مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

نکات موبایل مارکتینگ

طبق آمارها ۸۳٫۳ درصد مردم سراسر جهان صرف‌نظر از سن و سال از تلفن‌های هوشمند برای وب‌گردی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تماشای ویدیو و بازی استفاده می‌کنند. کسب و کارهای مختلف نیز در تلاشند از این حضور گسترده که محدودیتی به زمان و مکان ندارد، برای برقراری ارتباط هدفمندتر با مخاطب راغب (لید) و تبلیغات استفاده کنند. استراتژی بازاریابی که به آن بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ گفته می‌شود. در این مطلب از مجله ریسمونک به بررسی این‌که موبایل مارکتینگ چیست، چه انواعی دارد و اهمیت آن در تکمیل استراتژی بازاریابی برند خواهیم پرداخت. در ادامه نیز مزایا، معایب و ابزارهای لازم برای بازاریابی موبایلی را بیان می‌کنیم.

موبایل مارکتینگ چیست؟

«موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی» (Mobile marketing) به تبلیغ محصولات و خدمات از طریق «دستگاه‌های موبایلی یا همراه» (Mobile Devices) گفته می‌شود. رایج‌ترین دستگاه‌های موبایلی، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند که این روزها به تکنولوژی غالب مورد استفاده کاربران تبدیل شده‌اند.

در واقع می‌توان گفت موبایل موبایل مارکتینگ بخشی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را در برمی‌گیرد که از امکانات دستگاه‌های موبایلی مانند سیستم «اعلان سریع یا پوش نوتیفیکیشن» (Push Notification) و تشخیص «موقعیت مکانی» (Location) برای ارسال تبلیغات مرتبط و زمان‌بندی شده به کاربران استفاده می‌کند.

موبایل مارکتینگ چیست

استفاده از دستگاه‌های موبایل نحوه تعامل کاربران با کسب و کارها و دسترسی برندها به مخاطبان هدف را دگرگون کرده است. تلفن‌های همراه همه‌جا همراه کاربران هستند و برای جستجوی ساده، بررسی ایمیل‌ها، خرید کردن و تعامل در شبکه‌های اجتماعی یا به عبارت بهتر تمامی ابعاد زندگی روزمره افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این استفاده فراگیر از تلفن‌های همراه، منطقی است که کسب و کارها بخواهند با ایجاد و بهینه‌سازی تبلیغات برای این دستگاه‌ها، خود را بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهند. مهم‌ترین وجه تمایز موبایل مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی امکان دسترسی به مخاطبان هدف در «زمان و مکان‌های مختلف» است.

موبایل مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

همزمان با کاربرد گسترده موبایل‌ها، بازاریابی موبایلی نیز به ابزاری ضروری برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک تبدیل شده است. هر تبلیغی که در صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها یا دیگر دستگاه‌های موبایلی می‌بینید همه و همه در نتیجه موبایل مارکتینگ ایجاد شده‌اند.

موبایل مارکتینگ چگونه کار می کند

در حوزه موبایل مارکتینگ تولید محتوای استراتژیک و سفارشی برای کاربران باید با در نظر گرفتن تنوع دستگاه‌‌های مختلف و بهینه‌سازی بازاریابی پیامکی و اپلیکیشن‌های موبایلی انجام شود. نحوه انجام و روش‌های مورد استفاده در بازاریابی موبایلی تنوع بالایی دارند و از جمله متداول‌ترین این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارسال تبلیغات از طریق پیام‌های متنی (SMS) یا چندرسانه‌ای (MMS)
  • توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی و استفاده از پوش نوتیفیکیشن
  • بازاریابی درون‌برنامه‌ای یا «درون بازی» (In-Game)
  • بهینه‌سازی وب‌سایت و ریسپانسیو کردن آن برای دستگاه‌های موبایل
  • ایجاد کدهای QR برای اسکن توسط دستگاه‌های همراه
  • استفاده از تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی

در ادامه این مطلب با تمامی این روش‌ها به طور کامل آشنا خواهیم شد. پیش از معرفی روش‌ها ذکر این نکته ضروری است که برای انجام هرچه بهتر بازاریابی موبایلی باید شناخت کاملی نسبت به کانال‌های مختلف آن داشته باشیم. در اجرای استراتژی موبایل مارکتینگ از همان ابتدا نیاز است با دیگر حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ همسو شویم. مهم‌ترین حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ و تأثیرگذار در بازاریابی موبایلی عبارتند از:

  1. ایمیل مارکتینگ
  2. بازاریابی محتوایی
  3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  4. تبلیغات کلیکی (PPC)
  5. بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

موبایل مارکتینگ در ایران هم مدت زمانی است که بسیار مورد استفاده کسب و کارهای کوچک و بزرگ قرار گرفته و تقریبا همه ما روزانه تعداد زیادی پیامک تبلیغاتی دریافت می‌کنیم.

نمونه پیامک تخفیفی

دو بازیگر اصلی این حوزه «برندها» (کسب و کاری که قصد تبلیغ دارد) و «ارائه‌دهندگان خدمات» هستند که امکان بازاریابی از طریق موبایل را فراهم می‌کنند.

بازاریابی موبایلی بیشتر از توجه به اطلاعات جمعیت‌شناسی مخاطبان آن‌ها بر اساس «رفتار» (Behavior) در فضای آنلاین هدف قرار می‌دهد. برای مثال یکی از رفتارهای رایج کاربران موبایل این است که چندین دفعه و در مدت زمان‌های کوتاه، پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌های تلفن همراه خود را چک می‌کنند. این رفتار تحت عنوان «سرزدن» (Snacking) شناخته می‌شود که برای موبایل مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد.

موبایل مارکتینگ چگونه کار می کند

مقایسه موبایل مارکتینگ و بازاریابی سنتی

تا این قسمت با تعریف موبایل مارکتینگ و نحوه کار آن آشنا شدیم. در این بخش مقایسه‌ای میان این روش بازاریابی که مدرن‌تر است و روش‌های سنتی‌تر بازاریابی خواهیم داشت تا از فرصت‌ها و محدودیت‌هایی که در حوزه موبایل مارکتینگ وجود دارد بهتر آگاه شویم.

بازاریابی سنتی بیشتر مطابق با اطلاعات «جمعیت‌شناسی» (Demographic) مخاطبان صورت می‌گیرد و هنوز هم برای آن‌ها ملموس‌تر است. استفاده از بازاریابی سنتی برای محصولات و خدمات لوکس و گران‌قیمت مثلا در صنعت خودروسازی همچنان برای مشتریان از جذابیت بیشتری برخوردار است. اما هزینه تبلیغات در تلویزیون و رسانه‌های مشابه هم بیشتر است و هم هدفمندی کمتری در انتخاب مخاطبان هدف دارد.

برخلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی موبایلی با تنوع روش‌ها و کانال‌های انتشار تبلیغات، حضور کسب و کارها را در دستگاه‌های همراه مشتریان در هر زمان و مکانی میسر می‌کند. همچنین در موبایل مارکتینگ استفاده از تبلیغات مبتنی بر موقعیت جغرافیایی نیز وجود دارد که در جمع‌آوری اطلاعات مخاطب راغب و رساندن هدفمند پیام موردنظر به او بسیار موثر است. برای مثال این امکان وجود دارد که به افرادی که در شعاع ۲ کیلومتری یک رستوران حضور دارند، پیامک تبلیغی ارسال شود.

مقایسه موبایل مارکتینگ و بازاریابی سنتی

جدول زیر مقایسه بین این دو روش بازاریابی را به شکل واضحی بیان می‌کند.

بازاریابی سنتیبازاریابی موبایلی
فهم آسان و ملموس بودنوجود کانال‌ها و روش‌های متنوع
تماس مستقیم با مشتریانبهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی برای موبایل
محدودیت زمانی و مکانیدسترسی به مخاطبان همه‌وقت و همه‌جا
هزینه زیادهزینه کم
امکان آزمون و خطای کمترامکان اجرای تست‌های A/B
تعامل و تأثیر کمترهدف‌گذاری بهتر و گزینه‌های سفارشی‌سازی
عدم امکان پیگیری و اندازه‌گیری دقیق نتایجبهره‌مندی از تبلیغات مبتنی بر موقعیت جغرافیایی
روش‌های قدیمی و همگام نبودن با پیشرفت تکنولوژیروش‌های جدید و مشکلات نقض حریم خصوصی

انواع استراتژی موبایل مارکتینگ

گفتیم که در بازاریابی موبایلی برندها از روش‌های مختلفی برای معرفی و تبلیغات محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم انواع استراتژی موبایل مارکتینگ چیست و چه روش‌هایی برای اجرای این استراتژی‌ها وجود دارد.

هر کسب و کار با توجه به نوع محصول یا خدمت و ویژگی‌های مخاطب هدف باید کانال و استراتژی درست را برای بازاریابی از طریق موبایل انتخاب کند و آن را جزئی از برنامه جامع بازاریابی خود قرار دهد. انواع روش‌های بازاریابی موبایلی عبارتند از:

  1. بازاریابی پیامکی
  2. بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  3. ایمیل مارکتینگ
  4. بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن
  5. تبلیغات درون‌برنامه‌ای
  6. ایجاد وب‌سایت ریسپانسیو (واکنش‌گرا)
  7. بازاریابی از طریق کدهای QR
  8. بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی
  9. تبلیغات جستجوی موبایلی
  10. بازاریابی واقعیت افزوده

در ادامه توضیحاتی در مورد هریک از روش‌های بالا به همراه مثال ارائه می‌کنیم.

۱. بازاریابی پیامکی

«بازاریابی پیامکی یا اس‌ام‌اس مارکتینگ» (SMS Marketing) که با نام بازاریابی از طریق «پیام متنی» (Text Message) نیز شناخته می‌شود، از ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی در مورد تبلیغات، تخفیف‌ها و تعامل با مخاطب استفاده می‌کند. این پیام‌های متنی بدون محدودیت زمانی و مکانی به مشتریان ارسال می‌شوند.

اس‌ام‌اس مارکتینگ امروزه به یکی از استراتژی‌های قدرتمند تبلیغات موبایلی تبدیل شده است و علت آن به نرخ دریافت، باز کردن و تعامل بالای مخاطبان با آن‌ها برمی‌گردد. بیایید چند آمار جالب را در این رابطه بررسی کنیم:

  • نرخ بازکردن پیامک‌ها بین ۹۰ تا ۹۹ درصد است.
  • ۹۰ درصد پیامک‌ها در سه دقیقه اول پس از ارسال باز می‌شوند.
  • نرخ کلیک لینک درون پیامک بیش از ۲ برابر نرخ کلیک ایمیل است.
بازاریابی پیامکی چیست

مزایای بازاریابی پیامکی

ارسال پیامک تبلیغاتی به شماره تماس مشتریان رایج‌ترین روش بازاریابی موبایلی است. در فهرست زیر سه مورد از اصلی‌ترین مزایای بازاریابی پیامکی آمده است.

  • ارسال اس‌ام‌اس آسان و نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی مثل تبلیغات تلویزیونی یا چاپی کم‌هزینه‌تر است.
  • ارسال SMS مانند ارسال ایمیل به مهارت‌های فنی خاصی نیاز ندارد و با ثبت‌نام در پنل‌های ارسال پیامک به سادگی قابل انجام است.
  • چون کاربران از طریق پوش نوتیفیکیشن از دریافت پیامک اطلاع می‌یابند بی‌توجهی به آن‌ها دشوار است و در بیشتر مواقع پیامک‌ها توسط کاربران باز و خوانده می‌شوند.

پیام‌های متنی به دلیل محدودیت تعداد کلمات عموما حاوی لینک هستند که کاربران را به صفحه فرود مشخصی از وب‌سایت هدایت می‌کند. این لینک اطلاعات بیشتری در مورد موضوع پیامک در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

استفاده بیش از حد از پیامک می‌تواند برای کاربران آزاردهنده باشد. بنابراین توجه داشته باشید که از این روش در حد اعتدال و برای مشتریانی که شماره تماس خود را با رضایت در اختیار شما قرار داده‌اند، استفاده کنید.

بهینه سازی بازاریابی پیامکی

ظرفیت هر پیامک در زبان فارسی ۷۰ کاراکتر است که شامل حروف، علامت‌ها و فاصله بین کلمات نیز می‌شود. در ادامه چند روش برای بهینه‌سازی بازاریابی پیامکی را بیان می‌کنیم.

  • ارسال پیامک برای یادآوری قرار ملاقات یا اطلاع‌رسانی که طبق آمارها میزان فروش را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.
پیامک اطلاع رسانی
  • ارسال پیامک برای نظرسنجی که از طریق آن می‌توان میزان رضایت مشتریان را سنجید و تعامل آن‌ها را افزایش داد.
ارسال پیامک برای نظرسنجی
  • ارسال پیامک‌های حاوی کد تخفیف آگاهی از برند و وفاداری مشتریان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
پیامک تخفیفی
  • با ارسال پیامک برای کمپین‌های مسابقه می‌توانید مشتریان را در مورد جوایز هیجان‌زده کنید.
پیامک مسابقه یا شرکت در قرعه کشی
  • ارسال پیامک‌های پیگیری وضعیت باعث می‌شود مشتریان از وضعیت مرسوله و محصولات خریداری شده تا زمان تحویل باخبر شوند.
پیامک پیگیری سفارش
  • کد یا شماره‌ای که پیامک از طریق آن ارسال می‌شود بهتر است تا جای ممکن کوتاه باشد. این کد را به کاربرانی که اقدام خاصی را در وب‌سایت شما انجام می‌دهند اعلام کنید یا اطلاع‌رسانی و به‌روزرسانی‌های جدید را برای آن‌ها از طریق آن کد ارسال کنید.
کد یا شماره ارسال کننده پیامک
  • قبل از اجرای کمپین‌های ایمیلی و پیامکی اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس مخاطبان را با میل و رضایت خودشان دریافت کرده‌اید.
  • حتما در کمپین‌های پیامکی امکان انصراف یا لغو را برای کاربران فراهم کنید.
ارسال بیش از حد از پیامک های تبلیغاتی

۲. بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

درصد بالایی از کاربران تلفن‌های همراه حداقل در یک شبکه اجتماعی فعال هستند. طبق آمار وب‌سایت Statista، فیس‌بوک بیش از ۲٫۸ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد و یوتیوب، واتس‌اپ و اینستاگرام به ترتیب بعد از این شبکه اجتماعی بیشترین کاربران فعال را دارند. بنابراین کسب و کارها می‌توانند از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در این پلتفرم‌ها برای بیشتر دیده شدن استفاده کنند.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مخصوص موبایل مارکتینگ نیست اما چون اغلب این پلتفرم‌ها به طور ویژه برای دستگاه‌های موبایل طراحی شده‌اند، اهمیت استفاده از آن‌ها برای تبلیغات و بازاریابی موبایلی کسب و کارهای کوچک و بزرگ دوچندان است.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به دلیل ماهیت تعاملی که دارند امکان ارتباط نزدیک و دوطرفه با کاربران را فراهم می‌کنند که این امر در ارتقای فرهنگ سازمانی، افزایش آگاهی از برند و نرخ تبدیل تأثیر بسزایی دارد.

با این‌که بسیاری از کسب و کارها تمرکز خود را تنها به پست‌های طبیعی شبکه‌های اجتماعی معطوف می‌کنند، استفاده از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به نوعی تضمین‌کننده نمایش محتوا به مخاطبان راغب (لید) کسب و کار است. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر امکان ایجاد پست‌های تبلیغی (Promoted Posts) را فراهم می‌کنند.

البته امکان ایجاد و انتشار تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر به دلیل پرداخت دلاری در ایران امکان‌پذیر نیست.

۳. ایمیل مارکتینگ

آیا می‌دانستید کاربران تلفن‌های همراه ایمیل خود را سه برابر بیشتر از دیگر کاربران چک می‌کنند؟ طبق آماری دیگر ۵۰ درصد ایمیل‌ها از طریق تلفن‌های همراه باز می‌شوند.

ایمیل مارکتینگ نیز مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استراتژی انحصاری موبایل مارکتینگ نیست ولی چون اکثریت کاربران از طریق تلفن همراه به ایمیل‌ها دسترسی دارند ضروری است که کمپین‌های ایمیلی را مناسب با تلفن همراه نیز بهینه‌سازی کنید.

بازاریابی ایمیلی

در زمان اجرای کمپین‌های ایمیلی حتما از این موضوع اطمینان حاصل کنید که ارسال خبرنامه‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی با طراحی بهینه و نمایش مناسب در موبایل همراه باشد.

بهینه سازی ایمیل مارکتینگ برای موبایل

گفتیم که ایمیل به عنوان یکی از کانال‌های اصلی کمپین‌های موبایل مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه نکاتی را بررسی می‌کنیم که به ما کمک می‌کنند کمپین‌های ایمیلی را برای کاربران موبایل به صورت بهینه برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

  1. ایجاد نسخه ساده و Html ایمیل: بسیاری از کسب و کارها متن ساده را ارسال می‌کنند و به خواننده برای بازکردن عکس‌ها و تصاویر درون ایمیل حق انتخاب می‌دهند. در مقابل در بعضی از ایمیل‌ها می‌بینیم که عکس‌ها به طور خودکار باز می‌شوند. در این صورت مطمئن باشید که اجرای خودکار ایمیل و کلیه محتویات آن به سرعت و در نهایت کیفیت انجام می‌شود.
  2. نگارش متن جایگزین (Alt Text) توصیف‌کننده: متن جایگزین به متنی گفته می‌شود که در صورت عدم بارگذاری تصویر به جای آن نوشته می‌شود. اگر هدر ایمیل شما تصویر است و نام اصلی دارد، آن را به متن جایگزین مرتبط با موضوع ایمیل تغییر دهید.
  3. موضوع (Subject) واضح و گویا: کاربران موبایل زمان کمی برای چک کردن ایمیل‌ها صرف می‌کنند، در نتیجه عموما جعبه دریافت ایمیل‌های خود را به سه بخش «الان بخوانم»، «پاک کنم» و «بعدا بخوانم» تقسیم می‌کنند. ایمیل‌های با عناوین مبهم به احتمال زیاد در دسته دوم قرار می‌گیرد. در نتیجه باید برای ایمیل‌ها عنوانی بنویسید که باعث شود کاربران سریع ایمیل شما را باز کنند یا حداقل آن را ستاره‌دار کنند تا بعدا بخوانند.
  4. مشخص کردن دقیق فرستنده: با وجود اینکه احتمالا کاربر شما را می‌شناسد، حتما در کادر فرستنده خود را معرفی کنید. این کار از گیج‌شدن کاربران جلوگیری می‌کند.

۴. بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن

«بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن» (App-based Marketing) شکلی از موبایل مارکتینگ است که با ایجاد و توسعه اپلیکیشن انحصاری برای وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی انجام می‌شود. انجام تبلیغات هدفمند در ارتباط با امکانات مختلف نرم‌افزار در زمان شروع به کار اپلیکیشن، به ترغیب بیشتر مشتریان برای دانلود و نصب نرم‌افزار کمک می‌کند.

مزایای بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن

طراحی و توسعه نرم‌افزار مخصوص برای وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی صرف‌نظر از هزینه، مزایای بسیاری را برای برندها ایجاد می‌کند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارائه تجربه کاربری بهتر: اپلیکیشن‌های موبایلی چون مخصوص تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی می‌شوند، به کاربران این دستگاه‌ها تجربه کاربری خوب و آسانی ارائه می‌کنند و مشتریان خیلی راحت می‌توانند در مدت زمان کوتاهی ثبت سفارش یا از دیگر امکانات آن استفاده کنند.
  2. وفاداری مشتریان: استفاده از اپلیکیشن در استراتژی بازاریابی در افزایش میزان وفاداری مشتریان اثرگذار است. علاوه بر جذب کاربران جدید، استفاده از اپلیکیشن کمک می‌کند اعتماد و وفاداری مشتریان فعلی و مخاطبان راغب برند افزایش پیدا کند.
  3. در دسترس بودن: تلفن‌های همراه همه‌جا همراه کاربران هستند و کاربران بخش زیادی از این زمان را صرف کار با اپلیکیشن‌های مختلف می‌کنند. کسب و کارها با استفاده از این فرصت می‌توانند همیشه در دسترس کاربران باشند و بیشتر در معرض دید آن‌ها قرار بگیرند.
بازاریابی با توسعه اپلیکیشن

مراحل مختلف بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن

کاربر در مراحل مختلف از زمان آشنایی با اپلیکیشن تا تبدیل شدن به مشتری وفادار مراحل مختلفی را طی می‌کند که می‌توان آن‌ها را در ۴ دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • مرحله «کسب» (Acquisition): نخستین مرحله تعامل کاربر با اپلیکیشن که شامل دانلود و نصب اپلیکیشن می‌شود.
  • مرحله «فعالسازی» (Activation): این مرحله نخستین اقدامات کاربر را برای شروع به کار اپلیکیشن شامل می‌شود. برای مثال وارد کردن آدرس ایمیل یا اقدامات اولیه دیگر.
  • مرحله «تعامل» (Engagement): در این مرحله کاربران با برند به طور شخصی و سفارشی تعامل می‌کنند و درآمدزایی نرم‌افزار آغاز می‌شود.
  • مرحله «وفاداری» (Loyalty): کاربران در این مرحله به دلیل رضایت‌مندی بالا از تجربه کاربری اپلیکیشن به مدافعان سرسخت آن تبدیل می‌شوند.

استفاده از این مراحل توسعه اپلیکیشن را آسان‌تر می‌کند اما در واقعیت ممکن است کاربران بین مراحل مختلف جا‌به‌جا شوند. به مجموعه این مراحل «چرخه حیات مشتری در اپلیکیشن» (Customer App Lifecycle) گفته می‌شود.

۵. تبلیغات درون‌برنامه‌ای

«تبلیغات درون‌برنامه‌ای» (In-App Advertising) روشی است که در آن اپلیکیشن تبلیغ کننده در ازای دریافت هزینه، تبلیغاتی را حین استفاده کاربر به او نمایش می‌دهد. بسیاری از بازی‌ها (In-game Advertisement) و اپلیکیشن‌ها در ازای دریافت هزینه، تبلیغات کسب و کارهای مختلف را در پلتفرم خود نمایش می‌دهند.

مزایای تبلیغات درون‌برنامه‌ای

تبلیغات درون‌برنامه‌ای اگرچه توسط پلتفرم تبلیغ‌دهنده و با صرف هزینه انجام می‌شوند اما مزیت‌های زیادی برای تبلیغ‌دهنده به همراه دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نرخ کلیک بالا، هدف‌گذاری بهتر مخاطبان و امکان سفارشی‌سازی تبلیغ اشاره کرد.

انواع تبلیغات درون‌برنامه‌ای

تبلیغات درون‌برنامه‌ای به عنوان یکی از استراتژی‌های کلیدی موبایل مارکتینگ شناخته می‌شود. در فهرست زیر انواع مختلف تبلیغات درون‌برنامه‌ای آورده شده است.

  • «تبلیغات نمایشی» (Display Advertising) مانند تبلیغات بنری که در بالا یا پایین صفحه نمایش موبایل ظاهر می‌شوند.
  • «تبلیغات همسان» (Native Advertising) که با توجه به نوع پلتفرم تبلیغ‌گر و بر اساس آن ایجاد می‌شوند.
  • «تبلیغات ویدیویی» (Video Ads): ویدیوهای تبلیغی تمام صفحه که در حین بازی یا کار با اپلیکیشن نمایش داده می‌شوند.
  • «تبلیغات بینابینی» (Interstitial Ads): این تبلیغات در حین استفاده از بخش‌های مختلف برنامه نمایش داده می‌شوند. برای مثال در زمان ورود از یک مرحله بازی به مرحله بعدی ممکن است با تبلیغات بینابینی مواجه شده باشید.
انواع تبلیغات درون برنامه ای

۶. ایجاد وب‌سایت ریسپانسیو

طراحی وب‌سایت به صورت «واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive) به روشی گفته می‌شود که در آن صفحات مختلف وب‌سایت برای بارگذاری در تمامی دستگاه‌ها از کامپیوترهای دسکتاپ گرفته تا تلفن همراه و تبلت، بهینه‌سازی می‌شود. در واقع با بهره‌مندی از طراحی واکنش‌گرا، وب‌سایت به طور خودکار چیدمان بخش‌های مختلف خود را بر اساس اندازه و نوع صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده تغییر می‌دهد.

طراحی وب سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو

در استراتژی موبایل مارکتینگ اهمیت طراحی ریسپانسیو برای وب‌سایت دو چندان است. طراحی واکنش‌گرا کمک می‌کند تمامی بخش‌های صفحات وب از متن‌ها تا دکمه‌ها گرفته همه به صورت کامل در صفحه نمایش دستگاه‌‌های موبایل به نمایش دربیایند.

مزایای وب‌سایت ریسپانسیو

بسیاری از کسب و کارها سوال می‌کنند که «آیا بهتر است یک وب‌سایت جداگانه مخصوص دستگاه‌های موبایل راه‌اندازی کنیم؟» کارشناسان دیجیتال مارکتینگ بر این باورند که ایجاد و طراحی وب‌سایت ریسپانسیو هم برای کسب و کارها آسان‌تر است و هم مدیریت آن به شکل موثرتری صورت می‌گیرد. بنابراین توصیه می‌کنیم همان وب‌سایت اصلی را برای استفاده کاربران موبایل بهینه‌سازی کنید. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های وب‌سایت‌های ریسپانسیو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ترافیک موبایل
  • سرعت بارگذاری بیشتر
  • نرخ تبدیل بالا
  • اجرای بهتر استراتژی سئو

۷. بازاریابی از طریق QR Code

یکی از روش‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه برای بهبود موبایل مارکتینگ استفاده از «کد پاسخ سریع» (Quick Response | QR Code) است. این کدها توسط کاربران موبایل اسکن می‌شوند و آن‌ها را به وب‌سایت، صفحه فرود، پروفایل شبکه‌های اجتماعی یا تماس با شماره مشخصی هدایت می‌کنند.

استفاده از کدهای پاسخ سریع

مزایای استفاده از QR کدها

QR کدها به یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های بازاریابی تبدیل شده‌اند و تقریبا همه‌جا از روی بلیت‌ها گرفته تا منوی رستوران و بسته‌بندی محصولات وجود دارند. از جمله مزایای این کدها برای برندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ویرایش داده‌ها حتی پس از چاپ شدن
  • امکان افزودن محتوای چند رسانه‌ای
  • انعطاف‌پذیری در اندازه
  • معتبر و قابل اطمینان

۸. بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

«بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی» (Location-based Marketing) به معنی استفاده از تبلیغاتی است که با توجه به موقعیت مکانی کاربر برای او نمایش داده می‌شوند. برای مثال رستوران‌ها می‌تواند تبلیغات رستوران را به افرادی که در محدوده رستوران در حال رفت و آمد هستند نمایش دهند و با این کار او را ترغیب به بازدید از رستوران و استفاده از خدمات کنند.

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

مزایای بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی فرصت بی‌نظیری برای برقراری ارتباط با مخاطبان محلی در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد. این ارتباط به دلیل برقراری از طریق تلفن‌های همراه قطعا ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان بوده و تأثیرگذاری آن بیشتر است. ۴ مزیت اصلی این نوع از بازاریابی برای کسب و کارها عبارتند از:

  1. شناخت و درک بهتر مشتریان
  2. بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو
  3. بهبود آگاهی از برند محلی
  4. مقرون‌به‌صرفه بودن
  5. بهبود سئو محلی

چه کسب و کارهایی باید از بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی استفاده کنند؟

تعدادی از کسب و کارها به واسطه نوع فعالیت می‌توانند بیشتر از مزایای این نوع بازاریابی استفاده کنند و به‌کارگیری بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی به نوعی برای آن‌ها در اولویت است.

بهبود سئو محلی در بازاریابی موبایلی مبتنی بر موقعیت مکانی

از جمله مهم‌ترین این کسب و کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رستوران‌ها: صاحبان رستوران‌ها و غذاخوری‌ها با استفاده از این نوع تبلیغات می‌توانند گردشگران و افراد محلی را که در نزدیکی محل رستوران هستند به استفاده از خدمات ترغیب کنند.
  • خرده‌فروشان: خرده‌فروشان نه‌تنها می‌توانند از این تبلیغات برای جذب مشتریان جدید استفاده کنند، بلکه می‌توانند آن را برای افزایش آگاهی از برند و وفاداری مشتریان فعلی نیز به کار بگیرند.
  • برگزارکنندگان رویدادها: صنایع برگزارکننده رویدادهای مختلف نیز می‌توانند برای جذب ترافیک محلی در نزدیکی محل برگزاری از این نوع تبلیغات استفاده کنند. این تبلیغات در افزایش تعامل مشتریان نزدیک و ارتقای تبلیغات رویداد آتی بسیار اثرگذار هستند.
  • سفر و گردشگری: کسب و کارهای حوزه سفر و گردشگری نیز می‌توانند از این نوع تبلیغات برای ارسال پیشنهادات مکانی و جذابیت‌های محل به صورت شخصی‌سازی شده به گردشگران حاضر در منطقه استفاده کنند.

۹٫ تبلیغات جستجوی موبایلی

در این روش بازاریابی که تحت عنوان «تبلیغات جستجوی موبایلی» (Mobile Search Ads) شناخته می‌شود، موتورهای جستجو در ازای پرداخت هزینه نوعی از تبلیغات بهینه‌سازی شده برای دستگاه‌های موبایل را نمایش می‌دهند. این تبلیغات امکانات ویژه‌ای برای بهبود تجربه کاربری مثل دکمه تماس یا مسیریابی سریع را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تبلیغات جستجوی موبایلی

بیش از ۶۰ درصد جستجوها در حال حاضر از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شوند. با چنین درصد بالایی بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو باید به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی موبایلی نیز مطرح شود.

ایجاد تبلیغات جستجوی موبایلی از طریق گوگل ادز و پلتفرم Google AdMob صورت می‌گیرد و به نوعی بازاریابی موتورهای جستجو است که برای دستگاه‌های موبایلی بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی شده است. این تبلیغات مشابه نتایج پولی ولی در قالب‌بندی ریسپانسیو و مناسب برای نمایش در دستگاه‌های موبایل در صفحه نتایج موتور جستجو به نمایش درمی‌آید.

۱۰٫ استفاده از واقعیت افزوده

یکی از روش‌های جدید در بازاریابی موبایلی استفاده از «واقعیت افزوده» (Augmented Reality) است که تنها برخی از برندها از آن استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد نیاز است کاربر حتما برای استفاده از این فناوری تلفن همراه هوشمند داشته باشد.

در این روش با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی امکان استفاده از محصول به صورت مجازی برقرار می‌شود تا مشتریان بتوانند قبل از خرید نمایی از محصول را در ذهن ایجاد کنند.

استفاده از واقعیت افزوده

تاکنون برندهایی مثل گوچی و ایکیا از این تکنولوژی در بهبود استراتژی‌های تبلیغاتی خود استفاده کرده‌اند تا تجربیات کاربری جذاب و هیجان‌انگیزی به کاربران خود ارائه کنند.

چرا موبایل مارکتینگ مهم است؟

در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی ترافیک حاصل از تلفن‌های همراه از کامپیوترهای دسکتاپ پیشی گرفت و همچنان نیز بر همین روال است. طبق آمارها ۵۲٫۲ درصد از ترافیک فضای آنلاین در سراسر جهان از طریق تلفن‌های همراه ایجاد می‌شود.

اهمیت موبایل مارکتینگ چیست؟

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت تعداد بسیار زیاد کاربران دستگاه‌های موبایل در فضای آنلاین می‌تواند به فرصت بسیار مناسبی برای کسب و کارها تبدیل شود تا از این حضور فعال به سود خود استفاده کنند. در ادامه دلایل اهمیت موبایل مارکتینگ را با نگاهی به چند آمار بررسی می‌کنیم.

  • کاربران ۸۹ درصد از زمان کار با تلفن‌های همراه را در اپلیکیشن‌های موبایلی می‌گذارنند که این به معنی تبدیل شدن دستگاه‌های تلفن همراه به ابزار ارتباطی غالب است.
  • بازدید کلی و میزان محتوای دستگاه‌های موبایلی به دلیل اندازه کوچکتر آن‌ها ساده‌تر شده است. از آنجا که تلفن‌های همراه این روزها کوچک‌تر و سبک‌تر از کامپیوترها شده‌اند، کاربران به راحتی آن‌ها را همه‌جا همراه خود می‌برند و هر زمان که نیاز باشد از طریق آن‌ها خرید می‌کنند.
  • دستگاه‌های همراه مدت زمان لازم برای خرید تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند.
  • در مقایسه با سال گذشته، ۵۰ درصد کاربران تلفن‌های هوشمند انتظار دارند فورا در استفاده از تلفن همراه خود بتوانند خرید خود را انجام دهند.
  • ۹۱ درصد از کاربران تلفن‌های همراه پس از دیدن تبلیغات مرتبط تصمیم می‌گیرند محصول یا خدمتی خاص را خریداری کنند.
  • دو سوم مشتریان دارای تلفن‌های هوشمند ترجیح می‌دهند از کسب و کارهای دارای اپلیکیشن یا وب‌سایت ریسپانسیو با محتوای سفارشی‌سازی شده و بر اساس موقعیت جغرافیایی‌شان خرید کنند.
  • ۴۰ درصد از تراکنش‌های آنلاین از طریق تلفن‌های هوشمند اتفاق می‌افتند.

نحوه اجرای استراتژی موبایل مارکتینگ

تا این قسمت از مطلب آموختیم که موبایل مارکتینگ چیست و چه استراتژی‌هایی برای انجام آن وجود دارد. در ادامه بررسی می‌کنیم برای اجرای این استراتژی‌ها چه اقداماتی باید انجام دهیم. برای اجرای استراتژی موبایل مارکتینگ سه گام اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  1. شناخت کاربران موبایلی: شناخت ویژگی‌های کاربران و دستگاه‌های مورد استفاده آن‌ها کمک می‌کند برای بهینه‌سازی کمپین‌های مختلف موبایل مارکتینگ واقع‌بینانه‌تر اولویت‌بندی کنید. به عنوان مثال مخاطب شما بیشتر از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند یا iOS و مواردی از این دست.
  2. تعیین اهداف واقع‌گرایانه و قابل اندازه‌گیری: اگر تازه در شروع فرآیند بازاریابی موبایلی هستید این مرحله به شما کمک می‌کند ببینید تاکتیک‌های شما موثر هستند یا خیر. بازاریابی موبایلی نمی‌تواند جایگزین دیگر استراتژی‌های بازاریابی شود و باید جزئی از آن‌ها باشد. اهداف معمولی که برای کمپین‌های موبایلی در نظر می‌گیرند عبارتند از:
    • افزایش فروش
    • بهبود رضایت و خدمات مشتریان
    • افزایش تعامل و وفاداری مشتریان
    • بهبود حفظ مشتریان

    تعریف هدف به صورت مشخص به شما کمک می‌کند جزئی تر به موضوع نگاه کنید و روش‌های موثرتری را برای بازگشت سرمایه انتخاب کنید.

  3. ایجاد پایگاه داده برای تست: برای تست و آزمایش اولین کمپین‌ها مشتریان وفادار را شناسایی و از آن‌ها استفاده کنید. دستگاه‌های همراه به شخصی‌سازی نیاز دارند و یک تست کوتاه و بازخورد آن باعث می‌شود بهتر بتوانید نقاط ضعف را شناسایی و برطرف کنید. با این روش می‌توانید برای مقیاس‌های بزرگ‌تر تجربه کاربری بهتری در اختیار کاربران قرار دهید.
اجرای استراتژی موبایل مارکتینگ

مزایای موبایل مارکتینگ چیست؟

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم موبایل مارکتینگ چیست و چه استراتژی‌هایی دارد و برای اجرای این استراتژی‌ها چه اقداماتی باید انجام دهیم. بعد از آشنایی با این نکات بد نیست نگاهی به مزایای این روش بازاریابی داشته باشیم تا ببینیم کسب و کارها از آن چه سودی می‌برند. در فهرست زیر چند مورد از مزایای بازاریابی موبایلی آمده است.

  1. ایجاد ارتباط شخصی و سفارشی با کاربران: دسترسی به مخاطبان از طریق دستگاه‌های همراه نوعی ارتباط دوطرفه بین برند و کاربران شکل می‌دهد. برای مثال بازاریابان می‌توانند صفحات وب را بر اساس الگوی رفتاری کاربران سفارشی کنند یا پوش‌نوتیفیکشن‌های شخصی برای هر کاربر ارسال کنند و کدهای تخفیف مخصوصی به مشتریان پیشنهاد دهند.
  2. سرعت و تأثیر بالا: با بازاریابی موبایلی کسب و کارها به شکل سریع‌تر و سازنده‌تری به مخاطبان خود دسترسی پیدا می‌کنند. برای مثال نرخ باز شدن پیامک‌ها در بازه ۹۰ تا ۹۹ درصد اعلام شده‌است.
  3. نرخ تعامل بالا: استراتژی موبایل مارکتینگ بهینه با ارسال به موقع پیام‌های سفارشی به مخاطبان به شکل موثری با آن‌ها تعامل برقرار می‌کند. در حال حاضر کاربران مدت زمان زیادی را صرف چک کردن تلفن همراه خود می‌کنند و به بررسی روزانه وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های خاصی عادت کرده‌اند. این موضوع آن‌ها را به کاربران وفادار تبدیل می‌کند که تمایل زیادی دارند «تبدیل» (Convert) کامل انجام دهند.
  4. نرخ کلیک و تبدیل بالا: نرخ تبدیل و نرخ کلیک همیشه در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های موبایلی بالاتر است. فراموش نکنیم تمام اهمیت موبایل مارکتینگ در ارسال محتوای سفارشی برای کاربران خلاصه می‌شود و کاربران اطلاعات تماس و دیگر اطلاعات شخصی خود را در اختیار برندهایی می‌گذارند که می‌خواهند با آن‌ها تعامل داشته باشند. بنابراین برای دریافت پیام‌های شما کاملا آماده هستند. نتیجه این آمادگی نرخ کلیک و تبدیل بالا است.
  5. مزیت تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی: «محلی کردن» (Localization) شخصی‌سازی موبایل مارکتینگ را به مرحله جدیدی ارتقا می‌دهد. دستگاه‌های همراه کسب و کارها را قادر می‌کنند از موقعیت جغرافیایی کاربران مطلع شوند و در نتیجه این اطلاعات، پیام‌های موثر و سفارشی را به گروه‌های خاصی از مخاطبان هدف ارسال کنند.
  6. بهبود برندها در نظر موتورهای جستجو: موتورهای جستجو به وب‌سایت‌های ریسپانسیو با اجرای بهتر در دستگاه‌های موبایل رتبه بهتری می‌دهند. بیش از ۶۰ درصد از جستجوها از طریق دستگاه‌های موبایلی انجام می‌شوند. برای بهره‌مندی از این پتانسیل بالا سئو باید بخش بسیار مهمی از استراتژی بازاریابی موبایلی باشد.
  7. امکان وایرال شدن به سادگی: محتوای شما در بازاریابی موبایلی امکان اشتراک‌گذاری سریع‌تری دارد و در زمان کوتاه‌تری «پربازدید» (Viral) می‌شود. دستگاه‌های موبایل قابل حمل هستند. این ویژگی باعث می‌«شود تبلیغات و پیام‌های شما نیز قابل حمل باشند، بنابراین دسترسی به آن‌ها در همه‌جا امکان‌پذیر خواهد بود و محدویتی به زمان و مکان ندارد.
  8. بازی‌وار سازی تلاش‌های بازاریابی: از میان تعداد زیاد کاربران موبایل قطعا بسیاری از آن‌ها به بازی نیز علاقه‌مند هستند. این نکته تلفن‌های هوشمند را به مدیوم مناسبی برای بازی‌وارسازی تبلیغات تبدیل می‌کنند.
  9. هزینه‌کم‌تر: در مقایسه بازاریابی موبایلی و سنتی به این نکته اشاره کردیم که بسیاری از استراتژی‌های این روش نسبت به روش‌های قدیمی‌تر بسیار کم‌هزینه‌تر هستند.
  10. امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی: پلتفرم این شبکه‌ها برای دستگاه‌های موبایلی طراحی و بهینه‌سازی شده است. به همین دلیل است که تبلیغ و فعالیت در آن‌ها در پیشبرد استراتژی‌های موبایل مارکتینگ بسیار موثر است. از طرف دیگر تقریبا تمامی کاربران دستگاه‌های همراه حداقل در یک شبکه اجتماعی فعالیت دارند.
مزایای موبایل مارکتینگ چیست

معایب موبایل مارکتینگ چیست؟

هر استراتژی بازاریابی ممکن است در کنار مزایای بی‌شمار خود معایب یا به عبارت بهتر محدودیت‌هایی نیز داشته باشد. در ادامه به چند مورد از معایب بازاریابی موبایلی اشاره می‌کنیم.

  1. ارسال پیامک‌های سفارشی و ایمیل به کاربران و اطلاعات موقعیت جغرافیایی نیازمند دریافت اطلاعات شخصی مثل شماره تماس یا آدرس ایمیل است. کسب و کارها موظف هستند این اطلاعات را با رضایت خود کاربران از آن‌ها دریافت و در پایگاه داده ذخیره‌سازی کنند. بنابراین مسائل مربوط به حریم خصوصی ممکن است کمی برای بازاریابان دردسرساز شود.
  2. موبایل مارکتینگ به همان میزان که سریع و موثر عمل می‌کند فرصت کمی هم برای جبران اشتباهات دارد.
  3. استراتژی‌های بازاریابی موبایلی در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر و تحول هستند و کسب و کارها برای هماهنگی با این تغییرات باید همیشه در حال به‌روزرسانی تاکتیک‌های بازاریابی خود باشند.
  4. دستگاه‌های موبایل همیشه در اندازه استاندارد تولید نمی‌شوند و کمپین‌های موبایل مارکتینگ نیاز است برای انواع مختلف و متنوعی از دستگاه‌ها بهینه‌سازی شوند.
  5. به دلیل شخصی بودن تلفن‌های همراه، کاربران در صورت دریافت پیام‌های غیر‌مرتبط بیشتر آزرده‌خاطر می‌شوند.
  6. برای ایجاد تجربه کاربری بهینه و مفید باید از این موضوع که وب‌سایت و پلتفرم‌های فروش شما کاملا برای دستگاه‌های موبایلی بهینه‌سازی شده‌اند اطمینان حاصل کنید.
  7. به همان سرعتی که محتوای خوب دیده و مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد، تجربیات بد مشتریان نیز به سرعت در فضای مجازی وایرال می‌شود.
معایب موبایل مارکتینگ چیست

ابزارهای موبایل مارکتینگ

طرح‌ریزی و ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ به دلیل تنوع روش‌ها و تکنیک‌ها ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد. از طرف دیگر به دلیل قابل اندازه‌گیری بودن نتایج و «شاخص‌های کلیدی عملکرد» (KPIs) پیگیری نتایج کمپین نیز دشوار است و تداخل زیادی با دیگر حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ دارد.

برای کم‌کردن پیچیدگی این موضوع در آخرین بخش این مطلب به سراغ معرفی چند مورد از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی موبایلی می‌رویم و نگاهی به امکانات مختلف آن‌ها خواهیم داشت.

ابزارهای موبایل مارکتینگ

این ابزارها نه تنها پیگیری کمپین را برای شما آسان‌تر می‌کنند، بلکه در ارتقا و رشد آن نیز تأثیر بسزایی دارند. انواع ابزارهایی که برای کمپین‌های موبایل مارکتینگ لازم هستند در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

  1. ابزارهای تحلیلی
  2. ابزارهای شبکه‌های اجتماعی
  3. ابزارهای سئو

در ادامه انواعی از هرکدام را بررسی می‌کنیم.

ابزارهای تحلیلی

در موبایل مارکتینگ شاخص‌های زیادی برای اندازه‌گیری وجود دارد و نباید با اعداد و داده بیگانه باشیم. در واقع آنچه که موفقیت در کمپین‌های این روش بازاریابی را تضمین می‌کند توجه به داده‌ها و ارقامی است که برای شاخص‌های کلیدی مطرح می‌شوند. دو مورد از کامل‌ترین ابزارهای تحلیلی موبایل مارکتینگ عبارتند از:

  • گوگل آنالیتیکس
  • AppsFlyer

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس اولین ابزار ضروری و کامل برای بازاریابی دیجیتال است. این ابزار امکانات بسیار زیادی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و اگرچه منحصرا برای بازاریابی موبایل ایجاد نشده اما شاخص‌های مرتبطی را اندازه‌گیری می‌کند که باید حتما آن‌ها را در کمپین‌های موبایلی پیگیری کنید.

لینک سایت گوگل آنالیتیکس: «+»

ابزار گوگل آنالیتیکس

در فهرست زیر بخشی از امکانات این ابزار آمده است.

  • گزارش‌های مربوط به ترافیک
  • پیگیری کمپین‌ها
  • پیگیری تبدیل‌ (Conversion)
  • ایجاد داشبورد سفارشی
  • ارجاعات کلمه کلیدی
  • پیگیری رویدادها
  • ارائه گزارش در زمان واقعی
  • ارائه شاخص‌های سفارشی

AppsFlyer

این ابزار قدرتمند به طور ویژه و تخصصی برای آنالیز کمپین‌های موبایلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید از آن برای پیگیری و بهبود کمپین‌های موبایلی استفاده کنید، میزان تعامل با اپلیکیشن را بسنجید و غیره. این ابزار به شما در تحلیل داده و تصمیم‌گیری بهتر در بازاریابی کمک بسیاری می‌کند.

لینک سایت ابزار AppsFlyer: «+»

ابزار appsflyer

از ابزار AppsFlyer می‌توان در کسب و کارهای مختلفی مثل خرده‌فروشی، سفر، سرگرمی، غذا و نوشیدنی و غیره استفاده کرد. از جمله امکانات این ابزار عبارتند از:

  • گزارش‌های ایمپرشن
  • اندازه‌‌گیری‌های چند کاناله
  • گزارش‌های بازگشت سرمایه
  • اجرای تست‌های A/B
  • تفکیک مخاطبان
  • مدیریت پیام‌های متنی
  • آنالیز وب‌سایت
  • بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی
  • مدیریت ایمیل مارکتینگ

این ابزار هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی دارد.

ابزارهای شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی عضو جدایی‌ناپذیر استراتژی بازاریابی موبایلی هستند. کاربران این روزها برای جستجو، سرگرمی، تعامل با دیگران و حتی خرید کردن از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بنابراین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در همکاری با موبایل مارکتینگ در جلب توجه هرچه بیشتر مخاطبان در فضای آنلاین بسیار موثر است.

یکی از چالش‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی مدیریت فعالیت در چند پلتفرم به طور همزمان است. این همزمانی نیاز به تقویم محتوایی برای تولید، انتشار و ارتقای محتوا دارد به همین دلیل است که کارشناس دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای مدیریت و رصد شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری فعالیت و برنامه‌ریزی محتوایی استفاده می‌کند. در این قسمت دو ابزار خارجی و یک ابزار ایرانی مدیریت شبکه‌های اجتماعی را معرفی می‌کنیم.

  • Hootsuite
  • Buffer
  • تیک آبی

Hootsuite

ابزار Hootsuite محبوب‌ترین ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. این محبوبیت دلایل بسیاری دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امکان زمان‌بندی برای انتشار پست‌ها، مدیریت برنامه تولید محتوا و پیگیری عملکرد پست‌های انتشار یافته با داشبورد کامل و رابط کاربری آسان اشاره کرد.

ابزار Hootsuite یک نسخه رایگان دارد که با استفاده از آن می‌توانید برای یک ماه حداکثر ۱۰ حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی را مدیریت و برای انتشار ۳۰ پست برنامه زمانی تنظیم کنید.

لینک سایت ابزار Hootsuite: «+»

ابزار Hootsuite

چند مورد از امکاناتی که این ابزار در اختیار کارشناسان شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد در فهرست زیر آمده است:

  • امکان زمان‌بندی انتشار
  • پیگیری و رصد عملکرد پست‌ها
  • مدیریت تولید محتوا
  • تحلیل شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت تیم و کمپین

Buffer

با استفاده از ابزار Buffer امکان مدیریت چند پروفایل در شبکه‌های اجتماعی مختلف فراهم می‌شود. این پلتفرم ابزارهایی را برای انتشار، آنالیز و تعامل در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانند هم تولید محتوا و هم کمپین‌های پولی را به طور کامل اجرا و پیگیری کنند.

لینک سایت ابزار Buffer: «+»

ابزار Buffer

این ابزارها به دو دسته ابزارهای انتشار محتوا و آنالیز کمپین تقسیم می‌شوند و برای هرکدام هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌شود. مهم‌ترین قابلیت‌های ابزار Buffer عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی انتشار استوری
  • برنامه‌ریزی هشتگ‌گذاری
  • مدیریت تگ‌های اینستاگرام
  • تحلیل پست‌ و استوری
  • ارائه گزارش‌های سفارشی

تیک آبی

یکی از ابزارهای ایرانی برای مدیریت و رصد شبکه‌های اجتماعی ابزار تیک آبی است که برای مدیریت انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی، رصد فعالیت رقیبان، بررسی و رتبه‌بندی دنبال‌کنندگان اینستاگرام و بهینه‌سازی جامعه هدف امکانات جالب توجهی را ارائه می‌دهد.

ابزار تیک آبی

ابزارهای سئو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو در موفقیت کمپین‌های بازاریابی موبایلی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. یکی از بهترین ابزارهای سئو گوگل آنالیتیکس است که در بخش ابزار‌های تحلیلی به بررسی آن پرداختیم. دو ابزار مهم دیگر در سئو، سرچ کنسول گوگل و‌ SEMRush هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل یکی از سرویس‌های رایگان گوگل است که در بهینه‌سازی رتبه‌بندی وب‌سایت و عیب‌یابی موارد مربوط به سئو تکنیکال کمک بسیاری به کارشناس سئو می‌کند و تحلیل‌های بسیاری برای بهبود رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج فراهم می‌کند.

لینک سایت سرچ کنسول گوگل: «+»

امکانات مهمی که این ابزار فراهم می‌کند در فهرست زیر آمده است:

  • آنالیز کلمات کلیدی بر اساس عبارات مورد جستجوی کاربران
  • اندازه‌گیری شاخص‌های کلیدی تعامل کاربران مانند نرخ کلیک و تعداد ایمپرشن‌ها
  • بررسی جایگاه صفحات وب‌سایت در SERP
  • اعلام خطاها و صفحات نمایه‌گذاری نشده
  • بررسی نمایه‌گذاری صفحات در دستگاه‌های موبایلی
نمایه گذاری صفحات در موبایل با گوگل سرچ کنسول

SEMRush

این پلتفرم با بیش از ۴ میلیون کاربر در سراسر جهان یکی از ابزارهای کاربردی و جامع در زمینه سئوی وب‌سایت است. ابزار SEMRush به کسب و کارها در آنالیز رقیبان، تحقیق کلمات کلیدی، بررسی رتبه‌بندی و ترافیک ورودی کمک بسیاری می‌کند. نسخه رایگان این ابزار امکانات محدودی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و برای استفاده از امکانات پیشرفته باید نسخه پریمیوم آن را خریداری کنید.

لینک وب‌سایت ابزار SEMRush: «+»

ابزار semrush

امکانات مهمی که این ابزار فراهم می‌کند در فهرست زیر آمده است:

  • ارائه داده‌های مربوط به ترافیک طبیعی
  • تحقیق حرفه‌ای کلمات کلیدی
  • ایجاد بک لینک
  • بررسی جایگاه در صفحه نتایج
  • بررسی سئو داخلی
  • بررسی محتوا و سایت
  • ارائه الگوی محتوا بر اساس سئو

سوالات پرتکرار در مورد موبایل مارکتینگ

در این مطلب بررسی کردیم موبایل مارکتینگ چیست و چه استراتژی‌هایی برای انجام آن وجود دارد. ادامه مطلب نیز به مقایسه بازاریابی سنتی و بازاریابی موبایلی اختصاص داشت و پس از آن مزایا و معایب این روش بازاریابی را بررسی کردیم. در این قسمت به چند سوال پرتکرار در مورد موبایل مارکتینگ پاسخ می‌دهیم.

موبایل مارکتینگ چیست؟

موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی به تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات از طریق دستگاه‌های همراه یا موبایل گفته می‌شود. این روش بازاریابی جزئی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است و باید با اقدامات بهینه‌سازی محتوا و وب‌سایت همسو و هم‌مسیر باشد.

انواع استراتژی های موبایل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی موبایلی روش‌ها و کانال‌های متنوعی برای انجام تبلیغات دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. متداول‌ترین استراتژی‌های موبایل مارکتینگ عبارتند از: بازاریابی پیامکی، بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن، تبلیغات درون‌برنامه‌ای، ایجاد وب‌سایت ریسپانسیو، بازاریابی از طریق کدهای QR، بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی، تبلیغات جستجوی موبایلی و بازاریابی از طریق واقعیت افزوده.

مزایای موبایل مارکتینگ چیست؟

موبایل مارکتینگ به دلیل همگامی با تکنولوژی‌های روز دنیا مزایای بی‌شماری را برای کسب و کارها ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث تمایز آن‌ها با کسب و کارهای رقیب شود. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به ایجاد ارتباط شخصی و سفارشی با کاربران، سرعت و تأثیر بالا، نرخ تعامل بالا، نرخ کلیک و تبدیل بالا، مزیت تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی، بهبود برندها در نظر موتورهای جستجو، امکان وایرال شدن به سادگی، بازی‌وار سازی تلاش‌های بازاریابی، هزینه‌کم‌تر و امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

معایب موبایل مارکتینگ چیست؟

موبایل مارکتینگ در کنار مزیت‌ها، معایب و محدویت‌هایی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: مسائل مربوط به نقض حریم خصوصی کاربران، فرصت کم برای جبران اشتباه، تغییر و تحول دائمی، لزوم بهینه‌سازی کمپین‌ها با انواع متنوعی از دستگاه‌های موبایل و ویرال شدن بسیار سریع نظرات و تجربیات بد کاربران.

بازاریابی موبایلی چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟

بازاریابی موبایلی از روش‌های نوین‌تر برای برقراری ارتباط هدفمند با مخاطب هدف استفاده می‌کند و محدودیتی به زمان و مکان ندارد. همچنین این روش بر خلاف بازاریابی سنتی امکان آزمون و خطا در بعضی از کمپین‌ها را فراهم می‌کند. موبایل مارکتینگ می‌تواند از بازاریابی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات هدفمند و تولید محتوای سفارشی برای کاربران استفاده کند. مجموع استراتژی‌های بازاریابی موبایلی هزینه کم‌هزینه‌تر هستند و البته در مقایسه با بازاریابی سنتی ممکن است برای مخاطبان کم‌تر ملموس باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *