مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست + راهنمای جامع

تصور کنید یک هفته کسل کننده دیگر آغاز شده، ساعت ۷ صبح از خانه بیرون زده اید و در پشت ترافیک سنگین گیر کرده اید و افراد دیگری هم مثل شما در حالت نیمه خواب اعصابشان از این ترافیک صبحگاهی خرد شده است. بعد از رسیدن به محل کار و شروع کارهای خسته کننده همیشگی به این فکر می کنید که ای کاش کاری بود که فقط با یک بار انجام دادن آن می توانستید بارها کسب درآمد کنید. کاری که بتواند در هر زمان و هر کجا و حتی زمانی که در خواب به سر می برید برای شما سودآوری داشته باشد. در حقیقت این ایده اصلی خلق افیلیت مارکتینگ Affiliate marketing یا به زبان ساده تر همکاری در فروش می باشد.

هنگامی که یک نفر محصولی را از طریق لینک افیلیت شما خریداری کند، شما بابت این خرید کمیسیون یا پورسانت دریافت خواهید کرد. در حقیقت شما به عنوان یک واسط، نقش فروشنده را برای تولید کننده محصولی که آن را معرفی کرده اید ایفا می کنید و بابت تاثیری که روی افزایش خرید محصول داشته اید از او پاداش دریافت می کنید. نکته جذاب این مدل فروشندگی این است که شما در حالت عادی نهایتا می توانید فروشنده یک مغازه یا مثلا یک سازمان باشید، ولی در افیلیت مارکتینگ مقیاس کار بزرگتر از حد تصور بوده و می توانید کار فروشندگی هر تولید کننده ای که خواستید را انجام دهید.

 

افیلیت مارکتینگ را عمیق تر درک کنید…

همکاری در فروش پیش از ظهور شبکه اینترنت نیز وجود داشت ولی حالا که دنیای دیجیتال مارکتینگ و تحلیل داده گسترش فزاینده ای داشته اند، این ایده به صنعتی پولساز تبدیل شده است. در افیلیت مارکتینگ، کافیست یک افیلیت یا شخصی که تمایل دارد ناشر آگهی محصول باشد، به دنبال محصولاتی که با آنها آشناست یا تصور می کند که بستر فروش مناسبی برای آنها دارد رفته و آن را در بلاگ یا وبسایت خود منتشر کند.

در انتها با آنالیز داده ها می توان دریافت که چه میزان از بازدید کنندگان آگهی یک افیلیت، در نهایت دکمه خرید محصولی که آگهی آن را مشاهده کرده اند فشرده اند. از آنجایی که افیلیت مارکتینگ باعث می شود که فرآیند تولید و بازاریابی محصولات بین گروه های مختلفی تقسیم شود، عاملی است تا افراد با استراتژی های فروش گوناگون بر روی محصولات کار کنند و همین عامل، اثر بخشی بیشتری بر روی شناخته شدن هرچه بیشتر آن خواهد داشت.

در واقع در فرآیند افیلیت مارکتینگ سه شرکت کننده حضور دارد:

۱ – فروشندگان و تولید کنندگان

۲- افیلیت یا همان ناشر آگهی

۳- مصرف کننده

بازاریابی مشارکتی

در ادامه با نقش این سه در شکل گیری یک بازاریابی پورسانتی بیشتر آشنا می شوید.

 

۱ – فروشندگان و تولید کنندگان

فروشنده که ممکن است یک کارآفرین یا شرکتی عظیم باشد، قصد دارد تا محصول تولید شده خود را به صورت عمده وارد بازار کند. این محصول ممکن است یک شی فیزیکی مثل محصولات خانگی و یا یک محصول خدماتی و یا حتی یک بسته آموزش در زمینه آرایش و زیبایی باشد.

فروشندگان بزرگ که از آنها به عنوان برند هم یاد می شود، نیاز ندارند که به صورت فعال در جریان بازاریابی محصول خود باشند و کار تبلیغات را به دیگران واگذار می کنند. البته گاهی هم ممکن است خودشان دست به کار شوند و بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات صورت گرفته به صورت افیلیت مارکتینگ را هم به جیب بزنند.

مثلا این فروشنده ممکن است یک فروشگاه آنلاین تازه تاسیس که به صورت دراپ شیپینگ (تامین موجودی و انبار کردن محصولات به واسطه فرد دیگر) فعالیت می کند را راه انداخته و قصد دارد با پرداخت پول به وبسایت های افیلیت، محصولاتش را به طیف وسیع تری از بینندگان نشان دهد. فروشنده همچنین می تواند یک شرکت تولید کننده نرم افزار (SaaS) باشد و می خواهد با بهره گیری از افیلیت مارکتینگ، به فروش بیشتر محصولاتش کمک کند.

 

۲ – Affiliate یا ناشر آگهی

بازاریاب پورسانتی می تواند یک فرد یا یک شرکت باشد که توانایی خوبی در معرفی محصول تولید کننده به خریداران احتمالی دارد. به زبان دیگر افیلیت ها تبحر خاصی در متقاعد کردن خریداران برای سفارش محصولی که قول فروش آن را به تولید کننده داده اند دارند. اگر این تلاش وی به خرید محصول منجر شود می تواند در قسمتی از سود حاصل از فروش رفتن محصول با تولید کننده شریک شود.

افیلیت ها معمولا با طیف مشخصی از بازدیدکنندگان طرف هستند و عموما به سراغ بازاریابی و افیلیت کردن محصولاتی می روند که حدس می زنند باب میل بینندگانشان باشد. برای همین بازاریاب پورسانتی به خوبی می داند که باید به دنبال انتشار چه دسته محصولاتی برود. روش کار هم به این صورت است که فروشنده اصلی محصول یا مرچنت (merchant) یک لینک یونیک یا منحصر به فرد را در اختیار هرکدام از افیلیت ها قرار می دهد تا بتواند افیلیتی که باعث فروش محصول مورد نظرش شده را ردیابی کند. این لینک که معمولا ظاهری شبیه تصویر زیر دارد، هنگام کلیک شدن توسط خریدار، می تواند فایل هایی که کوکی (Cookie) نام دارند را در داخل مروگر وی ذخیره سازی کند. در واقع کوکی افیلیت ها دو وظیفه مهم را بر عهده دارند:

۱ – کمک می کند که مرچنت سود ناشر آگهی که باعث فروش محصولش شده را به وی پرداخت کند.

۲ – کوکی ها معمولا یک تاریخ مصرف دارند تا در صورتی که خریدار میان تصمیم گیری و نهایی کردن خریدش وقفه ای انداخت، ناشر آگهی باز هم سهمش را از فروش دریافت کند.

 

Affiliate marketing

 

 

برای درک بهتر کاربرد دوم کوکی یک مثال ساده را برای شما مطرح می کنیم. مثلا کاربری از یک مطلب پست شده در ارتباط با بهترین کت های زمستانه در وبسایت شما دیدن می کند. سپس آگهی افیلیتی که شما در قالب بنر یا لینک در میانه یا انتهای پستتان قرار داده اید نظرش را جلب می کند و با کلیک کردن روی آن به یک سایت فروش آنلاین مثل آمازون که کت ها برای فروش گذاشته شده اند هدایت می شود.

در همین حین یادش می افتد که باید به دنبال دخترش می رفته و از همین رو خانه را ترک می کند. او به مدرسه دخترش می رود و پس از برداشتن او و صرف شام، به خانه باز می گردد و دوباره پای وبسایت آمازون می نشیند و مجددا کت زمستانه مورد نظرش را پیدا کرده و نه تنها یک کت، بلکه مقداری لوازم اسکی را نیز خریداری می کند. از آنجایی که او با لینک افیلیت شما این دو خرید را انجام داده، شما بابت هر دو خرید از آمازون پاداش خواهید گرفت. تازه آمازون و برخی دیگر از وبسایت ها، کوکی های ۲۴ ساعته ای را در مرورگر کاربر ذخیره می کنند و تا یک روز بعد از هدایت شدن از سوی لینک افیلیت و انجام خرید، باز هم سهم ناشر را پرداخت می کنند!

افیلیت مارکتینگ

۳ – مصرف کننده

مصرف کنندگان و خریدهایشان اساسا رانندگان اصلی همکاری در فروش هستند. افیلیت ها این محصولات را از طریق شبکه های اجتماعی، بلاگ ها و همینطور وبسایت ها با آنها به اشتراک می گذارند. خریدار هم با خرید خود فروشنده و افیلیت را به سود می رساند.

گاهی پیش می آید که همکاران در فروش پیش دستی می کنند و صادقانه به مصرف کنندگان می گویند که در صورت خرید، از بابت افیلیت بودن پورسانت می گیرند و گاهی هم خریدار روحش از بابت جریان افیلیتی که منجر شده با محصول آشنا و از آن خرید کند بی خبر می باشد. در هر دو صورت تفاوتی در قیمت خرید مشتری نخواهد داشت چرا که هزینه اضافه ای بابت وجود افیلیت مارکتینگ از وی اخذ نمی شود و سهم ناشر آگهی در همان قیمت اعلام شده از قبل گنجانده شده است. در آخر خریدار محصولی که انتخاب کرده را دریافت می کند و تاثیر افیلیت مارکتینگ که خود او نقش بسزایی در روندش داشته را حس نخواهد کرد.

چه میزان می تواند از افیلیت مارکتینگ درآمد کسب کرد؟

کلمه نامحدود کوتاه ترین جواب ممکن به این سوال است. این مسئله به ایده آل بودن شرایط و میزان پشتکاری که به کار رفته بستگی دارد. بازاریاب های پورسانتی موفقی وجود دارند که ماهانه صد هزار الی یک میلیون دلار پول بدست می آورند! مثلا پت فلین (Pat Flynn) در دسامبر سال ۲۰۱۷ از وبسایت اسمارت پسیو اینکام (Smart Passive Income) بیش از ۱۰۰ هزار دلار درآمد کسب کرد. رایان رابینسون که یک بازاریاب پورسانتی خبره است هم در یک سود هنگفت از افیلیت مارکتینگ در اکتبر سال ۲۰۱۹ به سود ۱۹۰۰۰ دلاری دست یافت.

نمونه دیگر وبسایت وایر کاتر (The Wirecutter) یک وبسایت ناشر آگهی موفق است که توانست حدودا ۱۰ میلیون دلار سود به دست آورد و در نهایت به مبلغ ۳۰ میلیون دلار به نیویورک تایمز (New York Times) فروخته شد. فراموش نکنیم که اینها افرادی هستند که برای اینکه خودشان را به یک برند تبدیل کنند، عملکرد بی نقصی داشتند و با سال ها تلاش و سخت کوشی موفق شدند به چنین جایگاهی برسند. نباید انتظار داشته باشید که از همان ماه اول چنین درآمدی را کسب کنید، اما نباید هم اجازه دهید که این واقعیت شما را دلسرد کند. به موفقیت رسیدن دیگران این نوید را به شما می دهد که شما نیز با پشتکار، وقت گذاشتن و با بهره گیری درست از دانش، پتانسیل رسیدن به جایگاه آنها را دارید.

مدل های پرداخت سود در افیلیت مارکتینگ

۱ – پرداخت در ازای فروش (Pay per sale)

این نوع پرداخت استانداردترین مدل کسب درآمد برای بازاریاب های پورسانتی است. در این روش، فروشنده محصولی را تعیین می کند که در صورت موفق بودن استراتژی پیاده شده توسط بازاریاب و فروش رفتن محصولش، به او پول پرداخت می کند. به زبان دیگر بازاریاب افیلیت برای دریافت پاداش حتما باید خریدار را به خرید تشویق کند و باعث ایجاد فروش شود.

 

۲ – پرداخت در ازای هدایت (Pay per lead)

در این مدل از افیلیت مارکتینگ که سیستم نسبتا پیچیده تری دارد، بازاریاب پورسانتی در ازای هدایت کردن خریدار به سمت محصول مورد نظر و انجام کاری که مرچنت یا همان فروشنده در نظر گرفته پاداش دریافت می کند. به عنوان مثال مشتری توسط لینک افیلیت به وبسایت فروشنده هدایت می شود و فقط در صورت انجام اعمالی همچون پر کردن فرم تماس، ثبت نام برای دریافت محصول تست، ثبت نام برای دریافت خبرنامه و یا دانلود برنامه یا فایلی خاص، افیلیت مارکتر را مشمول دریافت پورسانت می کند.

 

۳ – پرداخت در ازای کلیک کردن (Pay per click)

این نوع برنامه بر روی انگیزه بخشی به ناشر آگهی متمرکز بوده و آنها را وادار می کند که مشتریان حاضر در پلتفرم های تبلیغاتی شان را به سوی وبسایت های فروشنده هدایت کنند. این یعنی بازاریاب پورسانتی به قدری در خریدار حس تعهد ایجاد کرده که حاضر است به وبسایت فروشنده سر بزند. روند پرداخت در این برنامه بر پایه میزان ترافیک ایجاد شده در وبسایت مورد نظر پرداخت می شود.

 

بازاریابی پورسانتی

مزایای افیلیت مارکتینگ

۱ – کسب درآمد غیر فعال (Passive)

در حالی که برای کسب درآمد از طریق انجام مشاغل عادی باید سر کار خود حضور فیزیکی داشته باشید، افیلیت مارکتینگ این امکان را می دهد که حتی موقع خوابیدن هم پول درآورید! با سرمایه گذاری بخشی از زمان خود در یک کمپین تبلیغاتی، بعد از مدتی شاهد خواهید بود که خریداران روزها و هفته های زیادی خرید از یک محصول را تکرار خواهند کرد. درآمد پسیو یا غیر فعال، این شرایط را فراهم می کند که در ازای انجام یک کار، مدت ها کسب درآمد کنید. اگر راه را درست رفته باشید، حتی پای رایانه هم نباشید این مهارت بازاریابی شماست که برایتان یک درآمد پایدار را رقم خواهد زد.

 

۲ – عدم نیاز به ارائه خدمات پشتیبانی

فروشندگان اصلی محصولات یا خدمات ملزم هستند تا بعد از فروش نیز با مشتریان خود سروکار داشته باشند و از بابت جلب رضایت آنها در قبال محصولی که خریداری کرده اند اطمینان کسب کنند. به لطف ساختار موجود در افیلیت مارکتینگ، بازاریاب های افیلیت اصلا نیاز نیست خودشان را نگران پاسخگو بودن به مشتری یا جلب رضایت آنها کنند. قرار دادن دست خریدار در دستان فروشنده تنها کاری است که بازاریاب پورسانتی باید انجام دهد. بعد از انجام خرید و دریافت پورسانت، این فروشنده اصلی است که با نقد و شکایات خریدار طرف می شود.

 

۳ – امکان کار در منزل

اگر از کار کردن در دفتر کار بیزارید، افیلیت مارکتینگ راه حلی بی نقص برای شما خواهد بود. مادامی که در خانه گرم و نرم خود مشغول لم دادن هستید، می توانید کمپین به راه بیندازید و به راحتی از کالاهایی که تولید کنندگان درگیر ساختنشان بوده اند و بعد هم دغدغه فروششان را دارند سود به دست بیاورید. خلاصه این همان شغلی است که بدون عوض کردن پیژامه تان هم می توانید انجامش دهید!

 

۴ – مقرون به صرفه

بیشتر کسب و کارها برای راه اندازی به سرمایه گذاری اولیه و همچنین به یک جریان مالی مناسب که منجر به فروش محصول شود احتیاج دارند. اما افیلیت مارکتینگ با صرف هزینه ای هر چند کم میسر خواهد شد، رک و راست بگوییم حتی می توانید بدون حرکت دادن عضله ای از بدنتان آن را به راه بیندازید. در این مدل بازاریابی نه لازم است هزینه ای را پرداخت کنید و نه اینکه دست به ساخت محصولی بزنید. خلاصه کسب درآمد از این روش نسبتا ساده و بدون استرس می باشد.

 

۵ – سهولت و انعطاف پذیری

از آنجایی که شما یک فریلنسر (freelancer) محسوب می شوید، برای تعیین اهدافتان استقلال مطلق خواهید داشت. هر زمان بخواهید می توانید مسیرتان را عوض کنید، محصولی که بیشتر از همه توجهتان را جلب کرده آگهی کنید و یا حتی ساعاتی که می خواهید کار کنید را مشخص کنید. این راحتی به آن معنی است که شما می توانید پورتفولیو و طیف کاری خودتان را به همان اندازه که دوست دارید تنوع دهید و یا اینکه فقط روی کمپین های تبلیغاتی ساده و سر راست تر تمرکز نمایید. علاوه بر این از محدودیت ها و مقررات کسل کننده سازمانی و همچنین کار در تیم های کم بازده به دور هستید.

 

۶ – دریافت پاداش بر اساس کارایی

مشاغل معمولی همیشه شما را وادار می کنند که هفته ای ۸۰ ساعت حضور فیزیکی داشته باشید و در هر صورت همان درآمد مشخص و حقوق ثابتتان را آخر ماه به حسابتان واریز می کنند. اما افیلیت مارکتینگ به شکل خالص به کارکردتان بستگی دارد، به این صورت که هرچه بیشتر تلاش کنید نتیجه بیشتری خواهید گرفت. هر چه مهارت بررسی محصولات، قدرت کلام و گیرایی نوشتارتان را بیشتر کنید و کمپین های جذاب تری را راه اندازی کنید، درآمد و سود شما نیز افزایش می یابد.

 

۷ – از قدرت سئو (SEO) غافل نشوید

در صورتی که سئو را به درستی پیاده سازی کرده باشید، شاهد این خواهید بود که سیل عظیم ترافیک ارگانیک از سوی موتورهای جستجو به سمت وبسایت شما روانه می شود. در گذشته بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو فقط به تقلب کردن و کلاه گذاشتن سر گوگل محدود می شد، اما امروزه دیگر از این خبرها نیست.

در حال حاضر دیگر باید به فکر بهتر کردن وبسایت برای بازدید شدن از سوی کاربران باشیم چرا که طبیعتا مردم اطلاعاتشان را از طریق جستجوی آنلاین افزایش می دهند. از همین رو یادگیری قواعد پایه سئو آن پیج (on-page SEO)، جستجوی کلمات کلیدی (keyword) و لینک سازی امری حیاتی است و باعث می شود که به اولین منبعی که در جستجوی یک کاربر نمایش داده می شود تبدیل شوید. آیا کسی وجود دارد که از رتبه اول گوگل بودن، آن هم براساس عناوینی همچون “بهترین کالا” یا “بررسی فلان کالا” خوشش نیاید؟

همکاری در فروش

بهترین استراتژی های افزایش فروش در افیلیت مارکتینگ

۱- با فروشنده های متنوع همکاری کنید

قطعا اینکه شما فقط با یک فروشنده (مثلا دیجی کالا) همکاری داشته باشید کار اشتباهی است. سعی کنید در حوزه کاری خود با فروشنده های مختلف کار کنید و از این طریق هرچه سریع تر محصولات با بیشترین نرخ تبدیل را شناسایی کنید و بیشترین انرژی را صرف فروش آنها کنید.

 

۲- تولید محتوا

شما برای اینکه خریدار را تشویق به خرید یک محصول کنید، ابتدا باید آن را جذب کنید. بنابراین قبل از اینکه به فکر فروش محصولی از طریق همکاری در فروش باشید باید در زمینه آن محصول یا حداقل مرتبط با آن تولید محتوا انجام دهید. بهترین روش تولید مقاله های جامع در حوزه ای خاص می باشد. مثلا می توانید در وبسایت خود مقالاتی درباره بررسی موبایل های مختلف منتشر کنید و در بین این مطالب محصولات مورد نظر خود را برای فروش تبلیغ کنید.

 

۳- بهینه سازی نرخ تبدیل

شما باید مرتبا در حال بررسی نرخ تبدیل تبلیغات خود باشید و آنها را بهینه سازی کنید. به سادگی می توانید به کمک روش هایی مثل A/B تست و یا استفاده از ابزارهای آنالیز رفتار مثل Hotjar نرخ تبدیل صفحات خود را تقویت کنید.

 

۴- شناخت مخاطبین قبل از همکاری در فروش

مهم ترین کاری که باید قبل از پیشنهاد دادن یک محصول به مخاطب خود انجام دهید شناخت آنهاست. سعی کنید با تعریف پرسونای مشتری و بررسی اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در مورد منابع ترافیکی به شما می دهد، به خوبی مخاطب خود را بشناسید و بعد از آن بهترین محصول را با توجه به شناختی که از آنها بدست آورده اید برای خرید پیشنهاد کنید.

 

جمع بندی

افیلیت مارکتینگ راه حلی ایده آل برای آن دسته از افرادی است که مایل هستند کنترل میزان درآمدشان را به دست بگیرند و در قبال کارکرد بیشتر، سود بیشتری را هم به دست آورند. یک بازاریاب پورسانتی در صورت همکاری با یک تولید کننده یا فروشنده اجناس، می تواند بدون ترک خانه و بدون داشتن نگرانی از خط تولید محصولاتش، درآمد غیر فعال به دست آورد.

اگرچه موفق بودن در این شغل به میزان مهارت بازاریاب وابسته است، ولی در هر صورت می تواند به عنوان یک شغل تمام وقت و یا شغل دوم شما را به اهداف درآمدیتان برساند. کافیست به سراغ راه انداختن محتواهایی همچون بررسی محصولات در بلاگ یا شبکه اجتماعی بروید یا از طریق وبینار به معرفی محصول نرم افزاری مد نظرتان بپردازید.

توصیه می کنیم از نکاتی که در این مقاله برای شما ذکر کردیم استفاده کنید تا بینندگان بیشتری را به خودتان جذب کنید. می توانید آنها را وادار کنید که به جای اینکه فقط متن های شما را بخوانند به مشتریان واقعی تبدیل شوند و کاری کنند که شما روز به روز پولسازتر شوید.

 

+در ریسمونک بخوانید:

چگونه با اموزش آنلاین کسب درآمد کنیم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *