مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

شمارش سلول های پر شده در اکسل

اکسل از آن دسته نرم‌افزارهایی است که مبتدی‌ترین تا حرفه‌ای‌ترین افراد با آن سر و کار دارند و از این ابزار قدرتمند استفاده می‌کنند. داده‌های متنوعی را می‌توان در سلول‌های صفحه گسترده نرم‌افزار اکسل وارد کرد، اما گاهی هم بنا به دلایلی، نیاز می‌شود تعداد سلول‌هایی که در آن‌ها داده‌ای وارد شده است را بشماریم. در این مطلب قصد داریم نحوه شمارش سلول های پر در اکسل را مرور کنیم.

 

استفاده از تابع Counta برای شمارش سلول های پر در اکسل

تابع Counta ابزاری است که سلول‌های انتخاب‌شده را بررسی کرده و تعداد سلول‌هایی که خالی نیستند را نمایش می‌دهد. ساختار کلی تابع Counta در اکسل به این شکل است:

=Counta(value1, value2, ...)

در این تابع، می‌توان سلول‌های موردنظر را یک به یک برای بررسی انتخاب کرد یا بازه سلول‌ها را مشخص و خانه‌های پر را پیدا کرد. در هردو صورت، امکان انتخاب چند سلول برای بررسی وجود خواهد داشت. البته در اکسل توابع دیگری هم برای شمارش سلول‌ها وجود دارند. به‌عنوان مثال از تابع Count برای شمارش سلول‌هایی که در آن‌ها عدد نوشته شده، استفاده می‌شود.

تابع Counta کاربری ساده و مشخصی دارد. این ابزار تنها یک وظیفه داشته و آن هم شمارش سلول های پر در اکسل است. اما تابع موردبحث در زمان تشخیص پر یا خالی بودن سلول‌ها چندان انعطاف‌پذیر نیست. به‌عنوان مثال اگر در یکی از سلول‌ها تنها یک فاصله (space) تایپ شده باشد، تابع Counta آن سلول را پر تشخیص داده و می‌شمارد.

به همین خاطر توجه به نکات زیر در زمان استفاده از تابع Counta توصیه می‌شود:

  • رشته‌های خالی مانند ” “   از نظر Counta خالی نیستند و شمرده خواهند شد.
  • سلول‌هایی که خطا (Error) نشان می‌دهند خالی نبوده و شمرده می‌شوند.
  • سلولی که مقدار ۰ یا ۰ دارد، خالی محسوب نشده و شمرده خواهد شد.
  • سلول‌هایی که با استفاده از فرمت‌های خاص، مانند همرنگ کردن نوشته و پس‌زمینه سلول، خالی به نظر می‌رسند، از دید Counta خالی نبوده و شمرده می‌شوند.

به طور خلاصه، اگر هر نوع مقدار، داده یا اطلاعاتی در سلول وجود داشته باشد، از نظر تابع Counta این سلول خالی نبوده و در شمارش منظور می‌شود. با این حال، اگر برای شمارش سلول های پر در اکسل دنبال ساده‌ترین روش هستید، تابع Counta ابزار مناسبی است.

روش شمارش سلول های پر در اکسل با تابع Counta

موارد استفاده تابع Counta در هر شرایطی، محدود به کاربرد اصلی آن که شمارش سلول های پر در اکسل است می‌شود.

برای مثال در تصویر زیر، فهرستی از بعضی قطعات خودرو و نظر کارشناس درباره سلامت آن‌ها آورده شده است:

شمارش سلول های پر در اکسل

 

+  همچنین در ریسمونک بخوانید:

آموزش تفکیک بر اساس تاریخ در اکسل

 

 

 

 

در این مثال، هدف پیدا کردن تعداد قطعاتی است که کارشناس بازرسی کرده و درباره آن‌ها نظر خود را یادداشت کرده است. برای این کار به جای شمارش تک تک سلول‌های صفحه، از تابع Counta برای شمارش استفاده می‌کنیم.

نظرات کارشناس در مثال فوق، در سلول‌های B۲ الی B۹ یادداشت شده‌اند. به همین خاطر تابع را برای بررسی این بازه در گام‌های زیر می‌نویسیم:

  1. سلولی که می‌خواهیم نتیجه شمارش در آن نوشته شود را انتخاب می‌کنیم.
  2. روی فضای فرمول‌نویسی اکسل کلیک کرده و تابع را به‌صورت زیر می‌نویسیم:
    =Counta(B2:B10)
  1. دکمه Enter را بزنید.
شمارش سلول های پر در اکسل

با زدن دکمه Enter روی کیبورد، تابع Counta به‌سرعت تعداد سلول‌های پر را شمرده و نمایش می‌دهد. در مثال فوق، نتیجه تعداد قطعاتی را نشان می‌دهد که کارشناس بازرسی کرده بود. این عدد شامل سلول‌های خالی نیست چرا که تابع Counta سلول‌های خالی را در شمارش لحاظ نمی‌کند.

توجه داشته باشید که در صورت نیاز، می‌توانید در فرمول خود به جای قرار دادن بازه، چند سلول خاص را انتخاب کنید تا تابع فقط پر یا خالی بودن همین سلول‌ها را بررسی کند. برای این کار کافیست فرمول را بنویسید و داخل پرانتز، آدرس سلول‌های موردنظر را با کاما از هم جدا کنید. برای مثال:

=Counta(B3,B4,B7)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در اینجا تابع تنها خانه‌های B۴ ،B۳ و B۷ را بررسی کرده و تعداد سلول‌های پر را از بین همین خانه‌ها مشخص می‌کند.

شمارش سلول های پر در اکسل

نرم‌افزار اکسل پر است از توابع و فرمول‌های کاربردی که هرکدام برای شرایط خاصی طراحی شده‌اند. در این مطلب با تابع Counta و نحوه استفاده از آن در اکسل آشنا شدید. پس اگر در آینده خواستید در بین چندین سلول، تعداد خانه‌های پر را پیدا کنید،‌ تابع موردنیاز خود را می‌شناسید.

سوالات متداول

در انتها به سوالات متداول درباره شمارش سلول های پر در اکسل می پردازیم:

تابع Counta در اکسل چیست ؟

تابع Counta در اکسل برای شمارش سلول‌های پر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای یادگیری نحوه استفاده از این تابع ادامه مطلب را مطالعه کنید.

چرا تابع Counta در اکسل خانه های خالی را می شمارد ؟

بعضی از سلول‌های اکسل به ظاهر خالی هستند اما ممکن است در آن‌ها یک فاصله (اسپیس) وجود داشته یا رنگ فونت و پس‌زمینه در آن‌ها یکی شده باشد. تابع Counta این سلول‌ها را شمارش خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *