و ویژگی‌های آن است. تدوین آن مزایای زیر را دارد.

  • موفقیت یا شکست محصول جدید را پیش‌بینی می‌کند
  • نکاتی که باعث متمایز شدن محصول در بازار می‌شود را برجسته می‌کند
  • بازگشت سرمایه بالقوه را تعیین می‌کند
  • حوزه‌های ریسک فعالیت را مشخص می‌کند

طرح کسب و کار امکان‌سنجی ممکن است بخشی از یک بیزنس‌پلن استارت‌آپی باشد یا اینکه با هدف توسعه و رشد شرکت در زمینه تولید محصول جدید تدوین شود. به‌همین دلیل تمرکز آن بر بخش‌هایی مانند توصیف کامل محصول جدید، تحلیل بازار، بررسی نیازهای فناورانه، بررسی نیازهای تولید، منابع مالی مورد نیاز و برنامه عملیاتی است. البته در برخی موارد، مطالعه امکان‌سنجی با هدف انتخاب بهترین ایده‌ها یا مناسب‌ترین محصول انجام می‌گیرد. بنابراین قبل از تکمیل طرح کسب و کار اصلی، بیشتر فعالیت بر روی تحلیل محصول یا خدمت متمرکز است.

۳. طرح کسب و کار داخلی

این نوع بیزنس پلن به رهبران کسب و کار در سازماندهی و هماهنگ کردن پرسنل در مسیر دستیابی به اهداف، استراتژی و عملکرد شرکت کمک می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت که طرح کسب و کار داخلی،

  • اهداف مدیریتی را تعریف و مشخص می‌کند
  • کسب و کار را در مسیر رسیدن به اهداف هدایت می‌کند
  • اولویت‌های شرکت را مشخص می‌سازد
  • باعث ایجاد انگیزه در پرسنل و کارکنان می‌شود

علاوه بر مواردی که در بیزنس پلن استارت‌آپی بیان کردیم، بخش‌های زیر در نگارش طرح کسب و کار داخلی باید مورد توجه قرار گیرند.

  • تعیین بودجه بخش‌های مختلف سازمان
  • تحلیل جمعیت‌شناختی بازار هدف
  • تعیین اندازه بازار و مشخص کردن سهم سازمان از آن
  • برنامه‌های اجرایی
  • برنامه‌های توسعه پایدار سازمان

۴. طرح کسب و کار استراتژیک

طرح کسب و کار استراتژیک یا راهبردی بر تعیین اهداف درازمدت و نحوه دستیابی به آن‌ها متمرکز است و معمولا برای بازه زمانی سه تا پنج ساله تعریف می‌شود. درست بر خلاف بیزنس پلن استارت‌آپی که پیش‌بینی‌ها بر یک تا سه سال اول فعالیت تمرکز دارد. مخاطب این نوع طرح نیز سهامداران شرکت هستند. تدوین دقیق آن مزایای زیر را دارد.

  • به رشد فعالانه و مداوم کسب و کار کمک می‌کند
  • بازدهی عملیاتی را افزایش می‌دهد
  • اعتماد بین مدیریت و سهامداران را بالا می‌برد

علاوه بر این ممکن است بر حسب نیاز موارد زیر در طرح کسب و کار استراتژیک لحاظ شوند.

  • اطلاعات و آمار مورد درخواست مدیریت و تحلیل آن‌ها
  • ارزیابی منابع شرکت
  • بیانیه ماموریت و چشم‌انداز
  • برنامه‌های اجرایی
آموزش مدیریت شرکت های هلدینگ – استراتژی، ساختار و نظام سرپرستی
فیلم آموزش مدیریت شرکت های هلدینگ – استراتژی، ساختار و نظام سرپرستی در فرادرس
کلیک کنید

توجه کنید که بعضی از کسب و کارها قبل از آغاز به فعالیت و برخی دیگر پس از شروع به کار و با هدف توسعه و رشد بیشتر، این طرح را تدوین می‌کنند. در هر حال برنامه‌ریزی بر این مبنا در پیش‌بینی چالش‌های پیش رو و ایجاد ارزش افزوده بیشتر بسیار موثر است.

۵. طرح کسب و کار تملیکی

برخی از سرمایه‌گذاران در عوض فعالیت بر روی کسب و کارهای کوچک، به‌دنبال بکار انداختن سرمایه خود در یک شرکت در حال فعالیت با هدف مالک شدن آن هستند. در این حالت طرح کسب و کار تملیکی توسط شرکت واگذارکننده تنظیم می‌شود. این بیزنس پلن بخش‌های جانبی مانند هزینه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و نیازمندی‌های مدیریتی را در بر دارد و در آن توصیفی از موارد زیر را نیز ارائه می‌کنیم.

  • چگونه مالکیت سرمایه‌گذار مدل‌های عملیاتی شرکت را تغییر می‌کند
  • چه چیزی بعد از مالکیت جدید به همان شکل قبل بدون تغییر باقی می‌ماند
  • مستندات و برنامه‌ریزی تغییر مالکیت
  • مدت زمان لازم برای تغییر مالکیت

در برخی موارد مانند ورشکستگی یک کسب و کار، در طرح نیاز است علاوه بر بیان دلایل خرید شرکت توسط سرمایه‌گذار، برنامه مالک جدید برای بازگرداندن کسب و کار به عرصه بازار و پیش‌بینی فروش بعد از تغییر مالکیت را نیز تشریح کنیم.

طوماری از برنامه های مختلف کاری

۶. طرح کسب و کار تغییر وضعیت

در حالتی که مدیر کسب و کار در عین نیاز به سرمایه برای رشد و یا جلوگیری از ورشکستگی تمایلی به تغییر مالکیت ندارد، بیزنس پلن تغییر وضعیت را ارائه می‌دهد. این طرح را می‌توانیم با هدف افزایش فروش، دسترسی به بازارهای جدید یا کمک به تغییر دیدگاه عموم در مورد کسب و کار تدوین کنیم. بنابراین لازم است موارد زیر را در این نوع از بیزنس پلن در نظر بگیریم.

  • تشریح کامل وضعیت فعلی شرکت
  • ترسیم چشم‌انداز آینده کسب و کار
  • توضیح اینکه چرا شرکت نیاز به این تغییر وضعیت دارد
  • ارائه روشی جدید برای اصلاح فرایندها

معمولا این طرح را در زمان‌هایی می‌نویسیم که شرکت بر اساس روند بازار یا نیاز مشتری، نیاز به ایجاد تغییراتی عمده در فعالیت و فرایندهای خود دارد.

۷. طرح کسب و کار رشد

زمانی‌که یک کسب و کار آماده بزرگ شدن و رشد است، نوشتن بیزنس پلن، ساختاری مناسب برای رسیدن به اهداف مورد نظر مدیران را فراهم می‌کند. زیرا در این حالت ممکن است نیاز داشته باشیم بر روی بازارهای هدف جدید یا جذب سرمایه تمرکز کنیم. طرح کسب و کار رشد معمولا یک تا دو سال آینده پس از فاز رشد را پوشش می‌دهد و در آن علاوه بر بخش‌های اصلی موارد زیر را نیز در نظر می‌گیریم.

  • تحلیل SWOT
  • بررسی فرصت‌های رشد
  • اهداف و برنامه‌های مالی
  • برنامه بازاریابی
  • برنامه‌ریزی امکانات و تخصص‌های مورد نیاز

جمع‌بندی پایانی

طرح کسب و کار توضیحی از یک ایده تجاری و بیان دلایل موفقیت آن در صورت ورود به بازار یا تصمیم به رشد برای قانع کردن سرمایه‌گذار است. هر اندازه این طرح به‌صورت دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری نوشته شود، درصد اعتماد و اطمینان مخاطب به آن بالاتر خواهد رفت. بنابراین در این راه بهتر است پس از آموزش کامل، از یک تیم متخصص مشاوره لازم را دریافت کنید.

مجموعه آموزش کسب و کار و استارتاپ
فیلم مجموعه آموزش کسب و کار و استارتاپ در فرادرس
کلیک کنید

ضمن اینکه استفاده از نظرات همه اعضای گروه برای سازماندهی افکار و ذکر اطلاعات دقیق ضروری است. این مطلب از مجله فرادرس با عنوان طرح کسب و کار چیست نقطه شروعی برای دریافت آگاهی اولیه است تا پس از آموزش‌های لازم و استفاده از نظرات سایر افراد با تجربه در این راه، با خیالی آسوده برای جذب سرمایه‌گذار قدم بردارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *