مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

داستان ایندکس نشدن صفحات جدید سایت در گوگل چیه؟

یکی از باگ های عجیب و غیر قابل تحمل گوگل که جدیدا در وب فارسی خیلی زیاد شده است، ایندکس نشدن صفحات جدید سایت در گوگل است. تقریبا از نیمه دوم شهریور ۱۴۰۰ این مشکل در اکثر سایت های وب فارسی دیده شده است. ربطی هم به قدیمی بودن یا تازه تاسیس بودن سایت ندارد! هر صفحه جدیدی که داخل سایت تان منتشر کنید به احتمال خیلی زیاد ایندکس نمی شود.

حالا راه کار چیه؟ چه کار باید کنیم تا با این مشکل یا بهتر بگویم باگ جدید گوگل مقابله کنیم؟ در این مقاله دقیقا قصد دارم در مورد همین موضوع صحبت کنم. اخیرا تست های زیادی به کمک یکی از دوستانم انجام داده ام که داخل این پست میخوام با شما به اشتراک بزارم. پس اگر شما هم با این مشکل جدید مواجه شدید پیشنهاد می کنم تا پایان این آموزش همراه من باشید.

 

مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل از کی شروع شد؟

تقریبا ۲۰ ام شهریور بود که یکی از الگوریتم های گوگل آپدیت شده بود و تحت تاثیر بودنش روی سایت ها رو هم در سرچ کنسول قسمت Performance مشخص کرده بود. یعنی گفته بود آیا این آپدیت روی سایت شما تاثیر گذاشته است یا خیر.

 

آپدیت جدید گوگل

یه مشکل عجیب دیگه هم در سرچ کنسول مشاهده شده بود اونم این بود که گوگل بیش از ۴ روز بود که داده های Performance رو آپدیت نکرده بود. این قضیه برای ما خیلی نگران کننده بود. چون فکر می کردیم فقط در وب فارسی این اتفاق افتاده بود. حتی خودِ سرچ کنسول هم چند ساعتی باز نمی شد.

این مشکل چند روزی ادامه داشت تا اینکه حل شد. مشکل اصلی از جایی شروع شد که وقتی صفحات جدیدی روی سایت های مان اضافه می کردیم (اکثرا مقالات جدید) ایندکس نمی شد و وارد قسمت Discovered – currently not indexed در بخش Coverage می شد.

اولش با این مشکل در یکی از سایت های مان که محتوای کپی داشت مواجه شدیم. اول فکر کردیم چون بخش هایی از محتوای مقاله کپی است، گوگل شناسایی کرده و ایندکس نمی کند. محتوای کپی را حذف کردیم و جایش محتوای یونیک نوشتیم. سعی کردیم دوباره بازنویسی کنیم تا محتوا کامل یونیک شود. به محض اینکه این کار را انجام دادیم بعد از چند ساعت ایندکس شد!

 

این مشکل از کی جدی تر شد؟

مشکل فقط ایندکس نشدن محتوای کپی یا بی کیفیت نبود! محتوای کاملا یونیک هم ایندکس نمی شد! زمانی که شخصا خودم از هفته پیش شروع به تولید محتوا در سایت همیار وب کردم و چندین مقاله کاملا یونیک و با کیفیت نوشتم و دیدم این ها هم ایندکس نشدن متوجه جدی بودن این مشکل شدم.

این یک باگ فوق العاده خانمان سوز برای وب سایت های ایرانی است. سایت های بزرگی که محتوای زیادی در روز منتشر می کنند ممکن است حداقل ۸۰ درصد آن ها ایندکس نشود و وارد دیسکاور شوند!

دقیقا این قضیه برای یکی از سایت های ما که درش روزی حدودا ۵ محتوا منتشر می شود واقعا مشکل جدی محسوب می شود. محتوای خیلی از سایت ها ممکن است سوخت شود!

حالا چی کار کنیم؟ نمی شه که این همه هزینه کنیم، این همه وقت بزاریم برای تولید محتوا، آخرش هم توی گوگل ایندکس نشود!

بدتر از این مشکل، اینه که ممکن است در مدتی که صفحات شما در دیسکاور باشد و هنوز ایندکس نشده باشد بعضی ها محتوای شما را کپی کنند و به نام خود در گوگل ثبت کنند.

دقیقا این مشکل برای مقاله اکسپلور اینستاگرام که خودم برای نوشتنش زحمت زیادی کشیدم افتاد. اول ایندکس نشد، بعد از یک هفته با انجام کارهایی که در ادامه آموزش بهتون می گم ایندکس شد اما تا صفحه ۱۰ گوگل هم نیست! احتمال می دهم کسانی این مقاله را کپی کردند و گوگل به نام آن ها ثبت کرده است.

 

حل مشکل رفتن صفحات به Discovered – currently not indexed

گوگل میگه من صفحه جدیدی که به سایتت اضافه شده را دیده ام اما هنوز ایندکس نکردم!

ما سناریوهای مختلفی را بررسی کردیم. اول گفتیم احتمال داره چون قسمت هایی از متن کپی بوده به خاطر اینکه قبلا آن قسمت ها را که در سایت های دیگر بوده ایندکس کرده مقاله ما را ایندکس نمی کند!

بعد فکر کردیم چون محتوا ممکن است بی کیفیت باشد! به این هم فکر کردیم که شاید این محتوا قبلا نمونه یا شبیهش در سایت ما بوده که ایندکس نکرده و موارد دیگر…

حالا راه حل چیه؟

قبل از اینکه سراغ راه حل برویم این را بدانید که باید حداقل یک روز از ایندکس نشدن صفحه تون توی گوگل گذشته باشد و بعد مراحل زیر را انجام دهید.

راه حلی که دوستم مجید محمدی برای این موضوع پیدا کرد این بود: اول دو خط اول مقاله را بازنویسی کنید و سپس آدرس صفحه (URL) را تغییر دهید. مثلا عدد ۱ به انتهای آدرس صفحه اضافه کنید. بعد از انجام این کار از قسمت Inspect در سرچ کنسول مجدد صفحه را برای ایندکس شدن به گوگل معرفی کنید. بعد از ۳ الی ۴ ساعت صفحه شما ایندکس می شود.

فراموش نکنید نه ربطی به کپی بودن محتوا داره نه به بی کیفیت بودنش! اگر محتوای شما کاملا هم یونیک باشد باید این ۳ کاری که گفتم را دقیقا مرحله به مرحله انجام بدهید.

 

نکته مهم:

گاهی وقت ها هم ممکن است صفحه تون رو توی سرچ کنسول Inspect بگیرید و بعد ببینید که همه گزینه ها سبز است و گوگل داره میگه که صفحه شما رو دیده و ایندکس کرده. اما وقتی که Site: آدرس صفحه را در گوگل می زنید خبری از ایندکس شدنش نیست! نگران نباشید بعد از ۲۴ الی ۴۸ ساعت دیگر در نتایج جست و جوی گوگل هم ظاهر می شد. گوگل است دیگر کاریش نمی شه کرد!

 

یه جمع بندی هم کنیم

روشی که در این آموزش به شما گفتم حاصل تست های متعددی است که با دوستم روی چندین سایت قدیمی و جدید انجام دادیم. فعلا این روش جواب می دهد و باید ازش استفاده کنید. اگر فکر می کنید محتواهای جدیدی که در سایت تان منتشر می کنید ارزش خیلی بالایی دارد حتما از این روش برای ایندکس شدن سریع تر استفاده کنید.

یه راه جالب هم این است که دو خط اول صفحه تون رو دو بار بنوسید. یعنی مثلا دو خط اول را یه چیز معمولی بنویسید بعد از آپدیت دو خط قبلی را پاک کنید و دو خط اصلی مقاله را بهش اضافه کنید و مراحل بعدی را برای ایندکس شدن طی کنید. این ترفند خوبی هست چون ممکن است از همان ابتدای مقاله را خیلی خوب نوشته باشید و دلتان نیاید تغییری حتی در همون دو خط اول ایجاد کنید.

امیدوارم از این آموزش استفاده کافی را برده باشید. سوال یا مشکلی داشتید حتما در کامنت ها بنویسید، پاسخ گو هستم.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *