به بیان ساده، صفحه فرود به هر صفحه وبی گفته میشود که برای هدایت ترافیک بیشتر به سایت مورد استفاده قرار میگیرد. لندینگ پیج بهویژه در تبلیغات کلیکی کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم یاد بگیریم چطور یک «صفحه فرود» (Landing Page) با نرخ تبدیل بالا طراحی کنیم. همچنین، نمونههایی از بهترین صفحات فرود بررسی میشوند. در ادامه، الگوهای مورد تایید در صفحات فرود را مرور و رابطه سئو و صفحه فرود را بررسی خواهیم کرد. در نهایت، به سوالات احتمالی در خصوص صفحه فرود پاسخ میدهیم.
صفحه فرود چیست ؟
لندینگ پیج یا صفحه فرود صفحهای است که اقداماتی مانند خرید کردن، پر کردن فرم، ثبتنام برای نسخه آزمایشی رایگان و وارد کردن ایمیل را سادهتر میکند. کاربر بعد از اینکه بر روی لینکی در یک رپورتاژ آگهی، تبلیغات هدفمند گوگل، خبرنامه یا هر منبع ترافیکی دیگر کلیک کند، روی یک صفحه، فرود میآید. به این صفحه که از نام آن مشخص است، صفحه فرود میگویند.
تفاوت صفحه فرود و صفحه وب چیست؟
یک صفحه وب معمولی ممکن است دارای دکمههای «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) متعددی باشد. برای مثال، صفحه اصلی زیر را در نظر بگیرید.
بیشتر صفحات اصلی اهداف و CTAهای متعددی دارند. برای مثال ممکن است از بازدیدکنندگان صفحه اصلی بخواهید فرم تماس پر کنند، در مورد ویژگیهای کسبوکار شما بیشتر بخوانند و برای محصولات یا خدمات با دوره تست رایگان ثبتنام کنند.
این موضوع برای بیشتر صفحات سایت شما صدق میکند. از آنجاییکه در تبلیغات به دنبال مخاطب و هدف مشخص هستیم، کاربر را به سمت صفحه اصلی یا صفحاتی با چند CTA متعدد هدایت نمیکنیم و برای مخاطب هدف صفحه فرود متناسب با نیاز و اقدام مورد نظر طراحی میکنیم. بنابراین، بعید است که ترافیک ورودی از سمت تبلیغات را به صفحه اصلی یا سایر صفحات سایت هدایت کنیم.
اما با استفاده از صفحه فرود، یک هدف و یک CTA وجود دارد.
چرا صفحه فرود نرخ تبدیل بالایی دارد؟
دو دلیل اصلی نرخ بالای تبدیل صفحات فرود عبارتند از:
- CTA متمرکز
- جامعه هدف مشخص
همانطور که قبلا گفتیم، صفحات فرود بر صفحات وب معمولی برتری دارند به این دلیل که به طور کامل بر یک موضوع تمرکز و تنها یک CTA دارند. دلیل دیگر نرخ بالای صفحات فرود، امکان هدف گذاری آنها برای گروهی از مشتریان و یا پیشنهادات خاص است. در واقع هرچه تعداد صفحات فرود بیشتر باشد، نرخ تبدیل سایت هم بالاتر است.
در تصویر زیر تاثیر تعداد صفحات فرود بر میزان تولید سرنخ (لید) را مشاهده میکنید.
سئو در صفحه فرود
صفحه فرود بر یک کلمه کلیدی تمرکز دارد، دیگر ویژگی آن داشتن CTA است. در واقع، صفحههای فرود بخشی از یک کمپین بازاریابی بزرگتر هستند که هدف نهایی آن کمپین افزایش ترافیک است. این صفحهها به طور عمده برای دریافت اطلاعات بازدیدکننده طراحی میشوند. صفحههای فرود کارآمد شفاف هستند و تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکننده به همراه دارند. لندینگ پیجها حواس کاربر را روی هدف معطوف نگه میدارند و او را به روشی ساده به سمت اقدام دلخواه میبرند.
برای اینکه صفحههای فرود، در موتورهای جستجو رتبه بهتری داشته باشند و مخاطبان هدف به آنها دسترسی پیدا کنند، باید از سئو در طراحی آنها بهره برد. با استفاده صحیح از بهینه سازی برای موتورهای جستجو، افرادی را جذب میکنید که به موضوعات، محصولات یا خدمات شما علاقهمند هستند. این موضوع به شما کمک میکند تا سرنخهای بیشتری تولید کنید و درنهایت نرخ تبدیل خود را بالا ببرید.
در اینجا چند مورد که باید در سئو صفحات فرود رعایت شود را به طور خلاصه بررسی میکنیم.
- اجازه دهید استراتژی کلمه کلیدی کل متن را هدایت کند.
- به موتورهای جستجو برای فهم بهتر ساختار محتوای خود کمک کنید.
- به نشانیهای وب دقت کنید.
- بر سرعت صفحه نظارت داشته باشید.
- بک لینک بسازید.
استراتژی کلمه کلیدی باید کل متن را هدایت کند
یک «کلمه کلیدی طویل» (Long Tail Keyword)، با توجه به کلمات پر جستجو انتخاب کنید. از کلمه کلیدی در متن به صورت طبیعی و منطقی استفاده کنید. اگر تنها بخواهید کلمه کلیدی را تکرار کنید، الگوریتمهای موتور جستجو متوجه آن میشوند و این به بهبود رتبه شما کمک نمیکند. از کلمه کلیدی دوم برای بیان بهتر موضوع صفحه فرود خود بهره بگیرید. ممکن است کلمه کلیدی شما شامل کوئریهایی باشد که مقصود شما نیست. بنابراین، عباراتی وجود دارند که نمیخواهید در آنها به نمایش درآیید اما کلمه کلیدی شما از آنها پشتیبانی میکند. آن عبارات معنایی را برای موتورهای جستجو مشخص کنید. برای مثال کلمه کلیدی «صفحه فرود» را در نظر بگیرید. کلمات کلیدی «نمونه صفحه فرود» و «سئو در صفحه فرود» نیز به عنوان کلمههای کلیدی دوم قابل استفاده هستند. عبارات معنایی نیز میتوانند شامل «طراحی صفحه فرود» و «CTA» باشند.
به موتورهای جستجو برای فهم بهتر ساختار محتوای خود کمک کنید
علاوه بر کلمه کلیدی موارد دیگری نیز وجود دارند که باید برای تجزیه تحلیل بهتر موتورهای جستجو، آنها را رعایت کنید. این موارد شامل تگ عنوان، «متن جایگزین» (Alt Text)، توضیحات متا، سرفصلها، لینکهای داخلی، تصاویر و ویدیوهاست.
به URL دقت کنید
در سئو «نشانی وب» (URL) نیز اهمیت دارد. نشانی وب به فهم محتوای صفحه شما کمک میکند. همچنین، ساختار وبسایت را نشان میدهد و بیانگر چگونگی قرار گرفتن آن صفحه در وبسایت شماست. سعی کنید نشانی وب کمتر از ۶۵ کاراکتر و کوتاه باشد. حالت ایدهآل بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر است. دقت داشته باشید که کلمات کلیدی را ابتدای URL قرار دهید.
بر سرعت صفحه نظارت داشته باشید
سرعت صفحه فرود یک عامل مهم در بهینهسازی برای موتورهای جستجو است. بارگذاری سریع باعث بهبود تجربه کاربری میشود. همچنین، سرعت پایین صفحه «نرخ پرش» (Bounce Rate) را افزایش میدهد و به رتبه صفحه فرود شما آسیب میزند.
بکلینک بسازید
بکلینک، لینکهایی از وبسایتهای دیگر به سایت شماست. بکلینکهای باکیفیت و از وبسایتهای معتبر باعث بهبود سئو صفحه فرود شما میشود. تبادل لینک یکی از راههای دریافت بک لینک است. اگر در متن خود به آمار یا واقعیتی اشاره کردید، منبع آن را نیز به صورت لینک بیاورید. در این صورت ممکن است آنها به صفحه شما مراجعه کنند.
ایجاد محتوای باکیفیت روشی برای دریافت بکلینک است. از جمله محتواهای با ارزش اینفوگرافیکها و آمار است. ویدیوها هم راهی برای به اشتراک گذاشتن محتوای جذاب به صورت خلاصه به شمار میآید. در ضمن میتوانید با به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکههای اجتماعی برای خود بکلینکهای ارگانیک ایجاد کنید.
قالب های صفحه فرود
در ادامه نحوه طراحی قالب صفحه فرود را بررسی میکنیم. برای نمونه ۲ الگوی مهم زیر را مرور خواهیم کرد.
- الگوی صفحه ثبتنام
- الگوی صفحه خرید
قالب صفحه ثبتنام
صفحه ثبتنام به گونهای طراحی شده است تا در ازای دریافت ایمیل افراد برای آنها کتاب الکترونیک، گزارش و خبرنامههای ارزشمند ارسال شود.
عنوان
امروزه افراد چندان مایل نیستند که آدرس ایمیل خود را در اختیار کسبوکارها قرار دهند و نمیتوان آنها را سرزنش کرد. وقتی ایمیل خود را در اختیار افراد مختلف قرار میدهید، نمیدانید بعد از آن چه اتفاقی رخ میدهد. آنها ممکن است محتوای نامناسب برای شما ارسال کنند، شما را با یک میلیون پیام بمباران کنند یا ایمیل شما را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشند.
بنابراین باید واضح و شفاف گفته شود که افراد چه چیزی را دریافت میکنند. برای مثال در عنوان خبرنامه Exploding topics کاملا شفاف بیان شده است که افراد چه چیزی را دریافت میکنند. ترجمه سادهای از این عبارت در زیر آورده شده است.
موضوعات پرطرفدار هفته را در ایمیل خود دریافت کنید
عنوان فرعی
عنوان فرعی برای این است که جزئیات بیشتری به پیشنهاد خود اضافه کنید. به عبارت دیگر این بخش میگوید که پیشنهاد چیست و چرا با ارزش است.
ترجمه سادهای از عنوان فرعی را در مثال زیر مشاهده میکنیم.
ما برای شما هر هفته موضوعات جنجالی همراه با تحلیل تخصصی آن را ارسال میکنیم.
عنوان استفاده شده برای شروع خوب است. اما هنوز ۱۰۰٪ شفاف نیست که افراد با ثبتنام دقیقا چه چیزی دریافت میکنند. اهمیت عنوان فرعی اینجا مشخص میشود.
تصویر حاکم (تصویر قهرمان)
«تصویر قهرمان» (Hero image) یا تصویر حاکم، عکس یا ویدیوی غالب صفحه فرود و نمایانگر محصول است. این تصویر اولین چیزی است که بازدیدکنندگان میبینند و اولین فرصت شما برای انتقال پیام به شمار میآید. صفحه ثبتنام باید شامل یک تصویر حاکم و نشان دهنده این باشد که افراد دقیقا چه چیزی را دریافت میکنند. عناوینی مانند «دوره آموزشی ایمیلی»، «گزارش» و «خبرنامه هفتگی» به سختی در خاطر میمانند. استفاده از تصویر قهرمان پیشنهاد شما را قابل لمس و واقعی میکند.
دکمه فراخوانی به اقدام بالای صفحه
پیشنهاد میشود اولین فرم ثبتنام را بالای صفحه قرار دهید. در تصویر زیر پس از عنوان و عنوان فرعی، یک کادر برای وارد کردن ایمیل و ثبتنام قرار داده شده است. اگر عنوان و عنوان فرعی خوب باشند، بیشتر مخاطبان از طریق این فرم اقدام به ثبتنام میکنند.
فهرست ویژگیها
اگر کاربری از فرم اول گذر کرد، یعنی نیاز به اطلاعات بیشتری قبل از ثبتنام دارد. بنابراین باید فهرستی از ویژگیها را وارد کنید. در اینجا اهمیت ایمیل مخاطب به ازای پیشنهاد ارائه شده، بیان میشود. فهرست دقیق ویژگیها به نوع پیشنهادات شما بستگی دارد.
اگر «صفحه فشرده» (Squeeze Page) مربوط به یک وبینار باشد، باید فهرستی از مهمترین موارد آموزشی را شامل شود. صفحه فشرده، صفحه فرودی است که برای دریافت ایمیل کاربران مشخصی طراحی میشود. اگر صفحه فشرده شامل گزارش یا خبرنامه ایمیلی باشد موارد زیر را برای آن در نظر میگیریم.
- گزارش: باید استراتژیهای پوشش داد شده را بیان کنید.
- خبرنامه ایمیلی: مشخص کنید که دقیقا چه چیزی قرار است برایشان ارسال کنید.
تایید اجتماعی
مانند هر صفحه فرود دیگری، تایید اجتماعی میتواند به بهبود نرخ تبدیل صفحه فشرده شما کمک کند. تایید اجتماعی ممکن است تعداد افرادی باشند که تا به حال ثبتنام کردهاند. در این تصویر مشاهده میکنید که ۱۱۰۴۲۴ نفر برای دریافت نکتههای هفتگی سئو از طریق ایمیل ثبتنام کردهاند.
در مثالی دیگر میتوان به توصیه مشترکین راضی اشاره کرد. در تصویر زیر یکی از کاربران این خبرنامه را به عنوان ابزار کاربردی ایده محتوا معرفی کرده است.
دومین فراخوانی به اقدام
پیشنهاد میشود یک دکمه CTA دیگر در پایین صفحه قرار دهید. به این ترتیب کاربران پس از خواندن ویژگیها دوباره با دکمه CTA روبرو میشوند.
قالب صفحه فروش
این قالبی است که میتوانید برای فروش دورههای آنلاین، آموزش خصوصی، خبرنامه پولی، بلیط رویداد زنده و غیره استفاده کنید.
عنوان
عناون به طور واضح منفعت کاربر را از صفحه فرود بیان و توجه او را جلب میکند. در اینجا ترجمه سادهای از عنوان یک ایمیل تبلیغاتی آورده شده است. اگر به بازاریابی ویدیویی علاقه دارید، این عنوان باعث میشود که کابر در این صفحه بماند و بیشتر یاد بگیرد.
چگونه از یوتیوب برای افزایش ترافیک، سرنخ و مشتری در سال ۲۰۲۰ استفاده کنیم
پاراگراف جذاب
پیام اصلی صفحه فرود را با یک پاراگراف جذاب شروع کنید. در این مثال ترجمه ساده متن پاراگراف اول به صورت زیر است.
اکنون با استفاده از تاکتیکها و استراتژیهای پیشرفته سئو در یوتیوب میتوانید کسبوکار آنلاین خود را رشد دهید.
ما یک شخص را هدف گرفتهایم (صاحبان کسبوکارهای کوچک که برای بازاریابی خود در یوتیوب بسیار جدی هستند). به این دلیل است که این قلاب کار میکند.
داستان پسزمینه
در اینجا یک داستان در مورد محصول خود میگویید. چه مشکلی وجود دارد، چگونه آن را حل میکنید و چرا تصمیم به ارائه این محصول خاص گرفتهاید.
در این مثال وبسایت یک داستان در مورد چالش پیش روی کسبوکار خودش مطرح کرده و سپس با ارائه نموداری توضیح داده است که با استفاده از تاکتیک و استراتژی سئوی یوتیوب (یا هر محصول یا خدمت دیگری که صفحه فرود برای آن ایجاد شده است) میزان مشاهده ویدیو بالا رفته است.
شفاف سازی کنید
در اینجا ضمن معرفی محصول، ویژگیهای آن را بیان کنید. در این مثال به طور خلاصه موارد زیر بیان شده است:
- از روش ۲۰/۸۰ من استفاده کنید تا در خانه یک فیلم آموزشی حرفهای بسازید.
- آیا میخواهید مردم ویدیوی شما را لایک کنند، آن را به اشتراک بگذارند یا برای آن نظر بگذارند؟ ما رازهای درست کردن آن را به شما میگوییم.
- آیا میخواهید ویدیوهای منتشر شده بازدید بیشتری داشته باشد؟ استراتژیهای آن را به شما یاد خواهیم داد.
- آیا میخواهید ترافیک بیشتری از یوتیوب داشته باشید؟ میبینید که چطور «انفجار» کمک میکند ویدیوهای شما ویروسی شوند و سایت شما با ترافیک هدفمند پر شود.
توصیه مشتریان
توصیه مشتریان راضی را در سراسر صفحه فروش خود پخش کنید. در این مثال فرد در مورد تجربه خودش از انتشار ویدیو و تعداد نمایش بالای آن نوشته است.
فراخوانی به اقدام
حداقل دو CTA «حالا خرید کنید» در صفحه فروش خود قرار دهید.
گارانتی
گارانتی و همه محدودیتهای آن (مثلا مهلت ۳۰ روزه) را مشخص کنید. از این بخش غافل نشوید چراکه یکی از مهمترین بخشهای صفحه فروش شماست. بنابراین توصیه میشود گارانتی خود را مفصل و طولانی بنویسید.
برای مثال، بخش گارانتی در یک صفحه فروش که ۲۲۸ کلمه طول دارد و در آن گفته شده اگر میزان نمایش ویدیو حداقل ۱۰ برابر نشد، در طول ۳۰ روز اول کل پول به شما بر خواهد گشت. این مورد استفاده از خدمات را برای کاربر بدون ریسک میکند.
نمونه صفحه فرود جذاب
در اینجا نمونه صفحه فرود ثبتنام برای خبرنامه وبسایت «Ramit Sethi» را مشاهده میکنید. دلایل زیر برای شرح جذابیت این صفحه فرود مطرح میشود.
- از کاربر به صورت شفاف خواسته شده است تا ایمیل خود را در ازای دریافت پاداش وارد کند.
- تنها یک فراخوانی به اقدام در صفحه وجود دارد و صفحه اهداف رقابتی دیگر را دنبال نمیکند.
در تصویر زیر نمونه صفحه فرود فروشگاه اینترنتی «Casper» را مشاهده میکنید. دلایل زیر برای شرح جذابیت این صفحه فرود مطرح میشود.
- در آن لیستی از ویژگیها نوشته شده است.
- در بالا و پایین صفحه از دکمه فراخوانی به اقدام استفاده کرده است.
نحوه تست A/B صفحه فرود
اگر صفحه فرود با رعایت موارد توضیح داده شده ساخته شود، نرخ تبدیل بالایی خواهد داشت. اما باید صفحه را در دنیای واقعی آزمایش کنید تا مطمئن شوید. که این آزمون به کمک تست A/B انجام میشود.
تست تغییرات بزرگ
پیشنهاد میشود برای هر صفحه ابتدا از تغییرات بزرگ شروع کنید. اشتباهی که بیشتر مدیران وبسایتها مرتکب میشوند این است که تغییرات کوچکی را اعمال میکنند و منتظر مشاهده تفاوتهای بزرگ در تست A/B هستند. برای مثال رنگ دکمه CTA را تغییر میدهند یا تغییرات کوچکی در عنوان ایجاد میکنند. میدانیم که برای پیشرفتهای بزرگ باید تغییرات بزرگ ایجاد کرد.
برای مثال، یک کسب و کار در تمام صفحات فرود خود، نسخه آزمایشی رایگان ارائه میداد. فارغ از تغییرات کوچک ایجاد شده، نرخ تبدیل صفحه روی ۲٪ ثابت مانده بود. در ادامه تصمیم به تغییری جدی مانند عوض کردن «پیشنهاد» گرفت.
بر همین اساس، به جای نسخه آزمایشی رایگان، تصمیم گرفت ابزاری را برای بهبود کسب درآمد کلیکی ارائه دهد. تصویری از این ابزار در زیر آورده شده است. در نهایت، این تغییر باعث شد نرخ تبدیل صفحه از ۲٪ به ۴۰٪ افزایش یابد.
برای فهم بهتر مطلب مثال دیگری را از دو صفحه وبسایت «Exploding topic» بررسی میکنیم. نسخه ۱، صفحهای بسیار طولانی است که در آن توضیحات خبرنامه، تعداد زیادی تایید اجتماعی و غیره وجود دارد.
نسخه ۲ همان صفحه است اما ۸۰٪ آن کم شده و فقط قسمت بالای صفحه باقی مانده است. حال این سوال پیش میآید که کدام یک بهتر عمل میکنند. برای پاسخ به این سوال باید از تست A/B بهره برد.
استفاده از نقشههای حرارتی
با استفاده از «نقشههای حرارتی» (Heatmaps) متوجه نرخ تبدیل پایین در صفحه فرود میشوید. وقتی کابر روی صفحهای فرود میآید و اقدام مطلوب را انجام نمیدهد، چه اتفاقی افتاده است؟ ممکن است مشکل از عنوان یا پیشنهاد باشد یا اینکه به این دلیل باشد که سایت شما واکنشگرا نبوده و بارگذاری آن برای مرورگر با مشکل همراه بوده است.
نقشههای حرارتی به شما نمیگویند چرا کابر روی دکمه CTA کلیک نکرد و چه کاری در این راستا باید انجام داد. اما به شما دادهی عینی میدهند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
برای مثال، نقشه حرارتی تصویر زیر را در نظر میگیریم. همانطور که در تصویر مشخص است، بر روی دکمه فراخوانی به اقدام کلیک بیشتری شده است. نقشه حرارتی بینشی برای بهبود رابط کاربری سایت میدهد و موارد مورد نیاز برای تست A/B را مشخص میکند.
اجرای تست A/B برای حداقل ۲ هفته
افراد تازهکار در این حوزه به محض دریافت آمار قابل توجه، تست را متوقف میکنند. اما این کار اشتباه است. برای اینکه مطمئن شویم کدام صفحه فرود عملکرد بهتری دارد باید تست را برای چند هفته ادامه دهیم. با این کار به اطمینان بیشتری میرسیم. نرخ تبدیل صفحه فرود مورد نظر باید بیشتر از مقداری باشد که نرم افزارهای تست A/B تخمین زدهاند. همچنین، برای از بین بردن اثر موارد غیرعادی مانند تعطیلات و آخر هفتهها باید تست را در مدت زمان بیشتری اجرا کرد.
با رعایت موارد گفته شده میتوان یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا ایجاد کرد. برای افزایش هرچه بیشتر نرخ تبدیل، چند استراتژی پیشرفته زیر را بررسی میکنیم.
- تبدیل صفحه «درباه ما» به صفحه فرود
- بهینهسازی صفحات فرود برای موتورهای جستجو
- حذف ناوبری سایت
- هماهنگی صفحات فرود با مخاطبان و منابع ترافیک
- استفاده از صفحه تایید برای گرفتن تبدیلهای جانبی
تبدیل صفحه «درباه ما» به صفحه فرود
صفحه فرود یک صفحه تصادفی نیست که ترافیک تبلیغات را روی آن ارسال کنید. در حقیقت، میتوانید هر صفحهای روی وبسایت خود ازجمله صفحه درباره ما را به صفحه فرود تبدیل کنید. برای مثال وبسایت زیر در صفحه درباره ما دو فرم ثبت نام قرار داده است.
به کمک این دو فرم نرخ تبدیل صفحه ۴/۴۹ درصد است. این مقدار شگفتانگیز، بیشتر از زمانی است که از هیچ فرمی استفاده نمیشد.
بهینهسازی صفحات فرود برای موتورهای جستجو
داشتن رتبه در صفحه اول گوگل برای صفحات فرود بسیار دشوار است. به هر حال، نتایج موتور جستجو، محتوای کمک کننده و ارزشمند ارائه میدهد که در بیشتر مواقع در آنها صفحه ثبتنام یا صفحه فروش نیست.
اما این بدین معنی نیست که نمیتوانیم رتبه خوبی در صفحات فرود داشته باشیم. فقط نیاز به کمی برنامهریزی است. ابتدا باید یک کلمه کلیدی انتخاب کنید که در حال حاضر یک یا دو صفحه فرود در نتایج جستجو دارد. به بیان دیگر، کلمات کلیدی را پیدا کنید که در آنها افراد تمایل به مشاهده صفحه فرود داشته باشند. برای مثال، در مورد عبارت «آموزش سئو» در میان نتایج جستجو چند صفحه فرود هم مشاهده میشود.
بنابراین میتوان یک صفحه با عنوان «آموزش سئو برای ترافیک و فروش یبیشتر» ایجاد کرد. سپس باید صفحه را حول آن کلمه کلیدی بهینهسازی کرد. بهتر است یک صفحه فرود بلند (مانند یک پست بلاگ) ایجاد کنیم. به این شکل محتوای کافی برای گوگل و کاربران وجود دارد تا کاملا موضوع صفحه را متوجه شوند.
حذف ناوبری سایت
به خاطر داشته باشید، یکی از ویژگیهای صفحه فرود تمرکز بر یک اقدام است. به همین دلیل توصیه میکنم «ناوبری سایت» (Navigation) را از صفحه فرود حذف کنید تا تمرکز بر پیشنهاد معطوف شود. برای مثال، در این تصویر بخش «ارتباط با ما» و «درباره ما» از صفحه ثبتنام خبرنامه حذف شده است.
همچنین از یک فوتر (پانویس) ساده استفاده شده است که تنها به قوانین و حریم خصوصی لینک دارد.
هماهنگی صفحات فرود با مخاطبان و منابع ترافیک
وقتی تازه شروع به کار کردهاید، احتمالا همه را به سمت یک صفحه فرود هدایت میکنید. در ابتدا اشکالی ندارد. اما در نهایت باید برای مخاطبان مختلف، صفحات فرود متفاوت ایجاد کنید.
برای مثال، میخواهید یک کمپین تبلیغاتی راهاندازی کنید. به جای اینکه همه را به یک صفحه فرود هدایت کنید، به صفحات فرودی نیاز خواهید داشت که همه کاربران هدف تبلیغات را جذب کنید.
به این ترتیب، به جای یک صفحه عمومی، آنها به صفحه مختص خود هدایت میشوند.
استفاده از صفحه تایید برای گرفتن تبدیلهای جانبی
وقتی کاربری در وبسایت شما برای دریافت نسخه آزمایشی رایگان ثبتنام میکند، احتمالا آنها را به یک «صفحه تایید» (Confirmation page) هدایت میکنید. میتوانید از صفحه تایید به عنوان یک صفحه فرود استفاده کنید. واضح است از آنها نمیخواهید همان اقدام را دوباره انجام دهند. در عوض میخواهید به سراغ «تبدیل جانبی» (Lateral Conversions) بروید.
مانند صفحات تایید خوب دیگر، فقط سعی نکنید به افراد اطلاعات بدهید. میتوانید از آنها بخواهید تا اقدام کوچک دیگری در صفحه تایید انجام دهند. برای مثال از آنها بخواهید تا شما را در توئیتر هم دنبال کنند. این کار هر هفته دهها فالوور جدید به توئیتر شما اضافه میکند.
بعضی دیگر از صفحه تایید برای توضیحات در مورد سایت خود استفاده میکنند. تصویر زیر توضیحاتی را در مورد آموزش نوشتن عنوان ارائه داده است. به محض ثبتنام کاربر، باید پیشنهاد دیگری وجود داشته باشد.
سئو در صفحه فرود
بهینهسازی موتور جستجو جزئی از اقداماتی است که برای صفحات فرود باید انجام شود، اما برای رقابت با آن طراحی نشده است. از آنجایی که گوگل دادههای کلمات کلیدی را نشان نمیدهد، بازاریابها نمیتوانند مانند گذشته به راحتی بر تحقیقات کلمات کلیدی تکیه کنند. اکنون استراتژی، از بهینهسازی خالص به هدف خالص تغییر میکند.
حال ممکن است این سوال مطرح شود که زمانی که افراد صفحه ما را پیدا میکنند چه چیزی در ذهن دارند.
اولین قدم پر کردن فاصله میان هدف مخاطب با صفحه فرود شماست. به عنوان مثال فردی که عبارت «پرواز ارزان به مشهد» را جستجو میکند، در مراحل ابتدایی برنامهریزی برای تعطیلات است. کسی که عبارت «پرواز ارزان از تهران به مشهد در آبان» را جستجو میکند، برنامهریزیهای خود را انجام داده است و احتمالا به دنبال اجاره خودرو، هتل و فعالیتهایی در مدت اقامت خود نیز هست.
این تفاوت و قدرت هدف است. زمانی که کاربر تشخیص دهد صفحه مطابق با نیاز اوست، کلیک میکنند. اما کار شما اینجا به پایان نمیرسد.
کاربران وب بیشتر از اینکه مطالب را بخوانند آنها را اسکن میکنند. کاربران فرصت ندارند تمام مطالب را بخوانند. آنها میخواهند در یک نگاه بدانند صفحه شما انتظارات آنها را برآورده میکند یا خیر. این افراد مخفیانه شما را قضاوت میکنند و از خود میپرسند، «آیا میتوانم به این توصیه اعتماد کنم؟ چه چیزهای دیگری باید در این باره بدانم؟»
اقدامی که میتوانید همزمان برای سئو و بالا بردن نرخ تبدیل انجام دهید، یکسان بودن عنوان صفحه با عبارت جستجو شده کاربر (کوئری) است.
معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژهای در ایران
همانطور که گفتیم صفحات فرود بیشتر در تبلیغات کاربرد دارند. در واقع فرد با کلیک بر روی بنر تبلیغاتی، صفحه فرود را میبیند. مرتبط بودن صفحه فرود با نیاز کاربر از جمله مواردی است که تاثیر بسزایی بر نرخ تبدیل صفحه فرود دارد. پلتفرمهای بینالمللی مانند گوگل، فیسبوک و اینستاگرام با وجود اینکه کارایی بالایی دارند، اما دسترسی به آنها برای کاربران ایرانی به دلیل مشکلات پرداخت ارزی و تعداد محدود ناشران همکار ایرانی، دشوار است.
برای انجام تبلیغات هدفمند، استفاده از پلتفرمی مانند «کاپریلا» توصیه میشود. با ارائه مثالی نحوه کار کاپریلا را برای شما شرح میدهیم.
فرض کنید مطلبی در مورد آموزش نرم افزار کمتازیا در وبسایت خود قرار دادهاید و در آخر لینکی به صفحه فرود ثبتنام برای آموزش «تولید فیلم آموزشی با کمتازیا» درج کردهاید. کاپریلا با استفاده از کلمات کلیدی داخل متن، بنرهای مرتبط با مطلب را به کاربر نمایش میدهد. برای این مثال بنرهای زیر به کمک کاپریلا در متن نمایش داده شده است.
یکی از ویژگیهای بنرهای کاپریلا حجم کم آنهاست. بنابراین کاربر موبایل با تبلیغات آزاردهنده مواجه نمیشود. همچنین بنرها شامل مواردی است که احتمالا کاربر به آنها علاقه دارد یا مورد نیاز اوست. تمامی این موارد بهویژه همخوانی تبلیغات نمایش داده شده باعث میشود کاربر مدت زمان بیشتری را در صفحه سپری کند و باعث وفاداری و ماندگاری او میشود.
بنابراین مخاطب به راحتی و بدون مزاحمت تبلیغات، مطلب را تا انتها مطالعه میکند و زمان حضور او در صفحه کاهش پیدا نخواهد کرد. این تبلیغات نه تنها مشکلی برای بهینهسازی سایت شما ایجاد نمیکند، بلکه نمایش این تبلیغات باعث افزایش بازدید گوگل و هدایت ترافیک به سایر بخشهای وبسایت شما خواهد شد.
در بخش تبلیغ دهنده کاپریلا میتوانید کسبوکار خود را معرفی کنید. نرخ تبدیل این روش بالاست چراکه تبلیغات تنها به مشتریان هدف نمایش داده میشود و جامعه هدف علاقه بیشتری به خرید محصولات و خدمات شما دارد.
سوالات متداول پیرامون صفحه فرود
در این بخش به سوالات متداول پیرامون صفحه فرود میپردازیم.
آیا صفحه اصلی میتواند صفحه فرود باشد؟
صفحه اصلی گسترده است و به معرفی کلی پیشنهادات شما میپردازد اما صفحه فرود بر یک موضوع خاص متمرکز است.
آیا در تبلیغات کلیکی میتوان کاربر را به سمت صفحه اصلی هدایت کرد؟
بسیاری از بازاریابان چنین اشتباهی را مرتکب میشوند و تصور میکنند افراد به جستجو در وبسایت آنها میپردازند. خبر بد این است که آنها در سایت شما جستجو نمیکنند. زمان محدود است و چیزهای زیادی برای مقایسه وجود دارد. به همین دلیل از صفحات فرود استفاده میکنیم.
چرا باید از صفحات فرود استفاده کنیم؟
صفحات فرود باعث میشوند تمرکز خود را بر موضوعی خاص محدود و مواردی را حذف کنید که باعث انحراف کاربر از اقدام مورد نظر میشود. به این ترتیب کمک میکنید افراد سریعتر مورد جستجوی خود را پیدا کنند. در نهایت میتوانید با کنترل بهتری آنها را هدایت کنید که بر رتبه شما در نتایج جستجو هم تاثیر میگذارد.
باید و نبایدهای صفحه فرود چیست؟
در ادامه به چند نکته مهم در طراحی صفحه فرود اشاره میکنیم.
- در صفحه فرود نیازی به ذکر دقیق ویژگیهای محصول نیست بلکه باید شرایطی را فراهم کنید تا افراد سریعتر محصول مدنظر خود را بیابند. اگر نیاز به توضیحات بیشتر داشتند خودشان برمیگردند.
- صفحات فشرده یک روش بازاریابی قدیمی است که به کاربر امکان تنها یک انتخاب میداد. به این ترتیب که نام و ایمیل وارد و در ازای آن چیزی رایگان دریافت میشد. صفحات فرود تکامل یافته چنین صفحاتی هستند.
- صفحه فرود فرصتی برای فشار آوردن به خریداران نیست. برای اکثر افراد این اولین و احتمالا تنها برداشتشان از شماست. شما از آنها میخواهید که قدم بعدی را در قیف فروش بردارند. نمیخواهید آنها را به داخل قیف هل بدهید.
- با تغییر بازار و تقاضا صفحات فرود نیز باید تکامل پیدا کنند. همیشه باید پیام خود را آزمایش و اصلاح کنید تا با نیاز مخاطب مرتبطتر، مفیدتر و هدفمندتر باشد.
+ در ریسمونک بخوانید: