مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

اصطلاحات (واژه های پرکاربرد املاک)

مشاوران املاک در حرفه خود با اصطلاحات زیاد و گوناگونی مواجه هستند. اصطلاحات رایج مربوط به ملک، اهمیت زیادی برای هر مشاور اعم از تازه کار و یا حرفه ای دارد و آشنایی با این اصطلاحات به پیشبرد مذاکره‌های یک مشاور املاک و موفقیت در آن کمک می‌کند. آشنایی با تعریف صحیح اصطلاحات، شما را به یک مشاور حرفه‌ای تبدیل می‌کند که در مکالمات روزمره با مشتریان و سایر همکاران شما را یک سر و گردن بالاتر از بقیه نشان می دهد.

موجر:

مؤجر به اجاره دهنده ٔ خانه یا باغ یا دکان یا ملک یا چیز دیگری را. مقابل مستأجر. در فقه شخصی که به موجب عقد اجاره منفعت عینی را به شخص دیگری تملیک می کند.

مستاجر:

مستأجر یا کرایه نشین به فردی گفته می‌شود که ملکی یا چیزی را از موجر و صاحب خانه به اجاره بگیرد و مال الاجاره پرداخت نماید.

قولنامه:

سند یا نوشته‌ای است که با توافق خریدار و فروشنده توسط مشاور یا مدیر املاک نوشته می‌شود. ضمانت اجرایی تخلف از قولنامه پرداخت مبلغی مشخص است که در هنگام نوشتن آن بین طرفین معامله مشخص می شود.

رهن:

رهن عقدی است که به موجب آن مدیون (مستاجر) مالی را برای وثیقه به داین(مالک) می‌دهد. رهن‌دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن می‌گویند.

اجاره:

قراردادی است که بر اساس آن یک طرف معامله به نام مؤجر بخشی از مال یا دارایی خود را در ازای دریافت اجاره بها از طرف دیگر به نام مستأجر، در اختیار او قرار می‌دهد.

کد رهگیری:

یک شماره ۱۲ رقمی است و زمانی که یک ملک معامله می شود و یا به اجاره گذاشته می شود توسط بنگاه صادر شده و قابل پیگیری از سازمان املاک و مستغلات کشور بوده و امکان کلاهبرداری در این زمینه را کاهش می دهد.

مشاع:

در بازار مسکن و املاک اگر یک ملک چند مالک داشته باشد، هرکدام میزان معینی از سهم را در آن ملک دارند؛ اما برخی از قسمت‌ها مانند راه پله، پشت بام، حیاط و… به صورت اشتراکی هستند که اصطلاحاً به آن‌ها مشاع می‌گویند.

پایان کار:

هرگاه کار ساخت و ساز یک ساختمان به پایان برسد، شهرداری باید آن را تأیید کند. به گواهی تأیید شهرداری برای اتمام ساخت و ساز یک ساختمان، گواهی پایان کار گفته می‌شود.

تصرف عدوانی:

اگر مال یا ملکی به صورت غیر قانونی و بدون رضایت مالک از تصرف او خارج شود، این موضوع اصطلاحاً تصرف عدوانی نامیده می‌شود.

خانه کلنگی:

منظور از خانه یا املاک کلنگی،‌ خانه‌ یا ملکی است که عمر مفید سکونت در آن تمام شده و فقط ارزش زمین در آن مهم است.

ملک اکازیون:

اکازیون به ملکی گفته می‌شود که بهترین امکانات شامل متریال باکیفیت، دسترسی مناسب، مشاعات خوب، موقعیت جغرافیایی مناسب و … را دارد. اما با قیمت مناسب و حتی ارزان تر از قیمت واقعی فروخته می شود.

کلید نخورده:

در بازار مسکن و در بین مشاوران املاک به واحدی که نوساز بوده و شخصی قبلاً در آن سکونت نداشته است. اصطلاحاً خانه یا واحد کلید نخورده می‌گویند.

خانه نقلی:

این اصطلاح به خانه‌هایی اطلاق می‌شود که معمولاً زیربنای آن کمتر از ۶۰ متر است و راحت تر و سریعتر معامله می شوند.

املاک دو بر یا دوکله:

به ملک و زمینی که از دو طرف به دو گذر کوچه یا خیابان موازی از سمت شمالی و جنوبی در ارتباط است، ملک یا املاک دو بر یا دو کله گفته می‌شود.

سند تک برگ:

سندی است که جایگزین سند منگوله‌دار شده و به دلیل اعتبار زیادش از نظر کاهش جعل اسناد و جرائم در بین مردم، و معاملات املاک بیشتر رواج دارد.

سند شش دانگ:

سندی که مالکیت تمام و کمال آن با یک نفر است و فرد دیگری در این ملک سهمی ندارد.

 

+یک کتاب شامل همه این اصطلاحات و هزاران اصطلاح کاربردی حوزه املاک و البته شامل تمام اصطلاحات حقوقی مورد نیاز در ریسمونک قرار دارد.

برای دانلود روی این لینک کلیک کنید.

 

 

در ریسمونک بخوانید:

آموزش مبانی الکترونیک به زبان ساده + معرفی منابع یادگیری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *