مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

راه استفاده از هوش مصنوعی

راه استفاده از هوش مصنوعی

«هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر است که به ما امکان می‌دهد تا با استفاده از الگوریتم‌ها و داده‌ها، سیستم‌هایی را طراحی کنیم که قادر به انجام وظایف پیچیده و هوشمندانه باشند. کاربردهای هوش مصنوعی را می‌توان در زمینه‌های مختلفی مانند پزشکی، تجارت، آموزش، هنر و سرگرمی ملاحظه کرد. امروزه، افرادی بسیاری از ابزارهای مختلف هوشمند برای انجام امور مختلف خود استفاده می‌کنند که برای بهره‌گیری از این ابزارها، نیازی به دانش فنی و تخصصی ندارند. البته برای افرادی که تاکنون هیچ تجربه‌ای از کار کردن با ابزارهای هوشمند ندارند، ممکن است سوال پیش بیاید که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم که در این مطلب از مجله فرادرس به پاسخ این پرسش می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

در ابتدای مطلب حاضر، ضمن معرفی کلی حوزه هوش مصنوعی، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که از آن در چه زمینه‌هایی می‌توان بهره‌ بگیریم و چه ابزارهای هوشمندی برای گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای پیشبرد اهداف مختلف استفاده کنیم. در ابتدای مطلب حاضر از مجله فرادرس، به مقدمه‌ای از هوش مصنوعی می‌پردازیم تا افراد تازه‌کار با اهداف این حوزه به‌صورت کلی آشنا شوند. سپس، مثال‌های کاربردی از ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف زندگی انسان ارائه خواهیم کرد تا خوانندگان با برخی از پرکاربردترین ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی آشنا شوند و در انجام کارهای خود از آن‌ها بهره بگیرند.

آشنایی با هوش مصنوعی

هدف از رشته هوش مصنوعی طراحی و ساخت سیستم‌های هوشمندی است که رفتار و طریقه تفکر انسان را به منظور حل مسئله یا انجام وظیفه‌ای خاص شبیه‌سازی کنند. هوش مصنوعی ترکیبی از مباحث الگوریتم های یادگیری ماشین و الگوریتم های یادگیری عمیق است. این الگوریتم‌ها با استفاده از حجم زیادی داده، یاد می‌گیرند چطور درباره مسئله‌ای خاص تصمیم بگیرند.

آشنایی با هوش مصنوعی

امروزه، کاربردهای شاخه های هوش مصنوعی را در بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر ملاحظه می‌کنیم. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی روال انجام کارها را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که انسان می‌تواند با استفاده از آن‌ها، وظایف و کارهای محول شده را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهد.

آموزش هوش مصنوعی – مقدماتی
فیلم آموزش هوش مصنوعی – مقدماتی در فرادرس
کلیک کنید

می‌توان سیستم‌های هوش مصنوعی را که در زندگی روزانه انسان به کار می‌روند، به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

  • سیستم‌های نرم‌افزاری هوشمند: برنامه‌های نرم‌افزاری هوشمندی که می‌توان آن‌ها را از اینترنت دانلود کرد، جزء سیستم‌های نرم‌افزاری هوشمند در نظر گرفته می‌شوند. برای کار با این سیستم‌ها کافی است یک دستگاه سخت‌افزاری نظیر گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر و لپتاپ شخصی را در اختیار داشته باشید. برنامه‌هایی نظیر دستیار صوتی هوشمند مانند الکسا، نرم‌افزارهای تشخیص اشیا یا تشخیص چهره از جمله سیستم‌های نرم‌افزاری هوش مصنوعی محسوب می‌شوند.
  • سیستم‌های سخت‌افزاری هوشمند: سیستم‌های سخت‌افزاری هوشمند را می‌توان دستاورد رشته رباتیک به حساب آورد. ماشین‌های خودران، جاروبرقی هوشمند، ربات‌های هوش مصنوعی از جمله سیستم‌های سخت‌افزاری هوشمندی هستند که یک سری وظایف را بر پایه روش‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهند.

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم و در انجام چه کارهایی می‌توانیم از دستاوردهای این حیطه بهره‌مند شویم.

در خرید شخصی چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

از ابزارها و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان برای ساخت موتورهای پیشنهاد دهنده استفاده کنیم که در هنگام خرید کاربران و مشتریان به آن‌ها کمک کنند. این سیستم‌ها می‌توانند بر اساس اطلاعات و فعالیت‌های قبلی مشتریان، علایق آن‌ها و جستجوهای اخیر محصولات توسط آن‌ها، محصولاتی را به آن‌ها پیشنهاد دهند که مورد نیاز آن‌ها باشند. بدین طریق، تعامل بین فروشنده یا ارائه دهنده خدمات و مشتری بیشتر خواهد شد.

آموزش چت جی پی تی ChatGPT در بازاریابی و مارکتینگ
فیلم آموزش چت جی پی تی ChatGPT در بازاریابی و مارکتینگ در فرادرس
کلیک کنید

همچنین، کاربر یا مشتری می‌تواند از طریق چت بات‌های سایت‌ها پرسش‌های ذهنی خود را مطرح کنند تا چت بات هوشمند در آن زمینه اطلاعات مرتبط را ارائه دهد. این چت بات‌ها مجهز به روش‌های «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLP) هستند که می‌توانند با مشتریان به‌صورت نوشتاری یا گفتاری ارتباط برقرار کنند و پس از تجزیه و تحلیل درخواست‌های آن‌ها، مناسب‌ترین پاسخ را بدهند.

در خرید شخصی چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

یکی از مزیت‌های مهم دیگر این چت بات‌ها این است که محدودیت زمانی پاسخ‌گویی ندارند و شما در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید سوال خود را با آن‌ها در میان بگذارید و در سریع‌ترین زمان به پاسخ خود برسید.

آموزش کاربرد چت جی پی تی ChatGPT در حوزه جستجوی حرفه ای و هدفمند
فیلم آموزش کاربرد چت جی پی تی ChatGPT در حوزه جستجوی حرفه ای و هدفمند در فرادرس
کلیک کنید

یکی از معروف‌ترین چت بات‌های اخیر، «چت جی پی تی» (Chatgpt) است که بر پایه «مدل زبانی» (Language Model) توسط شرکت OpenAI طراحی شده است. این چت بات می‌تواند در قالب مکالمه متنی به کاربر پاسخ بدهد. به عنوان مثال می‌توان از این ابزار برای تولید محتوای پست‌های وبلاگ یا محتوای رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به تولید یا خطایابی قطعه کدهای برنامه نویسی اشاره کرد. همچنین، می‌توان با کمک این ابزار، داستان‌های مختلف با سبک نوشتاری نویسنده مورد نظر نوشت یا از این ابزار درخواست کرد که برای تدارک یک مهمانی و پخت غذای خاص به شما پیشنهاداتی را ارائه دهد.

هوش مصنوعی بینگ مایکروسافت نیز از دیگر ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی است که شرکت مایکروسافت اخیراً این قابلیت هوشمند را به موتور جستجوی خود اضافه کرده است. کاربران می‌توانند در حین استفاده از موتور جستجوی مایکروسافت، از چت بات هوشمند بینگ نیز به منظور رسیدن به پاسخ خود استفاده کنند و سوالات مختلفی را از آن بپرسند.

کاربرد هوش مصنوعی در فعالیت های بانکی و تشخیص کلاه برداری

با گسترش کاربرد اینترنت در انجام فعالیت‌های مالی، احتمال رخداد کلاه‌برداری‌های اینترنتی نیز وجود دارد. این مسئله، یکی از موضوعات مهم در حوزه تجارت الکترونیک محسوب می‌شود. همچنین، نشر اخبار کذب در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر مشکلات حوزه تجارت الکترونیک است که ممکن است لطمه‌های جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در پی داشته باشد.

آموزش چت جی پی تی ChatGPT در خدمات مشتری
فیلم آموزش چت جی پی تی ChatGPT در خدمات مشتری در فرادرس
کلیک کنید

این که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم تا مشکلات مربوط به کلاه‌برداری‌های اینترنتی و نشر اخبار دروغ در فضای وب کاهش پیدا کند، دغدغه مهم شرکت‌ها و ساز‌مان‌ها است. ابزارهای هوشمند این حوزه می‌توانند با شناسایی آماری الگوی داده‌ها، فعالیت‌های مشکوک مالی را تشخیص دهند و از رخداد کلاه‌برداری‌ها جلوگیری کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در فعالیت های بانکی و تشخیص کلاه برداری

به علاوه، موسسات بانکی سایت‌های خود را به چت بات‌های هوشمند مجهز کرده‌اند تا بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی پاسخ‌گوی مشتریان خود باشند. افزون‌براین، بانک‌ها نیز با کمک سابقه فعالیت‌های مالی مشتریان می‌توانند درباره پرداخت وام به مشتریان با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنند.

همچنین، شرکت‌های ارائه کننده محصولات یا خدمات می‌توانند برای سایت‌های اینترنتی خود، از ابزارهای هوشمندی استفاده کنند که نظرات و پیام‌های جعلی را به عنوان اخبار کذب تشخیص دهند. از آنجایی که مشتریان پیش از دریافت خدمات یا خرید محصولات از یک شرکت، بخش نظرات سایت را بررسی می‌کنند تا به میزان رضایتمندی سایر مشتریان پی ببرند، تشخیص پیام‌های جعلی و دروغین افراد می‌تواند به حسن انجام کار شرکت کمک به‌سزایی کند.

کاربرد ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه آموزش

ممکن است در ذهن افرادی که در حوزه آموزش فعالیت دارند، این سوال پیش بیاید که در این زمینه چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم تا امر آموزش و یادگیری افراد بهتر انجام شود.

آموزش چت جی پی تی ChatGPT در تدریس و یادگیری
فیلم آموزش چت جی پی تی ChatGPT در تدریس و یادگیری در فرادرس
کلیک کنید

با این که حوزه آموزش بیشتر تحت تاثیر انسان است، اما هوش مصنوعی نیز می‌تواند در بخش‌های مختلفی از این حیطه به افراد کمک کند تا ارتباط موثرتری بین کادر آموزش و دانش‌آموزان برقرار شود. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در حیطه آموزش اشاره خواهیم کرد.

کاربرد ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه آموزش

خودکار کردن کارهای اداری با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند به مربیان کمک کند تا بخشی از مسئولیت‌های خود را ساده‌تر و به‌طور خودکار انجام دهند. به عنوان مثال، دبیران آموزش می‌توانند با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای هوشمند، پیام‌هایی را به دانش‌اموزان خود ارسال کنند یا در نمره‌دهی و بازبینی تکالیف دانش‌اموزان می‌توانند از هوش مصنوعی بهره بگیرند. همچنین، مدیریت ثبت نام دانش‌اموزان و کارهای مرتبط با منابع انسانی یا برقراری وقت ملاقات با والدین دانش‌آموزان از دیگر فعالیت‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند در انجام آن‌ها مثمرثمر باشد.

آماده کردن محتوای آموزشی با هوش مصنوعی

معلمان و دبیران آموزشی می‌توانند با کمک ابزارها و نرم‌افزارهای هوشمند، محتوای آموزشی مختلفی نظیر فایل‌های ویدیوئی، صوتی و متن‌های الکترونیکی تهیه کنند. همچنین، با کمک هوش مصنوعی می‌توان بر اساس وضعیت تحصیلی هر دانش‌آموز، تمرین‌ها و محتوای آموزشی مجزایی را برای هر یک از آن‌ها تهیه کرد تا اگر در درسی ضعف دارند، تمرکز بیشتری بر روی آن موضوع درسی داشته باشند.

آموزش مقدماتی چت جی پی تی ChatGPT برای برنامه نویسی وب و ساخت سایت
فیلم آموزش مقدماتی چت جی پی تی ChatGPT برای برنامه نویسی وب و ساخت سایت در فرادرس
کلیک کنید

به‌‌علاوه، دانش‌آموزان با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند می‌توانند برنامه‌های درسی خود را بر اساس یک جدول زمانی دقیق پیش ببرند و از راهنمای مطالعه این نرم‌افزارها برای یادگیری مطالب درسی خود استفاده کنند. یادداشت‌گذاری بر روی تمرین‌ها و فایل‌های متنی نیز با کمک این ابزارهای هوشمند امکان‌پذیر است.

مطلب پیشنهادی:

یادگیری زبان انگلیسی با هوش مصنوعی – هر آنچه باید بدانید

شروع مطالعه

استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزانه

هوش مصنوعی سبک زندگی شخصی انسان را به حد زیادی تغییر داده است و انسان بسیاری از فعالیت‌های روزانه و شخصی خود را می‌تواند با کمک دستاوردهای این حیطه انجام دهد. در ادامه، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم تا کارهای شخصی خود را بهتر و سریع‌تر پیش ببریم.

استفاده از ماشین های خودران

شرکت‌های سازنده ماشین‌های خودران مانند «تویوتا» (Toyota)، «وولو» (Volvo) و «تسلا» (Tesla) از روش‌های یادگیری ماشین و مدل‌های یادگیری عمیق به منظور آموزش سیستم‌های هوشمندی استفاده می‌کنند که در ساخت ماشین‌های خودران کاربرد دارند. ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند با روش‌های پردازش تصویر محیط اطراف خود را تشخیص دهند و موانع و اشیای موجود در مسیر را شناسایی کنند. به‌علاوه، این ماشین‌ها می‌توانند بر اساس وضعیت ترافیک موجود در سطح شهر، بهترین و کوتاه‌ترین مسیر را برای رساندن مسافر به مقصد انتخاب کنند.

ماشین خود ران هوش مصنوعی

تشخیص ایمیل اسپم با کمک هوش مصنوعی

افراد بسیاری در دنیا از طریق ایمیل به مکاتبه و نامه‌نگاری روزانه می‌پردازند. همچنین، بسیاری از تبلیغات شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز از طریق این بستر انجام می‌شود. کاربران ایمیل می‌توانند با استفاده از ابزارهای هوشمندی که برای ایمیل طراحی شده‌اند، به‌طور خودکار ایمیل‌های ناخواسته و اسپم را فیلتر کنند. به عنوان مثال، سرویس محبوب جیمیل می‌تواند با دقت ۹۹ درصد ایمیل‌های اسپم صندوق دریافتی پیام افراد را تشخیص دهد و آن‌ها را به بخش اسپم منتقل کند.

آموزش کار با چت جی پی تی ChatGPT
فیلم آموزش کار با چت جی پی تی ChatGPT در فرادرس
کلیک کنید

همچنین، در جیمیل یک ویژگی با نام Smart Compose وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان جملات متن خود را بر اساس کلمات پیشین جمله، به‌طور خودکار تکمیل کرد. با کمک این قابلیت می‌توان محتوای ایمیل را سریع‌تر و بدون خطای گرامری نوشت.

به‌علاوه، در جیمیل و برخی برنامه‌های اندروید مانند واتساپ قابلیتی با نام Quick Reply وجود دارد که با کمک آن می‌توان از متون آماده پیش‌فرض برای دادن پاسخ سریع به مخاطب خود استفاده کنید.

علاوه‌براین، افرادی که از «گوگل داکس» (Google Docs) برای نوشتن محتوای مختلف استفاده می‌کنند، می‌توانند از قابلیت بررسی خطای گرامری آن بهره‌مند شوند. این قابلیت هوشمند به کاربر کمک می‌کند محتوای متنی خود را بدون هیچ گونه خطای دستوری بنویسند. به‌طور پیش‌فرض، این امکان بر روی گوگل داکس فعال است اما می‌توانید به‌صورتی دستی نیز امکان استفاده از آن را با مسیر Tools > Spelling and Grammar تغییر دهید.

تشخیص گفتار با کمک هوش مصنوعی

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی، تشخیص گفتار است. برنامه‌هایی نظیر Google Recorder و Otter.ai دو نمونه از ابزارهای هوشمندی هستند که از آن‌ها می‌توان برای تشخیص گفتار و تبدیل آن به نوشتار استفاده کرد. با استفاده از Google Recorder که بر پایه مدل‌های ماشین لرنینگ کار می‌کند، می‌توان بدون دسترسی به اینترنت نیز داده‌های گفتاری را به نوشتار تبدیل کرد. همچنین، این ابزار هوشمند، این امکان را به کاربر می‌دهد که متن تولید شده را ویرایش کند و در آن به جستجوی کلمه‌ای خاص بپردازد.

آموزش تحلیل چت جی پی تی ChatGPT – مزایا و محدودیت ها
فیلم آموزش تحلیل چت جی پی تی ChatGPT – مزایا و محدودیت ها در فرادرس
کلیک کنید

از دیگر قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل، Live Caption است که از آن می‌توان در مرورگر کروم و گوشی اندروید استفاده کرد. این ابزار هوشمند می‌تواند داده‌های صوتی را دریافت کند و برای آن، «عنوان» (Caption) مناسبی را پیشنهاد دهد. این ابزار در حال حاضر فقط زبان انگلیسی را پشتیبانی می‌کند. از دیگر ابزارهای تشخیص گفتار گوگل می‌توان به برنامه Live Transcribe اشاره کرد که با کمک آن می‌توان داده‌ها گفتاری را به ۸۰ زبان به نوشتار تبدیل کرد. همچنین، این ابزار می‌تواند صداهای مختلفی نظیر آژیر خطر آتش‌سوزی و صدای زنگ در خانه را نیز تشخیص دهد که این قابلیت می‌تواند برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا ویژگی بسیار خوبی محسوب شود.

تشخیص گفتار با کمک هوش مصنوعی

برای تشخیص تصویر چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

«لنز گوگل» (Google Lens) یکی دیگر از سرویس‌های گوگل است که بر پایه الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر را تشخیص دهد. کافی است هر تصویری که در اختیار داریم را مقابل دوربین گوشی خود قرار دهیم تا لنز گوگل نوع تصویر و اطلاعات مرتبط با آن را به ما نشان بدهد. همچنین، این ابزار مجهز به قابلیت OCR نیز هست که می‌تواند متون داخل تصویر را به‌آسانی استخراج کند. برنامه‌های Adobe Scan و Microsoft Office Lens نیز از دیگر برنامه‌های نرم‌افزاری مجهز به OCR هستند.

برای تشخیص چهره چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

امروزه، اکثر دستگاه‌های شخصی افراد نظیر گوشی هوشمند، لپتاپ و کامپیوترهای شخصی به سیستم‌های نرم‌افزاری هوشمندی مجهز هستند که از طریق شناسایی چهره صاحب دستگاه می‌تواند به کاربر اجازه دسترسی و کار با دستگاه را بدهد. این سیستم‌ها سطح امنیت بالایی را برای کاربران فراهم می‌کنند. برنامه Apple’s Face ID یکی از برنامه‌های تشخیص چهره گوشی هوشمند اپل است که می‌تواند با دقت بالایی چهره افراد را تجزیه و تحلیل کند.

همچنین، از سیستم‌های تشخیص چهره در سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز استفاده می‌شوند تا سطح امنیت در این مراکز مورد بررسی قرار گیرد و از تردد افراد بیگانه به این سازمان‌ها جلوگیری شود.

تشخیص چهره با هوش مصنوعی

از دیگر کاربردهای سیستم هوشمند تشخیص چهره، می‌توان به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک اشاره کرد. در این سایت، افراد می‌توانند بر روی عکس‌های آپلود شده نام دوستان خود را اضافه کنند که سیستم هوشمند این سایت، با قابلیت تشخیص چهره، می‌تواند نام هر فرد حاضر در عکس را به آن تخصیص دهد.

اسپیکرهای هوش مصنوعی

اسپیکرهای هوشمند علاوه‌بر پخش آهنگ و موسیقی مورد نظر کاربر، قابلیت‌های دیگری نیز دارند. با استفاده از این سیستم‌ها می‌توان پیامی را در کوتاه‌ترین زمان به فرد مورد نظر خود ارسال کنیم. همچنین، می‌توانیم این اسپیکرها را برای تاریخ و زمانی خاص تنظیم کنیم تا وظیفه‌ یا انجام کاری را برای ما یادآوری کنند. به‌علاوه، از این دستگاه‌ها می‌توان برای بررسی وضعیت آب و هوا و کسب اطلاعات از آخرین اخبار روز استفاده کرد.

سیستم های پیشنهاد دهنده هوشمند

بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی نظیر سایت‌های فروشگاهی یا تفریحی، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب که برای به اشتراک گذاشتن ویدئو استفاده می‌شوند، از سیستم‌های پیشنهاد دهنده هوشمند استفاده می‌کنند که بنا بر علایق و جستجوهای کاربر، محتواهای مرتبط را به او نشان می‌دهند. کاربر با کمک چنین سیستم‌هایی می‌تواند در هنگام جستجوی مطلب یا محتوای مورد نظر، سریع‌تر به نتیجه برسد.

آموزش عملی سیستم های پیشنهادگر در پایتون – بخش یکم
فیلم آموزش عملی سیستم های پیشنهادگر در پایتون – بخش یکم در فرادرس
کلیک کنید

سایت‌هایی نظیر آمازون و نتفلیکس می‌توانند محصولات مورد علاقه شما نظیر کتاب، وسایل شخصی روزانه، محصولات آرایشی بهداشتی، لباس و پوشاک و مواردی از این قبیل را بر اساس جستجوها و خریدهای قبلی به شما پیشنهاد دهند. اسپتیفای از دیگر برنامه‌هایی است که موسیقی‌های جدیدی را بر اساس سبک آهنگ و خواننده مورد علاقه شما و موقعیت مکانی به شما پیشنهاد می‌دهد. این نوع سیستم‌ها از داده‌های شما به منظور بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند. هر چقدر از این ابزارها و سایت‌های مجهز به هوش مصنوعی بیشتر استفاده کنید، پیشنهادات بهتری را مطابق با سلیقه شما، به شما ارائه خواهند داد.

در مسیریابی و سفر و تشخیص تصادفات چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

فناوری «جی پی اس» (GPS) یکی از فناوری‌های پرکاربرد محسوب می‌شود که با کمک آن می‌توان اطلاعات دقیقی را درباره مسیریابی به دست آورد. برنامه‌های این فناوری نظیر «ویز» (Waze) و «گوگل مپ» (Google Maps) بر پایه «شبکه عصبی پیچشی» (Convolutional Neural Network | CNN) و شبکه عصبی گراف طراحی شده است که مسیرها و انواع مختلف موانع را شناسایی می‌کند. علاوه بر این، این نرم‌افزارها با توجه به سفرهای قبلی شما، پیش از آن که مقصد فعلی خود را مشخص کنید، پیش‌بینی می‌کنند مقصدتان کجا هست.

در مسیریابی و سفر چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

شرکت‌های مسافربری در سراسر دنیا علاوه بر قابلیت جی پی اس از سایر برنامه‌های هوش مصنوعی نظیر Uber (در ایران از اسنپ و تپسی) استفاده می‌کنند تا با تحلیل ترافیک مسیر‌ها، مناسب‌ترین و کوتاه‌ترین راه را برای رساندن مسافر به مقصد انتخاب کنند. این نرم‌افزارها این قابلیت را در اختیار راننده قرار می‌دهند که اگر مسیر مقصد را هم ندانند، بتوانند با راهنمایی برنامه، مسافر را به مقصد برسانند.

آموزش کار با چت جی پی تی ChatGPT
فیلم آموزش کار با چت جی پی تی ChatGPT در فرادرس
کلیک کنید

به‌علاوه، زمانی که قصد دارید برای تفریحات مقصدی را برای سفر خود انتخاب کنید، با استفاده از ابزارهای هوشمند می‌توانید به‌راحتی بلیت هواپیمای خود را رزرو و محل اقامت خود در هتل را با کمک ابزارهای هوشمند تعیین کنید. سیستم‌های هوش مصنوعی با توجه به بودجه شما و تعداد روزهای اقامت شما در مقصد، بهترین پیشنهاد را ارائه خواهند کرد.

همچنین، برای تشخیص تصادفات جاده‌ای می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد. اپل واچ‌های جدید مجهز به برنامه‌ای با نام Fall Detection هستند که تصادف شما را به نزدیک‌ترین اورژانس ناحیه اطلاع می‌دهد. به‌علاوه، گوگل و گوشی‌های آیفون دارای برنامه‌ای به نام Car Crash Detection هستند که بر پایه الگوریتم‌های یادگیری عمیق می‌توانند تصادفات را تشخیص دهند و با کمک این برنامه می‌توان موقعیت مکانی خود را به افراد مورد نظر خود در لیست مخاطبین گوشی همراه ارسال کنید یا پیامی را به تیم پاسخگوی برنامه بفرستید تا برای کمک به شما اقدامات لازم را انجام دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه رباتیک

رباتیک حوزه دیگری است که از هوش مصنوعی برای طراحی ربات‌های هوشمند استفاده می‌کند. رباتیک ترکیبی از رشته‌های مهندسی الکترونیک، مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر است که با کمک آن می‌توان سیستم‌های هوشمندی را به منظور انجام یک سری وظایف خاص طراحی کرد. لوازم هوشمند منزل مانند جاروبرقی هوشمند را می‌توان به عنوان دستاورد حوزه رباتیک تلقی کرد. این جاروی هوشمند قادر است گرد و خاک، آشغال‌های محیط و موهای حیوانات خانگی را تمیز کند. همچنین، نیازی نیست جارو را به‌صورت دستی خالی کنید و جارو این کار را به‌طور خودکار انجام خواهد داد.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه رباتیک

ابزارهای هوشمندی که در خط تولید کارخانه‌ها استفاده می‌شوند یا ماشین‌های هوشمندی که برای حمل و نقل لوازم به بیمارستان‌ها یا کارخانه‌ها و انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از دیگر سیستم‌های هوشمندی هستند که می‌توان آن‌ها را جزء دستاوردهای رشته رباتیک به شمار آورد.

ساخت تصاویر با استفاده از ابزارهای هوشمند

یکی از دستاوردهای جدید هوش مصنوعی، ساخت تصاویر مختلف بر اساس توصیفات کاربر است. کاربر تصورات ذهنی خود را در قالب پرامپت نویسی به هوش مصنوعی ارائه می کند و ابزار هوشمند تصویر مورد نیاز کاربر را می‌سازد. یکی از سایت‌های پرکاربرد برای تولید تصاویر، سایت Midjourney است که با استفاده از ابزار هوشمند این سایت می‌توانید انواع مختلفی از تصاویر را با سبک‌های متفاوت ایجاد کنید.

آموزش چت جی پی تی ChatGPT – ایده یابی برای تولید محتوا با هوش مصنوعی
فیلم آموزش چت جی پی تی ChatGPT – ایده یابی برای تولید محتوا با هوش مصنوعی در فرادرس
کلیک کنید

DALL-E نیز یکی دیگر از ابزارهای تولید کننده تصاویر بر اساس پرامپت متنی کاربر است که توسط شرکت OpenAI‌ ارائه گردید. این ابزار هوشمند این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا تصویر تولید شده را بر اساس نیاز خود ویرایش کند و اگر قصد دارد بخشی از تصویر تولید شده را حذف کند یا جزئیات بیشتری را به تصویر اضافه کند، با یک پرامپت ساده تصویر تولید شده را تغییر دهد. چنانچه از تصویر تولید شده بر اساس پرامپت خود رضایت ندارید، می‌توانید از این ابزار درخواست کنید تا تصاویر بیشتری را مرتبط با پرامپت شما تولید کند تا در نهایت یکی از تصاویر را از میان تصاویر تولید شده انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی:

پرامپت نویسی چیست ؟ – توضیح مهندسی پرامپت به زبان ساده

شروع مطالعه

ابزارهای هوشمند دیگری نیز برای تولید و ویرایش تصاویر بر اساس پرامپت متنی وجود دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • Jasper Art
  • Dream Studio
  • NightCafe
  • Fotor
  • Pixray
  • Text to Pokemon Generator
  • PhotoSonic
  • Lensa AI
  • StrayyAI
  • Dream by WOMBO
  • Wonder AI
  • Craiyon
  • AI Picasso

برای ساخت ویدیو چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

افرادی که در حوزه تولید محتوا فعالیت دارند، برای ساده‌تر و سریع‌تر شدن تولید محتوای خود می‌توانند از ابزارهای هوشمند مرتبط استفاده کنند. ممکن است در ذهن این افراد این سوال مطرح شود که برای ساخت محتواهای ویدئویی چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

آموزش چت جی پی تی ChatGPT – تولید محتوای ویدئویی با هوش مصنوعی
فیلم آموزش چت جی پی تی ChatGPT – تولید محتوای ویدئویی با هوش مصنوعی در فرادرس
کلیک کنید

ابزارهای هوشمند مختلفی برای تحقق این هدف وجود دارند که اخیراً گوگل طرح آزمایشی به Meta AI Text to Video Generator را ارائه کرده است. با پرامپت نویسی برای این ابزار می‌توانید مشخص کنید چه نوع ویدیویی را با چه مضمونی برای شما تولید کند.

از دیگر ابزارهای آزمایشی گوگل می‌توان به ابزار تولید کننده ویدئو می‌توان از Google Imagen Text to Video Generator نام برد. با کمک این ابزار می‌توان ویدئوهای مختلفی را در ابعاد ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل با ۲۴ فریم در ثانیه تولید کنید.

ساخت ویدیو با هوش مصنوعی

خدمات هوشمند پخش موسیقی و رسانه

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی انسان، استفاده از ابزارهای هوشمند برای پخش موسیقی نظیر اسپتیفای و یوتیوب است. چنانچه روزانه از این دو پلتفرم استفاده می‌کنید، باید متوجه این نکته شده باشید که هوش مصنوعی برای شما تصمیم می‌گیرد که چه آهنگ‌هایی به لیست موسیقی شما اضافه شود. به عبارتی، هوش مصنوعی با توجه به سبک موسیقی و خواننده‌های مورد علاقه شما، به دنبال آهنگ‌های مشابه می‌گردد و آن‌ها را به لیست آهنگ‌های شما اضافه می‌کند.

همچنین، از این ابزارها می‌توانید برای دیدن سریال‌ها و فیلم‌هایی با ژانرهای مورد علاقه خود استفاده کنید. این ابزارها به دنبال سریال‌ها و برنامه‌هایی می‌گردند که مطابق با سریال‌هایی هستند که شما قبلاً دنبال‌کننده آن‌ها بودید و ساخته‌های جدید مشابه صنعت فیلم و سریال را به شما پیشنهاد می‌دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری

با توجه به مطلب پیشین مجله فرادرس با عنوان تاریخچه هوش مصنوعی، صنعت بازی‌های کامپیوتری از اوایل ظهور هوش مصنوعی دچار تغییر و تحول شده‌اند. بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مطابق با توانمندی‌های بازیکن تغییر پیدا می‌کنند و به عبارتی، حریف‌های هوش مصنوعی در حین بازی با شما، ویژگی رفتاری شما را یاد می‌گیرند و سطوح بازی با شناخت بیشتر رفتار بازیکن، به مراتب سخت‌تر می‌شود. می‌توان گفت هوش مصنوعی متناسب با ویژگی بازیکن، فضای بازی منحصربفردی را تعریف می‌کند تا بازیکن در سطح خودش با رقبای هوشمند به انجام بازی بپردازد.

کاربرد هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری

عکاسی سه بعدی با هوش مصنوعی

عکاسی سه بعدی از دیگر دستاوردهای هوش مصنوعی محسوب می‌شود که اخیراً مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است. بر خلاف تصاویر عکاسی قدیمی، تصاویر سه بعدی به بینندگان این حس را منتقل می‌کنند که انگار در موقعیت عکس برداری شده قرار گرفته‌اند. با استفاده از دوربین‌هایی که تصاویر دو بعدی را ثبت می‌کنند، می‌توان تصاویر مورد نظر خود را ثبت کنید و سپس با کمک هوش مصنوعی، تصاویر دو بعدی را به تصاویر سه بعدی تبدیل کنید. برای مثال از برنامه Google Pixel 4a برای این منظور می‌توانید بهره ببرید.

آموزش کار با چت جی پی تی ChatGPT
فیلم آموزش کار با چت جی پی تی ChatGPT در فرادرس
کلیک کنید

استفاده از کیبوردهای هوشمند

نسخه‌های جدید کیبوردهای موبایل دارای قابلیت‌های تصحیح خودکار متن و تشخیص زبان نوشتاری هستند. با کمک این برنامه‌ها می‌توان به‌راحتی خطاهای نوشتاری را تصحیح کرد و زبان کیبورد را به زبان دیگری تغییر داد و از قابلیت پیش‌بینی کلمات بعدی بر اساس کلمات پیشین جمله استفاده کرد.

این کیبوردهای هوشمند مجهز به الگوریتم‌های هوش مصنوعی نظیر «الگوریتم جنگل تصادفی» (Random Forest) هستند که با کمک آن‌ها می‌توانند متن نوشته شده را درک کنند و پیش‌بینی کلمات را برای متن بهتر انجام دهند. برنامه‌هایی نظیر Typewise و Swiftkey برنامه‌های کیبورد هوشمندی هستند که از بیش از ۳۰۰ زبان و لهجه زنده دنیا پشتییبانی می‌کنند.

برای ساخت آهنگ چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانید خودتان آهنگ‌های متنوعی را در سبک‌های گوناگون بسازید. این ابزارهای هوشمند، بدون نیاز به دانش فنی، امکان ساخت موسیقی را برای شما فراهم می‌کنند. شما می‌توانید از آهنگ‌های خود برای سرگرمی یا برای استفاده در پروژه‌های ویدیویی یا صوتی خود بهره ببرید. همچنین، با این روش، دیگر نگران کپی‌رایت نخواهید بود.

برای ساخت آهنگ چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

سایت Soundful [+] یکی از سایت‌های هوش مصنوعی است که با کمک آن می‌توانید متن و موضوع آهنگ را مشخص کنید تا ابزار هوشمند این سایت بر اساس آن‌ها، موسیقی مرتبط را برای شما تولید کند. Soundraw [+] از دیگر سایت‌های هوش مصنوعی برای تولید آهنگ است که به شما اجازه می‌دهد آهنگ‌های اختصاصی خود را به راحتی بسازید. شما فقط باید سبک موسیقی و طول آهنگ را برای ابزار هوشمند این سایت انتخاب کنید تا در نهایت آهنگ درخواستی خود را تحویل بگیرید.

مطلب پیشنهادی:

۲۱ سایت ساخت آهنگ با هوش مصنوعی که باید بشناسید

شروع مطالعه

در برنامه نویسی چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در حیطه برنامه نویسی است و ابزارهای هوشمند این حوزه به برنامه نویسان در رفع خطای برنامه و طراحی و نوشتن یک ماژول یا تابع کمک به‌سزایی می‌کنند. یکی از ابزارهای هوش مصنوعی برنامه نویسی، Amazon Code Whisperer است که می‌توان آن را بر روی برنامه‌های ویرایشگر متن یا IDE مختلفی نظیر Visual Studio Code و AWS Cloud9 نصب کرد و در حین نوشتن قطعه کدها در این محیط‌ها، از آن بهره برد. این ابزار از چندین زبان برنامه نویسی نیز پشتیبانی می‌کند و بر اساس استانداردهای برنامه نویسی روز، پیشنهاداتی را برای بهتر شدن قطعه کدهای نوشته شده ارائه می‌دهد.

آموزش کاربرد ChatGPT در برنامه نویسی پایتون
فیلم آموزش کاربرد ChatGPT در برنامه نویسی پایتون در فرادرس
کلیک کنید

GitHub Copilot [+] یک ابزار هوشمند فوق‌العاده دیگری است که برنامه نویسان و توسعه دهندگان را در انجام پروژه‌های خود یاری می‌کند. این ابزار هوشمند بر اساس مدل زبانی Codex‌ از شرکت OpenAI ساخته شده است. این ابزار هوشمند می‌تواند کدهای یک تابع را به طور کامل بنویسد، توضیحات مناسبی را برای کدها درج کند، خطاهای کدها را تشخیص دهد و مشکلات امنیتی برنامه را بررسی کند.

استفاده از هوش مصنوعی در برنامه نویسی

سایت‌های کاربردی دیگری که می‌توان از آن‌ها در حوزه توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری و برنامه نویسی استفاده کرد، در ادامه فهرست شده‌اند:

  • ابزار هوشمند Tabnine [+]
  •  سایت هوش مصنوعی Replit [+]
  •  سایت Sourcegraph Cody [+]
  •  سایت هوش مصنوعی AskCodi [+]
  • سایت Codiga [+]
  • سایت Bugasura [+]
  • سایت هوش مصنوعی CodeWP [+]
  • ابزار هوشمند سایت AIHelperBot [+]
  • سایت Android Studio Bot [+]
مطلب پیشنهادی:

۱۱۱ سایت هوش مصنوعی که به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد

شروع مطالعه

استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن مطالب

افرادی که می‌خواهند با اهداف مختلفی به تولید محتوا بپردازند، می‌توانند از هوش مصنوعی بهره بگیرند. کمک گرفتن از ابزارهای هوشمند در این راستا می‌تواند به هدف نوشتن محتوای سایت، تولید محتوای پست‌های رسانه‌های اجتماعی، نوشتن بخشی از مقالات، نوشتن یک داستان کوتاه و مواردی از این قبیل باشد. ابزارهای تولید کننده متن بر اساس مدل‌های زبانی پیشرفته طراحی شده‌اند که می‌توانند متون را در سبک‌های مختلف و با اهداف متفاوت تولید کنند.

آموزش چت جی پی تی ChatGPT در مقاله نویسی و نگارش متون علمی
فیلم آموزش چت جی پی تی ChatGPT در مقاله نویسی و نگارش متون علمی در فرادرس
کلیک کنید

چت جی پی تی، بینگ مایکروسافت، سایت Textero.AI [+]، سایت هوش مصنوعی Jasper AI [+]، سایت Copy AI [+] و سایت AI Writer [+] ابزارهای هوشمندی را برای تولید محتوای متنی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که به‌سادگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:

نحوه استفاده از چت جی پی تی ChatGPT در ایران – از صفر تا صد

شروع مطالعه

برای یادگیری ریاضی چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

یکی دیگر از پرکاربردی‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی، ابزار هوشمند حل ریاضی است که به دانش‌آموزان به درک مفاهیم ریاضی و حل مسائل پیچیده کمک به‌سزایی می‌کند. با کمک این ابزارها، دانش‌آموزان می‌توانند با شرح جزء به جزء حل مسئله آشنا شوند و قادر هستند مسائل ریاضی مختلفی را به‌سادگی حل کنند.

آموزش کار با چت جی پی تی ChatGPT
فیلم آموزش کار با چت جی پی تی ChatGPT در فرادرس
کلیک کنید

ابزارهای هوشمند حل مسائل ریاضی نظیر Photomath ،Socratic ،Mathway و Maple Calculator را می‌توانید بر روی گوشی خود نصب کنید و با استفاده از دوربین گوشی خود، از مسئله ریاضی عکس بگیرید تا این ابزارهای هوش مصنوعی، راه‌حل‌ مسئله را با جزئیات برای شما شرح دهند.

یادگیری ریاضی با هوش مصنوعی

جمع‌بندی

هوش مصنوعی یکی از گرایشات رشته کامپیوتر است که شاهد کاربرد دستاوردهای آن در اکثر حوزه‌های مختلف علوم و جنبه‌های گوناگون زندگی انسان هستیم. ابزارهای هوشمند انجام بسیاری از امور و فعالیت‌های روزانه را ساده‌تر کرده‌اند و باعث شده‌اند تا افراد بتوانند کارها را سریع‌تر و خلاقانه‌تر انجام دهند. در این مطلب از مجله فرادرس سعی داشتیم تا کاربردهای هوش مصنوعی را برای افراد ناآشنا به این حیطه توضیح دهیم و ابزارها و برنامه‌های هوشمند مختلفی را به آن‌ها معرفی کنیم تا در پیشبرد کارها و وظایف شخصی خود بتوانند از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *