مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

معرفی نرم افزار بی نظیر spss

معرفی نرم افزار بی نظیر spss

 

اگر به یک مجموعه‌ابزار و پکیج نرم‌افزاری برای تحلیل آماری نیاز داشته باشیم، می‌توانیم روی SPSS حساب کنیم. به کمک این نرم‌افزار می‌توانیم طیف وسیعی از وظایف مربوط به تحلیل داده‌ها را به بهترین شکل انجام دهیم. SPSS مخفف عبارت Statistical Package for Social Sciences به معنای «پکیج آماری برای علوم اجتماعی» است. این بسته یا پکیج نرم‌افزاری توسط شرکت IBM توسعه یافته و به منظور تحلیل آماری در علوم اجتماعی نظیر روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. SPSS همچنین برای مدتی بیش از ۵۰ سال، در پژوهش، مراکز علمی و کسب و کارها به‌طور گسترده‌ای مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در این مطلب از مجله فرادرس، یاد می‌گیریم که SPSS چیست. افزون بر این، با رابط کاربری، خصوصیات، قابلیت‌ها و کاربردهای آن نیز آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

«تحلیل داده‌ها» (Data Analysis) یکی از مهم‌ترین ابزارهای هر پژوهشگری محسوب می‌شود. SPSS یا بسته آماری برای علوم اجتماعی، نرم‌افزاری است که توسط IBM ایجاد شده و به‌طور معمول برای بررسی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزار SPSS، ضمن اینکه برای تحلیل داده‌ها به‌کار می‌رود، برای ایجاد مدل‌هایی بر مبنای آمار نیز استفاده می‌شود. این ابزار برای بسیاری از تسک‌های پژوهشی نظیر «تحلیل داده اکتشافی» (Exploratory Data Analysis) و آزمون اولیه فرضیه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم‌افزار SPSS را همچنین می‌توان برای ایجاد مدل‌های ریاضی رسمی یا شبیه‌سازی‌ها به‌کار برد که می‌تواند پژوهش‌گر را در مورد تشریح نتایج آزمایشات یا مطالعات مبتنی بر مشاهدات یاری دهد. به‌طور خلاصه، SPSS ابزار مهمی برای هر پژوهش‌گر به‌شمار می‌رود، صرف‌نظر از اینکه تحلیل داده ساده‌ای را انجام می‌دهند یا اینکه به مدل‌سازی پیچیده‌تری می‌پردازند.

SPSS چیست؟

SPSS در واقع، یک بسته نرم‌افزاری جامع است که ابزارهای گوناگونی را برای تحلیل‌های آماری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. طراحی این مجموعه به‌گونه‌ای انجام شده تا پژوهشگران و تحلیل‌گران را برای سازمان‌دهی، تحلیل و تفسیر داده‌ها به روشی ارزشمند و معنادار یاری دهد. این نرم‌افزار همچنین رویه‌ها و تکنیک‌های آماری متعدد و گوناگونی نظیر تحلیل عاملی، آمار استنباطی، آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون را ارائه می‌دهد.

 

آموزش نرم افزار اس پی اس اس SPSS
فیلم آموزش نرم افزار اس پی اس اس SPSS در فرادرس
کلیک کنید

خصوصیات SPSS چیست؟

SPSS ویژگی‌های متعددی را برایمان فراهم می‌کند که ساده شدن فرایند تحلیل و تفسیر داده‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. برخی از این خصوصیات کلیدی SPSS را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • مدیریت داده‌ها: نرم‌افزار SPSS، به کاربران امکان می‌دهد تا داده‌ها را از منابع مختلف و اشکال گوناگون مدیریت کنند و بدین ترتیب، سازمان‌دهی و تمیز کردن داده‌ها پیش از تحلیل، آسان می‌شود.
  • تحلیل آماری: این نرم‌افزار، تکنیک‌های آماری متعددی را در اختیارمان قرار می‌دهد. آزمون‌های t، تحلیل همبستگی، ANOVA و تحلیل رگرسیون از این دسته روش‌های آماری هستند.
  • نمودارهای گرافیکی: به منظور کمک به کاربران در درک بهتر داده‌های خود، SPSS ابزارهای گسترده‌ای را برای ایجاد نمودارها، تصاویر گرافیکی و بصری‌سازی فراهم کرده است.
  • سفارشی‌سازی: کاربران SPSS می‌توانند تحلیل‌های خود شامل انتخاب متغیرها و تعریف معیارهایی برای تحلیل را «سفارشی‌سازی» (Customization) کنند.
لپتاپ - نمودار های آماری - SPSS چیست

از دیگر خصوصیات SPSS می‌توانیم به موارد آورده شده در زیر اشاره کنیم.

  • ارائه پاسخ‌های سریع و قابل اعتماد
  • داینامیک بودن و دارا بودن جدول‌ها و نمودارهای کاربردی
  • در دسترس بودن برای تعداد زیادی از افراد، به دلیل ارائه زبا‌ن‌های متنوع
  • مدیریت کارآمد داده‌ها
  • عدم نیاز به تلاش زیاد برای شروع به استفاده از نرم‌افزار
  • مناسب برای داده‌های کمی و کیفی
  • احتمال کم بروز خطا، هنگام به‌کارگیری SPSS
  • یکی از ساده‌ترین ابزارهای آماری برای تحلیل داده‌ها
  • امکان انتخاب نوع نمودار منطبق با شرایط توزیع داده‌ها برای کاربران

مزایای SPSS چیست؟

ابزار تحلیل آماری SPSS، امکان ایمپورت و اکسپورت – یا وارد کردن و خارج کردن – فایل‌های داده‌ای از – یا به – سایر برنامه‌ها را در اختیارمان قرار می‌دهد. برخی از رویه‌های مدیریت‌ داده SPSS بی‌نظیر هستند. به دلیل اینکه توانایی تلفیق فایل‌ها در آن عالی است و توجهی به این ندارد که عناوینی یکسان با متغیرهای مختلف هستند یا عناوین متفاوتی با متغیرهای یکسان دارند.

کاربران در SPSS، مجبور به استفاده از سینتکس نیستند. با اینکه فایل‌های سینتکس می‌توانند ذخیره و در صورت نیاز اصلاح شوند. با وجود فایل‌های سینتکس ذخیره شده، مستندسازی بسیار راحت‌تر می‌شود و همچنین، ایرده‌ای در مورد نحوه محاسبه متغیرهای جدید و نحوه مدیریت متغیرهای گم‌شده فراهم می‌کند.

  • رابط کاربر پسند: این نرم‌افزار رابط کاربرپسندی دارد که توانایی تحلیل و تفسیر داده‌ها را برای کاربران، بی‌نیاز از دانش تخصصی زیاد، ساده می‌سازد.
  • روش‌های آماری جامع (Comprehensive Statistical Procedures): SPSS با ارائه روش‌های آماری متعدد، به ابزاری جامع و کامل برا تحلیل داده‌ها تبدیل شده است.
  • سفارشی‌سازی (Customization): این نرم‌افزار قابلیت سفارشی‌سازی تحلیل، متناسب با نیازها و شرایط خاص خود را برای کاربران امکان‌پذیر کرده است.
  • به تصویر کشیدن داده‌ها: نرم‌افزار SPSS ابزارهای وسیعی برای به تصویر کشیدن و نمایش گرافیکی فراهم آورده‌ است که ارائه داده‌ها به روشی معنادار و سودمند را ساده می‌سازد.
  • نتایج دقیق و قابل اعتماد: اس‌پی‌اس‌اس، ابزاری دقیق و قابل اطمینان برای تحلیل داده‌ها محسوب می‌شود. در نتیجه به ابزاری مطمئن در تحقیقات، مراکز علمی و مشاغل تبدیل شده است.

استفاده از SPSS چگونه است؟

نرم‌افزار SPSS به‌طور گسترده‌ای در علوم اجتماعی با هدف پژوهش و تحلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مراکز علمی و دانشگاهی، SPSS برای انجام پژوهش، تحلیل داده‌ها و انتشار نتایج در مجلات علمی به‌کار می‌رود. این نرم‌افزار در کسب و کارها برای تحلیل داده‌های مربوط به مشتریان، روند‌های بازار و رفتار مصرف‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پکیج نرم‌افزاری، ابزاری ارزشمند برای هر سازمان نیازمند تحلیل و تفسیر داده‌ها به منظور اتخاذ تصمیم آگاهانه محسوب می‌شود.

کتابچه نمودار های آماری و لپتاپ و نوشت افزار - SPSS چیست

SPSS، نخستین بار در سال ۱۹۶۸ (۱۳۴۷ خورشیدی) به‌کار گرفته شد. با خریداری SPSS توسط IBM در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۷ خورشیدی)، این نرم‌افزار به‌طور رسمی با نام IBM SPSS Statistics شناخته می‌شود اما بیشتر کاربران هنوز آن را با نام SPSS می‌شناسند.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

مرور سریعی بر ویژگی های اصلی SPSS

SPSS، نرم‌افزاری برای ویرایش و تحلیل انواع داده‌ها محسوب می‌شود. این داده‌ها ممکن است از هر منبعی نظیر پژوهشی علمی، پایگاه داده مشتریان، گوگل آنالیتیکز یا حتی فایل‌های لاگ سرور یک وب‌سایت آمده باشند. SPSS می‌تواند تمامی فرمت‌های فایلی را باز کند. منظور فرمت‌هایی است که به‌طور معمول برای داده‌های ساخت‌یافته به‌کار می‌روند. در ادامه، برخی از این موارد را آورده‌ایم.

  • صفحات گسترده مایکروسافت اکسل یا OpenOffice
  • فایل‌های متنی معمولی با فرمت‌های txt یا csv
  • پایگاه داده‌های رابطه‌ای یا SQL
  • Stata و SAS

نمای داده SPSS

پس از اینکه داده‌ها را باز کردیم، SPSS آن‌ها را به سبکی شبیه به صفحات گسترده، که در ادامه آورده‌ شده، نشان می‌دهد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

این برگه – که به‌نام Data View شناخته می‌شود – همواره بیان‌گر مقادیر داده‌‌ای ما است. به‌طور مثال، اولین رکورد – سطر – ما به‌نظر می‌رسد که اطلاعات مربوط به مصاحبه شونده‌ای با جنسیت مرد، متولد سال ۱۹۷۹ و سایر اطلاعات را نشان می‌دهد. توضیحات دقیق‌ و با جزئیات بیشتر در مورد معنای دقیق متغیرها و مقادیر داده‌ای، در تصویری که در ادامه آورده شده – در صفحه‌ای دیگر – قابل مشاهده است.

نمای متغیر SPSS

فایل داده در SPSS، همیشه برگه ثانویه‌ای به‌نام Variable View دارد که فَراداده مرتبط با داده‌ها را نشان می‌دهد. «فراداده» (Metadata)، اطلاعاتی راجع به معنی متغیرها و مقادیر داده‌ها است. این قسمت به‌طور کلی، با نام codebook شناخته می‌شود اما SPSS آن را دیکشنری نامیده است.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

برای افرادی کاربر SPSS نیستند،‌ ظاهر و احساسی که از کار با پنجره ویرایشگر داده SPSS به‌دست می‌آورند شاید بسیار شبیه به یک Workbook اکسل به‌نظر برسد که ۲ «برگه» (Sheet) به‌شدت مرتبط ولی جدای از هم را در بر می‌گیرد.

تحلیل داده ها

پس دانستیم که SPSS، می‌تواند تمامی انواع داده‌ای را باز کرده و آن‌ها را – به‌همراه فراداده مرتبط – در ۲ برگه درون پنجره ویرایشگر داده خود نمایش دهد. اکنون می‌خواهیم با نحوه تحلیل داده‌های خود در SPSS آشنا شویم. یکی از گزینه‌های پیش روی ما استفاده از گزینه‌های موجود در منوی SPSS است.

به‌طور مثال، در نمونه داده‌های ما متغیری وجود دارد که درآمد مصاحبه‌شوندگان در سال ۲۰۱۰ را نگه داشته است. اکنون ما می‌توانیم میانگین درآمد را از طریق مراجعه به آمارهای توصیفی، به‌صورتی که در ادامه آورده شده، محاسبه کنیم.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

با این کار، پنجره‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانیم یک یا چندین متغیر و همچنین یک یا چندین اطلاعات آماری لازم برای بررسی را انتخاب کنیم.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

پنجره خروجی SPSS

با کلیک روی دکمه Ok در مرحله قبلی، پنجره‌ای جدید حاوی جدولی خوش‌فرم با تمامی اطلاعات آماری روی همه متغیرهای انتخابی ما باز می‌شود. این پنجره، پنجره نمایش خروجی SPSS نامیده می‌شود. تصویر آورده شده در زیر، نمایی از این پنجره را نشان می‌دهد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

همان‌گونه در که در تصویر مشاهده می‌شود، Output Viewer window دارای ساختار و چینش متفاوتی نسبت به پنجره ویرایشگر داده‌ها است. ساخت خروجی در SPSS، داده‌هایمان را تغییر نمی‌دهد. SPSS بر خلاف اکسل، از پنجره‌های متفاوتی برای داده‌ها و نتیاج پژوهش مبتنی بر آن داده‌ها استفاده می‌کند. برای افرادی که کاربر SPSS نیستند، پنجره نمایش خروجی SPSS بسیار شبیه به اسلاید‌های پاورپوینت – حاوی بلوک‌های متنی، جداول و نمودارها – خواهد بود.

گزارش های SPSS

به‌طور کلی جداول و نمودارها به‌عنوان آیتم‌های خروجی SPSS را به‌راحتی می‌توان به سایر برنامه‌ها منتقل کرد. به‌طور مثال، بسیاری از کاربران SPSS از پردازنده متنی نظیر مایکروسافت Word، گوگل‌داک یا OpenOffice برای گزارش‌گیری استفاده می‌کنند. جدول‌ها نیز به‌طور معمول به‌صورت متن فرمت‌بندی شده کپی می‌شوند و ساختار خود به لحاظ استایل، همچون فونت‌ها و خطوط حاشیه را نگه می‌دارند. تصویری که در ادامه آورده شده، خروجی SPSS را نشان می‌دهد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

پنجره ویرایشگر نحو SPSS

خروجی جدول مانندی که مشاهده کردید، با اجرای Descriptive Statistics از منو SPSS ساخته شده است. SPSS گزینه دیگری برای اجرای این کار – یا هر کار دیگری – برای ما فراهم کرده است. می‌توانیم پنجره سومی باز کنیم که با نام Syntax Editor Window شناخته می‌شود. اکنون می‌توانیم در این پنجره، دستورات SPSS که به نحو یا سینتکس SPSS شناخته می‌شوند را تایپ و اجرا کنیم. به‌طور مثال، دستوری که در ادامه آورده شده را در نظر بگیرید.

descriptives income_2010.

اجرای این دستور، نتیجه‌ای مشابه با عملیاتی که پیش از این از طریق منوها انجام دادیم، خواهد داشت.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

افزون بر تایپ کردن دستورات در پنجره ویرایشگر نحو SPSS، بیشتر این دستورات همچنین می‌توانند با کلیک از طریق گزینه‌های موجود در منوی SPSS، به این پنجره اضافه شوند. بدین ترتیب، حتی کاربرانی هم که با سینتکس SPSS آشنایی کافی ندارند هم، هنوز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که با وجود منویی کاربردی دیگر چه نیازی به استفاده از Syntax است.

نکته اصلی در این مورد، قابلیت ذخیره، ویرایش، اجرای مجدد و به‌اشتراک‌گذاری سینتکس‌ها بین کاربران یا پروژه‌ها است. سینتکس‌ها، کار SPSS ما را تکرارپذیر می‌کنند. همچنین، اگر کسی ابهامی در مورد نتایج ما داشته باشد، می‌توانیم – در صورت لزوم – به‌طور دقیق نشان دهیم که چه کاری انجام داده‌ایم یا آن را خیلی سریع، اصلاح و دوباره اجرا کنیم.

برای افرادی که کاربر SPSS نیستند، ظاهر و حسی که به پنجره ویرایشگر نحو دارند را می‌توان شبیه به کار با نوت‌پد دانست. صفحه‌ای که تنها شامل متنی معمولی است.

مردی در حال مشاهده نتایج آنالیز داده ها

مهم ترین خصوصیات SPSS چیست؟

اکنون که دانشی در مورد نحوه کار SPSS پیدا کردیم، می‌خواهیم نگاهی به کارهای قابل انجام توسط این پکیج نرم‌افزاری داشته باشیم. با دنبال کردن روند کاری معمول برای یک پروژه، SPSS برای مواردی که در ادامه آورده‌ایم عالی است.

 

آموزش تحلیل های رگرسیونی با اس پی اس اس SPSS
فیلم آموزش تحلیل های رگرسیونی با اس پی اس اس SPSS در فرادرس
کلیک کنید
  • باز کردن فایل‌های داده‌ نظیر فایل‌های خود SPSS یا هر فرمت دیگری.
  • ویرایش داده‌ها نظیر محاسبه مجموع و میانگین روی سطرها و ستون‌های داده‌ای. SPSS همچنین گزینه‌های خوبی برای عملیات بسیار پیچیده‌تر پیش روی ما قرار می‌دهد.
  • ایجاد جدول‌ها و نمودارهایی شامل تعداد فراوانی‌ها یا آمار خلاصه روی – گروه‌هایی از – آیتم‌ها و متغیرها
  • اجرای آمارهای استنباطی نظیر ANOVA، تحلیل عاملی و رگرسیون.
  • ذخیره‌سازی و نمایش خروجی در طیف گسترده‌ای از فرمت‌های فایل.

در ادامه، هر کدام از این موارد را بیشتر توضیح می‌دهیم.

باز کردن فایل داده ها

SPSS فرمت فایلی مخصوص به خود را دارد. با سایر فرمت‌های فایلی نظیر مایکروسافت اکسل، فایل‌های متن معمولی، SQL ،Stata و SAS نیز می‌تواند ارتباط بر قرار کند.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

داده‌های مربوط به تحلیل داده‌ها روی اینترنت که بیشتر به‌صورت فایل‌های اکسل دانلود می‌شوند، به‌سادگی در SPSS باز شده و تحلیل‌های بیشتری را می‌توان روی آن انجام داد.

ویرایش داده ها

در پژوهش‌های واقعی، داده‌های خام – پیش از اینکه تحلیل مناسبی روی آن‌ها صورت بگیرد – به‌طور معمول نیازمند برخی ویرایش‌ها هستند. بازسازی داده‌ها یا تشخیص و حذف مشاهدات نادر و محاسبه میانگین یا مجموع به‌عنوان متغیرهای جدید، جزو مثال‌های رایج در این زمینه محسوب می‌شوند.‌ SPSS کارهای این چنینی – و حتی موارد پیچیده‌تر – را با کارایی بالا انجام می‌دهد.

 

آموزش آماده سازی داده ها در اس پی اس اس SPSS برای تحلیل آماری
فیلم آموزش آماده سازی داده ها در اس پی اس اس SPSS برای تحلیل آماری در فرادرس
کلیک کنید

برای اینکه کارها با سرعت بیشتر انجام شوند، SPSS دارای توابع عددی، رشته‌ای، تاریخ و زمان و سایر روش‌های سودمند و کاربردی دیگر است.

جدول ها و نمودار ها

تمامی جدول‌ها و نمودارهای پایه را می‌توان سریع و به‌سادگی در SPSS ایجاد کرد. مثال‌های رایج تحت تحلیل داده‌ها نشان داده شده است. یکی از ایرادهایی که می توان از SPSS گرفت این است که نمودارهای زیبایی ندارند و به‌طور معمول چینش و ساختار مناسبی فراهم نمی‌کنند. راه‌حلی که برای مقابله با این مشکل توصیه می‌شود، ایجاد و استفاده از قالب‌های نموداری SPSS است. البته انجام این کار به مقداری تلاش و مهارت نیاز دارد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

آمار استنباطی

SPSS دارای تمامی آزمون‌های آماری پایه تحلیل‌های چندمتغیره نظیر موارد آورده شده در زیر است.

  • آزمون‌های t
  • آزمون‌های «مربع کای» (Chi-Square)
  • ANOVA
  • همبستگی‌ها و سایر معیارهای ارتباطی
  • رگرسیون
  • آزمون‌های غیر پارامتری
  • تحلیل عاملی
  • تحلیل خوشه‌ای

برخی از تحلیل‌ها تنها پس از خرید گزینه‌های اضافی SPSS در تکمیل برنامه اصلی در دسترس است.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

ذخیره سازی داده ها و خروجی

داده‌های SPSS می‌تواند در فرمت‌های مختلفی ذخیره شوند. برخی از این فرمت‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

  • مایکروسافت اکسل
  • متن ساده نظیر فرمت‌های txt و csv
  • Stata
  • SAS

گزینه‌هایی که برای خروجی، پیشِ رو داریم حتی از این موارد مفصل‌تر هم هستند. نمودارها اغلب به‌صورت تصاویری با فرمت PNG، کپی و پیست می‌شوند. در مورد جدول‌ها نیز به‌طور معمول از متون فرمت‌بندی شده استفاده می‌شود تا از این طریق، ساختار، فونت‌ها و حاشیه‌های جدول حفظ شوند.

ذخیره سازی داده ها و خروجی در SPSS - SPSS چیست

افزون بر قابلیت کپی-پیست تکی آیتم‌های خروجی، تمامی آیتم‌های خروجی را نیز می‌توان به‌صورت یک‌جا و در قالب‌های PDF ،HTML، مایکروسافت ورد و بسیاری از فرمت‌های دیگر اکسپورت کرد. یک استراتژی شگفت‌انگیز برای نوشتن گزارش، ایجاد فایل خروجی SPSS با جدول‌ها و نمودارهای جذاب است. سپس کل سند را به Word اکسپورت می‌کنیم و متن توضیحی و عنوان‌ها را بین موارد خروجی قرار می‌دهیم.

کاربردهای SPSS چیست؟

SPSS statistics یکی از رایج‌ترین ابزارهای مورد استفاده تحلیل آماری در دنیای کسب و کارها محسوب می‌شود. به لطف پایداری و خصوصیات قدرتمند آن، کاربران می‌توانند داده‌ها را مدیریت و تحلیل کنند و آن را به شکل نمودارهای جذاب بصری نمایش دهند. SPSS از خط فرمان و رابط کاربری گرافیکی پشتیبانی می‌کند که درک آن را ساده‌تر می‌کند.

SPSS فرایند پردازش داده‌های پیچیده را بسیار ساده می‌سازد. کار با چنین داده‌هایی آسان نیست، ضمن اینکه فرایندی زمان‌بر است. در ادامه، ۴ صنعت اصلی که SPSS در آن‌ها به‌کار می‌رود را آورده‌ایم.

 

آموزش اس پی اس اس SPSS و کاربرد آن در علوم و مهندسی صنایع غذایی
فیلم آموزش اس پی اس اس SPSS و کاربرد آن در علوم و مهندسی صنایع غذایی در فرادرس
کلیک کنید

تحقیقات بازار به عنوان کاربرد SPSS چیست؟

کسب و کارها به دنبال بینش‌ها و نکات قابل اجرایی هستند تا با به‌کارگیری آن بتوانند تصمیم‌های تجاری چالش‌برانگیز و کارآمدی را اتخاذ کنند. کسب و کارها همچنین، داده‌های حجیمی را تولید می‌کنند و پویش این مقدار داده به‌صورت دستی، راه درستی برای تحلیل آن نیست.

  • برای پژوهشگران بازار که به‌دنبال راه‌حلی مطمئن برای درک داده‌های خود، تحلیل روندها، پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ریزی و به نتیجه رسیدن هستند، SPSS بهترین ابزار موجود برای این کار محسوب می‌شود.
  • با استفاده از تحلیل‌های آماری پیچیده، SPSS به پژوهشگران بازار کمک می‌کند تا از داده‌های مشتریان، بینش‌ها و اطلاعات قابل استفاده‌ای را بیرون بکشند. به لطف فناوری قدرتمند تحلیل داده‌های نظرسنجی این ابزار، اطلاعات دقیقی را در مورد روندهای بازار می‌توان کسب کرد.
  • نقشه ادراکی، مقیاس‌بندی ترجیحات، تحلیل پیشگویانه، یادگیری آماری و دسته‌ای از سایر ابزارهای پیشرفته نظیر نمونه‌برداری طبقه‌ای، خوشه‌ای و چند مرحله‌ای به فرایند تصمیم‌گیری کمک می‌کنند.

آموزش به عنوان کاربرد SPSS چیست؟

مؤسسات آموزشی، هر ساله فشار زیادی را به منظور ثبت‌نام و حفظ دانش‌جویان متحمل می‌شوند. افزون بر این، می‌دانیم که می‌بایست هر سال دانشجویان جدیدی را جذب کنند. اینجاست که SPSS وارد عمل می‌شود.

  • بیش از ۸۰٪ تمامی دانشکده‌های ایالات متحده در حال حاضر از نرم‌افزار SPSS استفاده می‌کنند.
  • قابلیت‌های نرم‌افزاری SPSS در توجه به الگوها، به آن‌ها امکان می‌دهد تا احتمال موفقیت دانشجو در آینده را شناسایی کنند. این ابزار، ترکیبی از عوامل را به‌کار می‌گیرد و در مورد دانشجویانی که در معرض خطر هستند، هشدار می‌دهد.
  • اساتید مؤسسه با استفاده از نرم‌افزار SPSS می‌توانند مجموعه وسیعی از دیتاست‌های پیچیده برای آشکارسازی الگوهای پنهان استفاده کنند.
مردی در حال مشاهده نتایج تحلیل داده ها با SPSS

خدمات درمانی به عنوان کاربرد SPSS چیست؟

به منظور ارائه خدمات درمانی مناسب، باید مسائل متعددی را حل کنیم. در مؤسسات خدمات درمانی، روش‌های منسوخ ارائه خدمات به بیمار و پاداش‌های نابرابر در پرستاران، برخی از بزرگترین مشکلات به‌شمار می‌روند. در این‌گونه مواقع، تحلیل می‌تواند مانند یک عامل نجات‌بخش باشد. استفاده از تحلیل آماری SPSS برای ارائه خدمات درمانی ، موارد استفاده متعددی دارد.

  • هنگام پرداختن به بخش خدمات درمانی، داده‌های بیماران، اهمیت بسیار زیادی دارند. داده‌های ناصحیح نه تنها می‌توانند نتایج ناخوشایندی را به‌دنبال داشته باشند بلکه فوری، به‌موقع و لحظه‌ای هستند.
  • سازمان‌های خدمات درمانی به کمک SPSS می‌توانند با استفاده از داده‌ها برنامه عرضه خدمات به بیماران را پیاده‌سازی کنند. بدین ترتیب، نه تنها نتایج بهتری را برای بیماران به دنبال دارند،‌ بلکه هزینه‌های مرتبط را نیز کاهش می‌دهند.
  • برای مجموعه داده‌هایی که دارای روابط پیچیده هستند، روش‌های مدل‌سازی تک‌متغیره و چند متغیره را می‌توان به‌کار برد.

خرده فروشی به عنوان کاربرد SPSS چیست؟

صنعت خرده‌فروشی برای هر موردی، از برنامه‌ریزی اولیه سهام تا پیش‌بینی روند‌های پیش رو، تا حد زیادی به فرایند تحلیل متکی است. به لطف پیدایش رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و وب‌سایت‌های نقد و بررسی، مشتریان در رابطه با محصولات خرده‌فروشی، دارای قدرت و تأثیر زیادی هستند.

مشتریان تصمیمات خود را بر مبنای بررسی‌های موجود در مورد برند – در محیط آنلاین اینترنت – اتخاذ می‌کنند. به‌همین دلیل، لازم است که مشاغل خرده‌فروشی تا حد ممکن بهترین خدمتی که می‌توانند را عرضه کنند. تحلیل آماری را می‌توان نجات‌بخش صنعت خرده‌فروشی دانست.

  • مشاغل خرده‌فروشی، داده‌های زیادی را تولید می‌کنند که نیازمند جمع‌آوری، تحلیل و تبدیل شدن به بینش‌ها و اطلاعات اجرایی هستند. با به‌کارگیری مؤثر داده‌ها در نرم‌افزار SPSS، کسب و کارها، تجارب عالی و ارزشمندی را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند.
  • تحلیل‌های صورت گرفته با SPSS به خرده‌فروشان امکان می‌دهند تا مشتریان خود را درک کرده، راهکارهای مناسبی را برایشان فراهم کنند و از بهترین مسیرها به آن‌ها خدمت‌رسانی کنن.
  • از فهمیدن نحوه رفتار بخش‌های گوناگون مشتریان تا علت تصمیم برای خرید، به‌کمک SPSS قابل دستیابی است.
  • SPSS statistics، با به‌کارگیری الگوهای رفتاری و الگوهای هزینه پیشین، نمایه‌ای از مشتریان ایجاد می‌کند. با بهره‌گیری از این داده‌ها، سلایق مشتریان را تحلیل کرده و این مورد را ارائه می‌دهد که چه چیزی، مشتریان را از «مشاهده‌گر معمولی» به «خریدار» تبدیل کرده است.
لپتاپ روی میز

سوالات متداول

اکنون که می‌دانیم SPSS چیست، برخی از پرسش‌های متداول در این زمینه را پاسخ می‌دهیم.

محدودیت استفاده از SPSS چیست؟

یکی از بزرگترین معایب به‌کارگیری SPSS این است که نمی‌توان آن را برای تحلیل دیتاست‌های بزرگ استفاده کرد. حوزه‌های مشخصی وجود دارند که دارای حجم زیادی داده هستند. در چنین صنایعی، به‌کارگیری SPSS شاید بهترین گزینه موجود برای ما نباشد.

پنجره ویرایشگر داده SPSS چیست؟

پنجره اصلی SPSS، ویرایش‌گر داده این برنامه است. این قسمت، داده‌های ما را به نمایش می‌گذارد. از این رو، می‌توانیم به‌صورت بصری، داده‌های خود را بررسی کنیم.

هدف استفاده از SPSS چیست؟

برنامه‌های مختلفی وجود دارند که ممکن است برای تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار گیرند. اما هنگامی ‌که به‌دنبال سادگی و منعطف بودن باشیم، SPSS جزو گزینه‌های بی‌نظیر پیش روی ما قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار به‌دلیل دارا بودن ویژگی‌های گسترده، سهولت در استفاده و انجام تحلیل آماری قوی، برای پژوهش‌های علمی و همچنین پژوهش‌های تجاری، عالی عمل می‌کند.

 

 

۱۵۴ کتاب آموزش برنامه نویسی(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)نوشته

یادگیری SPSS سخت است؟

این حقیقت را باید بدانیم که SPSS جزو آسان‌ترین نرم‌افزار آماری برا یادگیری محسوب نمی‌شود. اما، ارزش این را دارد تا برای آموختن آن زمانی را اختصاص دهیم. SPSS دارای ویژگی‌های ارزشمند متعددی است که ما را در تحلیل داده‌ها یاری می‌دهند. همچنین آموزش‌های بسیاری خوبی دارد که ما را در مراحل مختلف کار تنها نمی‌گذارند.

نقاط ضعف SPSS چیست؟

چندین نقطه‌ضعف را می‌تواند برای SPSS بیان کرد. یکی از این موارد سخت بودن یادگیری و به‌کارگیری آن است. افزون بر این، رابط کاربری گمراه‌کننده‌ای دارد که یافتن اطلاعاتی خاص را سخت می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس توضیح دادیم که SPSS، یک پکیج نرم‌افزاری کامل و جامع است که ابزارهای متعددی برای تحلیل‌های آماری فراهم می‌کند.

 

مجموعه آموزش SPSS
فیلم مجموعه آموزش SPSS در فرادرس
کلیک کنید

این نرم‌افزار، ابزار قابل اعتمادی در پژوهش‌ها، مراکز علمی و کسب و کارها محسوب می‌شود و نتایج دقیق و قابل اطمینانی را به کاربران ارائه می‌دهد. SPSS با رابط کاربرپسند، روش‌های آماری جامع و قابلیت‌های سفارشی‌سازی که فراهم می‌کند، ابزاری ارزشمند برای هر فردی به‌شمار می‌رود که نیازمند تحلیل و تفسیر داده‌ها‌ به شکلی معناردار و سودمند است.

نرم‌افزار SPSS، دانشمندان، پژوهشگران، تحلیل‌گران کسب و کار، مدیران و بازاریابان را در کل فرایند تحلیل، از برنامه‌ریزی، جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل داده‌ها، ایجاد گزارش‌ها و راه‌اندازی یاری می‌دهد. فرقی نمی‌کند که اهداف کسب و کار شما چیست، اگر مجموعه داده‌ای برای تحلیل در اختیار دارید، در این صورت، SPSS یکی از بهترین ابزارهای تحلیل آماری است که می‌توانید به‌کار ببرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *