مشاوره و آموزش تحصیلی ریسمونک
0

آموزش بیان ساعت در زبان عربی

آموزش بیان ساعت در زبان عربی

بیان ساعت در عربی رکن دیگری برای برقراری ارتباط موثر به این زبان است. مثلا اگر بخواهیم به عنوان انسانی که سر وقت حاضر می‌شود شناخته شویم، نیاز است که بدانیم از ساعت در این زبان چگونه استفاده کنیم. اما طریقه صحیح استفاده از زمان نیازمند این است که ابتدا ساعت را در این زبان بفهمیم تا بتوانیم آن را به کار ببریم. در این نوشته قصد داریم گفتن ساعت و دقیقه را به زبان عربی با یکدیگر بررسی کنیم. در پایان می‌توانیم با استفاده از تمرین‌های انتهایی متن، میزان یادگیری‌مان از این مبحث را بسنجیم.

+ همچنین در ریسمونک بخوانید:

پرسیدن ساعت در عربی

در زبان فارسی برای پرسیدن وقت و ساعت از دو روش استفاده می‌کنیم. یکی از آن روش‌ها که مرسوم‌ترین آنها نیز به حساب می‌آید استفاده از این جمله است: «ساعت چند است؟» در روش دوم، به سراغ کلمه پرسشی «چه وقت…؟» یا «چه زمان…؟» می‌رویم تا بتوانیم به اطلاعات مورد نیازمان برسیم.

پرسیدن ساعت در زبان عربی نیز از این دو حالت خارج نیست. مثلا برای پرسیدن اینکه الان ساعت چند است از جمله زیر استفاده می‌کنیم.

 

کم الساعه؟

ساعت چند است؟

 

اگرچه استفاده از کلمه «کم» به معنای «چقدر» برای پرسیدن قیمت و اندازه جرم یک شی مرسوم است، اما از آن برای پرسیدن میزان دقیق وقت نیز استفاده می‌شود. با این حال به کار بردن آن در معنای «قیمت ساعت چند است؟» با جمله «ساعت چند است؟» چندان تداخل ندارد. چرا که برای مورد دوم و رساندن معنایی به آن صورت می‌توانیم از جمله «کم هذه الساعه؟» استفاده کنیم. یعنی «این ساعت چند است؟»

روز به عربی

از سوی دیگر اگر بخواهیم برای پرسیدن زمان، دقیق‌تر باشیم می‌توانیم قید «الآن» را به انتهای جمله قبل اضافه کنیم. به مثال زیر توجه کنید.

 

کم الساعه الآن؟

الان ساعت چند است؟

 

در شرایطی که بخواهیم از غریبه‌ای ساعت بپرسیم و بخواهیم در عین حال مودب‌تر و رسمی‌تر برخورد کنیم می‌توانیم جمله زیر را به کار ببریم.

 

الساعهُ کم معک؟

 

این جمله می‌تواند جایگزین جمله فارسی «ساعت خدمت‌تان هست؟» باشد. در این جمله گوینده منتظر شنیدن جواب بله یا خیر نیست. اما چون آشنایی قبلی ندارد، راه بهتر را در این دیده که ابتدا از بودن ساعت نزد مخاطب مطمئن شود تا بتواند زمان را از او بپرسید. تصور کنید از فرد غریبه‌ای که با شما آشنا نیست بدون مقدمه بپرسید: «ساعت چند است؟»

در کنار این جملات باید نحوه استفاده از کلمه پرسشی «متی» را نیز مد نظر داشته باشیم. متی یعنی چه وقت و چه زمان. می‌توانیم از این کلمه پرسشی برای دانستن محدوده و بازه زمانی اتفاق افتادن کاری استفاده کنیم. فرض کنید می‌خواهیم از فردی بپرسیم که چه زمانی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود. برای طرح چنین سوالی باید از جمله زیر استفاده کرد.

 

متی ستَتَخرجُ فی الجامعه؟

چه زمانی از دانشگاه فارغ‌التحصیل خواهی شد؟

 

دقیقه به عربی

گفتن ساعت در عربی

یکی از بزرگترین تفاوت‌های گفتن ساعت در عربی نسبت به سایر زبان‌های دنیا در این است که عرب‌زبان‌ها از «اعداد ترتیبی» برای بیان کردن زمان دقیق استفاده می‌کند. در حالی که ما در زبان فارسی خیلی ساده تنها اعداد اصلی را به کار می‌بریم. این بدان معناست که در زبان عربی فقط ساعت را نمی‌گویند بلکه آن را می‌شمارند. گفتن ساعت روش خوبی برای تمرین اعداد ترتیبی نیست. پیش از این در مطلب «اعداد در عربی» تمامی مباحث مربوط به عددهای اصلی و ترتیبی را بررسی کرده‌ایم. اما برای فهمیدن نحوه گفتن ساعت می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

جدول ساعت به عربی
فارسیعربی
ساعت یکالساعَه الوَاحِدَه
ساعت دوالساعَه الثانِیَه
ساعت سهالساعَه الثالِثَه
ساعت چهارالساعَه الرابِعَه
ساعت پنجالساعَه الخامِسَه
ساعت ششالساعَه السادِسَه
ساعت هفتالساعَه السابِعَه
ساعت هشتالساعَه الثامِنَه
ساعت نهالساعَه التاسِعَه
ساعت دهالساعَه العاشِرَه
ساعت یازدهالساعَه الحادِیَهَ عَشَرَه
ساعت دوازدهالساعَه الثانِیَهَ عَشَرَه

در کشورهای مختلف عربی از ساعت دوازده‌گانه یا بیست‌وچهارگانه استفاده می‌شود. مثلا در الجزیره، تونس و مراکش ساعت‌ بیست‌وچهارگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در مصر، عربستان و قطر معیار برای زمان، ساعت‌های دوازده‌گانه است. بنابراین وقتی قرار است ساعت را به زبان عربی بگوییم باید با اصطلاحات زیر نیز آشنا باشیم.

 

صباحاً – قبل از ظهر

مسائاً – بعد از ظهر

 

حالا برای فهمیدن و درک کردن تمامی نکات و قواعدی که تا اینجا گفتیم بهتر است به مثال‌های زیر توجه کنید.

 

سوال: کم الساعه؟

جواب: إنها الثانیه عشره.

ساعت چند است؟

ساعت دوازده است.

 

 

سوال: عذراً هل معکَ الساعه؟

جواب: أجل، إنها الساعه الثالثه مسائاً.

ببخشید، ساعت همراه‌تان هست؟

بله ساعت سه بعد از ظهر است.

 

 

سوال: هل الساعه الخامسه؟

جواب: لا، أنها لازالت الساعه الرابعه.

آیا ساعت پنج است؟

نه هنوز ساعت چهار است.

 

گفتن ساعت به عربی

صحبت درباره دقیقه و ثانیه به عربی

اگرچه ساعت‌ها باید بر اساس اعداد ترتیبی گفته شوند اما دقیقه‌ها و ثانیه‌ها شامل حال این قاعده نمی‌شوند و می‌توان از اعداد اصلی برای گفتن آن استفاده کرد. به مثال زیر توجه کنید.

 

الساعه الثالثه و خمس و عشرون دقیقه.

ساعت سه و سی و پنج دقیقه است.

 

با این حال برخی ترفند‌ها و راه‌های میان‌بر هست که می‌توان با استفاده از آنها گفتن دقایق در زبان عربی را راحت‌تر کرد. به عنوان مثال در زبان فارسی برای گفتن اینکه ساعت ۵:۰۱ به راحتی از «پنج و یک دقیقه» استفاده می‌کنیم. اما در زبان عربی به صورت زیر بیان می‌شود:

 

۵:۰۱
إنها الخامسه و دقیقهٌ.

(در این مثال «دقیقهٌ» به عنوان یک کلمه مفرد و نکره نماینده عدد یک در جمله شده‌است.)

با در نظر گرفتن چینی قابلیتی می‌توانیم به راحتی از قاعده مثنی نیز برای بیان کردم دو دقیقه در عربی استفاده کنیم. بنابراین ساعت پنج و دو دقیقه در زبان فارسی، به صورت زیر در زبان عربی بیان می‌شود.

 

إنها الخامسه و دقیقتان.

ساعت پنج و دو دقیقه است.

(در این مثال دقیقتان، از آنجا که خبر جمله است با «ان»مثنی‌ساز ترکیب شده تا دو دقیقه را در زمان به مخاطب نشان دهد.)

 

و در آخر، الگویی به کار می‌رود که در تمامی زمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب که در زبان فارسی از عنوان «ساعت شش و سی‌ونه دقیقه است» استفاده می‌کنیم. همین جمله در زبان عربی به صورت زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

الساعه الآن السادسه و تسع و ثلاثون دقیقه.

ساعت الان شش و سی و نه دقیقه است.

 

در مقابل ممکن است با افرادی برخورد کنیم که علاقه‌ای به گفتن شکل دقیق ساعت نداشته باشند و بخواهند میزان حدودی دقیقه‌ها را بیان کنند. بنابراین یاد گرفتن جمله زیر می‌تواند ما را در فهم ساعت و به کار بردن آن کمک کند. به مثال زیر توجه کنید.

 

الساعه حوالی الثانیه و ثلاثون دقیقه.

ساعت تقریبا دو و سی دقیقه است.

 

زمان در عربی

در برخی از زبان‌ها، از تقسیم‌بندی دقایق به قطعات کوچکتر برای بیان دقیقه‌ها امری مرسوم است. زبان عربی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مثلا ما در زبان فارسی از لفظ ربع، به معنای یک چهارم، برای بیان دقیقه استفاده می‌کنیم. ناگفته پیداست که این کلمه از زبان عربی به زبان فارسی راه پیدا کرده‌است. کلمه دیگری که در زبان عربی برای گفتن دقایق مورد استفاده قرار می‌گیرد کلمه «النصف» به معنای نیم یا همان ۳۰ دقیقه است. برای درک بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید.

 

سأراک غداً عند السادسه و النصف.

فردا ساعت شش و نیم تو را خواهم دید.

 

 

أرید أن أحجزَ طاولهً للساعه الواحده و الربع.

می‌خواهم برای ساعت چهار و ربع یک میز رزرو کنم.

 

فرض کنید بخواهید از دقایقی صحبحت کنیم که از نیم گذشته و می‌خواهیم آن را به صورت دقیقه‌های باقی مانده نسبت به ساعت بعدی بیان کنیم. مثلا بگوییم ساعت «بیست و پنج دقیقه مانده به چهار است» نکته کلیدی ساخت چنین جمله‌ای در زبان عربی این است که از کلمه «إلا» در جملات خود استفاده کنیم. برای فهم بهتر به مثال‌ زیر توجه کنید.

 

إنها الخامسه إلا عشرون دقیقه.

ساعت بیست دقیقه مانده به پنج است.

(در چنین مواردی جملات عربی به این صورت است که ساعت بعدی را می‌گوید و با استفاده از کلمه إلا، تعداد دقایق باقی مانده رسیدن به آن ساعت را کم می‌کند.)

 

ثانیه به عربی

سوالات متدوال درباره ساعت در عربی

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار درباره مبحث ساعت در عربی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

ساعت در عربی بر اساس کدام اعداد گفته می‌شود؟

برای گفتن ساعت در عربی باید از اعداد ترتیبی که بر وزن فاعل هستند استفاده کنیم.

آیا گفتن دقیقه در زبان عربی بر پایه اعداد ترتیبی است؟

خیر، برای بیان دقیقه و ثانیه می‌توانیم از اعداد اصلی در زبان عربی استفاده کنیم.

تمرین ساعت در عربی

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «ساعت در عربی»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. تمرین شامل ۱۰ سوال است. در هر تمرین باید اعداد داده شده را به صورت ساعت بیان کنید. بعد از پاسخ دادن به تمامی سوالات می‌توانید با استفاده از گزینه «جواب» پاسخ صحیح را ببینید و آن را با پاسخ‌های خودتان مقایسه کنید. در صورتی که جواب صحیح نباشد می‌توانید اشکال خود در آن زمینه را با تمرینات بیشتر رفع کنید.

ساعت‌های داده شده را به زبان عربی بنویسید.

سوال ۱: ۶:۵۶

جواب

جواب: الساعه الان السادسه و خمس و خمسون دقیقه.

سوال ۲: ۷:۲۵

جواب

جواب: الساعه الان السابعه و خمس و عشرون دقیقه.

سوال ۳: ۱۲:۱۵

جواب

جواب: الساعه الان الثانیه عشر و الربع.

سوال ۴: ۱۹:۳۵

جواب

جواب: الساعه الان التاسعه عشر و خمس و ثلاثون دقیقه.

سوال ۵: ۱۴:۴۵

جواب

جواب: الساعه الان الرابعه عشره و خمس و أربعون دقیقه.

یا

الساعه الان الخامسه عشره إلا الربع.

سوال ۶: ۷:۳۰

جواب

جواب: الساعه الان السابعه و النصف.

سوال ۷: ۹:۱۲

جواب

جواب: الساعه الان التاسعه و أثنی عشر دقیقه.

سوال ۸: ۴:۲۰

جواب

جواب: الساعه الان الرابعه و عشرون دقیقه.

سوال ۹: ۶:۴۵

جواب

جواب: الساعه الان السابعه إلا الربع.

سوال ۱۰: ۱:۳۵

جواب

جواب: الساعه الان الواحده و خمس و ثلاثون دقیقه.

جمع‌بندی

در این نوشته درباره ساعت و نحوه صحیح گفتن آن در زبان عربی صحبت کردیم. پیش از یاد گرفتن این مبحث نیاز داریم تا مبحث عدد و معدود در زبان عربی و انواع عدد در عربی را که شامل اعداد ترتیبی و اعداد اصلی می‌شوند، خوب یاد بگیریم، چراکه بدون دانستن آنها بیان کردن ساعت غیر ممکن است.

به عنوان مثال برای گفتن بخش اولیه ساعت باید از اعداد ترتیبی کمک بگیریم و برای گفتن نحوه دقیقه و ثانیه باید به سراغ اعداد اصلی برویم. همچنین بر اساس عددی که دقیقه نشان می‌دهد، می‌توانیم نوع دقیقه را در جایگاه معدود و در حالت‌های مختلفی به کار ببریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *