۴۵ نمونه رایتینگ برای آمادگی آزمون آیلتس تسک ۲ (آزمون ۲۰۲۴)
به منظور شرکت در آزمون آیلتس، لازم است با ساختار هر یک از بخشهای آن آشنا شویم و بدانیم که چگونه به هر یک از سوالات پاسخ بدهیم. در آموزشهای قبلی مجله فرادرس با آموزش رایتینگ آیلتس از صفر تا صد آشنا شدیم و نکات مهمی را در خصوص هر یک از تسکها یاد گرفتیم. در این آموزش قصد داریم به طور جداگانه، ۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ را بررسی کنیم و به کمک نمونه پاسخهای تشریحی، با اصول پاراگرافنویسی، لغات ضروری آیلتس و دستور زبان مناسب آشنا شویم.
در ابتدای آموزش، ساختار کلی رایتینگ آیلتس را توضیح میدهیم و در ادامه هر یک از نمونههای تسک ۲ را بررسی میکنیم. همچنین به برخی از نکات مهم در خصوص رایتینگ آیلتس اشاره خواهیم کرد و با نحوه نمرهدهی این بخش از آزمون نیز آشنا میشویم.
رایتینگ آیلتس
آزمون آیلتس چهار بخش دارد. برای هر یک از بخشها تعدادی سوال در نظر گرفته شده و مدت زمانی برای پاسخ دادن به آنها تعیین شده است. در جدول زیر میتوانید ساختار کلی آزمون آیلتس را مشاهده کنید.
ساختار آزمون آیلتس | ||
مدت زمان پاسخگویی | تعداد سؤالات و بخشها | مهارتهای مورد ارزیابی |
۳۰ دقیقه | ۴۰ سؤال / ۴ بخش | Listening |
۶۰ دقیقه | ۴۰ سؤال / ۳ بخش | Reading |
۶۰ دقیقه (۲۰ دقیقه برای تسک اول و ۴۰ دقیقه برای تسک دوم) | ۲ تسک | Writing |
۱۱ تا ۱۴ دقیقه | ۳ بخش | Speaking |
هر یک از این بخشها (غیر از اسپیکینگ) به ترتیب و به صورت کتبی برگزار میشود. اسپیکینگ در یک روز دیگر و به صورت مصاحبه شفاهی انجام میشود. البته بعد از شیوع کرونا، آزمون آنلاین آیلتس نیز در بسیاری از کشورها ازجمله ایران برگزار میشود.
تسک اول
همانطور که در جدول مشاهده کردید، رایتینگ آیلتس از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است. موضوع تسک اول با توجه به نوع آزمون (آکادمیک یا جنرال) فرق دارد، اما تسک دوم برای هر دو آزمون یکسان است. اگر میخواهید با سوالات تسک ۱ آشنا شوید و نحوه پاسخ دادن به آنها را یاد بگیرید، توصیه میکنیم فیلم آموزش تسک ۱ رایتینگ آیلتس را از فرادرس مشاهده کنید. لینک آن هم در ادامه آمده است.
در آیلتس آکادمیک، برای تسک اول موضوعی در نظر گرفته میشود و با توجه به آن تصویری در اختیار داوطلب قرار میگیرد که میتواند نمودار، نقشه، فرایند یا مانند اینها باشد. سپس از داوطلب خواسته میشود تا اطلاعات تصویر را خلاصه و در صورت نیاز مقایسه کند.
۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک ۱ برای آمادگی آزمون
در تصویر زیر، یک نمونه رایتینگ تسک اول را برای آیلتس آکادمیک مشاهده میکنید. این نمونه از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 20 minutes on this task.
The chart shows components of GDP in the UK from 1992 to 2000.
Summarize the information by selecting and reporting the main features and make comparisons where relevant.
Write at least 150 words.
اما تسک اول رایتینگ جنرال با آکادمیک فرق دارد. در تسک اول به داوطلب موضوعی داده میشود که باید برای آن نامه بنویسد. این نامه میتواند رسمی، نیمهرسمی و غیررسمی باشد. به نمونهای از سوال تسک اول رایتینگ جنرال توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 20 minutes on this task.
You are taking a course at a local college. The deadline for your project was last week but you haven’t finished it.
Write a letter to your lecturer. In your letter
- introduce yourself
- explain why you haven’t handed in the project yet
- request more time to do it.
Write at least 150 words.
تسک دوم
تسک دوم رایتینگ آیلتس برای آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است. در این بخش موضوعی به داوطلب داده میشود که باید برای آن Essay بنویسد. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده ۴۰ دقیقه است و داوطلب باید دستکم ۲۵۰ کلمه برای آن بنویسد.
تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست ؟ – آنچه باید بدانید
به نمونهای از تسک ۲ آیلتس توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Some people think that parents should teach their children how to be good members of society. Others, however, believe that school is the best place to learn this. Discuss both views and give your own opinion.
Write at least 250 words.
آمادگی برای آیلتس با فرادرس
به منظور آمادگی در آزمون آیلتس لازم است با انواع سوالات هر بخش و نحوه پاسخ دادن به آنها آشنا شویم. به همین دلیل استفاده از منابع معتبر که بتواند ما را در روند مطالعه همراهی کند، اهمیت زیادی دارد.
برای تهیه منابع آیلتس معمولاً زبانآموزان ممکن است با چالشهایی همراه شوند. برای مثال، ممکن است نتوانند در انتخاب منبع مناسب تصمیم بگیرند یا اصلاً ندانند که چه منبعی برای مطالعه مناسب است. یکی از منابع مهم مطالعه برای آیلتس، کتاب است. همچنین استفاده از اپلیکیشن و پادکست میتواند در این زمینه به شما کمک کند. علاوه بر اینها، مشاهده فیلمهای آموزشی مرتبط نیز مؤثر خواهد بود.
در فرادرس مجموعه آموزشهایی برای آمادگی در آزمون آیلتس در دسترس کاربران قرار گرفته است که میتواند آنها را برای هر یک از بخشهای آزمون آماده کند. در این فیلمهای آموزشی، زبانآموزان با انواع سوالات و نحوه پاسخ دادن به آنها آشنا میشوند و میتوانند نمونه آزمونهای سالهای قبل را تمرین کنند. پاسخ نمونه آزمونها نیز در این فیلمها لحاظ شده است. برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش آیلتس مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید.
- فیلم مجموعه آموزش آیلتس مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس
۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲
هدف از این مطلب، آشنایی بیشتر با انواع سوالات رایتینگ و نحوه پاسخ دادن به سوالات هر یک از تسکهای آکادمیک است. به همین دلیل، در ادامه ۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک معرفی کردهایم که همراه با نمونه پاسخ مورد بررسی قرار گرفتهاند.
۱. نمونه اول
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Some people say that Ebooks and modern technology will totally replace traditional newspapers and magazines to what extent do you agree or disagree?
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
Technology is flourishing by leaps and bounds and providing us with new avenues while keeping us updated with the latest news and current affairs. Therefore, a fair amount of people believe, a conventional way of newspaper reading will be disappeared. I do not completely agree with it because a conventional newspaper is the easiest and cheapest way to get news.
To embark on, there are multiple reasons why the traditional ways of getting news are still popular. First of all, reading the newspaper has become the ardent habit of many people. Everyone whether from the affluent or middle class is seen desperately waiting for paper in the morning and enjoying it reading with a cup of tea. Moreover, these are the most portable, cheapest, and easiest ways of knowing about global activities. It can be carried from one place to another in the bag and is available at an economical price. It is so handy and merely continuing the flip of pages can make you omniscient. Secondly, electricity and other appliances are not required. Moreover, the other attachments are like icing on the cake. For instance, the Hindustan Times has multiple attachments like women’s fashion, career guides, culinary art, and so on.
However, undoubtedly, technology has given a radical approach to reading news, for example, videos provide a full and clear view of reading Besides that we can download, share, and forward them to our relatives and friends. Needless to say, technophobia will have no place in this ever-advanced modern world.
To conclude, the lives of people are drastically affected by advanced versions of technology yet, in my opinion, it will not be able to pose a threat to the existence of traditional newspapers and magazines.
(۲۸۶ words)
۲. نمونه دوم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Some people believe that teenagers should be required to do unpaid community work in their free time. This can benefit teenagers and the community as well.
To what extent do you agree or disagree?
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
Children are the backbone of every country. So, there are people who tend to believe that youngsters should be encouraged to initiate social work as it will result in a flourished society and individualistic growth of youngsters themselves. I, too believe that this motivation has more benefits than its drawbacks.
To begin with, social work by children can be easily associated with personality development because, during this drive, they tend to communicate with a variety of people, which leads to polished verbal skills. For example, if they start convincing rural people to send their children to school they have to have a convincing attitude along with developed verbal skills to deal with diverse kinds of people there. This improved skill will help them lifelong in every arena. Apart from this, the true values of life like tolerance, patience, team spirit, and cooperation can be learned. Besides that, young minds serve the country with full enthusiasm giving the feeling of fulfillment and self-satisfaction. This worthiness for themselves brims them with self-confidence and patriotic feeling. Moreover, going and experiencing multiple cultures and traditions makes their horizon so broad that add one more feather to their cap.
However, It is truly said, no rose without thrones. Can the drawbacks of this initiation be ignored? Children go to school, participate in different curriculum activities, and endure the pressure of peers, parents, and teachers, and in the competitive world, they should not be expected to serve society without their self-benefits. This kind of pressure might bring resentment in their mind.
In conclusion, I believe, the notion of a teenager doing unpaid work is indeed good but proper monitoring and care should be given to avoid untoward consequences.
(۲۸۲ words)
۳. نمونه سوم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Do children behave better when they are physically punished or rewarded?
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
Children are the future of the nation and how they should be raised, is a debatable issue. Some people believe that they should be exposed to physical punishment while others say constant appreciation is required for them. According to me, these arguments need proper scrutinization before forming an opinion.
To begin with, there are many advantages of conferring rewards to children. First of all, appreciation and verbal praise can have a magical impact on the behavior of the children because when they are appreciated for good conduct they come to know about the value of good behavior and try to continue with that. The more they brim with positive comments, the more they are confident. On the other hand, children who are subjected to artificial physical punishment are seen with a lack of self-confidence. A survey conducted on the behavior of children revealed that a child exposed to punitive actions by parents is more aggressive and furious than others of his age. Hence beatings of a child can never be fruitful.
On the contrary, there is no denying the fact that training the notorious and ferocious mind is a hard nut to crack because it is true that the rod is the only logic for fools. Moreover, some children repeat mistakes even after being warned and punished, this type of stubbornness forces parents and guardians to give them beatings. Needless to say, over-pampering may have an adverse effect on children. In this present scenario, parents have one or two children and this pampering distracts them away from their path.
To conclude, children are tender buds, and nurturing them is really a major responsibility. Therefore, a fair judgment on behavior is required for a good upbringing.
(۲۸۵ words)
۴. نمونه چهارم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است. اگر قصد دارید دامنه واژگان خود را افزایش دهید تا بتوانید از کلمات پیشرفتهتری برای رایتینگ آیلتس استفاده کنید و نمره بهتری به دست بیاورید، مشاهده فیلم آموزش واژگان ضروری آیلتس از فرادرس را پیشنهاد میکنیم که لینک آن در ادامه آمده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Some people say that the feeling of competition should be encouraged in children others say they should be taught
to become cooperative. What is your opinion?
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
Children are the tender buds of society and they are required to be taught the true values of life. Therefore, some people tend to believe that the feeling of competition should be infused in them while others believe that the possession of cooperative values is required of them. I will discuss the merits and demerits of both aspects before reaching any opinion.
To begin with, there are many reasons why children should have competional values. Firstly, competition motivates youngsters to accelerate their efforts to attain a higher level in education and in other activities. They start working hard to compete with others and understand the value of hard work. This dedication and hard work help them to stand first everywhere. Secondly, competional values inculcate self-confidence and self-independence in children. When they participate in activities and compete with others, they are more likely to have a feeling of self-achievement and fulfillment. They feel worthy and provide them balanced and peaceful mind. They tend to become self-reliant and that results in the best decision-making ability in them. Moreover, a sense of completion is the need of the hour. Undoubtedly, in the modern era, people their childhood till adults, face competition For example- in school, there are dance competitions, race competitions, and poem competitions and when they become adults, they face competition in taking a job while taking admission in college and even face competitive in an exam. Thus, a value is highly required.
On the other hand, it is needless to say how important is it to inculcate the value of cooperation. This is the only feeling by which a child can learn teamwork, team spirit, co-existence, tolerance, and patience. Moreover, if history is seen it becomes quite evident that the well-known icons of the society are only those who had a helping and sacrificing attitude. A self-centered human being cannot earn fame in society. Secondly, incessant preaching for competition may result in rivalry between the peer group and others. These rival feelings take no time in turning in to jealousy and personal grudges. A heart full of jealousy for others can never hold good for themselves and for others.
To conclude, after gauging both, competitional and cooperative values, I feel that both values have their own importance. Thus, a child should be brought up by imparting both equally.
(۳۸۷ words)
۵. نمونه پنجم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
In many countries around the world, rural people are moving to cities, so the population in the countryside is decreasing.
Do you think this is a positive or a negative development?
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
Statistics show that the world’s population is increasing rapidly. It is expected that most of us will be living in cities within the next few decades. The question of whether urbanisation is a positive or negative development remains controversial.
A rapid influx of people moving from rural to urban areas is bound to cause problems. Firstly, pressure on resources such as housing and transportation intensifies. It is becoming difficult for many people to afford adequate housing in cities. A by-product of this is the creation of slums causing low-income families to group together in neglected parts of the city. These people often become trapped in a cycle of poverty that is difficult to escape.
As mentioned above, the growth of urban areas can also lead to severe traffic congestion because more and more vehicles travel into the city from the suburbs. This has many knock-on effects, such as problems with air quality. It also leads many city dwellers to experience mental health issues because travelling across large cities is tiring and stressful.
All of this being said, I don’t believe that urbanisation is a wholly negative development. There are advantages to living in large cities that are well managed. For example, there are more schools which means more education opportunities. Access to higher-quality health care is often better in cities. Some cities have also introduced ride-sharing, e-bikes and part and ride services that reduce environmental problems.
My opinion is that many of the problems associated with urbanisation are avoidable but dealing with increasing populations in cities is a formidable challenge. How governments, businesses and society respond to this challenge will dramatically affect the future of our world.
(۲۷۷ words)
۶. نمونه ششم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Scientific developments in farming always bring major benefits.
To what extent do you agree or disagree with this statement?
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
In recent decades there has been a number of high-profile innovations in farming based on scientific research, most notably the use of chemical insecticides and the genetic modification of crops.
Without doubt these have led to some very positive outcomes. For example, researchers have been able to identify which pests cause problems for a particular plant and to create a means of destroying them. In some areas of the world this has transformed farmers’ ability to grow food for their own consumption as well as to sell it to generate income. Equally, in recent years the ability to manipulate the genetic make-up of plants has made it possible to create strains of crops naturally resistant to pests and diseases. In fact, some of these new scientific developments are reducing the need for the innovations of the previous generation.
However, there can be serious drawbacks to these scientific developments in agriculture. For instance, it is now becoming clear that pesticides may be damaging beneficial organisms as well as pests. For example, it is widely agreed that the world’s bee population is being affected by chemicals; this means fewer plants are being pollinated, which affects food supplies. It is possible, also, that a range of human diseases which are becoming increasingly common, for example asthma, may be exacerbated by these chemicals.
My own view is that it would be wrong to deny the potential of science to improve agriculture – as it has done throughout history, from the development of the plough to the refinement of livestock breeding. However, we must be sure we understand as much as possible about the effects of innovations before it is too late to reverse any negative consequences.
(۲۸۱ words)
۷. نمونه هفتم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Some people feel that the legal age at which people can marry should be at least 21.
To what extent do you agree or disagree?
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
It is widely agreed that a happy and stable relationship in marriage is the bedrock of any community, with a greater likelihood of responsible partners, and if children result, harmonious family. Because of this, it is important to support the institution of marriage in every way possible. One important question in relation to this is: at what age should couples be allowed to marry?
There are a number of reasons for making the minimum age for matrimony as late as possible. Many would argue that people in their 20s are able to make such more rational decisions than teenagers can. Older people might have seen enough of the world to know that the feelings that they hold for someone at a given moment may not last. They will realise that superficial characteristics like physical beauty and sporting prowess may not be the only ones to bring happiness in a relationship. Older couples are likely to give more consideration to issues such as income and job prospects, but also to less obvious but important personality traits such as tolerance, kindness or moral strength.
However, other people contend that it is unrealistic to make couples wait until their 20s before marrying. They suggest that as soon as the boy and the girl reached puberty they should be allowed to marry. To prevent they doing so would result in resentment between the generations, frustration and an increase in the number of unsupported pregnancies. If married teenagers are given enough help to support, they can have children when they are young and healthy enough to enjoy them.
Considering both this sets of arguments, I feel that 21 is probably too old but that 18 should be made the legal minimum at which couples can marry.
(۲۹۱ words)
۸. نمونه هشتم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Some people regard eating meat as completely wrong.
To what extent do you agree?
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
Vegetarian diets have become very popular as a lifestyle choice in recent years. I personally believe there are several arguments in favour of vegetarianism: health issues, the ethical/religious argument and environmental factors.
One of the most controversial issues of recent years has been the increase in the number of health scares related to the food industry. One example in the UK was Mad Cow Disease and there are many others which we are less aware of these are obvious reasons to avoid meat. Furthermore, the health benefits of vegetarianism include lower risks of heart disease and cancers such as colon cancer. The risk of obesity and high blood pressure is also reduced.
In addition to the health issues, many people choose vegetarianism because they feel that we should treat animals in a humane way. A number of religions, including Buddhism and Judaism, have teachings on the humane treatment of animals or strict rules about diet. Some people say that animals have rights and we shouldn’t make them suffer. Chickens, for instance, are often kept in crowded rooms of tiny cages (called “battery farms”), which leads to ill-health, short life-span and distress.
Another reason for the increase in vegetarianism is a greater awareness of our impact on the environment. A well-documented problem is the global destruction of forests to provide pasture for meat production. Also, it is argued that raising animals for food is an inefficient way to feed the world population. For example, research shows that one acre of pasture produces approximately 165 pounds of beef, compared to 20,000 pounds of potatoes.
In conclusion, modern ideas about heath, environmental concerns and the ethical treatment of animals have persuaded an increasing number of people in recent years to tum away from a meat-based diet. I myself am vegetarian and believe the benefits far outweigh the restrictions.
(۳۰۵ words)
۹. نمونه نهم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
Some people think that competitive sports have a positive effect on the education of teenagers while others argue that the effect is negative.
Discuss both these views and give your own opinion.
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
Competition in sport can play an important role in a teenager’s development. However, we must be careful as this can have both positive and negative effects on the child and people disagree about which is the most significant.
Initially, let’s think about the reasons why teenagers benefit from competition in sports. On the one hand, sport is a great way to reduce stress and focus the mind away from lessons. Furthermore, a little competition can help teenagers to focus more and give them a reason to perform better. In addition, when playing in teams, these sports help teenagers learn team-building skills and can improve their physical well-being, which is a really important benefit.
On the other hand, competitive sports can also cause problems for individuals if people feel that when they lose, they fail. This is clearly unsatisfactory and may cause serious issues with confidence. It is certain that this pressure makes sport less fun and means teenagers do not want to take part. Although being part of a team can be enjoyable, some people cannot perform as well as others and they may feel isolated from other team members. This can be a serious concern for teenagers who want to fit in with others around them.
To sum up, there are good arguments on both sides. While competitive sports can play a useful role in developing a teenager, it is important that sports are monitored to ensure individuals do not feel pressured or stressed when playing. It is important that young people understand the value of competition and that even if they fail, they feel that they have achieved something.
(۲۷۱ words)
۱۰. نمونه دهم
به یک نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
You should spend about 40 minutes on this task.
Write about the following topic:
The position of women has changed a great deal in many societies over the past 50 years. But these societies cannot claim to have achieved gender equality.
To what extent do you agree or disagree?
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.
Write at least 250 words.
در ادامه میتوانید نمونه پاسخ سوال فوق را نیز مشاهده کنید که برای کسب نمره ۷ به بالا نمونه مناسبی است.
Despite vast improvements in the position of women in society over the past half a century, we are still some way from achieving gender equality. Women who were around in the 1960s or 70s are surely struck by the significant improvements in the lives of women in the twenty-first century. However, they must also find familiar evidence of major inequalities.
Women in the West have made great headway in the fields of education and employment over the past 50 years. Women often out-achieve men educationally, and are entering occupations and professions that would once have been out of bounds. They often attain high positions within organisations and in some countries have even risen to the top of political power. Successful female entrepreneurs often appear in the media, perhaps leading some to conclude that women are now competing on a level playing field.
However, if we look more carefully we soon see that significant problems still exist. Women suffer inequalities in employment and have yet to achieve pay that is equal to that of men doing similar work. In addition, women are generally still responsible for child rearing and housework, creating a ‘double burden’ for those who work full time. Moreover, despite the success of some women in gaining positions of influence, these are the exception rather than the rule, and women are still outnumbered in positions of power. Finally, the dominant view of women in the media is not one of successful entrepreneur or public figure but of ‘s-x object’, a situation that has barely changed over the past 50 years.
Consequently, despite some very real gains. I feel that women of the previous century must see much that they recognize when observing the position of women in society today.
(۲۹۰ words)
انواع سوالات رایتینگ آیلتس تسک ۲
در آموزشهای قبلی مجله فرادرس با نمونه سوالات آیلتس آشنا شدیم که شامل سوالات تسک ۲ رایتینگ نیز میشد. برای مطالعه بیشتر میتوانید به لینک مربوطه مراجعه کنید. تسک ۲ رایتینگ آیلتس به نوشتن Essay اختصاص یافته است و داوطلب باید دستکم ۲۵۰ کلمه برای آن بنویسد.
چگونه Essay بنویسیم؟ – آموزش نحوه نوشتن Essay به انگلیسی
برای افرادی که فرصت شرکت کردن در کلاسهای آمادگی برای آیلتس را ندارند و ترجیح میدهد به صورت خودآموز مطالعه را پیش ببرند، مشاهده فیلمهای آموزشی آیلتس فرادرس را پیشنهاد میکنیم که به صورت جداگانه تمام مهارتهای آیلتس را پوشش داده است. برای مشاهده فیلم آموزش رایتینگ آکادمیک به زبان فارسی از فرادرس، میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید.
برای نوشتن آن لازم است قبل از هر چیز با انواع سوالاتی آشنا شویم که به عنوان موضوع در اختیار داوطلب قرار داده میشود. در این بخش از مطلب قصد داریم بعد از معرفی نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ با انواع سوالات آن هم آشنا شویم تا آمادگی بیشتری برای نوشتن و بهبود نمره خود به دست بیاوریم.
قبل از اینکه با انواع سوالات رایتینگ تسک ۲ آشنا شویم، ابتدا لازم است به ساختار کلی آن اشاره کنیم. هر Essay از چهار پاراگراف تشکیل شده که به ترتیب شامل موارد زیر است:
- مقدمه (Introduction)
- پاراگراف بدنه ۱ (Main Body Paragraph 1)
- پاراگراف بدنه ۲ (Main Body Paragraph 2)
- نتیجهگیری (Conclusion)
هر یک از این پاراگرافهای با توجه به نوع سوال، شکل خاصی به خود میگیرد و از الگوی نوشتاری بخصوصی پیروی میکند. برای نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ به طور کلی ۵ پاراگراف تعریف شده که عبارتند از:
- Opinion Essays
- Discussion Essays
- Problem Solution Essays
- Advantages & Disadvantages Essays
- Double Question Essays
۱. Opinion Essays
این نوع Essay را گاهی با نام «Agree or Disagree» یا «Argumentative Essays» نیز میشناسیم و یکی از رایجترین نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ به شمار میرود. اولین بخش از این سوالها یک جمله خبری ساده است که موضوعی را شرح میدهد. در انتهای آن سوالی مطرح میشود که نظر شخص نویسنده را میخواهد و به اشکال زیر با آن مواجه میشویم:
What is your opinion?
Do you agree or disagree?
To what extent do you agree or disagree?
به چند نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ توجه کنید که سوال آن از نوع Opinion است.
Space exploration is much too expensive and the money should be spent on more important things.
What is your opinion?
A high salary is much more important than job satisfaction.
Do you agree or disagree?
Advances in technology and automation have reduced the need for manual labour.
To what extent do you agree or disagree?
برای پاسخ دادن به این نوع سوالها نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
- مشخص کنید که طرف کدام نظر هستید (موضع خود را مشخص کنید.)
- نظر خود را واضح مطرح کنید و آن را در مقدمه بنویسید.
- در سرتاسر Essay روی نظر خود بمانید و از آن دفاع کنید.
- مشخص کنید که چرا این دیدگاه را دارید.
مهم نیست کدام طرف بحث را میگیرید، یعنی مهم نیست که با آن ایده موافق یا مخالفید. روی ایدهای متمرکز شوید که فکر میکنید بهتر از پس آن برمیآیید. تا انتهای نوشته نیز تغییری در نظر خود ندهید.
ساختار Opinion Essays
ساختار پاراگرافهای Opinion Essays را میتوانیم به شکل زیر تقسیم کنیم:
- مقدمه
- سوال را پارافریز کنید.
- نظر خود را بیان کنید.
- دو دلیل برای دفاع از ایده خود بیاورید.
- پاراگراف بدنه ۱
- جمله محوری – یک دلیل برای دفاع از نظر خود بیاورید.
- جمله پشتیبان – ایده محوری را بسط دهید.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- پاراگراف بدنه ۲
- جمله محوری – یک دلیل برای دفاع از نظر خود بیاورید.
- جمله پشتیبان – ایده محوری را بسط دهید.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- نتیجهگیری
- خلاصهای از نظر شخصی خود را بنویسید و به دلایل اصلی اشاره کنید.
۲. Discussion Essays
در نمونه سوالات «Discussion Essays» باید درباره هر دو ایدهای که مطرح شد بحث کنید. معمولاً از شما درخواست میشود که نظر شخصی خودتان را هم بنویسید.
سادهترین راه برای پاسخ دادن به این نوع سوالها این است که با یک طرف بحث موافقت و با طرف دیگر مخالفت کنید. به سه نمونه از «Discussion Essays» در ادامه توجه کنید.
Some people think that the government should provide free education at every level. However, some say that individuals should pay for their university education.
Discuss both views and give your opinion.
Many people believe that all zoos should be closed, while others claim that zoos have a positive impact.
Discuss both views and give your opinion.
Many governments think that economic progress is their most important goal. Some people, however, think that other types of progress are equally important for a country.
Discuss both these views and give your own opinion.
برای پاسخ دادن به این نوع سوالها، دو نکته مهم را مدنظر داشته باشید:
- درباره هر دو دیدگاهی که در صورت سوال آمده بنویسید.
- اول درباره دیدگاهی بنویسید که با آن موافق نیستید.
بزرگترین اشتباه داوطلبان هنگام پاسخ دادن به سوالات این بخش این است که فقط روی یک دیدگاه متمرکز میشوند و همان را بسط میدهند. این کار باعث کم شدن نمره داوطلب خواهد شد.
بهتر است با بحث کردن درباره نظری که با آن مخالف هستید شروع کنید و دلایل خود را برای این دیدگاه ذکر کنید.
ساختار Discussion Essays
در ادامه میتوانید ساختار «Discussion Essays» را مشاهده کنید.
- مقدمه
- سوال را پارافریز کنید.
- نظر خود را بیان کنید.
- دو دلیل برای دفاع از ایده خود بیاورید.
- پاراگراف بدنه ۱ – دیدگاه منفی
- جمله محوری – دیدگاه مخالف خود را بنویسید.
- جمله پشتیبان – توضیح دهید که چرا برخی از افراد با این دیدگاه مخالفت میکنند.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- پاراگراف بدنه ۲ – دیدگاه مثبت
- جمله محوری – دیدگاه موافق خود را شرح دهید.
- جمله پشتیبان – توضیح دهید که چرا برخی از افراد موافق این دیدگاه هستند.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- نتیجهگیری
- خلاصهای از نظر شخصی خود را بنویسید و به دلایل اصلی اشاره کنید.
۳. Problem Essays
این نوع سوالها را «Causes and Solutions» و «Probems and Solutions» مینامند که در صورت سوال با یک جمله خبری شروع میشود و در ادامه از شما درخواست میشود که درباره مشکلات بحث کنید و در ادامه نیز راهحل ارائه دهید.
اگر قصد دارید به صورت خودخوان با ساختار تسک ۲ رایتینگ آیلتس آشنا شوید و انواع سوالات آن را تمرین کنید، ChatGPT گزینه مناسبی خواهد بود. برای تقویت رایتینگ خود از فیلم آموزش ChatGPT برای تصحیح رایتینگ کمک بگیرید تا با پرامپتنویسی آشنا شوید و نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ را تمرین کنید. لینک آن را در ادامه مشاهده میکنید.
Overpopulation in many urban centres around the world is a major problem.
What are the causes of this?
How can this problem be solved?
Nowadays many people have easy access to computers and a large number of children play computer games.
What are the negative impacts of playing computer games?
What can be done to minimize the bad effects?
In spite of the advances in medicine, many people around the world still die of easily preventable diseases.
Why is this the case?
What can be done about this problem?
برای پاسخ دادن به سوالات «Problem Essays» نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
- به هیچ وجه نباید در Essay فهرستی از دلایل و راهحلهای آنها را پیشنهاد دهید.
- فقط یک یا دو مورد را انتخاب کنید و به طور کامل درباره آنها بنویسید.
- مطمئن شوید که هر «probem/cause» را به راهحلش مربوط میکنید.
یکی از اشتباهات رایج در رابطه با پاسخ دادن به این نوع سوالها این است که به تمام مشکلات یا دلایلی که در صورت سوال مطرح شده فکر میکنند. اما نیازی نیست درباره همه آنها بنویسیم. همچنین نیازی نیست که همه آنها را تمام جزئیات شرح دهیم یا برای هر کدام مثال بزنیم.
اشتباهات رایج گرامری در رایتینگ آیلتس — ۱۰ خطا که نباید انجام دهید
به سه نمونه از سوالات «Probems and Solutions» در ادامه توجه کنید. این نمونه سوالات از آزمونهای سالهای قبل انتخاب شده است.
Overpopulation in many urban centres around the world is a major problem.
What are the causes of this?
How can this problem be solved?
Nowadays many people have easy access to computers and a large number of children play computer games.
What are the negative impacts of playing computer games?
What can be done to minimize the bad effects?
In spite of the advances in medicine, many people around the world still die of easily preventable diseases.
Why is this the case?
What can be done about this problem?
ساختار Problem Essays
برای نوشتن این نوع سوالها، میتوانید در پاراگراف بدنه اول به «Problems» و در پاراگراف دوم به «Solutions» اشاره کنید. ساختار این نوع Essay را به شکل زیر تعریف میکنیم:
- مقدمه
- سوال را پارافریز کنید.
- مشکل/دلیل اول را همراه با راهحل مربوط به آن مطرح کنید.
- پاراگراف بدنه ۱ – دیدگاه منفی
- جمله محوری – مشکل یا علت را شرح دهید.
- جمله پشتیبان – درباره مشکل/علت توضیحات بیشتری ارائه دهید.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- پاراگراف بدنه ۲ – دیدگاه مثبت
- جمله محوری – راهحل را مطرح کنید.
- جمله پشتیبان – درباره راهحل توضیحات بیشتری ارائه دهید.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- نتیجهگیری
- موارد کلیدی را مطرح کنید و ایده شخصی خودتان را ارائه دهید.
۴. Advantages & Disadvantages Essays
اولین بخش از سوال باید به صورت یک جمله خبری باشد. از شما درخواست میشود که درباره مزایا و معایب بنویسید. برخی از سوالاتی که ممکن است در این بخش مطرح شود، به صورت زیر است:
What are the advantages and disadvantages of….?
Do you think the advantages outweigh the disadvantages?
Discuss the advantages and disadvantages and give your opinion.
برای پاسخ دادن به این نوع سوالها لازم است این نکته مهم را مدنظر داشته باشید که در یک پاراگراف به مزایا و در پاراگراف دیگر به معایب اشاره کنید. به سه نمونه از سوالات «Advantages & Disadvantages» در ادامه توجه کنید.
Space exploration costs taxpayers an exorbitant amount of money each year. What are the advantages and disadvantages of spending money on space exploration?
Some experts believe that it is better for children to begin learning a foreign language at primary school rather than at secondary school. Do the advantages of this outweigh the disadvantages?
Some countries have implemented mandatory community service programs for young people. In these programs, children aged 16 to 18 do charity work, help old people, and work with animals. Discuss the advantages and disadvantages and give your opinion.
ساختار Advantages & Disadvantages Essays
در رابطه با این نوع سوالها باید در نظر داشته باشید که هر یک ساختار نسبتاً متفاوتی دارند. در ادامه توضیحات بیشتری را مشاهده میکنید.
- مقدمه
- سوال را پارافریز کنید.
- دیدگاه یا دیدگاههایی را که در سوال مطرح شده بررسی کنید.
- پاراگراف بدنه ۱ – مزایا
- جمله محوری – از بین دو مزایا، مورد اول را بنویسید.
- جمله پشتیبان – درباره مزایا توضیحات بیشتری ارائه دهید.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- نتیجه – نتیجه را بیان کنید.
- پاراگراف بدنه ۲ – معایب
- جمله محوری – از بین دو معایب، به مورد اول اشاره کنید.
- جمله پشتیبان – دربار راهحل توضیحات بیشتری ارائه دهید.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- نتیجهگیری
- موارد کلیدی را مطرح کنید و ایده شخصی خودتان را ارائه دهید.
۵. Double Question Essays
این نوع از سوالهای تسک ۲ را گاهی «Direct Questions» یا «Two Questions» مینامند. برای این دسته از سوالها جملهای پرسشی مطرح میشود که دو سوال متفاوت بعد از آن آمده است. ممکن است این سوالها به هم مرتبط باشند، ممکن است هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند.
برای پاسخ دادن به سوالات «Double Question» به عنوان نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
- باید به سوال به طور کامل پاسخ دهید.
- آن را با سوالات «Opinion Essay» یا «Discussion Essay» اشتباه نگیرید.
- توجه داشته باشید که نیازی نیست ایدههای زیادی را مطرح کنید و درباره آنها بنویسید.
به سه سوال از نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ برای «Double Question» توجه کنید.
Success is often measured by wealth and material possessions. Do you think wealth is the best measure of success? What makes a successful person?
In education and employment, some people work harder than others. Why do some people work harder? Is it always a good thing to work hard?
Successful companies use advertising to make more sales. What can make an advertisement effective? Do you think advertising is a bad thing or a good thing for society?
ساختار Double Question Essays
برای اینکه بتوانید به سوالات «Double Question» تسک ۲ آیلتس پاسخ بدهید، لازم است با ساختار آن آشنا شوید. در ادامه آن را توضیح دادهایم.
- مقدمه
- سوال را پارافریز کنید.
- جمله کلی – پاسخ خود را به هر دو سوال مطرح کنید.
- پاراگراف بدنه ۱ – پاسخ سوال ۱
- جمله محوری – پاسخ خود را بنویسید.
- جمله پشتیبان – توضیح دهید که چرا درباره آن اینطور فکر میکنید.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- پاراگراف بدنه ۲ – پاسخ سوال ۲
- جمله محوری – پاسخ خود را مشخص کنید.
- جمله پشتیبان -توضیح دهید که چرا چنین نظری دارید.
- مثال – برای جمله پشتیبان مثال بزنید.
- نتیجهگیری
- خلاصهای از سوال و جواب را ارائه دهید.
نمره دهی رایتینگ آیلتس
رایتینگ آیلتس، همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، از دو تسک تشکیل شده است. در تسک اول با توجه به نوع آزمون، سوال متفاوتی هم مطرح میشود که به طور کامل به آن اشاره کردیم. تسک دوم هم که برای هر دو آزمون شامل نوشتن Essay میشود.
برای تمرین نمونه تستهای کمبریج آیلتس آکادمیک میتوانید فیلم مجموعه آزمونهای آیلتس کمبریج را در فرادرس مشاهده کنید. لینک یکی از این فیلمها در ادامه آورده شده است.
نمرهدهی رایتینگ آیلتس کمی با لیسنینگ و ریدینگ فرق میکند. برای نمره دادن، فاکتورهایی را در نظر میگیرند که بر اساس معیارهای استاندارد تعیین شده است و استادی که برگه را تصحیح میکند، بر اساس همین فاکتورها نمره را تعیین میکند.
نحوه نمره دهی آیلتس و آموزش محاسبه نمره آیلتس + جدول
تسک اول چون تعداد کلمات کمتری دارد و مدت زمان کمتری هم به نوشتن آن اختصاص داده شده است، در مقایسه با تسک دوم نمره کمتری دارد. در مجموع نمره رایتینگ با میانگینی از نمره تسک اول و دوم محاسبه میشود و فاکتورهای نمرهدهی برای هر دو نوع آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است.
فرض کنید داوطلبی در تسک اول نمره ۸ و در تسک دوم نمره ۶ را کسب کرده است. نمره کل رایتینگ او را میتوان به صورت زیر محاسبه کرد:
Writing Task 1= band score 8
Writing task 2= band score 6
Total Writing Score=6.5
نمره کل داوطلب به صورت ۸+۸+۶=۲۰/۳=۶،۶۶ محاسبه میشود که باید آن را گرد کنیم. چون ۶٬۶۶ به ۶٬۵ نزدیکتر است تا به ۷، نمره کل او را ۶٬۵ در نظر میگیریم. به این روش میتوانیم نتیجه بگیریم که برای محاسبه نمره کل رایتینگ باید روش زیر را امتحان کنیم:
- یک نمره برای تسک اول در نظر بگیرید.
- دو نمره برای تسک دوم در نظر بگیرید.
- مجموع آن را تقسیم بر ۳ کنید.
نمره رایتینگ آیلتس در مجموع ۲۵٪ از نمره کل آزمون را شامل میشود که بین ۰ تا ۹ متغیر است. برای اینکه بدانید نمرهدهی رایتینگ آیلتس بر چه اساسی است، جدولی تهیه کردهایم که به کمک آن میتوانید با این معیارها آشنا شوید. در ادامه هم این ویژگیها را به طور کامل توضیح میدهیم.
جدول معیارهای نمرهدهی رایتینگ | |
Coherence and Cohesion | Task Achievement (for Task 1) |
Grammatical Range and Accuracy | Task Response (for Task 2) |
Lexical resource |
هر یک از این فاکتورهای فوق را در ادامه بررسی خواهیم کرد.
- Task Achievement: برای تسک ۱، چه در رایتینگ آکادمیک و چه در رایتینگ جنرال، این معیار ارزشیابی برای این منظور به کار میرود که عملکرد داوطلب را با در نظر گرفتن نحوه پاسخ دادن به سوال بررسی کند. برای مثال، در نظر میگیرد که داوطلب با نوشتن دستکم ۱۵۰ کلمه، چقدر کامل، درست و مرتبط به موضوع پاسخ داده است.
- Task Response: برای تسک دو، داوطلب باید موقعیتی را در رابطه با موضوع مطرحشده خلق کند. به عبارت دیگر، به اشکال مختلفی، نظرات موافق یا مخالف، مزایا یا معایب و علت و معلول را در چند پاراگراف و دستکم ۲۵۰ کلمه بیان کند. ایدههایی که مطرح میشود، باید توسط ارائه شواهد و مدارک حمایت شود و با ارائه مثالهایی بسط داده شود. همچنین داوطلب میتواند از تجربههای شخصی خود در «Essay» استفاده کند. در مجموع، اگر تمام این موارد رعایت شود، او بهدرستی به موضوع پاسخ داده و معیار «Task Response» را بهدرستی رعایت کرده است.
- Coherence and Cohesion: این معیار به معنی انسجام و یکپارچگی میان جملهها و پاراگرافهای «essay» است. در این حالت، از «Linking Words» یا کلمههای ربطدهنده کمک میگیریم. برای مثال، میتوانیم برای نشان دادن تقابل بین دو جمله، از «On the other hand» استفاده کنیم یا برای ارتباط میان دو جملهواره از «حروف ربط» (Conjunctions) کمک بگیریم. از دیگر مواردی که میتواند در افزایش نمره شما با توجه به این معیار ارزشیابی مؤثر باشد، استفاده مناسب از حروف تعریف یا ضمایر انگلیسی است. همچنین به کار بردن «Discourse Markers» برای هر پاراگراف نیز از فاکتورهای مهم در این رابطه به شمار میرود.
- Grammatical Range and Accuracy: این معیار نمرهدهی با توجه به تنوعی که داوطلب در به کار بردن دستور زبان انگلیسی دارد، محاسبه میشود. علاوه بر این، استفاده درست از گرامر نیز در اولویت بررسی قرار دارد. بنابراین، توصیه میشود در صورتی که سطح زبان انگلیسی شما پایین است، قبل از آمادگی برای آزمون آیلتس، ابتدا سطح زبان خود را به حد مطلوبی برسانید و سپس برای آیلتس تمرین کنید.
CEFR چیست ؟ — همه چیز درباره آزمون و Level ها
- Lexical resource: این معیار ارزشیابی با توجه به استفاده از واژگان مناسب و در سطح آیلتس تعیین میشود. به همین دلیل، توصیه میشود برای تقویت دامنه واژگان خود از کتابهایی مخصوص این مهارت کم بگیرید. اما تصور نکنید که هر چقدر کلمات سختتر و غیرکاربردیتر استفاده کنید، نمره بهترین کسب خواهید کرد. در حقیقت، استفاده از واژگان مناسب و کالوکیشنهای انگلیسی باعث بهبود نمره شما در این بخش خواهد شد.
نکات مهم درباره رایتینگ آیلتس تسک ۲
برای آمادگی در آزمون آیلتس، لازم است قبل از هر چیز نوع آزمون خود را مشخص کنیم. سپس با تهیه منابع مناسب سطح خود میتوانیم با یک برنامهریزی دقیق برای آزمون آیلتس آماده شویم. در این میان، دانستن نکات مهم درباره نحوه آمادگی در آزمون آیلتس به ما کمک میکند تا سریعتر و بهتر برای آزمون تمرین کنیم.
برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی نگارش زبان انگلیسی از فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید. در این فیلم آموزشی میتوانید اصول مقدماتی نوشتن را یاد بگیرید، مانند قواعد نوشتن، ساختار پاراگرافها، نحوه ایدهپردازی و… را یاد بگیرید.
در این بخش از مطلب نمونه رایتینگ تسک ۲ آیلتس قصد داریم به طور ویژه به برخی از نکات مهم رایتینگ آیلتس اشاره کنیم که برای تسک ۲ لازم است مدنظر داشته باشیم.
۱. سوال را درک کنید
قبل از پاسخ دادن، صورت سوال را با دقت بخوانید و سعی کنید جوابی برای آن پیدا کنید. با این روش، دقیقاً میدانید که شخص مصاحبهکننده دنبال چه چیزی است. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که داوطلبان در رابطه با تسک ۲ انجام میدهند، این است که به طور کامل به سوال پاسخ نمیدهند. این مسئله یکی از معیارهای نمرهدهی است و همانطور که اشاره کردیم، در دسته «Task Acheivement» قرار میگیرد. اگر رعایت نشود، محال است که داوطلب نمره بالای ۵ بگیرد. حتی اگر سایر موارد مانند استفاده مناسب از واژگان و دستور زبان، یا اصول پاراگرافنویسی را رعایت کرده باشد.
پاراگراف نویسی در انگلیسی – اصول کاربردی و مهم + مثال
برای اینکه مطمئن شوید که سوال را درست متوجه شدهاید، اول از همه باید نوع سوال را مشخص کنید. سپس باید کلمات کلیدی را تشخیص دهید و در نهایت هم دستورالعملها را به درستی پیش برده باشید.
۲. برای پاسخهای خود ایدهپردازی کنید
داوطلبانی که بالاترین نمره را در تسک ۲ رایتینگ به دست میآورند، همیشه پاسخ سوالات خود را تا حداکثر ده دقیقه برنامهریزی میکنند. به این کار «Brainstorming» یا «Mindmapping» گفته میشود، یعنی داوطلب سوال را با دقت میخواند و به این فکر میکند که چطور پاسخ دهد. این تکنیک را برای پاراگرافهای بدنه پیاده میکنیم، چون دو پاراگراف اول و آخر Essay معمولاً پارافریز سوال یا خلاصهای از آن هستند. اما در رابطه با پاراگرافهای بدنه آیلتس لازم است بعد از خواندن دقیق سوال، برای آنها ایدهپردازی کنیم.
به عبارت سادهتر، قبل از نوشتن، بین ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت میگذاریم و پس تشخیص دادن نوع سوال، به جملات محوری، جملات پشتیبان، و مثالهایی که قرار است بزنیم فکر میکنیم. حتی میتوانیم آنها را روی کاغذ بیاوریم. در تصویر زیر یک نمونه «Brainstorming» را مشاهده میکنید که برای موضوع زیر نوشته شده است. نوع سوال هم «Problem & Solution» است.
۳. مقدمه بنویسید
مقدمه باید به سوال به طور مستقیم و کامل پاسخ دهد. مقدمه به شما میگوید که باید چیزی را که میخواهید بنویسید، بلافاصله مطرح کنید و صراحتاً به این اشاره کنید که قرار این در نوشته خود موارد مدنظرتان را مطرح کنید. مقدمه معمولاً با پارافریز کردن سوال شکل میگیرد و در حد یک پاراگراف کوتاه است. پس از آن وارد پاراگرافهای بدنه میشوید. پس دقت کنید که پاراگراف مقدمه شما آن چیزی را که قصد دارید در Essay بنویسید را خیلی واضح دوشش دهد.
۴. پاراگراف بدنه بنویسید
در این بخش لازم است جزئیات بیشتری ارائه دهید. این کار را با مطرح کردن «ایدههای محوری» (Topic Sentences) شروع میکنید که معمولاً اولین جمله هر پاراگراف است. سپس با «جملات پشتیبان» (Supporting Ideas) آنها را بسط میدهید و از نظر خود دفاع میکنید. برای اینکه دقیقتر توضیح بدهید، میتوانید برای جملات پشتیبان مثال هم بزنید که حتماً باید «فکت» (Fact) باشد.
تعداد پاراگرافهای بدنه بین ۲ تا ۴ متغیر است، اما معمولاً دو پاراگراف کافی است، زیرا اگر بیشتر بنویسید، وقتی برای «Proofdreading» ندارید. ایده هر پاراگراف هم با توجه به نوع سوال مشخص میشود. برای مثال، اگر قرار است درباره موضوعی بنویسد که به «Advantages & Disadvantages» مربوط میشود، میتوانید برای پاراگراف بدنه اول مزایا و برای پاراگراف دوم معایب را بنویسید.
نوشتن پاراگراف بدنه برای آزمون آیلتس + مثال و آموزش انواع ساختار
۵. نتیجهگیری بنویسید
آخرین پاراگراف تسک ۲ رایتینگ آیلتس پاراگراف نتیجهگیری است. برای نوشتن این پاراگراف دو راه دارید: راه اول این است که سوال را دوباره پارافریز کنید، اما نباید شبیه مقدمه باشد. دومین راه هم این است که خلاصهای از متنی که نوشتهاید را بنویسید. در آخر هم با نظر شخصی خودتان آن را تمام میکنید.
اشتباهات رایج در رایتینگ آیلتس تسک ۲
پی بردن به اشتباهات رایجی که داوطبان زیادی در آزمون آیلتس انجام میدهند، میتواند درسی برای سایر افرادی باشد که قصد دارند در آزمون آیلتس شرکت کنند. به عنوان مثال، اگر بدانیم که در رابطه با گرامر ممکن است چه خطاهایی بیشتر از بقیه مشاهده شود، میتوانیم هنگام تمرین کردن به آنها توجه بیشتری داشته باشیم و تا حد امکان آنها را تکرار نکنیم.
این موضوع در رابطه با لغات آیلتس و سایر مهارتهای زبانی صدق میکند که در بخشهای جداگانه آزمون مورد سنجش قرار میگیرد. حالا که با نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک آشنا شدیم، میتوانیم به برخی از اشتباهات رایج در رایتینگ آیلتس نیز اشاره کنیم. در ادامه آنها را فهرست کردهایم تا متوجه آنها بشوید و در آزمون خود انجام ندهید.
۱. برداشت اشتباه از سوال
در برخی موارد مشاهده شده است که نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ که داوطلب نوشته است، از نظر دستوری و لغاتی که به کار رفته درست است، اما نمره خوبی به آن تعلق نگرفته است. دلیلش این است که داوطلب سوال را دقیق نخوانده است و یا اشتباه برداشت کرده یا به همه جوانب آن پاسخ نداده است.
پس حتماً قبل از اینکه شروع به نوشتن Essay بکنید، دو یا سه بار صورت سوال را بخوانید تا مطمئن شوید آن را کامل و درست متوجه شدهاید. از دیگر مواردی که در این دسته از اشتباهات قرار میگیرد، پرت شدن از موضوع اصلی یا به اصطلاح انگلیسی «Going off-topic» است.
بعضی وقتها مشاهده میشود که داوطلبان در مقدمه به چیزی اشاره میکنند که قرار است در کل متن خود به آن بپردازند. اما آنقدر وارد حاشیه و مثالهای مختلف میشوند که باعث میشود از موضوع اصلی خارج شوند. این کار منجر به از دست دادن انسجام متن میشود و در نهایت نمره «Coherence and Cohesion» را از دست خواهند داد.
۲. نبود ساختار مشخص
وقتی هیچ مقدمه یا نتیجهگیری مشخصی برای Essay وجود نداشته باشد، ساختار اصلی پاراگرافها را تحت تأثیر قرار میدهد، زیرا معمولاً در انواع نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ در همان پاراگراف مقدمه باید موضع خود را مشخص کنیم، در غیر این صورت نمیتوانیم در پاراگرافهای بدنه ایدهای را بسط دهیم.
نتیجه این میشود که رایتینگ ما ساختار مشخصی نخواهد داشت و به همین دلیل پاراگرافهایی مینویسیم که همچنان نقصهایی دارند و کامل نیستند.
۳. جمله محوری ضعیف
«جمله محوری» (Topic Sentence) مهمترین جمله هر پاراگراف به شمار میرود و بدون شک تمام موضوع رایتینگ را پوشش میدهد. حتی موقع پیاده کردن طرح کلی، اگر جملات محوری خوبی داشته باشیم، میتوانیم ایده کلی هر پاراگراف را در ذهنمان پیاده کنیم و سریعتر آن را روی کاغذ بیاوریم.
وقتی جمله محوری ضعیف باشد، جملاتی که در ادامه آن میآید نیز جملات خوبی نخواهند بود. چون جملات پشتیبان باید از ایده محوری حمایت کنند. همچنین مثالهایی که برای توضیح دادن بیشتر و بیان جزئیات به کار میروند هم از کیفیت خوبی برخوردار نخواهند بود. به همین دلیل است که اساتید آیلتس توصیه میکنند قبل از شروع به نوشتن متن خود، حدود ۳ تا ۵ دقیقه وقت بگذارید و ایده اصلی را پیاده کنید، جملات محوری را بنویسید و جملات پشتیبان را ارائه کنید.
۴. استفاده از ساختارهای خیلی پیچیده
در موارد متعددی مشاهده شده است که داوطلبان از ساختارهای خیلی پیچیده استفاده میکنند که نهتنها در بهتر شدن نمره آنها تأثیری ندارد، بلکه باعث میشود بخشی از نمره خود را از دست بدهند. زیرا در اکثر موارد با نحوه استفاده از ساختارهای پیچیده آشنا نیستیم و جملاتی مینویسیم که کالوکیشنهای مناسبی ندارد.
از طرفی، وقتی صحبت از رایتینگ آیلتس میشود، باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که متنی که مینویسیم قرار است مهارت زبانی ما را به معرض نمایش بگذارد، نه دانش عمومی یا تعداد واژگان سختی که به انگلیسی بلد هستیم. شخصی که برگه ما را تصحیح میکند، با علم به این موضوع این کار را انجام میدهد که میداند قرار است پس از ارائه مدرک آیلتس، در کشوری قدم بگذاریم که مهارتهای زبانی ما را برای نوشتن متنهای کاربردی و قابلفهم در حوزه عملی، تحصیلی یا کاری محک بزند.
پس بهتر است از لغات یا ساختارهای گرامری سادهتری استفاده کنیم که هم از نحوه استفاده از آنها در جمله مطمئن هستیم و هم میدانیم که در زبان انگلیسی کاربرد زیادی دارند.
۵. دامنه محدود لغات
یکی از معیارهای مهم نمرهدهی آزمون آیلتس این است که از لغات مناسب، کاربردی و غیرتکراری استفاده کنیم. تکرار یک کلمه یا عبارت در بخشهای مختلف متن میتواند نمره ما را تا حد زیادی کاهش دهد. این امر نشاندهنده دامنه محدود واژگان داوطلب است و بیانگر این است که سطح زبان بالایی ندارد و برای تسلط بیشتر، نیاز به مطالعه بیشتری دارد.
از دیگر مواردی که در رابطه با اشتباهات رایج در نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ مطرح میشود، استفاده نادرست از کلمات است. اگر صرفاً کلمهای را حفظ کرده باشیم یا ندانیم که چه کاربردی در جمله دارد، ممکن است وقتی از آن استفاده میکنیم، مفهوم را منتقل نکند یا به شکل اشتباهی از آن استفاده کنیم. در نتیجه نمره خود را تا حد زیادی از دست میدهیم.
به همین دلیل توصیه میشود برای افزایش دامنه لغات انگلیسی سعی کنید کلمات را در قالب مثال و در جمله یاد بگیرید تا با کالوکیشنهای آنها آشنا شوید و در جایگاه مناسبی به کار ببرید.
۶. اشتباهات گرامری و املایی
اشتباهات گرامری میتواند درصد زیادی از نمره شما را کم کند. بهویژه زمانی که تسک ۲ رایتینگ آیلتس را مینویسید، زیرا معمولاً به ساختارهایی نیاز دارید که مناسب این نوع تسک باشد و بتوانید از نظر خود دفاع کنید و به انواع سوالات این تسک پاسخ بدهید. اشتباه در استفاده از زمانهای انگلیسی، جملات مجهول که ساختار آنها برای تسک ۲ آیلتس بسیار اهمیت دارد، جملهوارههای اسمی و موصولی، همه از مباحث گرامری پرکاربرد هستند و برای تسک ۲ رایتینگ آیلتس به آنها نیاز خواهیم داشت.
برای آشنایی با اشتباهات گرامری رایج بین زبانآموزان، توصیه میکنیم مطلب اشتباهات رایج گرامری در زبان انگلیسی را از مجله فرادرس مطالعه کنید که به ۱۰۰ خطای مهم اشاره دارد و لینک آن هم آورده شده است.
البته اشتباهات گرامری فقط به جملاتی با ساختار اشتباه محدود نمیشود. گاهی لازم است بعد از نوشتن متن دو سه دقیقهای وقت خود را صرف آن کنیم تا اشکالاتی را که بر اثر بیدقتی رخ داده است رفع کنیم. برای مثال، مواردی که در رابطه با مطابقت فعل و فاعل است و همچنین اشکالاتی مانند فراموش کردن «s» سومشخص، همه از نوع اشتباهات گرامری هستند که باید رفع کنیم.
در رابطه با اشتباهات املایی هم باید دقت کنیم. این اشتباهات میتواند نمره رایتینگ را پایین بیاورد. به همین دلیل توصیه میشود بعد از نوشتن متن، حدود ۳ تا ۵ دقیقه برای آن وقت بگذارید و همزمان که اشتباهات احتمالی خود را در رابطه با گرامر اصلاح میکنید، به املای کلمات نیز دقت داشته باشید.
برای اینکه کمتر دچار اشتباهات املایی شوید، بهتر است هنگام تمرین رایتینگ آیلتس، به املای کلمات نیز توجه داشته باشید و بهویژه کلمات پرتکرار را بیشتر تمرین کنید.
۷. خوب دفاع نکردن از موضع خود
برای تسک ۲ آیلتس، وقتی موضوعی به ما داده میشود، باید نظر خود را مشخص کنیم و از موضع خود دفاع کنیم. اگر این کار را انجام ندهیم، بدون شک بخش زیادی از نمره خود را از دست میدهیم، چون یکی از معیارهای رایتینگ تسک ۲ آیلتس «Task Response» است و همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، برای دفاع از موضع خود میتوانیم با نوشتن جملات پشتیبان از جمله محوری دفاع کنیم یا با آوردن مثال، درباره نظر شخصی خود توضیحات بیشتری بدهیم.
خوب دفاع نکردن از موضع خود، یعنی استفاده نکردن از مثالهای خوب برای توضیحات بیشتر. بسیاری از متنهایی که داوطلبان مینویسند، فاقد توضیحات مناسب است. جملاتی که بدون هیچ دلیل و منطقی و بدون فکت نوشته میشوند، ارزشی ندارند و برای رفع این مشکل میتوانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.
- بعد از اینکه دیدگاه خود را مشخص کردید، مثال مرتبط بنویسید یا توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهید.
- مطمئن شوید که مثالها خاص و منحصربهفرد هستند و به سوال هم ارتباط دارند.
۸. عدم مدیریت زمان
برخی از داوطلبان، وقتی شروع به نوشتن میکنند، یادشان میرود که زمان مشخصی را برای این بخش از سوالات در نظر گرفتهاند. نتیجه این میشود که وقت کم میآورند و به همین دلیل فرصت خواندن دوباره متن و اصلاح برخی از اشتباهات را از دست خواهند داد. توصیه میکنیم برای اینکه زمان را مدیریت کنید، پاراگراف مقدمه یا نتیجهگیری را تا حد امکان کوتاه بنویسید و بخش عمده وقت خود را صرف نوشتن پاراگرافهای بدنه بکنید. دو مورد زیر میتواند در این رابطه به شما کمک کند.
- قبل از نوشتن برای «Essay» خود برنامهریزی کنید و «Brainstorming» انجام دهید.
- زمان کافی به هر بخش از «Essay» اختصاص دهید که شامل برنامهریزی، نوشتن و بازبینی نهایی میشود.
۹. خیلی زیاد یا خیلی کم نوشتن
از دیگر مشکلاتی که داوطلبان را درگیر میکند، این است که بیشتر از تعداد کلمات مجاز مینویسند و فکر میکنند با انجام دادن این کار نمره بهتری به دست میآورند. درحالیکه اینطور نیست. چون وقتی شما کلمات زیادی مینویسید، دیگر فرصتی برای «Proofreading» ندارید و در نتیجه ممکن است بخشی از نمره خود را حین نوشتن به دلیل اشتباهات گرامری یا املایی از دست بدهید.
اما وقتی در همان حد مجاز مینویسید و در نهایت، پس از اتمام نوشتن، ۳ تا ۵ دقیقه از وقت کل را به خواندن و مرور دوباره متن اختصاص میدهید، نتیجه بهتری به دست میآورید.
ازطرفی، این را هم در نظر داشته باشید که کمتر از حد مجاز هم ننویسید، زیرا این هم باعث کم شدن نمره شما میشود. برای اینکه مطمئن شوید کمتر ننوشتهاید، برای مثال، نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ را در نرمافزار Word وارد کنید تا مشخص شود چند کلمه نوشتهاید. به مرور زمان و با تمرین کردن بیشتر میتوانید به مرحلهای برسید که بدون نیاز به نرمافزاری که متن شما را شمارش کند، خودتان حدس بزنید که حدوداً چند کلمه نوشتهاید.
۱۰. استفاده نکردن از کلمات ربطدهنده
کلمات ربطدهنده میتوانند تأثیر فوقالعادهای بر نمره رایتینگ داوطلب اشته باشند. این کلمات درواقع رابط بین جملات و پاراگرافها هستند و به کمک آنهاست که میتوانیم به نمره Cohesion and Coherence برسیم. در بیشتر موارد مشاهده شده است که داوطلب سعی کرده بین جملاتی که استفاده میکند، نظم و انسجامی برقرار کند، اما چون از کلمات ربطدهنده استفاده نکرده است، نتیجهای در بر نخواهد داشت.
البته باید برای استفاده از کلمات ربطدهنده این نکته را مدنظر داشته باشیم که در جایگاه درستی آنها را به کار ببریم. برخی از آنها، مانند «In addition» و «Moreover» برای این منظور به کار میروند که جملهای را نوشتهایم و میخواهیم مبحث دیگری را به آن اضافه کنیم. اما برخی دیگر برای نشان دادن تقابل استفاده میشوند، مانند «In contrast» و «On the other hand».
همچنین از عباراتی نظیر «For instance» و «For example» برای مثال زدن استفاده میکنیم و برای نتیجهگیری هم معمولاً «As a result» و «In conclusion» کاربرد زیادی دارد.
فیلم آزمون های کمبریج آیلتس در فرادرس
یکی از کتابهایی که برای تست زدن و آمادگی در آزمون آیلتس پیشنهاد میشود، کتابهای کمبریج است که مجموعه کتابهای آن از شماره ۱ تا ۱۸ (۲۰۲۴) در دسترس داوطلبان قرار دارد و میتوانند از آنها برای تست زدن و تمرین کردن استفاده کنند. به کمک این کتابها میتوانیم شرایطی مانند آزمون اصلی را شبیهسازی کنیم تا با مدیریت زمان و آمادگی در آزمون بتوانیم عملکرد بهتری برای آزمون اصلی داشته باشیم و نمره خوبی به دست بیاوریم.
برای افرادی که تمایل دارند فیلم این مجموعه کتابها را مشاهده کنند، فرادرس مجموعهای را در اختیار آنها قرار داده است که شامل برخی از سری آزمونهای آیلتس آکادمیک میشود و شیوه طراحی و پاسخ کامل سوالها را در دسترس داوطلبان قرار داده است. این مجموعه آزمونها به عنوان آزمونهای ماک آیلتس، نمونه تستهای آزمونهای سالهای قبل را در خود جای داده و برای داوطلبان آیلتس آکادمیک مناسب است.
بنابراین، این فیلمهای آموزشی تسک ۲ رایتینگ آیلتس را نیز ارائه میکنند که میتوانید برای تمرین کردن انواع سوالهای تسک ۲ و آشنایی با نحوه پاسخ دادن به این سوالها از آنها کمک بگیرید. برای مشاهده مجموعه فیلمهای آیلتس کمبریج از فرادرس به لینک زیر مراجعه کنید.
- فیلم مجموعه آزمونهای آیلتس کمبریج در فرادرس
سخن پایانی
در این آموزش با نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ آشنا شدیم. در ابتدا ساختار تسکهای رایتینگ را توضیح دادیم و سپس به بررسی ۱۰ نمونه رایتینگ آیلتس تسک ۲ پرداختیم. همچنین پاسخ هر یک از نمونهها را قرار دادیم تا خواندن آنها بتوانید دستور زبان و لغات پرکاربرد در آزمون آیلتس را یاد بگیرید و با نحوه پاراگرافنویسی آشنا شوید.
در انتهای مطلب نیز به نکات مهمی در خصوص رایتینگ آیلتس اشاره کردیم. در مجموع، اگر قصد دارید نمره خوبی برای هر یک از تسکهای رایتینگ به دست بیاورید، توصیه میکنیم موارد زیر را به ترتیب پیش ببرید تا به نتیجه مطلوبی برسید.
- سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید.
- نوع آزمون آکادمیک یا جنرال را مشخص کنید.
- منابع مناسب خود را تهیه کنید.
- برنامهریزی منظم و روزانه برای مطالعه داشته باشید.
- به کمک کتابهای راهنمای آزمون، با انواع سوالات تسکهای آیلتس آشنا شوید و تکنیکهای پاسخ دادن به آنها را یاد بگیرید.
- از کتابهای تست کمک بگیرید و شرایطی مانند آزمون اصلی را برای خود ایجاد کنید.